Skip to main content

Moikka, kaapelinetti on viime aikoina vikaillut yhteyden katkeamisella ja packet lossilla.

Logi on täyttynyt seuraavista virhekoodeista:

 

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response.

- D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received.

- D3.0 - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.

- I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID.

- E102.0 - SW Download INIT - Via Config file hml1-m1000.cm

- E106.0 - SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Nuo kaksi viimeistä viittaa vissiin siihen että modeemi boottaa? Yhteys palautuu kyllä yleensä minuutissa takaisin katkoksesta. Docsis arvot näyttää olevan kunnossa.

 

                              SNR| Power Level
17QAM25641.74.2
1QAM25636.7-3.5
2QAM25636.6-4.4
3QAM25637.2-4.3
4QAM25638.0-3.6
5QAM25638.1-2.9
6QAM25638.8-2.5
7QAM25638.9-2.1
8QAM25638.7-2.1
9QAM25634.5-2.2
10QAM25638.8-1.8
11QAM25638.7-1.3
12QAM25638.9-1.3
13QAM25638.9-1.5
14QAM25638.3-1.6
15QAM25638.5-1.5
16QAM25638.7-0.9
18QAM25641.44.0
19QAM25641.43.6
20QAM25641.13.3
21QAM25641.93.2
22QAM25642.02.7
23QAM25642.02.3
24QAM25640.81.9
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
1QAM6446.5
2QAM6446.5
3QAM6446.5
4QAM6446.5

 

CGA2121 hoitaa liikenteen ja on kytkettynä Asuksen AC3200 modeemiin, joka on access point modessa.

Taloon on vaihdettu uusi multimedia antennirasia päätevastuksineen, RG7 coax kaapeli taloon tulevalle kaapelille asti ja jako hoidettu Telesten 3DSE2 haaroittimella.

 

Alueella on tuntunut olevan paljon vikoja ja vikailmoituksia on saanut tehdä reilusti. Aikaisemmin vikaili useasti nostamalla upstream powerin 57, jolloin yhteys kateili. Nyt ilmeisesti tuo on korjattu. Kaksi asentajaa on myös käynyt mittaamassa sisäverkkoa ja signaali on ollut aina lähes täydellinen.

 

Onkohan tuo modeemi vaan vikaantunut, vai miten tätä lähtisi selvittämään?

 

 

 

 

Lähetyskanavien tehon noustessa on oletettavaa, että jossain kohtaan koaksiaalikaapeliyhteyttä on häiriötä. Modeemi siis yrittää "huutaa" lujempaan, kun signaali heikkenee. Yleensä lähetystehon nousu aiheuttaa lisää kohinaa, joka taas häiritsee itse datayhteyttä ja voi aiheuttaa katkoksiakin. Tämän häiriön alkuperäistä aiheuttajaa tulisi nyt siis selvittää. Yleensä ensimmäiset tarkistuksen kohteet on modeemilta lähtevä kaapeli ja antennipistoke, onko niissää löysää liitäntää tai johdossa murtumia. Mutta selvästi sinun kohdallasi on sisäverkkoa jo tutkittu ja mitattu olevan kunnossa.

En tiedä kun et maininnut tekstissäsi, mutta olitko jo kokeillut vaihtaa tuota antennikaapelia modeemin ja antennipistokkeen väliltä? Koska mitattuna signaali on hyvä pistokkeelle asti, voisiko viimeinen pätkä eli kaapeli modeemille olla syynä? Tämä kannattaa tarkistaa esim. toista kaapelia testaamalla. Jos kyseessä on uusi kaapeli ja molemmat päät on kiristettynä eli hyvin kiinni, ei ongelma liene siinäkään.

Näiden tietojen perusteella sanoisin, että häiriön syytä on tärkeää etsiä myös verkon puolelta. Tämä prosessi käynnistyy, kun otat yhteyttä asiakaspalveluumme ja saamme asiakastiedot auki. Asiakaspalvelumme käy vielä läpi näitä testauksia ja ajaa ensimmäisen testin linjalle. Suosittelen ottamana esim. puhelmitse tai chatissa (Minun Telia -sovelluksellakin pääsee) yhteyttä silloin, kun häiriötä tai pätkintää esiintyy. Silloin linjatesti pystyy havaitsemaan jos lähetysteho on suurempi. Siitä sitten homma etenee verkohallintaan, jotka myös seuraavat toimivuutta ja viimeiseksi tarvittaessa paikalle lähetetään asentaja tarkistamaan verkon kunto.


Rasian ja modeemin väliin olen koittanut kolmella eri kaapelilla. Laitteen mukana tulleella, antenniliikkeessä teetätetyllä ja nyt viimeisimpänä itse tehdyllä.

Ei ole ollut mitään vaikutusta. Vikailmoituksia olen tehnyt viimeisen vuoden aikana kymmeniä. Ja alkuvuodesta löytyikin vikaa kadulta vahvistimesta, jossa oli liikaa vaimennusta. Tämä DHCP errori ja yhteyden katkeilu ilman lähetyskanavien  tehon nousua on verrattain uutta. 

 

En oikein tiedä miten tätä lähtisi tutkimaan, kun asentajan rasiasta mittaama signaali on priimaa ja asiakaspalvelun linjatestit näyttää menevän läpi.

Viimeksi käynyt asentaja oli tosin uusi, eikä ollut koskaan vielä käyttänyt testeriä ja luetti testit etänä. Liekkö jotakin olisi jäänyt huomaamatta...



@Ollilei  kirjoitti:


Rasian ja modeemin väliin olen koittanut kolmella eri kaapelilla. Laitteen mukana tulleella, antenniliikkeessä teetätetyllä ja nyt viimeisimpänä itse tehdyllä.



Ei ole ollut mitään vaikutusta. Vikailmoituksia olen tehnyt viimeisen vuoden aikana kymmeniä. Ja alkuvuodesta löytyikin vikaa kadulta vahvistimesta, jossa oli liikaa vaimennusta. Tämä DHCP errori ja yhteyden katkeilu ilman lähetyskanavien  tehon nousua on verrattain uutta. 






Testit on siis tehty ja sisäverkko on kunnossa näillä tiedoilla. Miten tämä CGA2121 reititin, oletko kokeillut sen jo palauttaa tehdasasetuksille eli resetoinut? Eli laitteen takapaneelista löytyvä Reset- nappi pohjaan 10 sekunnin ajaksi. Jos tämäkään ei auta, tulisi testata toista kaapelimodeemia. Telia Kaupoilla (EI Mini-palvelupisteillä) on yleensä lainareitittimiä, joilla yhteyttä voi myös kokeilla ja rajata ongelmaa, se joko jatkuu toisellakin reitittimellä tai sitte ongelma jää tähän sinun reitittimelle.



 



 






En oikein tiedä miten tätä lähtisi tutkimaan, kun asentajan rasiasta mittaama signaali on priimaa ja asiakaspalvelun linjatestit näyttää menevän läpi.



Viimeksi käynyt asentaja oli tosin uusi, eikä ollut koskaan vielä käyttänyt testeriä ja luetti testit etänä. Liekkö jotakin olisi jäänyt huomaamatta...






Kaapeliverkossa häiriötä voi ilmetä myös vain hetkittäin, jos jostain joku laite alkaa aiheuttamaan häiriötä verkkoon, esim. vanha televisio samassa kaapeliverkossa voi aiheuttaa käynnistyessään / käytössä häiriötä. Tälläiset hetkelliset häiriöt ei sitten näy testeissä, jos häiriötä aiheuttava laite ei ole käytössä juuri silloin. Tälläinen on varsinkin kerrostaloissa varsin mahdollista, mutta myös rivitaloissa ja omakotitaloalueella. Tälläiset pyritään havaitsemaan myös meidän verkonhallinnan toimesta seurannalla, kun häiriöilmoitusta tutkitaan.


Tehdasasetuksille palautusta olen koittanut useamman kerran. Ei vaikutusta.

Asun Varkaudessa ja täällä ei ole enää Telian palvelupistettä. Lähin taitaa olla Kuopiossa, niin ei kehtaisi ajella 150 km modeemia lainaamaan.

 

 



@Ollilei  kirjoitti:


Tehdasasetuksille palautusta olen koittanut useamman kerran. Ei vaikutusta.



Asun Varkaudessa ja täällä ei ole enää Telian palvelupistettä. Lähin taitaa olla Kuopiossa, niin ei kehtaisi ajella 150 km modeemia lainaamaan.






Ymmärrän, lainamodeemin testi ei ole siis mahdollista tässä. Suosittelen vielä lähettämään meille palvelupyynnön, eli häiriöilmoituksen kirjautuneena tai olemaan meidäna asiakaspalveluun yhteydessä. Ota muutamia esimerkkejä ylös katkoksien ajankohdasta ja mahdollisista logi-tiedoista. Toistuvasti katkovaa yhteyttä tutkitaan sitten verkonhallinnan toimesta tarkemmin.


Sitten mentiinkin pari päivää ilman ongelmia, kunnes äsken taas pätkäisi. Tuntuu että on pätkäissyt useammin samaan aikaan. Noin kello 18:10.

Nyt näin modeemin hallintasivuilta että katkoksen aikana upstream nousi 51 dB ja modulaatio tippui kahdelta kanavalta QAM32. Logiin tuli 15 erroria.

Yhtyes palautui noin minuutin jälkeen.

 

R7.0 - Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC

R5.0 - Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out

R4.0 - Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response

D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received

D3.0 - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response

I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID

E102.0 - SW Download INIT - Via Config file hml1-m1000.cm

E106.0 - SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

 

Pitää tehdä tästä nyt uusi vikailmoitus ja toivoa että löytyisi jokin ratkaisu, eikä tulisi taas samaa geneeristä "Hei vikailmoituksesi on nyt käsitelty" viestiä, vaan vikaa lähdettäisiin oikeasti etsimään.

 

lisäystä: Viestiä kirjoitellessa yhteys katkesi taas. Downstream ja upstream kanaviin jäi vain yhdet kanavat ja us poweri nousi 57 dB.

Logiin tuli samaisia virhekoodeja 17kpl.

 

 



@Ollilei  kirjoitti:


Sitten mentiinkin pari päivää ilman ongelmia, kunnes äsken taas pätkäisi. Tuntuu että on pätkäissyt useammin samaan aikaan. Noin kello 18:10.



Nyt näin modeemin hallintasivuilta että katkoksen aikana upstream nousi 51 dB ja modulaatio tippui kahdelta kanavalta QAM32. Logiin tuli 15 erroria.



Yhtyes palautui noin minuutin jälkeen.



 



Pitää tehdä tästä nyt uusi vikailmoitus ja toivoa että löytyisi jokin ratkaisu, eikä tulisi taas samaa geneeristä "Hei vikailmoituksesi on nyt käsitelty" viestiä, vaan vikaa lähdettäisiin oikeasti etsimään.



 



lisäystä: Viestiä kirjoitellessa yhteys katkesi taas. Downstream ja upstream kanaviin jäi vain yhdet kanavat ja us poweri nousi 57 dB.



Logiin tuli samaisia virhekoodeja 17kpl.






Kyllä vikailmoitus on juurikin oikea tapa edetä tässä, verkonhallinta pääsee tutkimaan mahdollisia syitä lähetystehon nousemiseen. Kirjoitithan ilmoitukseen näistä esimerkeistä ja siitä, että pätkintä toistuvaa, vaikkei jokapäivistä? Vikailmoituksen ensimmäinen käsittelijä voi ajaa ensimmäisen testin silloin, kun yhteydessä ei näy häiriöitä, mutta tätä tuleekin seurata pidemmällä aikajaksolla ja tutkia tarkemmin. Nyt vain odottaisin lisätietoja mitä tulee vikailmoituksesta. Kerro toki myös tänne ketjuun, miten häiriön ratkeaminen etenee.


Upstreamin oireet viittaisi verkon ongelmiin. Kohina tiputtelee modulaatiota ainakin, laitevika temppuilee oudosti, esimerkiksi kypsymässä oleva terminaali. Tekninen tuki näkisi ongelmat ja pystyvät pistää nurkat seurantaan. Asiakkaana räpiköi ensin asiakaspalvelun kanssa, joka kääntää herkästi asiakkaan ongelmiksi ja ongelmanratkaisu viivästyy sekunneista vuosikymmeniin. 

 

Hupaisaa ohje on kyllä aina joka välissä resetoida modeemia, itse en ole resetoinut modeemia moneen vuoteen ja silti modeemi käy ja kukkuu. Sen verran rasittava konffattava, kun käytän modeemia sillattuna. Buuttailunkin modeemille olen ulkoistanut valvontaa tekevälle pistorasialle, joka pingin reagoimattomuuteen reagoi buuttamalla modeemin. 

 

Pointsit alustustuksesta, erittäin hyvä alustus ensimmäisessä viestissä. 🙂> 


Hei Telia olen yrittänyt nyt jo useampaan kertaan laittaa viestiä foorumille, kaikki flägätään roskapostiksi, yritin avata uutta säiettä ja vastata vanhoihin. Mistähän tuo johtuu? Sisälsi litanian modeemin logeja.



@mjdrama  kirjoitti:


Hei Telia olen yrittänyt nyt jo useampaan kertaan laittaa viestiä foorumille, kaikki flägätään roskapostiksi, yritin avata uutta säiettä ja vastata vanhoihin. Mistähän tuo johtuu? Sisälsi litanian modeemin logeja.






Huomasinkin nuo viestisi, että jostain syystä olivat menneet roskapostiksi. Nyt pitäisi olla näkyvissä nuo laittamasi logitiedot. 


Noniin. Asentaja kävi jakamolla tutkailemassa ja tällä hetkellä kaikki oli ok. Myös modeemin arvot toistaiseksi ok.

Asentaja oli soittanut Telialle ja kysellyt, onko alueella ollut vikaa ja sieltä olikin kerrottu että on ollut kohinaa juuri kyseiselle jakamolle painottuen iltaa kohden.

Ei vain nyt voinut tarkemmin lähteä selvittämään, koska vika ei ollut päällä. Eikä Telia ollut myös koskaan tehnyt viasta tikettiä asentajalle.

 

Telian pitäisi ottaa nyt kunnolla seurantaan kyseinen jakamo, että saadaan selville kohinan aiheuttaja.

Alkaa tuntua jo hieman turhalta maksaa kallista netti ja kaapelitv maksua, kun verkko vikailee useita kertoja kuukaudessa.

Samaan hintaan löytyisikin DNAlta 5G liittymä.

 

 

 

 

 

 


Telian kanssa pitää jaksaa vääntää ja vääntää. Se on salapoliisityötä selvitellä missä kohisee ja mikä kohisee. Joku on keksinyt alibabasta tilata uudet valot kotiinsa ja yksi polttimo on viallinen. Valaisee kyllä, ja aiheuttaa häiriötä samalla, ihan realistinen vian aiheuttaja tähän kaapeliverkkoon. Naapurissa hiljenee some, kun kyökissä tarvitaan valaistusta. 

 

5G voi olla käypäinen ratkaisu tässä vaiheessa vielä. Jos Telia keksii kaapeliin kohinaa vastaan immuniteetin sillä välillä, kun 5G vetää tukkoon. 

 

 



@Ollilei  kirjoitti:


Noniin. Asentaja kävi jakamolla tutkailemassa ja tällä hetkellä kaikki oli ok. Myös modeemin arvot toistaiseksi ok.



Asentaja oli soittanut Telialle ja kysellyt, onko alueella ollut vikaa ja sieltä olikin kerrottu että on ollut kohinaa juuri kyseiselle jakamolle painottuen iltaa kohden.



Ei vain nyt voinut tarkemmin lähteä selvittämään, koska vika ei ollut päällä. Eikä Telia ollut myös koskaan tehnyt viasta tikettiä asentajalle.






Kaapeliverkossa kohina ei tietenkään poikkeuksellista ole varsinkaan näin kelien vaihdellessa. 



Joillain alueilla kohinaa esiintyy enemmän kuin toisilla ja näitä pyritään korjaamaan viime kädessä verkon modernisoinnilla/laitteiden vaihdoilla.



 




@Ollilei  kirjoitti:


Telian pitäisi ottaa nyt kunnolla seurantaan kyseinen jakamo, että saadaan selville kohinan aiheuttaja.



Alkaa tuntua jo hieman turhalta maksaa kallista netti ja kaapelitv maksua, kun verkko vikailee useita kertoja kuukaudessa.



Samaan hintaan löytyisikin DNAlta 5G liittymä.






Aina kun kohinaa havaitaan ja kyse ei ole yksittäisestä hetkellisestä häiriöstä meillä verkon ylläpito lähtökohtaisesti avaa verkkovika tiketin tilanteesta.



Tiketillä tilannetta seurataan ja monesti asentajan kanssa yhteistyössä selvitetään. Korjaus voi välillä olla haastavaa häiriön luonteen vuoksi.



 


Kaapeliverkot voisi tutkia sellaisiksi, että tilaajapaikat erotettaisiin galvaanisesti. Jos joku mökki kohisee, niin se kohina jää sinne tilaajalle aiheuttamaan ongelmia eikä haittaa ympäristöään. 

Samalla Docsis3.1 päivitys ja  1G/1G liittymät tyrkylle. 



@sevk_  kirjoitti:

Kaapeliverkot voisi tutkia sellaisiksi, että tilaajapaikat erotettaisiin galvaanisesti.


Ai että huoneistokohtaiset CMTS:sät? Tuo maksaisi niin älyttömästi, että sähköremontti yleiskaapelointeineen ja kuituineen on sekä edullisempi että että teknisesti huomattavasti parempi ratkaisu.


Ei vaan kerrostalossa jakamoon yksi piste. 



@mjdrama  kirjoitti:

Hei Telia olen yrittänyt nyt jo useampaan kertaan laittaa viestiä foorumille, kaikki flägätään roskapostiksi, yritin avata uutta säiettä ja vastata vanhoihin. Mistähän tuo johtuu? Sisälsi litanian modeemin logeja.


Itse olen törmännyt sellaiseen juttuun, että jos jostain muualta kopioi tekstiä ja se sisältää jotain muotoiluja tai jos lisäät kuvan ja muotoilet sitä viestieditorilla, niin yhteisö saattaa luulla sitä roskapostiksi. Aluksi tulee ilmoitus: " viesti sisälsi viallista koodia joka on nyt poistettu..." ja kun yrittää lähettää viestin, niin viestitulvan esto aktivoituu ja estää viestin lähetyksen ja antaa jäähyn.



@sevk_  kirjoitti:

Ei vaan kerrostalossa jakamoon yksi piste. 


Kyllä noita tietääkseni yhä useammin toteutetaan niin, että kadun varressa olevaan kaappiin (jossa on kuituvahvistin), tulee valokuitu ja koaksiaalikaapeli lähtee taloihin vasta tuosta kopista.


Jakamoon pätkä kuitua ennen kuparia muuntimella ja docsis4 rautaa samalla tilalle. Saadaan gigat puhaltelemaan verkossa. 



@Purnipsi  kirjoitti:

Aluksi tulee ilmoitus: " viesti sisälsi viallista koodia joka on nyt poistettu..." ja kun yrittää lähettää viestin, niin viestitulvan esto aktivoituu ja estää viestin lähetyksen ja antaa jäähyn.


Tältä välttyy, kun käyttää aktiivisesti esikatselu-toimintoa.



@irritus  kirjoitti:

@Purnipsi  kirjoitti:

Aluksi tulee ilmoitus: " viesti sisälsi viallista koodia joka on nyt poistettu..." ja kun yrittää lähettää viestin, niin viestitulvan esto aktivoituu ja estää viestin lähetyksen ja antaa jäähyn.


Tältä välttyy, kun käyttää aktiivisesti esikatselu-toimintoa.


Hyvä tietää. Mielestäni olen tuotakin kokeillut, mutta se ei oikein ole auttanut. 


Ja taas mennään. Johan tuo taas tuon viikon tai pari perinteisesti toimi.

Docsis logi täynnä erroria  tällekkin päivälle.

mm: 

T2.0 - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing

T1.0 - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing

D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response

D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received

I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID

R2.0 - No Ranging Response received - T3 time-out

 

Alkaa käymään työstä tämä vikailmoitusten tekeminen ja samojen asioiden selittäminen aina uudelle ihmiselle.

 

 



17QAM25640.77.3
1QAM25636.81.1
2QAM25637.01.3
3QAM25637.61.5
4QAM25637.91.1
5QAM25637.61.0
6QAM25638.21.2
7QAM25638.41.6
8QAM25638.11.6
9QAM25634.71.2
10QAM25638.01.4
11QAM25638.01.8
12QAM25638.42.1
13QAM25638.51.9
14QAM25637.91.6
15QAM25637.81.4
16QAM25638.22.0
18QAM25640.87.0
19QAM25640.86.6
20QAM25640.86.4
21QAM25641.56.3
22QAM25641.45.9
23QAM25641.35.4
24QAM25640.84.9
US Channel IDUS ModulationUS Power Level
2QAM6445.5
1QAM6445.1
3QAM6445.5
4QAM6445.2

 

Eilen illasta taas upstream puolen kanavista oli vain 1 lukittuna, tänään on ollut kaikki kanavat, mutta modulaatio sahaa 16,32 ja 64 välillä.



@Ollilei  kirjoitti:


Ja taas mennään. Johan tuo taas tuon viikon tai pari perinteisesti toimi.



Docsis logi täynnä erroria  tällekkin päivälle.



mm: 



T2.0 - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing



T1.0 - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing



D3.1 - DHCP FAILED - Critical field invalid in response



D1.0 - DHCP FAILED - Discover sent, no offer received



I401.0 - TLV-11 - unrecognized OID



R2.0 - No Ranging Response received - T3 time-out



 



Alkaa käymään työstä tämä vikailmoitusten tekeminen ja samojen asioiden selittäminen aina uudelle ihmiselle.






Kuten @KaPetri aiemmin kertoi tästä verkkovika tiketistä ja kohinan seuraamisesta, ei ongelmaa pystytä aina hetkessä korjaamaan, varsinkaan asentaja jos ei ole häiriön ajankohdalla paikalla. Tutkinta yleensä lopetetaan tietyn ajanjakson jälkeen, jos kohinaa ei enää havaita. Mutta tälläisiä tapauksia varten, missä ongelmat jatkuvat edelleen, tulisi sinulla olla saapunut tekstiviesti, missä opastetaan ilmoittamaan häiriön jatkumisesta tekstiviestin avulla. Tällöin uutta vikailmoitusta ei tarvita, vaan edellinen avautuu uudelleen tutkittavaksi. Tämä tekstiviesti lähtee automaattisesti, jos yhteystiedot aiemmalla vikailmoituksella on oikein. Jos tätä tekstaria ei ole tullut, tulee ongelman jatkumisesta ilmoittaa asiakaspalveluumme, josta voidaan asiaa uudelleen tutkia.


24QAM25631.4-16.7
1QAM25636.0-10.2
2QAM25635.8-10.2
3QAM25636.0-9.6
4QAM25636.1-9.3
5QAM25635.4-10.0
6QAM25635.6-10.2
7QAM25635.3-10.8
8QAM25635.3-10.6
9QAM25631.6-11.2
10QAM25635.1-11.4
11QAM25634.6-11.9
12QAM25634.6-12.2
13QAM25632.8-12.5
14QAM25634.2-12.8
15QAM25634.1-13.0
16QAM25632.1-12.7
17QAM25633.4-13.4
18QAM25633.1-13.6
19QAM25632.6-14.0
20QAM25630.2-14.6
21QAM25632.2-14.8
22QAM25632.2-14.7
23QAM25627.6-15.1

3QAM6447.5
1QAM6447.5
2QAM6447.5
4QAM6445.5

Otin jaottimen pois välistä ja ostin väliin suoran f-liitin/coaxin, nyt signaalit sanoo tuollaista, voisiko joku fiksumpi tulkita, kiitos!

Vastaa