Skip to main content
Hei,

minulla on langaton D-link modeemi. Videoa katosttaessa yhteys joskus pätkii pahasti. Soneralta neuvottii muuttamaan langaton yhteys eri kanavalle. Etteivät toiset yhteydet sitä häiritse. Mutta kun katsoin netissä modeemin asetuksia, niin en onnistunut löytämään kanavan vaihtoa. Minkä välilehden takana se on? Pitääkö nettijohto olla paikallaan, niin kuin silloin yhteyttä salatessa tartti olla?
Langaton kanavan vaihto ei välttämättä auta jos alueella paljon langattomia verkkoja... Enemmänkin on haittaa sillä jos menet muttamaan kiinteäksi kanavan, voi olla että pian ei sama ongelma jatkuu... Riippuen laitteesta miten se osaa vaihtaa kanavia, osaako edes vaihtaa automaattisesti vapaalle kanavalle.

Kerrostaloissa kun on useita langattomia verkkoja ei oikein kanavan vaihto auta ollenkaan, kaikki kanavat on jo varattu... Ainut vaihtoehto on tällöin hankkia reititin joka tukisi 5Ghz taajuutta ja käyttää mahdollisimman paljon kaapelia.

Tarkempi malli niin voisin auttaa paremmin... Joku D-link ei oikein riitä...
Modeemin malli on GO-DSL-N150. Mulla on yksi koneista iMac ja toivoisin saavani edes sen toimimaan, niin ettei yhteys katkeaisi tai pysähtely loppuisi. Meinaakko, että jos lisään kaapelin väliin se toimisi paremmin? Mitä muutoksia iMacissa pitää tehdä, jotta saa kaapeliyhteyden toimimaan. Yhteys on Soneran 24 MB.
Kaapeli ehdottomasti varmin ja vakain. Langaton toimii hyvin jos ei häiriötä, kerrostalossa tätä on todella paljon, niin se näkyy pätkimisenä usen...

Datasähkö on yksi ratkaisu, mutta altis sähköverkossa tapahtuviin häiriöihin. Adapterit maksavat pari kymppiä...

Ethernet kaapeli siis paras ja varma ratkaisu sekä aika edullinenkin. Testaa kaapelilla pätkiikö yhteys paremmin, jos toimii niin vika on langattomassa verkossa.
Laitoi piuhan koneen ja modeemin väliin (Lan2), mutten saa toimimaan sitä sen kautta. Ei pala edes valo Lan2.ssa. Mitä asetuksia pitää iMaciin tehdä. Tarvitsen myös lankatonta yhteyttä...
Käytithän oikeaa kaapelia? Ethernet cat5e/cat6 kaapelia? Verkkoasetukset tulevat automaattisesti DHCP palvelimelta (modeemisi), eli ei tarvitse itse tehdä mitään.

Oletan nyt että ole katsonut käyttöohjeita: http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/GO/GO%20DSL%20N150/Manual/DEU_Manual_RevT.pdf

En tunne Macin puolta niin hyvin, mutta DHCP palvelusta siis pitäisi tulla automaattisesti asetukset. Sinun tulee siis sallia Macista DHCP. Yleensä tämä on oletuksena, ellei sinulle ole määritetty asetuksia. Varmista että sinulla on Ethernet portti käytössä... Muuten linkkivalo ei syty.
Onnistuin viimein saamaan macin piuhannokkaa resetoimalla modeemin ja salaamalla wifin uudelleen. Nyt asia pitäisi olla siltä osin kunnossa. Saa nähdä pätkiikö yhteys.
Nyt on kokeiltu kiinteää kaapelia. Ei parannusta. Yhteys pätkii edelleen usein ja pahasti.
Sitten jos olet varma että vika ei ole asunnossasi tai modeemissasi, niin tee vikailmoitus. Kannattaa siis kokeilla toisella modeemilla, jos mahdollista.

@olkitu_ kirjoitti:
Sitten jos olet varma että vika ei ole asunnossasi tai modeemissasi, niin tee vikailmoitus. Kannattaa siis kokeilla toisella modeemilla, jos mahdollista.
Samoilla linjoilla olen olkitu:n kanssa, eli laita mahdollisimman pian vikailmoitusta tulemaan Omien Sivujen kautta, niin päästään tutkimaan missä mättää :smileyhappy:

Vastaa