Hei,
kyllähän sen pitäisi nousta linjoille. Joskus, jossain päin Suomea, oli Telia muuttanut kaapelinetissä asetuksia siten, että FritxBox! merkkiset modeemit eivät nousseet linjalle.
Onkohan tuo MAC-tunnus mennyt perille Telian järjestelmiin? Yrittäisin vielä vikapuolta kontaktoida, sillä he näkevät kyllä myös kaapeliverkon (CMTS) suunnasta, että mitä liittymässäsi tapahtuu. Eli yrittääkö se nousta linjalle ollenkaan. Tarvittaessa voivat yrittää tarjota sille jotain muuta "asetuspakettia" , jos jokin, mitä oletuksena tulee, ei toimi. Kerroit, että olet vanhan Ciscon saanut linjoille, joten oletko välissä ilmoittanut Ciscon MAC-tunnuksen ja sitten taas Sagemcomin? Oikea MAC-tunnus on CM-MAC , kun niitä DNA:n modeemin arvokilvessä useita on.
Tulee mieleen vain yksi asetus, jota käyttäjä voi muuttaa. Joskus DNA:n modeemeissa pääsi expert-tunnuksilla sisään (salasana taisi olla expert / laitteen sarjanumero) ja sieltä pystyi vaihtamaan ensimmäiseksi etsittävän kanavan taajuus, mutta korkeintaan yhteydenmuodostumisen nopeutumista kyseisellä toimenpiteellä saattaa saada aikaan. Laite kyllä pitäisi skannata kaikkia kanavia, eikä varmastikaan tuosta ole kyse.
Kyllä tuo MAC-tunnus on mennyt, katsoivat sen vielä äsken helpissä, heidän mukaan tuo tunnus ei ole hyväksyttävien laitteiden joukossa. Yrittivät pakottaa sitä taas. Outoa tässä on se että helppi teki vikailmoituksen, vähän ajanpäästä tuli tekstiviesti että linja mitattu ja toimii, suosittelevat antenniasentajaa sisäverkon tilaa tutkimaan ja hakemaan telian liikkeestä testimodeemia. Yritin aikaisemmin jo monesti kertoa että vanhalla modeemilla toimii liittymä hyvin televisiossa ei mitään vikaa ainoastaan tällä modeemilla on ongelma (uusi juuri paketista otettu). en usko että auttaaa testimodeemin laittaminen mitään, ja heidän asentajakin jo kerran käynyt mittaamassa että kaikki toimii muuten.
@Lastu1 kirjoitti:
Kyllä tuo MAC-tunnus on mennyt, katsoivat sen vielä äsken helpissä, heidän mukaan tuo tunnus ei ole hyväksyttävien laitteiden joukossa. Yrittivät pakottaa sitä taas. Outoa tässä on se että helppi teki vikailmoituksen, vähän ajanpäästä tuli tekstiviesti että linja mitattu ja toimii, suosittelevat antenniasentajaa sisäverkon tilaa tutkimaan ja hakemaan telian liikkeestä testimodeemia. Yritin aikaisemmin jo monesti kertoa että vanhalla modeemilla toimii liittymä hyvin televisiossa ei mitään vikaa ainoastaan tällä modeemilla on ongelma (uusi juuri paketista otettu). en usko että auttaaa testimodeemin laittaminen mitään, ja heidän asentajakin jo kerran käynyt mittaamassa että kaikki toimii muuten.
Ai meni Helpin puolelle, no kyllä tuo olisi ihan asiakaspalvelun vikapuolen kautta pitäny hoitua (olen kanssa-asiakas ja erilaisia mobiiliverkon tilanteita selvitellyt)... Harmillisen arvokasta tuo Helppi-apu on ja aivan käytännössä samanlaista, kuin vikapuolen tarjoama vianselvitys, DNA-modeemiin kun eivät edes pääse sisälle, Telia-modeemiin pääsisivät, jos se nousisi linjalle.
Kaapeliverkoissa toki on eroja vrt. matkapuhelinverkko, langallinen puhelinverkko, siinä, että operaattorit suosivat omiin verkkoihinsa vain itse markkinoimiaan modeemeja. Verkoissa voi olla jotain asetuksia tai muita asioita, jotka aiheuttavat haasteita muille kuin operaattoreiden omille laitteille. Ne toimivat varmemmin, koska operaattori on testannut tai testauttanut modeemit verkkonsa kaltaisessa ympäristössä (labrassa). Mutta jos tuo sinun MAC-tunnus ei ollut mennyt valtuutetuksi, niin jo on kumma. Ei se voi nousta linjalle, jos sitä ei ole valtuutettu. Ja jos se ei nouse linjalle, niin ei voi toimivuuttakaan testata. Ensiksi se pitäisi Telian päässä saada valtuutettujen listalle.
Telian testimodeemi nyt ainakin näyttäisi sen, että nouseeko edes Telian "hyväskymä" laite linjalle. Jos sekään ei nouse, niin sisäverkossa on jotain mätää tai jossain muussa kohdassa verkkoa. Olisi kyllä erikoista, jos tätä ei olisi jo ensimmäisellä asentajakäynnillä tutkittu, koska heillä on testilaitteet verkon tarkkaan tutkimiseen.
@Lastu1 kirjoitti:
Kyllä tuo MAC-tunnus on mennyt, katsoivat sen vielä äsken helpissä, heidän mukaan tuo tunnus ei ole hyväksyttävien laitteiden joukossa. Yrittivät pakottaa sitä taas. Outoa tässä on se että helppi teki vikailmoituksen, vähän ajanpäästä tuli tekstiviesti että linja mitattu ja toimii, suosittelevat antenniasentajaa sisäverkon tilaa tutkimaan ja hakemaan telian liikkeestä testimodeemia. Yritin aikaisemmin jo monesti kertoa että vanhalla modeemilla toimii liittymä hyvin televisiossa ei mitään vikaa ainoastaan tällä modeemilla on ongelma (uusi juuri paketista otettu). en usko että auttaaa testimodeemin laittaminen mitään, ja heidän asentajakin jo kerran käynyt mittaamassa että kaikki toimii muuten.
Terve @Lastu1 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa että löysit Yhteisöön ja liityit jäseneksi.
Verkossa ei ole tapahtunut muutoksia, ja kyseisen modeemin tulisi toimia hyvin kun on aiemminkin käytössäsi toiminut! Tarkistettiinko Helpin toimesta että modeemin valtuutus on kunnossa? Päästään tarkistamaan valtuutus vielä jos otat yhteyttä esimerkiksi chatin kautta kirjautumalla Minun Teliaan.
@VeraEk Tuossahan lukee, että Helppi olisi yrittänyt sitä pakottaa valtuutetuksi, ei kai he siellä sentään valehtelemaan lähtisi?
" Kyllä tuo MAC-tunnus on mennyt, katsoivat sen vielä äsken helpissä, heidän mukaan tuo tunnus ei ole hyväksyttävien laitteiden joukossa. Yrittivät pakottaa sitä taas. Outoa tässä on se että helppi teki vikailmoituksen, vähän ajanpäästä tuli tekstiviesti että linja mitattu ja toimii, suosittelevat antenniasentajaa sisäverkon tilaa tutkimaan ja hakemaan telian liikkeestä testimodeemia."
Tuossa nyt vielä kuvakaappaus DNA:n sivuilta jossa näkyy arvokilpi. Siinä on allekkain CM-MAC ja WAN-MAC, joista tuo CM on se tietääkseni oikea:
Aivan! Pahoittelut, meni tuon tiimellyksessä ohi että olivat yrittäneet sitä pakottaa eikä sitä olla saatu valtuutettua. CM MAC on tosiaan se oikea, ja tämä on varmasti tarkistettu kontaktin aikana. Valtuuttamatta se ei tietenkään voi nousta linjoille.
@Purnipsi on ihan oikeassa siinä, että tämän selvittely onnistuu myös asiakaspalvelun häiriöpuolen kautta. Testimodeemilla saisit kokeiltua, rajautuuko häiriö sisäverkkoon, eikä olisi tällöin pahitteeksi kutsua antenniasentaja paikalle tarkastamaan sisäverkon tilan.
Meillä on käynyt Telia oma asentaja mittaamassa nuo verkot ja ovat toiminnassa. Minun vanhas Ciscon modeemi joka oli tässä samassa liittymässä 02/2022 asti toimii siis tässä ihan normaalisti. Tämä Dna malli toimi siis vielä 1,5 viikkoa takaperin mutta sitten tyssäsi. Eli linja on kunnossa. Pistorasiat ja sisäverkko on kunnossa. DNA laajakaista plus F-3890v3 ei vaan saa yhteyttä. Tarvitaanko silti vielä jokin testi modeemi laittaa tähän jos liittymä kuitenkin toimii!! @VeraEk
Onko olemassa telialla paikka johon voisin tuon laitteeni lähettää että säätäisivät asetukset siihen malliin jotta toimisi. On kuitenkin ihan pakasta vedetty kone en viitsisi uutta ostaa taas.
@Lastu1 kirjoitti:
Meillä on käynyt Telia oma asentaja mittaamassa nuo verkot ja ovat toiminnassa. Minun vanhas Ciscon modeemi joka oli tässä samassa liittymässä 02/2022 asti toimii siis tässä ihan normaalisti. Tämä Dna malli toimi siis vielä 1,5 viikkoa takaperin mutta sitten tyssäsi. Eli linja on kunnossa. Pistorasiat ja sisäverkko on kunnossa. DNA laajakaista plus F-3890v3 ei vaan saa yhteyttä. Tarvitaanko silti vielä jokin testi modeemi laittaa tähän jos liittymä kuitenkin toimii!!
Emme voi taata kaikkien laitteiden toimivuutta verkossamme, vaikka kyseinen laite ennen olisikin toiminut verkossamme moitteetta. Tämän laitteen kohdalla ei ole kantautunut tietooni etteikö se yhtäkkiä toimisikaan verkossamme, mutta näin voi silti käydä. Tarkistin, eikä muutoksia verkkoon ei ole tehty, mutta voi silti olla että muut kuin meiltä tilatut laitteet eivät jossain kohtaa enää toimi verkossamme.
@Lastu1 kirjoitti:
@VeraEk
Onko olemassa telialla paikka johon voisin tuon laitteeni lähettää että säätäisivät asetukset siihen malliin jotta toimisi. On kuitenkin ihan pakasta vedetty kone en viitsisi uutta ostaa taas.
Asetuksien muuttamisella ei tässä tilanteessa ikävä kyllä ole apua. Telia Helppi auttaa laitteiden asetuksien sekä asennuksien ja ongelmatilanteiden kanssa, mutta tosiaan kun kyseessä on muualta hankittu laite, ei Helpilläkään joka tilanteeseen ole ratkaisua. Ymmärrän että tilanne uuden modeemin kanssa on turhauttava, ja ikäväkseni emme meidän puolelta keksi tähän ratkaisua. Modeemia kun ei saada valtuutettua jos ei ole meidän tukema laite, eikä modeemia saada linjoille ilman valtuutusta. Kuulostaa kuitenkin siltä että Helppi on tehnyt voitavansa!