En ollut vielä saanut kuittausta asennuksen valmistumisesta, mutta en myös viivästymisestä.
@Finox@ kirjoitti:
En ollut vielä saanut kuittausta asennuksen valmistumisesta, mutta en myös viivästymisestä.
Telian sivustolla nopeustestin kanssa on haastetta ja korjauksen alla. Mitä ilmaista tukea myynnin puoli on tarkoittanut? Telia Helppi kyllä auttaa tarvittaessa, jos sen kanssa tulee jotain ongelmaa vastaan asennuksen osalta. Palaako Hybridi-modeemissa kaikki valot vihreänä, myös power-valo? Ja vihreiden valojen lisäksi mobiiliverkon osalta näkyvät siniset kuuluvuustolpat keskellä laitetta.
Laitteen käyttöohjeet löydät sivuiltamme, missä näet myös tarvittaessa alustavaa ohjeistusta laitteen käyttöön.
Kellanvihreää DSL, Internet, Wifi ja ETH. Sinistä Mobile aina vähintään 2 palkkia, välillä kaikki kolme.
Mitä tulee maksulliseen Telia helppi numeroon niin soitin siihen kerran, minkä seurauksena 10 minuuttia etsittiin nyt jo edellisen 2002 hankitun liittymäni tietoja. Sitten tutkittin jotain, mikä ei auttanut. Käskettiin ostaa uusi modeemi. En ostanut vaan taistelin asetukset kuntoon itse. Epäilen että joku oli laittanut mac osoitteen auto tms. banniin jostain syystä, mikä purkaantui odottelun jälkeen itsrkseen tai jonkun toimesta.
Yritinkin löytää mitä olin tullut lukeneeksi tuesta, mutta pudotusvalinnat ei toimi.
Ja huomenna kysyn uudelleen chatissä asennuksen tilaa. Laskunmaksu saa tietysti odottaa tätä tekstiviestllä tulevaa asennuksen valmistumiskuittausta.
@Finox@ kirjoitti:
Eilen tuli hybridin reititin ja 4G SIM. Kokeilin eilen pelkällä hybridiä varten toimitetulla 4G liittymällä ja uudella hybridi reitittimellä Ookla speedtest (OST) wlan yli down/up 45-75M/35M
Eilen yrityksen ADSL2 vanhalla reitittimellä wlan yli, joka antoi OST 16M/0,8.
Tänään koitti suuri päivä jossa nuo yhdistyivät OST14/0,8M. Setup bugittaa jossain yhdistysprotokollassa, joka yhdistää adsl ja 4g liikenteen yhdeksi Telian konesalissa ja/tai reitittimessä.
Ja tietysti telian oma speed test bugittaa, kuten chatti botti, joka käskee avata chatin vaikka se on itse siinä. Myynnissä mainostettiin ilmaista tukea, mutta yhteystietoa ei löydy ja joku asiaan liittyvä palvelu editor.telia.fi - yllätys vaan ettei sitäkään löydy.
Mietinkin nyt että pitäiskö heittää vanha ADSL purkki takaisin, hankkia mokkula ja yhdistää nämä tp linkin load balanceriin mistä sitten rakennetaan erillinen sisäverkko.
Teit siis testin tuolla Hybridillä niin, että DSL-johto ja 4G oli paikallaan ja sait tulokseksi tuon down/up 45-75M/35M? Sillon se yhteys toimii normaalisti mikäli sinulla oli molemmat tekniikat käytössä. Tekemäsi testi jossa saat tuon tuloksen OST14/0,8M kertoo ettei tulos ota huomioon ollenkaan sitä 4G-yhteyttä mikäli teit tuon testin Hybridi-modeemilla. Tuo Wlanin kautta tehty testi kertoo oikean nopeuden.
9.12 testaus 4G:n osalta (tuloksella down/up 45-74M/35M) tehtiin Telian hybridikäyttöön toimittamalla SIM kortilla niin, että ADSL käytössä oli erillinen Zyxel ADSL2 kykyinen reititin, joka oli ollut käytössä jo pari vuotta. 4G testattiin siis ADSL yhteys irti Hybridireitittimestä - Fail asetus oli kytketty ON asentton reitittimen asetuksista, koska vaikutti ettei Internet yhteyttä muodostunut ilman sitä. Samanaikaisesti oli siis 2 eri Telian verkkoyhteyttä.
Tänään näyttäisi tuo SpeedTest olevan käytettävissä, joten päivitän sillä tehdyt luvut illalla, kun saan ne.
Edelleenkään ei ole kuitattu asennusta valmistuneeksi tekstiviestillä, vaikka asennusajaksi on ilmoitettu 10.12.2019 klo 08-20 numerosta +358 20 690 400.
Tilanne ei muuttunut Telian omalla testillä ajettuna. Down / up = 10-14M / 0,8M
DS /US 17.6 / 1.0
Mitattu win10 kolmella eri selaimella suoralla RJ45 liitoksella ja samalla WLAN tabletilla kuin aikaisemmin Chrome ja Edge selaimilla.
Räpläsin Mobileyhteyttä melkoisesti. Useinmiten vaikuttaa siltä, että hybrid tilan nopeus ei poikkea DslOnly tilan nopeudesta.
Huomenna kokeilen vanhalla Zyxelillä saatavaa nopeutta.
Vaihto Zyxeliin näyttää todistavan testausten jälkeen sen, ettei tuo toimitettu Sagemcom reititin näytä juuri koskaan käyttävän 4G yhteyttä. Tänään aamulla Zyxelin kanssa down / up 11-16M / 0,7-0,9M.
Uploadissa on tilanteita jolloin Sagemcom käyttää vähän aikaa 4G yhteyttä.
Otan nyt yhteyttä Chatin kautta ja aloitan keskustelut reitittimen palauttamisesta. En aio maksaa toimimattomasta laitteesta, mutta liittymä saa jäädä.
Äsken saapui viesti, että asennus on viivästynyt ja tehdään 17.12. Laskutusasiakin näyttää toimivan fiksusti, eikä laskua ole vielä chat asiakastuen mukaan tulossa.
Teitkö mittauksen siis selaimella? Hybridin nopeuden mittaamisessa on omat huomionsa:
"Hybrid netin osalta selainpohjainen nopeustesti esim. Ooklan Speedtest.net eivät välttämättä näytä kokonaisnopeutta oikein. Suosittelemme käyttämään Speedtest.net sovellusta tai yllä mainittua ftp-palvelinta."
Kiinteän yhteyden puuttuminen tarkoittaa sitä, ettei Hybrid -modeemi ole saanut vielä päivitystä vaan toimii tehdasversiolla. Suosittelen siis odottamaan kiinteän kaistan kytkentää ja tarkistamaan, että hybrid modeemi päivittyy uusimpaan versioon. Version voit tarkistaa laitteen hallintasivulta My Telia Wifi Router -> Device Info -> Software Version (uusin versio päättyy -92C).
On toki harmillista, että kytkentä viivästyy nuinkin pitkälle. Hyvä että selvität asiaa tarkemmin chatin kautta, siellä saadaan kaikki liittymätiedot näkyviin ja jää merkinnät selvityksestä.
Tänään ilmoitettiin asennus vamistuneeksi. Edelleen ei käytä 4Gtä, mutta software versio ei vastaa edellä mainittua vaan on software / hardware osalta SG4T1R000066C / Fast5370AIR-01. Odotellaan siis softan automaattista päivittymistä perjantaihin.
Yhteyttä on viikko sitten testattu asennetuilla ja eri selaimilla - wlanilla ja rj45 lanilla. Kaikissa mittauksissa saman suuntainen lopputulos.
Nyt 4G aktivoitui mukaan. Softaversio ei päivittynyt vielä vaan on sama kuin edellisessä viestissä.
Hmm, kiinteän kaistan toimivuus ja konfiguraatiot on hyvä tarkistaa vielä häiriöilmoituksemme puolelta, esim. chatissa. Myös modeemin valot kertoo, milloin kiinteä yhteys on käytössä. Eli palaako hybrid modeemin kolme ensinmäistä valoa kiinteästi vihreänä, vai onko esim. DSL valo vielä pimeä / vilkkuu ainoastaa?
Kokeiletko myös palauttaa modeemille tehdasasetukset.Tehdasasetusten palauttaminen tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnin ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut. Huom! Palautuksessa kaikki asettamasi muutokset laitteen hallinnasta palaa oletukselle, esim. langattoman verkon nimi ja salasana.
SG4T1R000066C on edelleen software versio. Tämän päivittymisen kuvittelin tapahtuvan automaattisesti. Päivittyminen kiinnostaa, koska osan konffeista asetusten kanssa on haasteita ja konffausmahdollisuus on rajallinen. Esim. DMZ konffia ei ole ja bridged modessakin 4 portin takana oleva reititin saa 192.168.1.x osoitteen.
En aio palauttaa tehdasasetuksia ennenkuin tarkennetaan mitä se korjaa. Yhteys toimii.
Olennaiset valot vihreää, mobiilidata sinistä 2 tai 3. Lähin tukiasema n. 300m päässä.
Päivitys tulee automaattisesti, kun kaikki toimii normaalisti. Tämä tehdasasetuksien palautus palauttaa kaikki laitteen asetukset oletuksiin ja poistaa jo tehdyt muutokset. Palautuksen jälkeen kaikki modeemin prosessit alkavat alusta. Palautus siis korjaa mahdollisesti jumiin menneen ohjelmiston.
Jos kiinteä kaista toimii, eikä Hybrid -modeemi päivity automaattisesti oletusasetuksilla, on tästä tärkeää tehdä vikailmoitus, joko omilta sivuilta liittymän tiedoista, tai laittamalla chatissa viestiä, ettei modeemi päivity uusimpaan ohjelmistoversioon. Voimme silloin tarkastella etänä tilannetta tarkemmin ja tarvittaessa päivittää modeemin ohjelmistoversion.