Skip to main content

Mulla on Sonera Kotikuitu-liittymä josta on menossa tässä kuussa määräaikainen 24kk soppari umpeen. Olisin päivittänyt liittymäni viihdepakettiin kun mainostettiin että saa vuodeksi mix m-kanavapaketin ja hd-television kaupan päälle. Tarkistin netistä saatavuuden ja tuli ilmoitus että "onneksi olkoon, teille on saatavana viihdepalvelu, ota yhteyttä myyntipalveluun puhelimitse." Soitto myyntipalveluun jossa tulikin ilmi että tarjous koskeekin vain uusia asiakkaita eli tv jäisi saamatta kaupan päälle. Tutkin jälkikäteen vielä tarjoussivuja ja missään ei mainittu että tarjous koskee vain uusia asiakkaita...

 

Unohdin sitten viihdepalvelun ja huomasin että nyt oli tullut tarjous kodin netti perus- liittymästä valokuitukohteisiin. 24kk soppari, eka vuosi 9,90e/kk ja toinen vuosi 19,90e/kk. Tutkin hartaasti sivuja ja missään ei mainittu rajoituksia uusien/vanhojen asiakkaiden suhteen. Tarkistin vielä saatavuuden nettisivuilta ja taas tuli teksti: "onneksi olkoon, osoitteeseesi on saatavana kotikuitu-liittymä, ota yhteyttä myyntipalveluun." Taas puhelinsoitto ja sieltä tyttönen sanoo että "tämä tarjous koskee vain uusia asiakkaita". Kävin kyselemään että missähän moisesta mainitaan niin tyttö vastaa että "kyllä se siellä varmasti jossain lukee". Sanoin että iltapäivälehden nettisivuillakin oli ko. mainos ja siinä lopussa mainittiin että tarkista saatavuus ja tarjous voimassa 31.8.2015 asti, ei muuta. "Juu mutta ei se koske kuin uusia asiakkaita, kyllä se siellä netissä mainitaan". Pyysin kertomaan että mistä tuo maininta löytyy niin eihän sitä löytynytkään...se mainitaan kuulemma sitten kun on tekemässä tilausta liittymästä netissä. No sehän ei edes onnistu kotikuitu-liittymässä kun käsketään vaan soittamaan myyntipalveluun ja jonottamaan. Ilmaisin pettymykseni koko systeemiin ja tyttö toteaa että "ikävää jos koet asian näin". Miten se pitäisi kokea? Jos tämä ei ole harhaanjohtavaa mainontaa niin sitten ei mikään!

 

Olin aluksi ihan tyytyväinen Soneran palveluihin pitkän tauon jälkeen. Tarjoukset oli hyviä ja vanhojakin asiakkaita muistettiin esim. tv-palveluissa. Nyt tuo tyytyväisyys on vajaan vuoden mittaan karissut aika totaalisesti. Olen joutunut ottamaan yhteyttä viimeisen reilun puolen vuoden aikana viisi tai kuusi kertaa erinäisten tv- ym. palvelujen laskutusasioissa. Sopimuksia on luvattu asiakaspalvelussa päättää ja laittaa kuntoon ja näin ei vaan tapahtunut ja laskut juoksee...Nyt tämä nettiasia vielä päälle niin täytyy sanoa että kyllä harmittaa kun ei tuossa valokuidussa ole muita palveluntarjoajia kuin Sonera. Jos olisi niin vaihtaisin kaikki kaapelitv-, puhelin- ja nettiliittymäni pois Soneralta. Että se siitä hyvästä asiakaspalvelusta.

samasta olen  valittanut itsekkin soneralle että  mainoksissa ei lue että  koskee vain uusia asiakkaita vaan oletetaan että  kaikki tietää että se on itsestään selvää

ei luulis olevan vaikeeta laittaa mainitaa että koskee  vaan uusia asiakkaita pakosti tää on jollainlailla tahallista toimintaa kun  käytäntöjä ei muuteta


Itse en ole kyseistä mainosta nähnyt, joten en sen tarkemmin voi asiaan kantaa ottaa, mutta ihan yleisellä tasolla puhuttuna näinkin suuren rajoitteen mainitsematta jättäminen ei kyllä ole ihan asiallista, eikä välttämättä täysin pykälien mukaistakaan.



 



Periaatteessa jos mainoksessa on mukana lakiteksti / tarjousehdot (ns. pieni präntti), niin se sitoo mainostajaa. Jos ehdoissa ei mainita tarjouksen rajoittuvan vain uusille asiakkaille, niin silloin sen pitäisi koskea myös vanhoja asiakkaita.



 



Tämä rajoitehan voidaan myös kirjoittaa muotoon "uuden liittymän avaajalle" jne... Tarjouksistahan aina yritetään tehdä mahdollisimman houkuttelevia, eikä rajoituksia ja muita ole välttämättä kiva laittaa sinne näkyville. Valitettavasti vaan pykälät ovat asiassa aika selkeät, rajoitteet on laitettava näkyviin itse mainokseen.



 



Mainoksen tiedoissa olevat virheet tai kampanjan puutteet voivat syntyä markkinoijan huolimattomuuden takia tai huolellisestikin toimien. Näyttötaakka asiasta on mainostajalla. Jollei huolellisuutta voida näyttää, kuluttajille on korvattava heille tämän takia aiheutunut vahinko.  

Kuluttajalla on oltava oikeus luottaa että esim. mainoksessa ilmoitettu hinta on oikea. Jos hinta ei ole pitänyt paikkaansa, mainostaja on silti sidottu hintaan jollei se voi näyttää huolellisuuttaan. Jos vedotaan ”painovirheeseen”, mainostajan on näytettävä, että virhe on syntynyt mainostajasta riippumattomasta syystä. Jos virhe on kuitenkin niin selkeä että kuluttajan olisi pitänyt se ymmärtää, hinta ei sido mainostajaa. (OikTL 32§)  

Huolellisuus erikoistarjousmarkkinoinnissa edellyttää, että tarjousten hinnat ja rajoitukset pitää olla mainoksessa selvästi esillä. Tätä edellyttävät hintamerkintäasetus, kuluttajansuojalain 2:12§ sekä kuluttaja-asiamiehen ja Kaupan Keskusliiton kanssa laadittu ohje. Tarjouksen kestoaika pitää selvästi kertoa, eli sen alkamis- ja päättymisaika.



 



Lähde: Kilpailu- ja Kuluttajavirasto: Kuluttajaoikeuden linjauksia; Markkinoinnin virhetilanteet (2008)



Linkki


Tämän linkin takaa löytyy mainos joka oli iltapäivälehden sivuilla ja Soneran ajankohtaisten tarjousten sivuilla mainostetaan kiinteää nettiä.


Mulla esim on 100mekanennetti 39.90
Määräaikasuudella olis saanu 29.90
Mutta ei tohon hintaan mikä mainoksessa on
Missään ei lue et koskee vain uusia tilauksia
Et ehsottomasti pitäis laittaa maininta et koskee caan uusia tilauksia jos näin on

Tuo pikkumainos on luonteeltaan lähinnä mainoslinkki, josta ei voida olettaa itsestään selviävät kaikkia ehtoja. Ehtojen tulisi sitten löytyä kylläkin varsinaiselta sivulta, jossa tarjous on tyrkyllä.



 



Tsekkasin saatavuusinfosta mitä nykyiseen asuntooni tarjotaan, ja tarjouksen ehtojen ensimmäinen rivi oli



 



Tarjousehdot
Sonera tarjoaa 1. – 31.7.2015 uudelle asiakkaalle Sonera Kodin Netti Perus ADSL 3–8 Mbit/s -liittymän ensimmäiset 12 kk hintaan 19,90 €/kk ja seuraavat 12 kk hintaan 29,90 €/kk (norm. alk. 29,90 €/kk) sekä avauksen veloituksetta (norm. 129,00 €). Sopimuskauden kokonaishinta 597,60 €. e...]



 



Tsekkasin myös vanhan osoitteeni, jonka tiedän olevan valokuitukohde, ja siellä tarjousehdot olivat paljon mielenkiintoisemmat. Pureskellaanpa niitä lähemmin...



 



Tarjousehdot









Sonera tarjoaa Soneran kiinteistösopimuskohteissa 1. – 31.7.2015 Sonera Kodin Netti Plus Valokuitu 10–20 Mbit/s tai Kodin Netti Teho Valokuitu 50–100 Mbit/s -liittymän ja Sonera Viihde -palvelun yhteishintaan 19,90 €/kk (29,90 €/kk) 24 kk ajan sekä avauksen veloituksetta (norm. 129,00 €). Sonera Viihde -palvelun toimitusmaksu 30,00 € veloitetaan uusilta Viihdepaketti-asiakkailta. Sopimuskauden kokonaishinta uusille Viihde-asiakkaille 507,60 €.



 



Tässähän ei varsinaisesti rajata ehdoissa vanhoja asiakkaita ulkopuolelle, kerrotaan vain uusien asiakkaiden maksavan toimitusmaksu

Lisäksi tarjotaan Discovery-kanavapaketti 12 kk ajan veloituksetta (norm. 9,95 €/kk) Sonera Viihde -palveluun. Tarjousetuajan jälkeen Discovery-kanavapaketti jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaisin hinnoin.



 



Jälleen kerran mikään ei rajaa vanhoja asiakkaita ulkopuolelle

Tarjous edellyttää 24 kk määräaikaista sopimusta Kodin Netti -liittymästä ja Viihde-palvelusta sekä lupaa sähköiseen markkinointiin. Määräaikaisen tarjousjakson päätyttyä tilaus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana ja kuukausihinnat muuttuvat sillä hetkellä voimassa olevan hinnaston mukaisiksi hinnoiksi.



 



Eikä tässäkään rajata vanhoja pois. Vaatimus on vain 24kk määräaikaisuus

Tarjous sisältää myös Sonera Viihde -palvelun käyttöön tarvittavat laitteet ja peruskanavat. Sonera Viihde -palveluun kuuluvat laitteet ovat Soneran omaisuutta.

Tarjous ei koske tarjousaikana irtisanottuja ja samalle henkilölle tai samaan talouteen uudelleen tilattuja liittymiä. Palvelun saatavuus, hinnat ja nopeudet voivat vaihdella alueittain. Varmista tarjousten saatavuus osoitteeseesi. Suosittelemme, että suojaat koneesi Sonera Tietoturvapalvelulla.



 



Tämä taas on sellainen lause, joka löytyy tarjouksista, jotka ovat vain uusille asiakkaille. Tosin tämän lauseen tarkoitusperä on vähän hämärän peitossa, koska vanhoja asiakkaita ei ole ehdoissa rajattu pois.

Kuluttaja-asiakkailla verkkokaupassa 14 päivän palautusoikeus tuotteen tai palvelun vastaanottamisesta. Palvelun käytöstä kertyneet kustannukset peritään peruutusta edeltäneeltä ajalta.



 



Ja se lopputulema?



Mielestäni tarjousehdoissa ei tosiaankaan missään vaiheessa rajattu vanhoja asiakkaita pois, tai ilmoitettu tarjouksen koskevan vain uusia asiakkaita.



 



Lisäksi ihmettelen sitä, miksei tarjous muka voisi koskea vanhoja asiakkaita, saataisiinhan sillä vanha asiakas sidottua taas kahden vuoden ajaksi kiinni.



 



Joku on joskus sanonut markkinoinnin olevan vaikea laji, ja se tuntuu olevan sitä edelleenkin..



 



 



Vastuuvapauslauseke:



Kirjoittajalla ei ole virallista, muodollista pätevyyttä lainopillisissa asioissa.



Kirjoittaja perustaa näkemyksensä omaan ymmärrykseensä yleisistä sopimusasioista, kuluttajansuojalaista, sekä tavaran ja palveluiden kauppaa säätelevistä laeista ja asetuksista, joka on hankittu 15 op laajuisista opinnoista kyseisistä laeista ja asetuksista, sekä vuosikymmenen työkokemuksesta tavaroiden ja palveluiden kuluttaja- ja yrityskaupassa.








Sitä vaan operaattorit ei vielä ole tajunnu et vanhan asiakkaan pysyttäminen tyytyväisenä tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa kuin jatkuva uusien haaliminen suurilla alennuksilla
Meinaan ilmanen kytkentäkin soneran hinnottelulla tekee. Jaettuna 12 kuukaudelle 10 euroo kuussa minkä vois vähentää liittymissä jotka jatkaa. Liittymän pitoo soneralla vaikkakin ilman määräaikasuutta
Eli sil sonera ei häviäis tässä yhtään

Tuolla Soneran tarjouksessa nyt- sivuilla mainostetaan laadukas laajakaista alk. 9,90e/kk ja siitä suoraan saatavuuskyselyyn. Kun syötän osoitetietoni niin tulee seuraava vastaus: Onneksi olkoon!
Osoitteeseesi on saatavilla Sonera Kotikuitu! Tee tilaus asiakaspalvelumme kautta p. 0800 133133 (maksuton, ma-pe 8-20, la 9-16.30). Tuon jälkeen tuosta saatavuuskyselystä ei pääse eteen eikä taaksepäin.
Yritin kovasti etsiä noita tarjousehtoja mutta mistään niitä en löytänyt, tuo mainoksen aikarajoitus oli ainoa minkä löysin.

Kyllä mullakin sellainen käsitys on että se on Sonera joka tässä häviää jos irtisanon kaikki liittymäni.


Pahoittelut, jos tarjousehdoissa on ollut epäselvyyksiä. Pyrimme yksinkertaistamaan tarjouslogiikkaa ja kesälomien jälkeen meidän on tarkoitus käydä nuo ehtotekstit kokonaisuudessaan läpi, jotta epäloogisuuksia ei löytyisi. Ainakin tuo kjns:n löytämä teksti on tosiaan hämäävä ja palaute on laitettu eteenpäin. Tuossa fast79:n tapauksessa kyseessä on tosiaan kotikuitukohde eli omakotitaloille ja pienille rivitaloyhtiöille tarkoitettu ratkaisu. Sitä ei voi online-järjestelmän kautta tilata vaan pitää olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

 

Taloyhtiökohteissa sopimuksia tehdään paljon määräaikaisena ja ilman. Esimerkiksi Sonera Viihde -tarjoukset tehdään 24kk määräaikaisella sopimuksella. Tarjoushinta on voimassa niin nykyisille kuin uusillekin asiakkaille. Määräaikaisuuden päättymisen jälkeen sopimukselle solmitaan usein uusi määräaikainen kausi ja tällöinkin uusille ja vanhoille asiakkaille käytetään pääpiirteissään samoja tarjouksia.

 

Kodin Netin saatavuus, nopeus ja hinnat vaihtelevat osoitteittain ja nopeuskohtaisista hinnoista sovitaan yhdessä taloyhtiöiden kanssa. Taloyhtiökohteiden ulkopuolella on tosiaan edelleen erillisiä tarjouksia sekä uusille että nykyisille asiakkaille. Hintoihin vaikuttaa paljon myös se, millainen on yhteyden toteutustapa. Uusasiakastarjouksen jokainen meistä voi hyödyntää yhden kerran. Määräaikaisen kauden päättymisen yhteydessä kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä meihin, niin katsotaan sen hetkisestä valikoimasta sopivin tarjous käyttöön. Muistutamme valtaosaa asiakkaistamme päättyvästä sopimuksesta jatkotarjouksella myös suoraan kirjeitse tai tekstiviestitse. Tarjous on helppo hyväksyä esimerkiksi tekstiviestillä tai netissä.

 

Nykyiset asiakkaamme ovat meille enemmän kuin tärkeitä ja huomioimme tämän jatkossa myös entistä tarkemmin tarjouksia suunniteltaessa.

 


Minun tapauksessani on tosiaan kotikuitu omakotitalossa, ei taloyhtiössä. Näissä tämänhetkisissä ja aiemmissa mainoksissa ja tarjouksissa ei selviä mistään onko tarjoukset uusille asiakkaille vai myös nykyisille asiakkaille. Tähän olisi syytä tehdä korjaus ehdottomasti.


Itselle ei soneran puhelinmyyjät suostuneet jatkamaan sopimusta uusien hinnoilla sopimuksen loppuessa vaan tarjous oli jopa toistaiseksi voimassa olevaa hintaa korkeampi!! Myymälässä hintaa sai hieman alemmaksi, mutta vasta kun soitin soneralle irtisanoakseni liittymän hinta tippui tuohon uusien tasolle.. Silloinkaan "ei voitu" samoilla ehdoilla liittymää laittaa vaan hinta oli ensimmäisenä vuonna 5 euroa halvempi kuin uusien sopimus ja toisena vuonna 5 euroa kalliimpi kuin uusien asiakkaiden vastaava sopimus.

 

Mainittakoon että jonotusaika puhelinpalveluun sen jälkeen kun mainitsin aiheen olevan irtisanominen oli huomattavasti pidempi, koko odotuksen ajan (kesti yli 10 minuuttia) netissä ilmoitettu odotusaika vaihteli 0-2 minuutin välillä. Jos ensi kerralla tuollaiseen prosessiin joutuu niin ei enää kiinteän netin uusimista tapahdu, vaan marssiminen elisan liikkeeseen mokkulan hankkimiseen.. toimiva mobiililaajakaista liittymä sieltä jo on.


hei ihan oikeesti soneralaiset kannattais   oikeesti selvittää asiat  ennen kuin asiakkaalle  sanotaan

nytkin mulle  myyntipalvelussa  sanottiin ihan eri kuin asiakaspalvelusta 

 asiakaspalvelusta  soitettiin mulle kun halusin vielä varmistaa muutaman asian

meinaan  nää on oleellisia asioita  asiakaspalvelun soittaessa hinta muuttu ja määräaikasuus juttukin muuttu kyse siis  koskee taloyhtiöliittymää joka tulee kuukauden päästä ja  sitä korkeemmasta nettiyhteydestä 

asiakkaat pidetään tyytyväisinä sillä lailla  että puhutaan totta ja jos ei tiedetä asiaa  niin selvitetään 


mielestäni   kaikkien operaattorien kannattais  alkaa oikeesti kuunnella asiakkaita hyvät asiakas suhteet tuo yritykselle enemmän rahaa tulevaisuudessa  ja  noitten myyjien toimintaan  kannattais kiinnittää  enemmän huomioo  et jos  puhuvat   semmosta mikä ei ole  totta  niin  kuitenkin   asia menis  asiakkaan eduksi niin tuodaan lisää tyytyväisiä asiakkaita

ja jos myyjät/asiakaspalvelijat  puhuu toistuvasti   omiaan niin  olis yrityksen etu että semmonen henkilö 

laitettais toisiin tehtäviin tai erotettais  ei semmonen henkilö ole yritykselle eduksi kuin ehkä lyhytnäköisesti 


Vastaa