@maasikaZ kirjoitti:
Tulipas avattua tänän 3 Sonera L plus liittymää joille vauhtia luvattu max 150 mbits.
Ymmärrän kyllä teoreetiset maksimit, mutta olisi kiva jos olisi vauhtia edes kolmasosa luvatusta.
Mutta nopeus liittymissa 5- 15 mbits on kyllä aivan liian vähän, surkeeta touhua.....
Tuossa on todellakin hyvä tilauksen yhteydessä tiedostaa, että toteutuva nopeus voi olla mitä tahansa vaihteluvälin sisällä. Nopeus riippuu mm. tukiaseman kuormituksesta, esteistä tukiaseman ja käyttäjän välillä, käytettävästä taajuudesta, verkon häiriöistä, säästä yms. Peltikatot, nollaenergiatalot ja selektiivilasit ovat myrkkyä. Varsinkin kaupungeissa ja taajamissa käytettävien korkeampien taajuuksien kanssa (ei läpäise materiaaleja yhtä hyvin kuin matala taajuus, jota maaseudulla käytetään). Mobiililaajakaistassa kun ei ole nopeutta sidottu käyttöpaikkaan, kuten esim. perinteisissä ADSL-yhteyksissä tai valokuidussa. Jossain yhteys on hidas, kun taas toisaalla paukkuu liittymän rajoihin.
Kannattaa katsoa Soneran peittoaluekartasta omaa osoitettaan, mitä kertoo: https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Peittoaluekartta?id=1398
Omakohtaisesti opittuna nyrkkisääntönä:
- Purppura väri=kuuluu ulkona ja sisällä ongelmitta ja yleensä nopea.
- Vihreä= sisällä voi olla haasteita, ulkona ihan ok, voi olla lisäantennin tarve. Nopeus saattaa vaihdella.
- Keltainen= yleensä kuulvuus vain ulkona, sisällä ei ollenkaan tai päätelaite pakotettuna, jolloin voi pätkiä. Lisäantenni tarvitaan, jos haluaa vakaan yhteyden.
Hieman apua hitauden määrittelyssä olisi verkon signaaliarvot. Esimerkiksi Samsungin puhelimissa näpyttelemällä *#0011# aukee Field Test mode, josta näkee puhelinverkon signaalin metadatan. Sieltä RSRP, RSRQ ja SINR ovat kiinnostavia arvoja.
Jos kaikilla liittymillä ja päätelaitteilla nopeus on KAIKKIALLA tasaisen hidasta. Silloin voisi epäillä päätelaitevikaa tai ongelmaa liittymässä. Kun taas jos kotona nopeus aina hidasta, mutta vaikka naapurikaupungissa todella nopeaa, voisi ajatella olevan tavallista vaihtelua. Yleensä mobiililaajakaistoissa on ns. prime timen aikaan enenmmän käyttöä, ajattele tukiasemaa isona WIFI-tukarina, kun siinä riittävästi käyttäjiä, niin varmasti hidastuu. Kun taas on vähän käyttäjiä (aamulla aikaisin, tai keskellä yötä), on todennäköisesti enemmän nopeutta saatavilla.
Jos olet verkkokaupassa tilauksen tehnyt, on siinä 14 päivän palautusoikeus. Voit tutustua aiheeseen täällä: https://www4.sonera.fi/secure/peruminen+ja+palautus
Tämä kirjoitus Soneran aktiivisen asiakkaan näkökulmasta, en edusta Soneraa mielipiteilläni.