Skip to main content

 

 


@Jukka1969@  kirjoitti:

@Eihän tuossa näy palavan "internet" valokaan, eli tämä: @ merkkivalo.

 


 


Onhan sinulla tuo puhelinjohto oikeassa paikassa kiinni, eli laitteen DSL portissa? Vaikuttaa tuo kuva jonka olet laittanut että sieltä puuttuu kokonaan tuo kiinteän linjan yhteys.


Ei ole sinällään internet yhteyteen merkitystä onko dsl eli puhelinpiuha paikallaan vai ei. Mobiiliverkon valoista palaa 2/3 joten se yhteys on toiminnassa ja siksi internet yhteyden pitäisi toimia.

Täytyy siis muistaa, että nettiyhteyden tulee toimia piuhan, mobiilin tai molempien kautta.


@kefiiriTuo on totta! Mutta havaitsin tuossa ettei DSL valo pala ja tuolloin kiinteä yhteys ei toimi. Mobiili liittymän tulee toimia joten tuossa asiassa mikäli @Jukka1969 on vikaa tuon 4G yhteyden kanssa, olethan chatissa yhteydessä niin tutkimme vikaa kanssasi kuntoon.


 

Otin käyttöön ja asensin tänään Telian Hybridin, ja SIM-kortilla tulee hyvin kaksi sinistä pylvästä, ilmeisesti hyvin toimivan 4G-yhteyden merkiksi.

 

Ethernet-kytkentäpiuhan laitoin 1. seinän datayhteyteen ja 2. Hybridin punaiseen WAN-liittimeen.

Internetin valo palaa vihreänä,  eli yhteydet näyttäisivät olevan o.k. Speedtestillä nopeudet noin 22/15 Mbs. (Up ja Down). LAN-yhteys on piuhalla PC:hen.

 

MUTTA, miksi Power LED-valo vas. laidassa palaa kiintänä punaisena? Ohjeiden mukaan kyseessä olisi virhetila ja värin tulisi olla kiinteä VIHREÄ.

 

Yhteenveto valoista, kun kuvaa en nyt saa lähetettyä: DSL on pimeä, saoin WPS, kuten kai pitääkin, mutta muut kiinteitä vihreitä, paitsi siis tuo Power-LED kiinteänä punaisena.

 

WIN kympissä Google Chrome toimii kohtuudella, mutta Telian HUAWEI 525 antaa paremmat arvot eli 33/20 Mbs (liittymän max nopeus50 Mbs).

Mitä tuon punaisen kiinteän valon palaminen tällaisessa tilanteessa voisi tarkoittaa ja miten sen kanssa voisi toimia???

Olen sammutellut PC:tä ja Hybridia, mutta tilanne pysyy samana. Reset-painalluksia en ole kokeillut. Ihmetyttää kun yhteydet kuitenkin tuntuisivat toimivan punaisesta Power-valosta huolimatta.

 

 


Vielä lisäystä edelliseen nyt kun olen surffaillut jo jonkin aikaa:

 

Yhteys katkeaa akillisesti ja PC-ruudun keskelle tulee herjaus "YHTEYS KESKEYTYI, VERKOSSA HAVAITIIN MUUTOS".

Tällaista ei ole tpahtunut esim Telian Huawei 525:llä. Eikö nyt pitäisi olla kaksoisvarmistus eli 4G + ADSL?

löytyisikö selitystä ilmiölle?


Ei saa väärään paikkaan eli on


Hybridissä ei kytketä kiinteää yhteyttä WAN-porttiin vaan DSL-porttiin.

Siksi power on punaisena, koska kiinteä yhteys puuttuu ja vain mobiili on toiminnassa.


JUKKA 1969:n kommentti ei aukea minulle.

Kefiirin vastauksen ymmärräen, MUTTA:

Talomme teknisissä tiloissa on puhelin-/datakeskus, josta joka huoneeseen on vedetty kiinteät puhelin- ja datayhteydet sähkö- ja antennipistokkeiden viereen. Puhelinta varten on ns. R 11-pistoke ja sen vieressä leveämpi R 45-pistoke datayhteyksiä varten.

 

Olen nyt siis käyttänyt kaapelia, jonka molemmissa päissä on se leveämp R-45 liitin ja vastaava liitin on Hybridiboksissa nimeltään WAN. Systeemi on toiminut muissa reitittimissä ja datayhteys on auennut  kolmen kilsan päässä olevaan Telian keskukseen.

 

Puhelinyhteydestä en tiedä, kun kotipuhelin on ollut suljettuna jo vuosikausia.

 

Pitäisikö nyt hankkia kaapeli, jossa seinän R 45-datapistokkeeseen laitetaan R 45-liitinpää ja Hybridiin DSL-pistokkeeseen se kapeampi liitin eli R 11? En tiedä onko sellaisia kaapeleita edes saatavilla.

Ehkä Teliankin asiantuntija voisi vastata, mutta kaikki muutkin neuvot otetaan vastaan.

 

Fakta on joka tapauksessa että nyt 4G yhteydellä Hybridi on 5-10 Mbs hitaampi kuin Telian Huawei 525. Saa nähdä alkaako filmit pätkiä telkkarissa, jos Hybrisi tulisi kuntoon, kunhan saan lisäneuvoja. Kiitos.

 

 


Tässä vielä kuvan edellisen viestin Hybridin tilasta.

(Oikeanpuoleinen valo syttyy myös, jos PC on yhteydessä).

 

Eli INTERNET-valo palaa nykyisellä data-yhteydellä WAN-pistokkeeseen.

Punainen Power-valo siis on outo juttu, koska periaatteessa kytkentöjen pitäisi olla o.k.

Toki en ymmärrä, onko WAN-yhteys  tässä Telian suomalaisessa versiossa poissa pelistä!


@Vagasus  Otapas pois wan-portista kaapeli pois eli kytke se siihen dsl-porttiin - tämän jälkeen pitäisi valojen muuttua. Todennäköisesti nyt yhteytesi menee vain mobiiliverkon kautta, mutta muutoksen jälkeen alkaa toimimaan hybridinä.

 

Wan-porttia ei näissä yhteyksissä käytetä, koska ethernet-liittymä ei ole kyseessä.

 

Ohessa ohjeet laitteen asennukseen: Hybridin ohjeet

 


Ilmeisesti asuntoosi tulee nettiyhteys ADSL:n kautta. Eli siis auntoosi tuleva Telian johdon pää on kytketty talojakamossa johonkin. Mitäs jos vaan lautat sen rj11 piuhan seinässä olevaan puhelin-liittimeen ja sitten edelleen modeemin DSL -porttiin? 3km matka saa epälemään, että onko tuo mikä toteutus. Adsl mitä ilmeisimmin.



 



Toki RJ11 saa myös RJ45 kinni, mutta on oltava hyvin hyvin tarkkana, että menee liitin ja pistoke kohdilleen. Eikö muissa modeemeissa ole ollut dsl-porttia, miksi ei ole siihen tullut kytkettyä? Vai onko kuitenkin kyseessä Ethernetillä toteutettu verkkoyhteys?


Mikäli aiemmin netti on toiminut toisella reitittimellä kytkemällä se seinästä RJ-45 pistokkeesta reitittimen WAN porttiin, minkä uskon oikein hyvin, on taloyhtiössä käytössä ilmeisesti taloyhtiön netti. Se on toteutettu ethernet- tekniikkalla. Tähän ei voi enää liittää hybridiä lisäksi.

 

Mikäli haluaa tuohon asuntoon "oman hybridinetin" taloyhtiönetin tilalle, pitää käyttää talon puhelinkaapelointia, mikäli se siis on enää olemassa. Kertoman mukaan näin kai on. Hybridinettiä ei voi yhdistää taloyhtiön ethernet netti liittymään.

 

Kun olet tilannut osoitteeseesi tuon hybrinetin Telialta, on tällöin asentaja käynyt kytkemässä toimintaan "vanhan" puhelinlinjan asuntoosi asti. Toivottavasti.

Eli se kiinteä yhteys tälle löytyy siitä puhelinlinjasta. Mikäli se ei ole kytketty ja vain mobiili on toiminnassa, hybridimodeemissa kuuluukin sen power valon tällöin palaa punaisena, siitäkin huolimatta, että internet valo on vihreä. Netti toimii, mutta vain mobiilin verkon kautta.


@kefiiri  Kyseessä todennäköisesti siis VDSL2-liittymä ja taloyhtiöön rakennettu Ethernet-sisäverkko. Silloin kytkennät on voitu toteuttaa siten, että vanhasta puhelinverkosta on luovuttu ja VDSL2-yhteys kytketty Ethernet -sisäverkkoon.

 

Eli silloin niinkuin @Purnipsi  kirjoittelikin, että tästä modeemista dsl-portista kytkentä RJ11-johtoa käyttäen seinään datapistokkeeseen. Hybridimodeemi ottaa tällä kytkennällä keskimmäisen parin käyttöönsä.

 

Testaaminen kannattaa aloittaa suoraan huoneistojakamon noususta ja sen jälkeen huoneen datarasiasta.

 


Kiitos hyvistä neuvoista!

Kytkin nyt valkoisen puhelin piuhan (liittimet siis mallia  R-11 molemmissa päissä) boxin DSL-porttiin ja toisen pään huoneen ADSL-porttiin (joka on toiminut hyvin ADLS-laitteilla R 45-liittimillä).

Punainen valo ja muut LEDit pysyvät kuitenkin entisenlaisina. 

 

Olisiko Telialta jäänyt puhelin- tai ADSL- yhteys (kumpi nyt sitten onkin oikea) liittämättä tähän taloon, koska puhelinliittymä on ollut vuosia ja ADSL-liityymä pari kuukautta sitten irtisanottuina kun hinnat nousivat lankapuhelimissa paljon ja ADSL-liittymän nopeus on ollut vain 5-6-Mbs.

käsittääkseni 10.09.2018 liittymän olisi pitänyt olla kunnossa ja siis nyt aloin asentaa Hybridiä.

 

Eli Telian pitää varmaan tarkistaa yhteydet tähän taloon ja kertoa sitten käytetäänkö täällä talossa        Hybridin yhteydessä DSL - puhelinpistokeita vai DSL - ASDL pistokkeitta, tai jotain R11/R45 kombopiuhoja! 

 

Kyseesä on siis meidän omakotitalo, jossa oli ostettaessa Puh/ASDL-jakamo teknisissä tiloissa ja yhteydet kaapeleilla eri huoneisiin. Yhteydet ovat olleet o.k. sekä puhelimissa että laajakaistassa (teknisissä tiloissa olleen Telian Zyxel-modeemin kautta), silloin kun liittymiä on ollut ostettuina Telialta eli lähes jatkuvasti vuodesta 2007.

Nyt ollut siis käyttötauko, ja ehkä Telia ei ole muistanut kytkeä nyt tarvittavia yhteyksiä!?

Mielenkiintoista, sillä näitä voi ongelmia voi tulla useita, jos Hybridi alkaa yleistyä.

Katsotaan samalla mitä Telia vastaa tähän,  ja aikoo sitten tehdä tilanteen korjaamiseksi.

Raportoin kun tilanne selkiää.


@Vagasus  emme näe tämän kautta liittymän tietojasi ja voi olla, ettei yhteys ole kytketty oikein joka vaatisi sinun yhteydenoton meille päin. Jokatapauksessa linja tässä on ns. valmis, koska mobiilisti se ainakin toimii. Ilman kiinteän kaistan asennusta mobiilikaan ei silloin toimi.

 

Toivoisin, että ottaisit meihin yhteyttä joko puhelimitse puh. 020 690 400 tia sitten voit tulla Chatiimme keskusteleman asiasta Häiriöilmoitusten puolelle. Kirjaudu Omien Sivujen kautta, niin oikeassa reunassa klikkaa avaa chat.


 



Laitan kuitenkin vielä kuvan talomme jakokaapista ja Hybridistä sen päällä. Kaapin jakorasiassa (punainen teippi) on liitännät nimetty ”DSL” ja ”Line”. Edellisestä linjasta laajakaista on tullut huoneisiin nopeudella 5-6 Mbps ja se yhteys lopetettiin hyödyttömänä. ”Line”-liittymästä välittyivät lankapuhelut moitteitta, mutta hinnat nousivat liikaa.



Molemmat linjat siis olleet poissa käytöstä, kunnes tuli tämä Hybriditarjous. Kuten kaapin päällä olevasta Hybridistä näkyy, punainen ”Power”-valo palaa, eikä toisaalta” DSL”-valo syty, kytkipä johdot Hybridin ja punaisen teipin osoittaman jakorasian välille miten tahansa. Mobiili 4G-yhteys toimii ja ”Internet”- valo palaa, kuten kuvasta näkyy.



Tein viime viikolla kaikkiaan kolme eri kertaa parin päivän aikana ajanvarauksen Asiakaspalveluun ja sain tekstiviestinä vahvistuksen ajalle, mutta soittoja ei tullut. Chat-palvelu katkaisi yhteyden ennen kuin pääsin tähän hybridiasiaan.  Annankin s-postiosoitteen, jospa sitä kautta tulisi toimiva yhteys, ja vika korjattua. Luin äsken läpi myös Telia-yhteisön ”Hybridi laajakaistapalstan. Paljon tietoa, mutta ei apua tähän vikaan.



 





 



 



 



Edit ReOlivia: Sähköpostiosoite poistettu ja upotettu kuva viestiin


Jos tuohon jakorasiaan kytkeytyy talolle tuleva puhelinlinja niin silloin kytkentä pitää tehdä hybridin dsl-portista sillä rj-11:päisellä johdolla tuohon jakorasiaan ja testata molemmat paikat että tuleeko yhteys(antaa laitteen etsiä yhteyttä pari minuuttia kummastakin). Jos ei kummastakaan toimi niin sitten viittaa että kytkentä taloon asti ei ole kunnossa ja se pitää käydä asentajalla tutkimassa mutta se tosiaan vaatii yhteydenoton meihin että nähdään sinun asiakastiedot ja saadaan homma eskaloitua eteenpäin. 


Se ADSL piti ottaa pois käytöstä keväällä kun se vaihdettiin Mobiililaajakaistaan; niin ainakin luulin sovituksi. Katsoin nyt laskuja ja minua on kuitenkin laskutettu 29.90 e liittymästä (jota en ole käyttänyt ja luullut sen olevan katkaistu) aina syyskuuhun asti, jolloin alettiin laskuttaa Hybridiliittymästä 31.90 e.  Silloin linjan luulin olevan taas uudelleen käytössä. Nyt Asiakaspalvelussa todettiin, että linja ei toimi.

 

Jos tuntuu sekavalta, sitä tämä episodi onkin. Olisi selvinnyt, jos pyytämiäni ja Telian vahvistamia yhteydenottoja olisi tullut puhelimitse. Tai Chat-henkilö olisi ollut halukas paneutumaan asiaan.

 

Aika paljon aikaa ja Pepsi-Maxia on mennyt asian selvittämiseksi. Vähin hyvitys olisi turhien ADSL-maksujen hyvittäminen toukokuusta syyskuun alkuun.

No, tuli asiaa osittain ”off the topic”, mutta yhteisö kestänee...


@Vagasus, kieltämättä kuulostaa sekavalta, sillä ADSL-yhteyden toki tulisi olla toiminnassa, jos hybridiä on ottamassa käyttöön. Ikävää sekin, että yhteydenpito asiakaspalvelun kanssa on ollut haastavaa. Yritän kuitenkin vielä:smileyhappy: Eli tässä on linkki, jota kautta pääset jättämään yhteydenottopyynnön. Valitse alasvetovalikosta häiriöilmoitus, niin viesti välittyy suoraan tekniikan puolelle häiriöilmoitusten käsittelijöille. He soittavat sinulle, kun viestisi tulee käsittelyvuoroon. 


 

 

Tänään tuli kiinteän verkon signaali vihdoin perille, ja Hybridi-boxi vaikuttaisi antavan rittävän signaalin myös TV:n katkottomaan katseluun.

Speedtest antaa tuloksen 7-8 Mbps, joka on meillä Telian kupariyhteyden sallima maksiminopeus. 4G down pyörii yli 30 paikkeilla. Jos puhelimen VPN on päällä testitulos kiinteä/mobiilikombolla on 7-8 Mbps, mutta VPN poistettuna Speedtest näyttää koko nopeuden eli latausnopeus on tänään ollut n. 40.

 

Onko muuten kiinteällä ja mobiililla yhteydellä Hybridissä additiivinen vaikutus eli erillisten nopeuksien summa? Lääkeyhdistelmillähän esim. verenpainetaudin hoidossa pyritään additiiviseen vaikutukseen ja parhaassa tapauksessa yhteisvaikutus on synerginen eli enemmän kuin osiensa summa.

 

Katsoin vanhoja muistiinpanoja, joissa lukee: "Sovittiin ADSL-liittymän loppuvan samalla kun Mobiili- laajakaista avataan. Kevään - syksyn 2018 välisestä usean kuukauden turhasta ADSL-laskutuksesta 29.90 e/kk teen - without any hard feelings - kuitenkin operaattorille reklamaation ja kyselen tarvittaessa myös kuluttajasuojan perään. Potilastyössä on tottunut kurjiin ja aikaavieviin tietoteknisiin ratkaisuihin lääkärin ja potilaan harmiksi. Tämä Hybridi-episodi menee ihan siinä sivussa. 

NMT-ajoista alkaen Sonera/telian asiakkaana on muutoin yleensä saanut ihan o.k. tai joskus erinomaista palvelua vuosien mittaan. Kiitän Telian ja yhteisön muuta väkeä avusta näillä sivuilla. On aina hieno hetki kun jokin laitteisto alkaa yht'äkkiä "kuin junan vessa".

 

 

 

 

 

 


Hienoa, että alkoi toimimaan! Mielestäni liikennetyypistä riippuen data kulkee joko mobiilin ja kiinteän kautta tai pelkästään kiinteän yhteyden yli. En nyt muista, että kummin se oli, että oliko kuinka päin TCP:n ja UDP:n välillä...


Yhteyden nopeus muodostuu kiinteän liittymän valitusta nopeusluokasta tai hybridin kiinteän- ja mobiiliyhteyden nopeusluokan yhdistelmästä. Suosittelen muuten lataamaan puhelimen appstoresta tai Windows Storesta Speedtest-sovellus, ladattu sovellus osaa laskea nopeuden oikein kun selaimen kautta tehty nopeustesti laskee vain kiinteän tai mobiilin nopeuden.



 



 


?

Mutta on hyvä kokeilla sekä VPN päälle kytkettynä että ilman sitä.

Ainakin, jos mittaa Applen laitteilla.

VPN päällä Speedtestiin näyttäisi tulevan vain kiinteän yhteyden liikenne.

Ehkä pitää muillakin Hybridin nopeuden mittaajilla paikkansa 

 

 

 


Hybridissä adsl+4G yhdistetään TCP liikenteen osalta, tekniikka on multipath TCP ja tällöin saa käyttöön yhdistetyn nopeudet molemmista. Yleensä VPN:ät eivät käytä TCP:tä, niin tästä syystä niillä on käytössä vain kiinteän osuus nopeudesta, lisäksi itse vpn voi myös kuristaa nopeutta kun liikenne menee sen palveluntarjoajan palvelimen kautta. Eli kiinteä on se "pääyhteys" minkä kautta ei-TCP liikenne menee. Jos kiinteä linja menee poikki niin silloin reititin menee fail-over tilaan ja pelkälle 4G:lle jolloin ip osoite vaihtuu myös 4G:n ip:ksi, normaalisti mennään kiinteän ip:llä. 


Vastaa