Skip to main content

Onko tämä 100meganen hybridilaajakaista oikeasti näin surkea???...nopeus pyörii vain 5-20 ja asiakaspalvelusta vastattiin vikailmoitukseen vain ylimielisesti että alueen tukiasemat toimivat normaalisti. ********** että tälläinen asiakkaiden aliarvostaminen ottaa ns.pattiin!!! Tällä kujalla taitaa olla 31 taloa ja ovensuun kyselyn perusteella KAIKILLA on isoja ongelmia telian yhteyksissä ja apua ei saa mistään.. ei tarvii kovin kummoista päättely kykyä tajuta että alueen tukiasemien suuntaukset eivät ole kohdallaan tai linkkimasto on liian lyhyt kun tällä kujalla ( 2.2km imatran keskustaan) telia ei saa härveleitään toimimaan ja valokuitukin jätettiin kujan alkupäähän eikä vedetty tälle kujalle vaan vedettiin tuohon viereiselle vuokrakasarmeille... Taitaa olla tämä suhde taputeltu teliaan yhtä nopeasti kuin se alkoikin *******e!!!!



Ja miten voi olla näin vaikeaa tavoittaa asiakaspalvelua???



 



 



Edit HannaSu: Muokattu viestistä kirosanat piiloon + otsikkoa muokattu /katjane

Hei @JiiPeeeee ja tervetuloa Telia Yhteisöön



 



Ilman tarkempia osoitetietoja en osaa vastata suuntauksiin tai tukiaseman ruuhkauteen. Oletko kokeillut lukita hybrid -modeemia 1800Mhz tai 2100Mhz taajuuteen? Oletko mitannut nopeuden langattomassa verkossa vai verkkokaapelin avulla? Jos kyse on langattoman verkon hitaudesta, niin suosittelen vaihtamaan käytössä olevaa kanavaa. Ohjeita WLAN -kanavan vaihtoon löytyy täältä, otsikon "Wlan -asetusten muuttaminen". Myös tuosta taajuuslukituksesta on ohjesivulla kerrottu otsikon "Verkkolukitus" alla.



 



Millä tavalla olet yrittänyt olla yhteydessä Telian asiakaspalveluun? Hetkellisiä jonoja on voinut kertyä ja se viivästyttää vastausajoissa.


Ei tämä minun hybridisysteemin lukitseminen tiettyyn taajuuteen paranna tämän kujan muiden asukkaiden verkon nopeuksia...Ja kaapeli on kiinni koneessa, ei wlan nopeus .Juuri aukaisin uuden Telian puhelinliittymäni nopealla olikohan peräti 200mbps liittymällä tai 100mbps... kentät pyörii H pari kolme tolppaa, H+ pari tolppaa ja 4g vilahtaa välillä yhdellä tolpalla... Ja kartan mukaan täällä pitäisi olla hyvät kentät telialla.. ei hjuva olleskaan. Osoite on Kaarikuja Imatra.


Mikäli alueella on heikko 4G-verkon kuuluvuus voidaan sitä parantaa ulkoisella lisäantennilla ja sen oikealla suuntauksella.



 



Tottakai haluamme tietää missä osoitteessa kuuluvuus on heikko, voisitko sitä varten tulla vaikka telia.fi chattimme. Saamme sitä kautta vietyä tiedon verkonsuunnitteluumme alueesta ja osaamme ottaa sen huomioon tulevaisuuden parannuksissa.


Joku vika




@KaPetri@  kirjoitti:


Mikäli alueella on heikko 4G-verkon kuuluvuus voidaan sitä parantaa ulkoisella lisäantennilla ja sen oikealla suuntauksella.



 



Tottakai haluamme tietää missä osoitteessa kuuluvuus on heikko, voisitko sitä varten tulla vaikka telia.fi chattimme. Saamme sitä kautta vietyä tiedon verkonsuunnitteluumme alueesta ja osaamme ottaa sen huomioon tulevaisuuden parannuksissa.






Joku vikapuolen henkilö soitti ja kertoi että tukiaseman antenneja ei suunnata uudelleen ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi liittymän sulkeminen.. kuulosti aika huvittavalta ratkaisulta ongelmaan jota ei pitänyt olla olemassakaan... Nääs kun nämä liittymät myytiin minulle sillä lupauksella että jos nämä eivät toimi niin ne laitetaan toimimaan. Joten nähtäväksi jää miten Telia ratkaisee tämän 31 taloa koskevan ongelman.




@JiiPeeeee@  kirjoitti:


Joku vika




@KaPetri@  kirjoitti:


Mikäli alueella on heikko 4G-verkon kuuluvuus voidaan sitä parantaa ulkoisella lisäantennilla ja sen oikealla suuntauksella.



 



Tottakai haluamme tietää missä osoitteessa kuuluvuus on heikko, voisitko sitä varten tulla vaikka telia.fi chattimme. Saamme sitä kautta vietyä tiedon verkonsuunnitteluumme alueesta ja osaamme ottaa sen huomioon tulevaisuuden parannuksissa.






Joku vikapuolen henkilö soitti ja kertoi että tukiaseman antenneja ei suunnata uudelleen ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi liittymän sulkeminen.. kuulosti aika huvittavalta ratkaisulta ongelmaan jota ei pitänyt olla olemassakaan... Nääs kun nämä liittymät myytiin minulle sillä lupauksella että jos nämä eivät toimi niin ne laitetaan toimimaan. Joten nähtäväksi jää miten Telia ratkaisee tämän 31 taloa koskevan ongelman.






Tukiaseman antennien uudelleen suuntausta ei herkästi lähdetä muuttamaan. Parhaassa tapauksessa uudelleen suuntauksella vain siirretään ongelma aluetta muualle. Tukiasemat suunnitteella lähtökohtaisesti palvelemaan 360 asteen aluetta sen ympärillä. Toki solujen väliin jäävä alue voi kärsiä hieman heikommasta signaalintasosta kuin keilan keskellä olevat ja signaali voi kulkea maastossa tavalla jota ei ole suunniteltu.



 



Tietyillä alueilla voimme asiakkaalle hankkia ja asentaa ulkoisen antennin palvelun toiminnan takaamiseksi. Nämä alueet yleensä ovat aluita joilta puretaan dsl linjaa pois.



 



Valitettava tilanne tottakai jos emme nopealla aikataululla voi hidasteluun korjausta tehdä, siksi palvelun irtisanomista on suositeltu.


nyt jopa 12mbps...vau!!!


Ja nyt jopa 8.8mbps...todella upeeta.


Millainen kiinteä yhteys sinulla on liittymän pohjalla? Hybrid -modeemin hallintasivulta näet kiinteän kaistan nopeuden erikseen. Ohjeet hallintasivulle kirjautumiseen on täällä, otsikon "Laitteen hallinta" alta. Hallintasivulla valitse Internet Connectivity näkymä, sieltä näet kiinteän yhteyden nopeuden. Tätä kysyn siksi, koska miniminopeus on nyt kovin vähäinen.



 



Mobiiliverkon osalta kuuluvuuteen voi myös vaikuttaa talon rakenteet. Muuttuko signaali puhelimissa vakaammaksi ja vahvemmaksi ulkona ollessa?


Kujan alkupäässä kadulla 35mbps...kaksi taloa ennen minua tiellä n.20mpbs. Kiinteä netti yhteys DS speed 9,5mbps... fast.com mittaus juuri 7.9mbps.


Osaatko sanoa mikä nopeus sinulla on sen kiinteän netin puolella? Minkälaisen tuloksen saat mikäli otat tuon kiinteän netin kokonaan pois päältä (puhelinpistoke pois seinästä) niin, että testi tulee pelkästään sen 4G:n kautta? 

Millä tavalla teet tuon nopeustestin? Suosittelen tekemään testin niin, että kytket läppärin kiinni modeemin langattomaan verkkoon ja teet testin käyttäen speedtest.net nopeustestiä. Voit tehdä testin myös puhelimen kautta, lataamalla ensin speedtest-sovellus puhelimelle ja kytkemällä puhelin langattomaan verkkoon.

Kertoisitko minkälaiset tulokset saat näiden testien kautta?


Aivan sama millä tätä surkeata yhteyttä mitataan.. tulos on aina yhtä surkea... speedtest puhelimen kautta wlan päällä 8.73mbps. Modeemin piuha irti ja verkkoa ei lainkaan. Speedtest puhelimella ilman wlan verkkoa ei pääse edes mittaamaan kun ei löydä verkkoa....ai ******* että menee kohta hermot tän kanssa!!!


Ja nyt on pakotettu modeemi vain 4G:lle ja lopputulos on että nopeus on vain 7.8-8.2mbps...



@JiiPeeeee@  kirjoitti:

Ja nyt on pakotettu modeemi vain 4G:lle ja lopputulos on että nopeus on vain 7.8-8.2mbps...


Tässä tapauksessa ainoaksi vaihtoehdoksi jää melkein tuo ulkoinen suunta-antenni. Sillä tilannetta saa korjattua koska saat suoran yhteyden tukiasemaan. Tuosta voisi olla yhteydessä meille tänne häiriöilmoituksiin, tarkistetaan kuitenkin, että siellä kiinteän puolella on kaikki kunnossa.


Suunta-antenni ei poista sitä ongelmaa että tällä pienellä alueella ei Telialla eikä muillakaan operaattoreilla ole kunnon verkkoja. Asiasta on oltu yhteyksissä jo pitkään kaikkiin operaattoreihin ja samat selitykset on kuultu monasti. Kaikki operaattorit väittävät että tällä alueella on hyvät kentät mutta totuus on toinen, aivan *******at verkot kaikilla. Nyt on Telialta vähän ylempää laitettu korjaavat asiat vireille ja toivottavasti ongelma hoidetaan nopeasti pois päiväjärjestyksestä.



@JiiPeeeee@  kirjoitti:

Suunta-antenni ei poista sitä ongelmaa että tällä pienellä alueella ei Telialla eikä muillakaan operaattoreilla ole kunnon verkkoja. Nyt on Telialta vähän ylempää laitettu korjaavat asiat vireille ja toivottavasti ongelma hoidetaan nopeasti pois päiväjärjestyksestä.


Siinä olet oikeassa ettei suunta-antenni auta, kuin sitä joka sitä käyttää. Hyvä, että tästä on kuitenkin jo laitettu tietoa eteenpäin. Toivottavasti tilannetta saataisiin korjattua mahdollisimman pikaisesti.


Ota vpn pois päältä niin toimii. Taitaa olla telian ja muidenkin vpn hidasteita. 


Itselläkin tämä satasen hybridi. Ennemminkin kympin hybridi käytännössä, eli katetta hinnalle tosi huonosti.

Aamupäivällä kun olen lähdössä töihin, jaksaa puskea 20-30 megaa, mutta iltaisin ollaan kympin hujakoilla. Välillä on vaikeuksia pyörittää edes Netflixin hd-laatua vaikka vain yksi käyttäjä taloudessa.

 

Myytiin hidastelevan 4G:n tilalle ja markkinapuheet olivat kyllä täysin höpöä. Selkein nousu hinnassa.


Moi @willwill 

 

Milla tavalla olet mitannut nopeuden? Ilta-aikaan yleensä käyttäjämäärät 4G verkossa lisääntyy ja saatavilla oleva nopeus laskee. Kiinteän yhteyden laatu on tärkeää varmistaa, kuten @MikaelMu aiemmin mainitsikin. Tätä varten meidän tulee tunnistaa sinut joten laittasitko meidän chattiin viestiä.

 

Samalla voisi tarkistaa, onko jokin tietty taajuus ruuhkainen ja auttaisiko modeemin käyttämän taajuuden lukitus 4G -verkon osalta? Olethan myös tarkistanut, onko alueellesi tulossa parannusta 4G -verkkoon?


Olen testannut Fastilla ja Speedtestillä, eipä ole eroja noissa. Ja se on ihan käytännöstestiä kun Netflix kyykkää. Jos nopeus olisi lähelläkään luvattua, ei olisi mitään ongelmia minun käytössäni.

Taajuuskikkailut eivät auttaneet pelkän 4G:n kanssa eivätkä nytkään. Käytännössä yksi taajuus on käyttökelpoinen ja modeemi pysyy siinä ihan automaatillakin.

Ja tiedän kyllä, että ilta-aikaan käyttäjämäärät lisääntyvät, mutta yhteys ei pääse lähellekään suuria lupauksiaan edes hiljaiseen aikaan.

 

edit: liittymän nimellisnopeus on 20-100 megaa, mutta käytännössä se on 2-30 megaa. Eli maksiminopeus pyörii vaihteluvälin minimin nurkilla.

 

edit2: Chatti on aina yhtä rasittava, ensin kerrot botille 5 kertaa, että se arvasi väärin. Sitten odotellaan ja kun ei jouda koneen edessä päivystämään koko päivää, poistuu hetkeksi ja keskustelu onkin taas jo ohi.


Kiinteää yhteyttä tulee tarkastella vielä tarkemmin, siksi on tärkeää, että tästä saadaan häiriöilmoitus aikaan. 

 

Chat:ssamme on tänään ollut kyllä jonoa ja jonotusaikoja muodostunut. Chatissa on myös aikakatkaisu, joten ymmärrän kyllä, kun joutuu aina uudelleen aloittamaan niin se turhauttaa. Saitko asian kuitenkin selvitykseen? Verkonhallintamme ilmoittaa tekstiviestillä, mitä selvityksessä ilmenee.


Ja vastaus tulikin nopsaan.

4G on tukkeessa kuten tiedettiin jo aikaisemmin ja sen takia tämmöinen kaupattiin. Uutena tietona, että linja on niin pitkä, että kunnon nopeuksia ei tipu myöskään adsl-puolelta. Jos adsl:n nopeuksia voi kunnon nopeuksiksi edes sanoa...

 

Jälkimmäinenkin asia oli varmasti tiedossa, kysymys kuuluukin, miksi sitten kaupattiin 100 megan liittymä kun oli hyvin tiedossa että sellaisista nopeuksista ei kannata edes uneksia ja huiput tulevat olemaan vaihteluvälin alapäässä.

 

Rahastusta vai osaamaton myyjä?



@willwill@  kirjoitti:


 



4G on tukkeessa kuten tiedettiin jo aikaisemmin ja sen takia tämmöinen kaupattiin. Uutena tietona, että linja on niin pitkä, että kunnon nopeuksia ei tipu myöskään adsl-puolelta. Jos adsl:n nopeuksia voi kunnon nopeuksiksi edes sanoa...



 



Jälkimmäinenkin asia oli varmasti tiedossa, kysymys kuuluukin, miksi sitten kaupattiin 100 megan liittymä kun oli hyvin tiedossa että sellaisista nopeuksista ei kannata edes uneksia ja huiput tulevat olemaan vaihteluvälin alapäässä.



 



Rahastusta vai osaamaton myyjä?






Tuota linjapituutta emme harmillisesti näe suoraan, joten myyjä ei varmastikaan tästä ollut tietoinen. ADSL-yhteyksissä nopeuden vaihteluvälin tulisi kyllä osua aina siihen ilmoitettuun haarukkaan, ja ADSL-yhteyksissä vaihteluväli on joko 5,6-8 Mbit/s tai 11-16 Mbit/s. 



 



Myös Hybridiyhteyksissä ilmoitetaan aina nopeuden vaihteluväli ja tuo 100 Mbit/s on tosiaan se maksiminopeus. 



Oliko asiakaspalvelijan kanssa puhetta mahdollisista tulevista parannuksista alueelle, vai millaisiin puheisiin jäitte? Todennäköisesti alueesta on ainakin jätetty verkkosuunnitteluun jo kuuluvuuspalautetta jos on todettu että alueella on paljon käyttäjiä ja mobiiliverkko ajoittain tukkeessa.


Itse olen huomannut, että Hybridissä tuo myytävä maksiminopeus määräytyy viime kädessä sen mukaan, millaista 4G LTE -verkkoa paikassa X on. Jos jossain on max. 150Mbps verkkoa, niin hybridinkin tilattava väli vaikuttaa olevan matalempi kuin paikassa, jossa mobiili on 450Mbps.


Vastaa