Hybridilaajakaista ei enää toimi hybridinä

  • 18 September 2022
  • 10 kommenttia
  • 28 katselukertaa

Hybridilaajakaistani lakkasi toimimasta hybridinä. Muutama päivä sitten ilmaantui kummallinen ongelma, jonka seurauksena modeemini ei tunnu osaavan enää toimia hybridimoodissa ollenkaan, vaikka laite sanoo kaiken olevan ok.

 

- jos laitan sim-kortin modeemiin ja dsl-porttiin on kytketty puhelinpiuha, toimii pelkästään ADSL eli 10 megaa sekunnissa
- jos otan dsl-portista piuhan irti ja pidän pelkän sim-kortin modeemissa, niin netti toimii täydellä mobiilinetin nopeudella eli 100 megaa sekunnissa
- jos pelkässä dsl-portissa on puhelinpiuha ja sim-kortti on irti, toimii silloin ADSL normaalisti eli 10 megaa sekunnissa

 

Nettiselaimella modeemin hallintasivuille mennessä näyttää modeemi kyllä sanovan olevansa hybridimoodissa (kun sim-kortti ja ADSL ovat kytkettyinä) ja tunnistaa operaattorinkin Teliaksi. Modeemin valot palavat normaalisti ja kaikki näyttäisi niiden puolesta olevan ok. Silti modeemi käyttää selvästi pelkkää ADSL yhteyttä, sillä latausnopeudet ovat tiedostoja ladatessa sen 10 megaa sekunnissa (esim. google drivestä nettiselaimen kautta ladattuna) jonka ADSL antaa ulos. DSL-portista piuhan irti nyppäämällä saan kaikkialla sen 100 megan latausnopeuden käyttöön. Tämä ongelma on testattu kahdella tietokoneella (toinen wifillä ja toinen ethernet-piuhalla kiinni) sekä puhelimella wifin yli. Eli selvästi modeemi ei jostain syystä anna käyttää molempia yhteyksiä rinnakkain, kuten ennen.

 

Liittymä on toiminut normaalisti n. 3 vuoden ajan, nyt yhtäkkiä tällainen ongelma. Voisiko johtua esim. softapäivityksestä, jonka modeemi on automaattisesti ladannut? En ole muuttannut modeemin asetuksia. Nyt ongelmaa ratkoessani olen kokeillut käynnistellä modeemia uudestaan ja palauttaa tehdasasetuksille. Modeemi on Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air ja sen softaversio on tällä hetkellä SG4T1R000460C.

 

Mistähän tällainen ongelma voisi johtua? Olisi hienoa jos saisin hybridimoodin takaisin käyttöön, ja kumpaakin kaistaa käytettyä rinnakkain kuten kuuluukin.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +9

@JumpingHoops  kirjoitti:

Hybridilaajakaistani lakkasi toimimasta hybridinä. Muutama päivä sitten ilmaantui kummallinen ongelma, jonka seurauksena modeemini ei tunnu osaavan enää toimia hybridimoodissa ollenkaan, vaikka laite sanoo kaiken olevan ok.

 

- jos laitan sim-kortin modeemiin ja dsl-porttiin on kytketty puhelinpiuha, toimii pelkästään ADSL eli 10 megaa sekunnissa
- jos otan dsl-portista piuhan irti ja pidän pelkän sim-kortin modeemissa, niin netti toimii täydellä mobiilinetin nopeudella eli 100 megaa sekunnissa
- jos pelkässä dsl-portissa on puhelinpiuha ja sim-kortti on irti, toimii silloin ADSL normaalisti eli 10 megaa sekunnissa

 

Nettiselaimella modeemin hallintasivuille mennessä näyttää modeemi kyllä sanovan olevansa hybridimoodissa (kun sim-kortti ja ADSL ovat kytkettyinä) ja tunnistaa operaattorinkin Teliaksi. Modeemin valot palavat normaalisti ja kaikki näyttäisi niiden puolesta olevan ok. Silti modeemi käyttää selvästi pelkkää ADSL yhteyttä, sillä latausnopeudet ovat tiedostoja ladatessa sen 10 megaa sekunnissa (esim. google drivestä nettiselaimen kautta ladattuna) jonka ADSL antaa ulos. DSL-portista piuhan irti nyppäämällä saan kaikkialla sen 100 megan latausnopeuden käyttöön. Tämä ongelma on testattu kahdella tietokoneella (toinen wifillä ja toinen ethernet-piuhalla kiinni) sekä puhelimella wifin yli. Eli selvästi modeemi ei jostain syystä anna käyttää molempia yhteyksiä rinnakkain, kuten ennen.

 

Liittymä on toiminut normaalisti n. 3 vuoden ajan, nyt yhtäkkiä tällainen ongelma. Voisiko johtua esim. softapäivityksestä, jonka modeemi on automaattisesti ladannut? En ole muuttannut modeemin asetuksia. Nyt ongelmaa ratkoessani olen kokeillut käynnistellä modeemia uudestaan ja palauttaa tehdasasetuksille. Modeemi on Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air ja sen softaversio on tällä hetkellä SG4T1R000460C.

 

Mistähän tällainen ongelma voisi johtua? Olisi hienoa jos saisin hybridimoodin takaisin käyttöön, ja kumpaakin kaistaa käytettyä rinnakkain kuten kuuluukin.


Hei @JumpingHoops ja tervetuloa Telia yhteisöön! Nyt heitit kyllä hyvän kysymyksen ja aloituksen. Itsessään tuo ohjelmistoversio näyttää edelleen olevan sama joka on jo pitkään ollut jakelussa ja vastaavaa bugia siitä ei ole ainakaan vielä löydetty. Itse asiassa korviimme on kantaunut yksi muukin ilmoitus 14.9 alkaneesta ongelmasta, missä viankuvaus on identtinen. 

 

Olit aika kattavasti testannut ja rajannut ongelmaa. Näkisin, että paras tapa jatkaa ongelman selvittämistä olisi kirjata tilanteesta häiriöilmoitus, jos et sitä ole vielä kerennyt tehdä. Ilmoituksen voit meille jättää esimerkiksi Minun Telian kautta. Häiriöilmoituksella pääsemme tarkemmin käsiksi liittymäsi ja reitittimesi toimintaan. 

On joku yleinen ongelma koko hybridissä. Tiedän itseni lisäksi yhden muun, jolla sama ongelma ilmestyi Hybridiin.

to 15.9.2022 joskus 14-15 välillä tapahtui verkossa jotain, joka rikkoi hybridin.

Olin avannut jo tiketin elokuussa, kun ADSL hidasteli oudosti.

#3920988, #3947777, #3949135  - kaikki samaa ongelmaa.

Ja sitten vielä sulkevat tiketit että ratkaistu. Ihan karseeta meininkiä. Merkkaavat tiketin ratkaistu, kun kahvipöydässä kertovat toiselle tukihenkilölle. Katoaa koko tiketin seurattavuus. Tukisysteemistä vastaava - vastaahan tähän tai ota yhteyttä. Kerron kuinka aspa tiketöinti tulee toimia ASIAKKAAN kannalta. Loppu on sisäistä ongelmaanne. Näyttää SLA laskenta hyvälle kun leimaillaan valmiiksi vaikka valmista ei ole kuin kahvi.

 

Olen tiketöinyt useampana tikettinä, mutta mitään ei tapahdu.

 

MPTCP tarvitsemat "proxy:t" on joko rikki, tao 4G "hybridi" liittymätunnuksella on rikki tai molemmat.

  • molemmat käytössä, MPTCP on enabled, mutta nopeus on ADSL  nouto alle 20 Mbps ja paluu alle 1 Mbps
  • SIM irti : nopeus on ADSL ja sekin toimii heikosti - 50-90% normaalista- luvut ihan samat kuin edellä
  • ADSL irti ja SIM paikalleen - 4G vain - nouto selvästi eri ja paluu luokkaa 10 Mbps eli vain 4G
  • softaversio SG4T1R000460C

Haiskahtaa vahvasti, että olemme saaneet viallisen firmiksen - kiitos Telia.

2020 keväällä pitkän testaamisen jälkeen firmis  ...428C  saatiin toimimaan loistavasti. Jumpattiin Telian asiantuntijan kanssa noin viikko ja välissä saatiin Ranskasta ko. firmis. Oli lopulta kompromissa, että tärkein - hybrid netti toimi kaikissa tilanteissa oikein - oli 4G hidas tai ei. Se oli aikaisemman firmiksen ongelma, ettei hanskannut, jos 4G oli hidas, MPTCP hidastui samassa tahdissa.

 

Tällä hetkellä työtä tehdessä 4G vain ja kun illalla pitää saada myös Digiboksi toimimaan, niin ADSL kiinni.

Digiboksi toimii ADSL:ssä erinomaisesti, joten vika on Internet-reititys + hybrid. MPTCP saatu rikottua?

 

 

Vahvasti edellisen kanssa samaa mieltä, että joku ryssinyt kunnolla firmiksen kanssa.

 

 

 

Loin tunnukset tänne Telia yhteisöönkin ihan vain siksi, että voin raportoida täsmälleen saman ongelman, kuin mitä tässä ketjussa on raportoitu. Tein asiasta juuri Telian Chatin kautta asiakaspalvelijan avustuksella häiriöilmoituksen. Toivottavasti asia ratkeaisi piakkoin, taitaa olla laajempikin ongelma mikäli firmis yms. on rikkonut jotakin.

Kunniamerkki +12

@Bitteri  kirjoitti:

Loin tunnukset tänne Telia yhteisöönkin ihan vain siksi, että voin raportoida täsmälleen saman ongelman, kuin mitä tässä ketjussa on raportoitu. Tein asiasta juuri Telian Chatin kautta asiakaspalvelijan avustuksella häiriöilmoituksen. Toivottavasti asia ratkeaisi piakkoin, taitaa olla laajempikin ongelma mikäli firmis yms. on rikkonut jotakin.


Toivotan sinut ensimmäisenä lämpimästi tervetulleeksi meidän Telia Yhteisöömme! Asiaa Hybridin kohdalta tutkimme parhaillaan ja juuri tuossa saimme tiedon, että häiriö on korjattu. Testaatko mikä tilanne sen kanssa on nyt? 

Kyllä, asia on nyt korjaantunut - eli nyt pelittää hybridinä kuten kuuluukin. Hatunnostoni teille, että asiaan reagoitiin melko nopeasti ja vieläpä korjattiin. Missä vika lopulta oli?

Kunniamerkki +12

@Bitteri  kirjoitti:

Kyllä, asia on nyt korjaantunut - eli nyt pelittää hybridinä kuten kuuluukin. Hatunnostoni teille, että asiaan reagoitiin melko nopeasti ja vieläpä korjattiin. Missä vika lopulta oli?


Tarkemmin en ole saanut tietooni, mikä häiriön aiheutti. Todennäköisesti verkon muutostöissä oli joku bitti mennyt poikittain ja sen takia alkoi tulla enemmän häiriöilmoituksia aiheesta. Korjattu se on nyt ainakin ja netti toimii kuten pitääkin. 

Viime viikolla jo tiketöin ja kerroin että Hybridinne on rikki, sen verran kattava testini oli. Silti kestää tiistaihin asti tälläisen runkovian korjaaminen?

Ja jos siellä oli tehty päivitys, niin niistä pitää kertoa riittävästi edes sisäisesti- kun tulee vikaa jossakin niin jollakin saattaa kellot soida. Liian monta päivää kesti tämän valtakunnallisen vian korjaus,

 

Edelleen elokuussa tekemäni tiketti on voimassa. Nopeudet ei toimi. Nyt sentään MPTCP jotenkin, että paluukanava käytettävissä paremmalla nopeudella - onnistuu etätyö.  Hetken oli ADSL nopeus ok, mutta nyt jo n. 60% siitä. Joku MPTCP ADSL paketissa mättää vieläkin.  Hetken jo luulin, että ... olisi entisellään. Ei ole.

 

PS. Päivittyykö reitittimen firmis automaattisesti vai  reitittimen käynnistyksen yhteydessä? 

Kuittaan myös, että vika näkyy nyt olevan korjattu ja yhteyteni tuntuisi taas toimivan entiseen malliin. Telialta saamani tekstiviestin mukaan kyseessä oli verkon muutostöistä aiheutunut vika, eli nyt ei ollutkaan kyse modeemin asetuksista kuten alunperin arvelin. Kiitos vian nopeasta korjaamisesta!

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

@kshji  kirjoitti:

Viime viikolla jo tiketöin ja kerroin että Hybridinne on rikki, sen verran kattava testini oli. Silti kestää tiistaihin asti tälläisen runkovian korjaaminen?

Ja jos siellä oli tehty päivitys, niin niistä pitää kertoa riittävästi edes sisäisesti- kun tulee vikaa jossakin niin jollakin saattaa kellot soida. Liian monta päivää kesti tämän valtakunnallisen vian korjaus,


Yleinen arvio häiriön korjauksille on 2-5 työpäivää, korjausaika vaihtelee vian luonteesta ja tarvittavista korjauksista. Jos ongelma olisi havaittu tietyn päivityksen / muutoksen yhteydessä heti, olisi se varmaankin vedetty takaisin toimivaan malliin ennemmin kuin tiedotettu. Olettattavasti tässä oli tehty verkkoon muutoksia, joista ei ole oletettu tulevan asiakasvaikutusta, eikä myöskään sellaista havaittu, ennenkuin häiriöilmoituksia on tullut sisään. Ikävä häiriö tietysti ja pahoitteluni tapahtuneesta häiriöstä.


Edelleen elokuussa tekemäni tiketti on voimassa. Nopeudet ei toimi. Nyt sentään MPTCP jotenkin, että paluukanava käytettävissä paremmalla nopeudella - onnistuu etätyö.  Hetken oli ADSL nopeus ok, mutta nyt jo n. 60% siitä. Joku MPTCP ADSL paketissa mättää vieläkin.  Hetken jo luulin, että ... olisi entisellään. Ei ole.

 

PS. Päivittyykö reitittimen firmis automaattisesti vai  reitittimen käynnistyksen yhteydessä? 


Toisten häiriöiden tutkinta jatkuu niiden omilla tiketeillä, tarkimman tiedon sen tilanteesta saa kysymyällä asiakaspalvelusta. Itsellä ei ole kuvaillusta häiriöstä tietoa/kuullut. Hybrid -reitittimet hakee ja asentaa uusimman päivityksen käynnistyksen yhteydessä. Joskus reitittimiä voidaan käynnistää etänä massana, jolloin päivitys tulee "automaattisesti" asiakkaan näkökulmasta, esim. yöaikaan.

Runkoverkon ongelma 2-5 päivää. Ihan oikeesti? Tuoko on nykyinen normaali? Ja asiakkaat hyväksyy tuon? Tässä kohtaa: ennen oli paljon paremmin. max. 2-3 päivää oli viimeisen kilometrin korjaus heikoimmillaan, mutta että runkoverkossakin...

 

Näköjään kokoajan jotain säätöä tehdään vielä. Tilanne elää kokoajan.  Onneksi parempaan suuntaan - toistaiseksi.

 

Nyt just alkaa näyttää siltä, että MPTCP alkaa toimia, summa jotain muuta kuin toinen kanava yksinään tai alle sen.  Edelleen näyttää ikävästi siltä, että oma ADSL reititin toimii paremmin (käyttäjän kannalta nopeammin)  kuin tämä ranskalainen. Onkohan tämän firmiksen MPTCP vain heikompi kuin oli  428C fw:ssa. Milloin päivittynyt? Herra tietää muttei kerro. Ehkä elokuussa virrat on/off pitkästä aikaa tuhosi hyvin toimineen? Ei voi tietää. Kaikista muista laitteista ja järjestelmistä tiedän milloin päivittyy/päivittynyt ja mitä, mutta Telian liittymistä tai laitteiden päivityksestä ei tule tietoa. Vaikka on ollut joskus puhelinfirma ja ollut menetelmät viestiä asiakkaitaan. 

 

Tää on yhtä vääntämistä tää yhteiselo ollut ja jatkuu edelleen ... mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Pakko tapella, että edes tää yksi yhteys pysyisi toiminnassa.   Joka kerta omat analyysit ovat auttaneet eteenpäin, ei Telian. Väsyttää. 

 

Asynkrooninen ei ole tehokasta, kun piuhan toisessa päässä on myös ammattilainen. Se todettiin edellisen kerran keväällä 2020. Ei olisi ikinä tullut kuntoon yksisuuntaiseen vikatikettijonoon potkimisella.

Vastaa