Itse tänään laitteen saaneena olen myös joutunut sen kanssa värkkäilemään. Nopeustestit vaihtelivat rajusti riippuen oliko piuhalla kiini vai pelkästään wifin varassa. Toisaalta jotkut taisivat mainita että selainpohjaiset testit jostain syystä aina näyttäisivät piuhan tehot ainakin ulos lähetyksen osalta.
Latausnopeus näyttäisi kyllä toimivan jotakuinkin luvatun mukaan, verrattuna vanhaan dslään nopeus on vaihdellut noin 1,5 - 3 kertaa nopeammin eikä nykyinen modeemin paikka ole ihan paras wifin kannalta (pitää hankkia pidemmät piuhat että saan sen parempaan paikkaan). Toisaalta aiemmin nekin olivat kuin olisin ollut pelkän piuhan varassa mutta lienee joku boottauksista kun siirtelin modeemia paikasta toiseen eri pistorasioiden luona etsien parasta paikkaa wifille teki tehtävänsä ja sai latauksen käyttämään molempia yhteyksiä. Jostain syystä tosin wifin ulostulo nopeus pitäisi paikasta riippuen olla jopa 5-9 kertaa tehokkaampi kuin vanhna dsln speed testien mukaan mutta käytännössä se ei jostain syystä toteudu silloin kun piuha on kiinni vaan nopeustestien mukainen vanha arvo pysyy.
olisin onnellinen noista yli 50 nopeuksista,vanhalla dsl modeemilla nopeus 20,9 ja tämän päivää ollu hybridillä 20,8....huhhuh
Nyt on reilu vuorokausi tullut lisäkokemusta hybridilaajakaistasta.
Ensimmäisen päivän aikana olleet yhteyden katkeamiset ovat loppuneet.
Olisiko ollut liittymien päivitysrumban mukanaan tuomia. Tätä modeemiahan alettiin lähettämään asiakkaille kuulemma vasta maanantaina 3.9. Siihen postin toimitusajat, niin saattoi hyvinkin osua kohdalle.
Selvisi myös, että jostain syystä edes Telian omilla sivuilla oleva nopeustesti ei anna "kunnollista" tulosta liittymän nopeuksia mitattaessa. Tässähän käytetään kahta liittymää samanaikaisesti. Sekä vanhaa ADSL:ää, että mobiilidataa.Ja se kuulemma haittaa mittausta, niin että e saattaa käyttää vain ADSL-linjaa mittauksiin. Latasin Microsoft Storesta ilmaisen Speedtest -ohjelman, jolla Telian nopeudet mitattu.
Kännykässä oli samainen Speedtest mittaamassa Elisan dataverkkoa. Tämä Telian liittymäni on siis 200M ja Elisan 100M. Ainoastaan Elisa on pystynyt toimittamaan toistaiseksi, minkä lupaa.
No, nopeudet näyttävät nyt kuitenkin paljon kauniimmilta ja ainoa murhe oli, kun mobiilidatapuoli yöllä jostain syystä katkesi ja liikenne hoitui vain ADSL:n kautta. Aikaisemmin oli kaksi sinistä tolppaa näyttämässä mobiilidataa ja nyt oli vain yksi ja sekin punainen. Aamulla resetoin ensin purkin selaimen käyttöliittymästä, eikä sillä ollut mitään vaikutusta. Sitten palautin purkin tehdasasetuksille takaseinässä olevan kynällä painettavan napin avulla. Sitten heräsi henkiin.
En tiedä, miksi tuo piti tehdasasetuksille palauttaa, kun ainoa itse tekemäni muutos oli, että kytkin WiFin radion pois päältä. Meillä on erillinen Wifi -purkki sitä varten.
Ohessa mittaustuloksia tältä liittymän alkupaipaleelta:
Taulukossa on vihreällä taustavärillä korostettu nopeampi liittymä sisään(Down)/ulos(Up)
@surffaaja9@ kirjoitti:
Selvisi myös, että jostain syystä edes Telian omilla sivuilla oleva nopeustesti ei anna "kunnollista" tulosta liittymän nopeuksia mitattaessa. Tässähän käytetään kahta liittymää samanaikaisesti. Sekä vanhaa ADSL:ää, että mobiilidataa.Ja se kuulemma haittaa mittausta, niin että e saattaa käyttää vain ADSL-linjaa mittauksiin. Latasin Microsoft Storesta ilmaisen Speedtest -ohjelman, jolla Telian nopeudet mitattu.
Yhtäaikainen käyttö ei haittaa mittausta, ongelma on vain tuon speedtest-selainversion käyttämässä mittaustavassa joka ei ymmärrä yhdistettyä (ADSL+4G) nopeuden mittausta. Speedtest-sovellus on nopeuden mittaukseen oikea työkalu.
@surffaaja9@ kirjoitti:
No, nopeudet näyttävät nyt kuitenkin paljon kauniimmilta ja ainoa murhe oli, kun mobiilidatapuoli yöllä jostain syystä katkesi ja liikenne hoitui vain ADSL:n kautta. Aikaisemmin oli kaksi sinistä tolppaa näyttämässä mobiilidataa ja nyt oli vain yksi ja sekin punainen. Aamulla resetoin ensin purkin selaimen käyttöliittymästä, eikä sillä ollut mitään vaikutusta. Sitten palautin purkin tehdasasetuksille takaseinässä olevan kynällä painettavan napin avulla. Sitten heräsi henkiin.
Mahdollisesti 4G-verkon osalta on ollut jokin häiriö tai laite ei ole onnistunut vain verkkoon muodostamaan yhteyttä. Oliko sinulla mahdollisesti Telian matkapuhelinliittymää käytössä, pääsikö sillä kiinni normaalisti 4Ghen vaikka hybrid-laite ei?
@surffaaja9@ kirjoitti:
Tämä Telian liittymäni on siis 200M ja Elisan 100M. Ainoastaan Elisa on pystynyt toimittamaan toistaiseksi, minkä lupaa.
Puhuit viestissäsi että käytössä Telialta on ADSL-yhteys? Tässä tekniikan maksiminopeus on teoriassa 24M ja silloin tuosta 200M nopeudesta 176M katetaan 4G-yhteyden varassa eli vaihteluväliltä 10 - 300Mbit. Tämän vuoksi nopeustesteissä ilmenee yhteyden osalta vaihtelua kuten kuvassa näkyy. Jos kiinteän pohja olisi esim. VDSL-yhteys 50Mbit, olisi nopeudet todennäköisesti n. 20-30mbit nopeampia. En tiedä miten tuo Elisan 100M on tässä tapauksessa toteutettu, sitä ei viestissä mainita.
XL 200M Hybrid-liittymän vaihteluväli on sopimuksessa 10-200Mbit.
On se maittavaa markkinointia, kun ei 200Mbits XL-yhteydellä edes yli 100Mbits päästä kun pohjalla on 50Mbits VDSL.
@LiAntti@ kirjoitti:
Yhtäaikainen käyttö ei haittaa mittausta, ongelma on vain tuon speedtest-selainversion käyttämässä mittaustavassa joka ei ymmärrä yhdistettyä (ADSL+4G) nopeuden mittausta. Speedtest-sovellus on nopeuden mittaukseen oikea työkalu.
Jostain syystä tuo Ooklan speedtestin selainversio toimi oikein hyvin, kun mittailin sillä toista kokeilua, jossa Telian 16M ADSL:n kanssa oli rinnalla reittimeeni kytketty kännykän Elisan 100M 4G. Reitin ja kännykkä osasivat USB teatheringin ja sillä mittaukset olivat oikeita.
Ilmeisesti tuon reititti,em USB teathering osaa yhdistää nuo kaksi eri kamavaa oikein ja tuo Telian purkki ei.
Kuvaajassa ei ole erikseen ADSL:n nopeuksia, koska ne ovat aina olleet hyvin vakiot 14-15 Mbits/s sisään ja 1 Mbits/s ulos. Mobiilidata on vaihdellut rajustikin.
Mahdollisesti 4G-verkon osalta on ollut jokin häiriö tai laite ei ole onnistunut vain verkkoon muodostamaan yhteyttä. Oliko sinulla mahdollisesti Telian matkapuhelinliittymää käytössä, pääsikö sillä kiinni normaalisti 4Ghen vaikka hybrid-laite ei?
Niinhän tuossa on käynyt 4 kertaa viime perjantain jälkeen.
Lisäongelmana on ollut 5 kertaa pingin venähtäminen satoihin millisekunteihin, joista pelaava poikeani "repii hiuksensa".
Puhuit viestissäsi että käytössä Telialta on ADSL-yhteys? Tässä tekniikan maksiminopeus on teoriassa 24M ja silloin tuosta 200M nopeudesta 176M katetaan 4G-yhteyden varassa eli vaihteluväliltä 10 - 300Mbit. Tämän vuoksi nopeustesteissä ilmenee yhteyden osalta vaihtelua kuten kuvassa näkyy. Jos kiinteän pohja olisi esim. VDSL-yhteys 50Mbit, olisi nopeudet todennäköisesti n. 20-30mbit nopeampia. En tiedä miten tuo Elisan 100M on tässä tapauksessa toteutettu, sitä ei viestissä mainita.
Elisan 100M on kännykässäni oleva Elisan mobiilidataliittymä.
XL 200M Hybrid-liittymän vaihteluväli on sopimuksessa 10-200Mbit.
Jos kerran jo sopimustekstiä aletaan lukea, niin luetaan edes kunnolla.
Siellä lukee 20-200M.
Tarkoituksenani on vain saada tämä liittymä toimimaan kunnolla, ei riidellä.
Tässä vielä viimeisimmät mittaustulokset Win 10 Speedtestillä ja Android Speedtestillä tuo Elisa osuus.
Minulle kerrottiin chatin kautta tilatessa, että nopeus on 200/100. Eipä tiedä kyllä asiakaspalvelijatkaan asiasta yhtään mitään. Yllätyshän tuli jälkikäteen, kun kyseessä oli 200/50 liittymä (eli minulle kerrottiin väärin, jonka pohjalta tein tilauksen) ja vielä se päälle, että todelliset nopeudet ovat 30-60 down / 8-20 up.
@LiAntti@ kirjoitti:
Yhtäaikainen käyttö ei haittaa mittausta, ongelma on vain tuon speedtest-selainversion käyttämässä mittaustavassa joka ei ymmärrä yhdistettyä (ADSL+4G) nopeuden mittausta. Speedtest-sovellus on nopeuden mittaukseen oikea työkalu.
Tuo speedtest-sovellus toimii gigaisella kuidulla aika oudosti. Download-tulokset ovat oikean suuntaisia verrattuna mihin tahansa muuhun testiin, mutta upload-testiä tehtäessä nopeus jumahtaa 50 Mbit/s arvoon ja pysyy siinä ehkä testin puoleen väliin, kunnes se lopulta muuttuu täyteen arvoonsa. Aivan kuin testissä olisi joku kuristin käytössä. Joskus testi voi jopa mennä loppuun asti alinopeuksisena.
Jos taas selaimessa ajaa testin samalle serverille, pamahtaa upload-nopeus välittömästi useampaankn sataan megabittiin, kunnes liittymän limiitteri iskee kehiin ja rajoittaa sen jonnekin 130 Mbit/s tienoille. Koneen CPU-kuorma on mitattu testin aikana ja se ei ollut tapissa.
Myöskään liittymän normaalissa käytössä ei ole mitään tuollaisia 50 Mbit/s rajoittimia, vaan esimerkiksi kun ajaa pilveen backuppeja niin levypalvelimelta näkee bandwidth käppyrät ja ne ovat nätin tasaisia alusta asti.
Näinollen en pitäisi tuota speedtest-sovellusta kovin luotettavana upload-testin osalta.
@surffaaja9, en tiedä tarkemmin tuosta Telia+Elisa -kokeilusi tekniikasta, mutta hybridilaajakaistassa on toteutustapana Multipath TCP, jossa liikenteen yhdistäminen tapahtuu verkon puolella ja siitä näkyy vain yksi IP ulospäin. Muissa toteutuksissa liikenne taitaa yhdistyä jo laitteen puolella. Jos ymmärsin oikein, suurimpana ongelmana on nyt nämä 4G-verkon katkeamiset? Tästä voit jättää vikailmoituksen vaikkapa täältä niin selvitetään asiaa tarkemmilla tiedoilla.
Eräs tapa testata uppia voisi olla vaikkapa tele2.net speedtest-palvelimelle FTP:n yli. Sitä en kyllä itse osaa sanoa, miten tuo käyttäytyy hybridin kanssa, mutta ainakin sillä olen itse testannut kenttätestiolosuhteissa matkapuhelinverkon lähetysnopeutta ammattitason sovelluksella (Network Signal Guru).
Elisan toteutuksesta tiedetään bbs.io-tech.fi -sivustolla kertoa seuraavaa:
"Elisa on nyt koeluontoisesti tarjonnut hybridilaajakaistaa. Telian tuotteesta se poikkeaa oletettavasti niin, että se käyttää Huawein kehittämää jonkinlaista monilinkkimuunnosta GRE-protokollasta. Modeemi olisi Huawei HA35 ja se maksaisi 180 euroa."
"Elisa on luonnollisesti ollut haluton lupailemaan hirveästi tässä vaiheessa tuosta tuotteesta mitään, mutta käsittääkseni se käytännön ero tuohon Telian systeemiin on se, että Elisan GRE-pohjainen toteutus toimii 3. OSI-kerroksella 4. sijaan. Telian tuote on varmaan suorituskyvyltään parempi, kun taas Elisan toteutuksessa etu lienee se, että tunneli on läpinäkyvämpi ja mahdollistaa oletettavasti porttien kuuntelun. Varmaan asia voi vielä muuttua ennen yleisen myynnin aloittamista."
Lähde: https://bbs.io-tech.fi/threads/elisaltakin-hybridilaajakaista-kannattaneeko.117658/#post-3506019
Kiitos.
Laitoin vikailmoituksen menemään.
Tein vikailmoituksen ja mitään vikaa ei löytynyt. Myydessä 200M liittymän on siis normaalia olla 74M liittymä käytännössä.
Vertailussani viikon aikana oli Elisan 100M 4G -liittymä kännykässä ja nopeudet mitattiin samalla Ooklan Speedtest -ohjelmalla. Elisan 100M -liittymästä sain ajoittain sen 100M, mutta Telian liittymästä parhaimmillaan kolmanneksen luvatusta, eli 74M.
Ohessa viimeisen viikon aikana tehdyt 89 mittausta kuvaajava.
Vaihtoehdoikseni jää siis kaupan purku, tai liittymähinnan alennus 74M -mukaiseksi.
Tilatessani tätä puhelimitse, koska nettisivuilta se ei onnistunut, asiakaspalvelija vakuutti liittymän pystymään ajoittain 200M nopeuteen.
Lisämurheena tuossa Telian liittymässä on ieni pingin ajoittainen venähtäminen yli 300 ms:n, joka tekee pelaamisesta mahdotonta. Liittymään mainostetiin erityisesti myös pelaamiseen.
Ja tämä asiakaspalvelu sitten.
Suoraa sähköpostia ei ole, vaan täytyy nettilomakkeella lähettää, johon sitten vastaavat sähköpostilla, johon EI pysty vastaamaan.
Miksi internet operaattori ei halua käyttää sähköpostia????
Tutkin teidän netin tilannetta.
Meidän mittauksien mukaan netin vaihteluväli pysyy luvatussa
20-200M.
Ei pysty ajoittain edes tuohon 20M:aan. 15 kertaa viikon aikana ollut alle. Maksan 200M:n liittymästä, josta olen saanut ajoittain jopa 74M ja muulloin vähemmän, paljon vähemmän. Lisäksi tätä mainostettiin pelikäyttöön, johon siitä Ei ole. Useaan kertaan yli 300 ms:n ping estää sen.
Olen yrittänyt keskustella hinnanalennuksesta. Miksi maksaa 200M liittymästä, jos saa vain 74M?
Pelkällä ASDL:llä aiemmin, ei nopeus tippunut koskaan alle 14M:n ja tällä on käyty 7M:ssa.
Tuo modemipurkki ja koko systeemi on ilmeisesti niiiiiin kesken vielä, ettei se pysty hyödyntämään edes pelkkää ADSL:ää täysimääräisesti.
Kaupan peruminen on nyt todella lähellä, jos ei ala tapahtua.
Lainasin toisesta aiheesta viestini:
Totesin tuossa aiemmin, että kannattaa varmistaa lähimmän maston tilanne Telian chatista. Jos masto on ylikuormitettu käyttäjillä, ei hybridillä tee oikeastaan yhtään mitään ennen kuin saavat mastoon lisää kapasiteettia (jos koskaan). Tätähän ei tietenkään kerrota ennen tilaamista.
Minulle kerrottiin, että lähin mastoni on niin tukossa että max. down on 15M simmiltä. Antennit eivät tähän auta.
Joten melko kiusallinen tilanne Telialle ja asiakkaille. Nimim. 50 D/ 20 U XL-yhteydellä..
@weesel88@ kirjoitti:
Lainasin toisesta aiheesta viestini:
Totesin tuossa aiemmin, että kannattaa varmistaa lähimmän maston tilanne Telian chatista. Jos masto on ylikuormitettu käyttäjillä, ei hybridillä tee oikeastaan yhtään mitään ennen kuin saavat mastoon lisää kapasiteettia (jos koskaan). Tätähän ei tietenkään kerrota ennen tilaamista.
Minulle kerrottiin, että lähin mastoni on niin tukossa että max. down on 15M simmiltä. Antennit eivät tähän auta.
Joten melko kiusallinen tilanne Telialle ja asiakkaille. Nimim. 50 D/ 20 U XL-yhteydellä..
Tilanne on kieltämättä kiusallinen. Tukiasema (masto, joka mainitaan) voi olla kaikkien sektroreiden eli solujen osalta kuormitettuna tai sitten pahiten juuri se, mikä vaikutaa omaan käyttöön. Runkoyhteydessä tukiasemalle kapasiteettia kyllä riittää, mutta radiotiellä se on rajallinen.
Lisää kapasiteettia alueelle ei oikein voi saada muuten kuin...
a) rakentamalla uusia tukiasemia, jolloin käyttäjiä saadaan jakautumaan useammalle tukiasemalle
b) lisäämällä olemassa olevaan tukiasemaan useamman taajuuden (band 3, 7, 20) sektoreita.
Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä, joskin maksavat kummatkin. Tuo b- vaihtoehtokin autaa siinä mielessä, että käyttäjät jakautuvat eri bandeille kuuluvuuden mukaan (lähellä olevat 2600, sitten1800 ja kauimmaiset 800). Näin ollen yksi taajuus kaista ei ylikuormitu. Eri asia on sitten nämä multiband-laitteet, jotka käyttävät ja kuormittavat useaa kaistaa yhtäaikaa tavoitellessaan max. nopeutta. Toki se on sitten kiinni myös liittymän max. nopeudesta.
Tässä minunkin lähitukiasemassa on kolme sektoria (tyypillisesti), joissa on käytössä nuo kaikki 3 taajuuskaistaa. Tähän minulle palvelee 1800 kaista, mutta lähellä tukiasemaa päätelaite menee 2600 kaistalle. Tästä hyvästä ratkaisusta pisteet Telialle. Ei kuormitu yksi kaista. Tässä Sagecomissa ei vielä ole taajuuslukitusta, mutta se on kai tulossa. Sillä voisi sitten kokeilla onko vaikutusta nopeuteen, kun päätelaitteen oma kaistanvalinta menee signaalinvoimakkuuden ja laadun (RSRP, RSRQ) sekä verkosta tulevan solunvalinta laskentaparametrin mukaan. Tähän verkosta tulevaan parametriin ei voi itse vaikuttaa, vaan sillä arvolla pyritään päätelaite ohjaamaan ideaaliselle taajuuskaistalle ja solulle. Taajuuslukituksella tuon taajuusaluevalinnan voi ohittaa. Lopullista solunvalintalukitusta ei voi tehdä, eikä yleensä olisi tarpeenkaan.
Ulkoisella suunta-antennilla tietenkin voi solunvalintaan vaikuttaa, jos se esim. pomppii edestakaisin kahden solun ja vieläpä kahden solun, jotka tulevat eri tukiasemasta, välillä. Tietenkin oikein hifistelemällä, ennenkuin taajuuspakotus tulee reitittimeen, voi käyttää vain yhden kaistan ulkoista suunta-antennia. Yleensä nämä antennit ovat monitaajuusalueantenneja, mutta oikein hakemalla löytyy vain kapean kaistan antennejakin. No, tuo nyt oli sellainen "villi ajatus". Ehkä ei kuitenkaan kannata, kuin äärimmäisessä epätoivossa.
Ja noin yleensäkin, olisi hyvä katsoa CellMapperin kartalta tukiaseman sijainti ja mitä taajuusalueita siellä on. Lisäksi omalla puhelimella, ainakin Androidilla, voi testata mikä palvelee juuri siinä kotona.
Jatkan vähän edelliseen liittyen....
Ihan huvikseni mittasin signaali- ja nopeusarvoja tietyssä kohdassa taloa ikkunan lähellä, joka on palvelevan solun suuntaan. Mittauksessa käytin Huawein mokkulareititintä, missä voi tehdä taajuuspakotuksen. Mokkula oli aivan läppärin vieressä 5GHz Wlanilla yhteydessä läppäriin. Huaweissa ei ole kytkettynä ulkoisia antenneja. Matkaa tukiasemaan on linnuntietä 800m. Nopeuden mittasin usealla otannalla ja lataus/lähetys.
Tulokset:
2600MHz: RSSI=-85dBm, RSRP=-114dBm, RSRQ=-13dB, SNR=7dB, nopeus=14M/2M
1800MHz: RSSI=-73dBm, RSRP=-102dBm, RSRQ=-7dB, SNR=2dB, nopeus=19M/21M
800MHz: RSSI=-65dBm, RSRP=-89dBm, RSRQ=-6dB, SNR=11dB, nopeus=25M/13M
Automaattivalinnalla modeemi menee 1800MHz- verkkoon, mikä on aika luonnollista tässä tapauksessa.
Mitä noista voi sitten päätellä?
800MHz:n signaali on tietenkin noista kaikista voimakkain (RSRP), johtuen alemmasta taajuusalueesta. Kuitenkaan sen RSRQ- arvo ei ole oikeastaan sen kummempi kuin 1800MHz:n. Sitä vastoin SNR on merkittävästi parempi. Tämä johtuu osin siitä, että SNR-laskennassa kapeampi taajuuskaista (10MHz vs 20MHz) hyödyntää tässä tapauksessa 800MHz:n bandiä. Toisin sanoen, häiriötasot RF:llä ovat samaa luokkaa, mutta tukiasemasolukoodin purkamisen jälkeen häriötaso tipahtaa, kun se tapahtuu kapeammalta kaistalta. Joten selvästi voimakkaampi RSRP- signaali auttaa tässä alemmalla kaistalla parantamaan vastaanottoa. Nämä ovat myös aika paljon kiinni päätelaitteen omasta rf-suorityskyvystä mm. suurtaajusvahvistimen ym. omasta kohinasta. Joten tuo SNR on myös "mokkulasta" kiinni.
Latausnopeus onkin sitten 800MHz:llä kaikista paras. Lisäksi 1800MHz voi olla ruuhkaisempi, mutta tehty testiajankohta (keskellä arkipäivää) ei ehkä tuota välttämättä tue. Suurimpana syynä pitäisin SNR- arvoa. Lähetysnopeus on sitten 1800MHz:llä selkeästi paras. Tämä johtunee jo LTE-tekniikan sille suomasta edusta mm. suurempi kaista, tukiaseman vastaanottimien paremmasta laadusta ja tukiasemaantennien diversiteetti käyttö.
Kaikista heikon kaikilla "mittareilla" oli odotetusti 2600MHz:n alue. Sinällään jo saavutus että ylipäätänsä toimi niinkin heikon kun selvästi alle -110dBm signaalitasolla noinkin hyvin.
Sitten vielä yksi huomio yhteen aiemmin liittämääni juttuun.
Oli silloin ihmettelyä, kun tämä Sagecomin reititin ei näytä RSRQ- lukemaa. Kerroin miten sen voi itse laskea. Nyt kukin voi noista mittaamistani Huawein kaikista arvoista todeta, että esittämäni laskukaava pitää kutinsa. On kuitenkin syytä huomata, että nämä modeemin mittaamat rf-arvot elävät koko ajan jonkin verran ja sitä enemmän mitä suurempi on käytetty taajuus. Käytönhallinnasta ne sai vain yhden hetken otantana ja jokin arvo voi olla juuri muutunut ja se ei ehtinyt vielä päivittyä. Kuitenkin esittämäni laskukaavan virhe RSRQ- arvoon on 800MHz:llä 1dB, 1800MHz:llä 2dB ja 2600MHz:llä 4dB. Ei paha. Tuo 2600MHz oli jo niin kuuluvuuden äärirajoilla, jotta sinne tuo useamman desibelin virhe sallittakoon.
Jos näistä nyt siten jotain käytännön hyötyä hakisi, niin omalla kohdallani taajuuslukituksesta Sagecomiin ei olisi kovin merkittävää hyötyä. Se mitä ilmeisemmin valitsee auto asennolla saman eli 1800- verkon kuin tuo Huaweikin. Latausnopeuksiin 800- lukittuna auttaisi vähän, mutta kääntöpuolena on alhaisempi lähetys.
Minäkin, 64-vuotias kestävyysvaje löin käteni sontaan, kun sain Telian mainossähköpostin ja tilasin tuon surullisenkuuluisan hybridijutskan.
Laite tuli nopsaan, kolmessa päivässä tänne Oulu-nimiseen peräkylään. Kytkin uuden laitteen ohjeitten mukaan ja odottelin taivasten aukeavan. Eipäs niin käynytkään, netin nopeus oli kuin 90-luvun alun 386-pc:llä ja sellaisella ulisevalla irtomodeemilla. Soitin Telian asiakaspalveluun, kohtelias nuori nainen kyseli, mitkä valot palavat modeemissa. Ja kun modeemin "mobile" hehkui punaisena, hän totesi minulle tulleen modeemin, jossa ei ole sim-korttia. Hän pyysi minua palauttamaan modeemin, hän lupasi lähettää uuden, jossa on sim-kortti. Pari päivää myöhemmin, kun lähdin viemään modeemia Postiin, huomasin Telialta tulleen kirjeen. Kas! Siellähän oli sim-kortti! Purin paketin, asensin modeemin ohjeiden mukaan ja sim-kortti sisään! Nyt "mobile" hehkuu sinisenä. Ja modeemin nettivauhti on sama kuin "sillä vanhalla"adsl-modeemilla, ei mitään eroa!
Siinä vaiheessa puhelin piippasi, postissa minua odotti toinen, uusi modeemi! Olin välissä pari päivää reissussa, kun tulin takaisin, postilaatikossa oli taas kirje Telialta, siinä oli uusi sim-kortti!
Eli Telian taholta homma on ollut täyttä pelleilyä alusta lähtien!
Tänään soitin Telian asiakaspalveluun ja kysyin, voisinko palauttaa molemmat uudet modeemit ja palata käyttämään sitä vanhaa, joka toimii varmemmin, paremmin ja nopeammin kuin nuo uudet; sain vastauksen, että ei voi...
Nyt on elettävä loppuelämä kökkönetin kanssa?
Ehtikö sulla siis 2 viikkoa täyttymään laitteiden saapumisesta?
Sinä aikana sopimuksen voi purkaa ilman mitään syytäkin.
Itse palautin omani ennen tuon ajan täyttymistä.
Muutaman vikailmoituksen ehdin tekemään ja parhaimmillaan katsoivat, että ADSL:n nopeus oli kuulemma ok. Niin olikin, mutta 200M mobiilidataosuus ei kyennyt koskaan siihen, mitä lupasivat. ei lähellekään.
Ei tuollaiseen kannattanut sitoutua kahdeksi vuodeksi.
Puhelimessa kauppaa tehdessäni, myyjä vakuutti 200M:n vauhdin tulemisesta.
Siinä vaiheessa, kun vian selvittäjä soitti, että nopeuden tippuessa pysyvästi alle 10 Mbit/s, minulla on oikeus irtisanoa kauppa. 10 Mbit/s tulee pelkällä ADSL:llä.
Enkä minä edes ollut vaatimassa mitään purkua, vaan halusin, että vika etsitään ja korjataan.
Ehkä siitä hybridistä joskus vielä tulee toimiva, mutta tällä hetkellä siitä ei minun kannattanut maksaa.
Sähän voit laittaa sun vanhan ADSL-modemisi takaisin linjoille ja jatkaa silllä pelkästään.
@Jaskaukki, meidän puolella on nyt selvästikin sekoitettu asioita. Hybridireitittimen sisällä ei tosiaan ole valmiina SIM-korttia, vaan se tulee erikseen kirjeenä. Jos voisit olla yhteydessä meihin vaikkapa chatin kautta vielä, niin varmistetaan kumpi SIM-korteista on nyt aktiivisena.
Jos nopeustestin tekee nettiselaimella meidän nopeustestillä tai osoitteesta www.speedtest.net, se ei näytä kuin kiinteän osan nopeuden. Tämä johtuu nopeustestin tavasta mitata nopeus. Oikean tuloksen saa testaamalla nopeuden erillisellä Speedtest-sovelluksella esimerkiksi mobiililaitteella. Windows 10 -käyttöjärjestelmälle sovelluksen voi ladata Microsoft Storesta. Jos sovelluksenkin kautta nopeudet näyttää samaa kuin selaimen kautta mitattuna, tee reitittimelle vielä resetointi painamalla jollain terävällä laitteen takana olevasta reset-kolosta pohjaan n. 10 sekuntia.
Nooh....
En ole vielä luovuttanut. Soitin Telian asiakaspalveluun ja kerroin huoleni tuosta tökkivästä/hitaasti toimivasta kökköhybridilaajakaistasta.
Neitonen siellä puhelimessa ei lopulta osannut auttaa, vaan yht'äkkiä yhdisti jollekin tekniikan juipille, joka oli heti hyökkäävällä kannalla: "Sinä et kuule voi etkä saa palauttaa hybridimodeemiasi, ennen kuin ME olemme tarkistaneet, että se joko toimii tai tökkii...!"
Hän sanoi siihen menevän pari työpäivää ja hän lupasi soittaa takaisin parissa päivässä. Nyt olen odotellut puhelua kaksi VIIKKOA...
Todennäköisesti Telialla on opetettu nuo nuoret jullit näin tekemään, ettei kukaan tekisi palautuksia sen kuluttajasuojalain mukaisen kahden viikon aikana.
Postissa tuli PAPERINEN saapumisilmoitus jostain lähestyksestä, uskoin sen olevan toiminimelleni tulevia asiakirjoja. Perhana, se olikin SE TOINEN, UUSI HYBRIDIMODEEMI!
Elikkä nyt minulla on vaatehuoneessa vanha adsl-modeemi ja uusi, avaamaton hybridimodeemi ja tuossa piirongin päällä vilkkuu yksi hybridimodeemi. Tätä vauhtia kun homma jatkuu, taidan parin kuukauden päästä lastata kokonaisen pakukuormallisen modeemeja, ja käydä kippaamassa ne Telian pääkonttorille...
Vastahan minä vuonna 1987 hankin ensimmäisen matkapuhelinliittymän Telian esi-isältä. Olisikohan nyt aika vaihtaa DNA:lle tai mikä vielä pahempaa, Elisalle...?
@Jaskaukki, tosi kurja kuulla tuosta hyrbiridikuviosta, jonka olet läpi käynyt. Kannattaa olla yhteydessä meihin uudelleen, jotta voidaan katsoa kaikki kuntoon niiden modeemitoimitusten, ylimääräisten laitteiden palautusten, nopeuksien, toimivuuden jne. osalta. Näppärimmin tavoitat meidät chatin kautta, eli kirjaudu telia.fi:llä omiin tietoihisi joko pankki- tai Telia-tunnuksin taikka mobiilivarmenteella, jonka jälkeen oikeaan alakulmaan ilmestyy Siirry chatiin -teksti. Siitä pääset juttelemaan asiakaspalvelumme kanssa.