Saako Telian hybridiyhteyden modeemista DHCP:n pois päältä jotenkin? Omassa laitteessa asetusta voi muuttaa mutta ei tallentaa - "Apply"-nappi ei tee mitään, asetusten muille välilehdille vaeltaminen hylkää muutokset.
Saako Telian hybridiyhteyden modeemista DHCP:n pois päältä jotenkin? Omassa laitteessa asetusta voi muuttaa mutta ei tallentaa - "Apply"-nappi ei tee mitään, asetusten muille välilehdille vaeltaminen hylkää muutokset.
Morjesta @srtiainen ja Tervetuloa Yhteisöön!
Kyllä, poistaminen pitäisi olla mahdollista. Oletko kokeillut sen modeemin resetoimista ja toimiiko muut asetusmuutokset normaalisti?
Jos modeemi ei moista tue niin hanki hallitava kytkin. Sellaisella voit rajata, missä portissa DHCP-palvelin kuuluu olla ja/tai käyttää kytkimen sisäistä DHCP-palvelinta. Kytkin estää kaikki muut DHCP-palvelimet. Tällainen tulisi sinänsä olla jokaisessa verkossa, koska ilman tätä riittää että verkkoon liitetään laite jossa sattuu olemaan DHCP-palvelu päällä ja sen jälkeen koko verkko voi mennä sekaisin sitä mukaa kun laitteet uudistavat osoitteitaan.
Juu, toki. Olisi vain paljon kätevämpää jos hybridireitittimen asetuksia voisi muuttaa sen sijaan että purkkapaikkailee verkkoa.
Joo, kaikki on resetoitu ja kaikki muut asetukset toimivat paitsi tällä nimeomaisella asetussivulla olevat asetukset (reitittimen sisäverkon osoite ja dhcp-palvelin).
Voin esimerkiksi laittaa siltauksen päälle tai säätää dyndns:ää mielin määrin, mutta en muuttaa dhcp:tä.
Sain muualta kuulla, että tähän laitteeseen on saatavilla uudempi firmis, ehkä sitten joskus kun päivitys saapuu laitteelle tilanne muuttuu paremmaksi..
Otatko yhteyttä meihin niin päästään tarkistamaan tuo firmis ja päivittämään se uudempaan.
@srtiainen@ kirjoitti:Juu, toki. Olisi vain paljon kätevämpää jos hybridireitittimen asetuksia voisi muuttaa sen sijaan että purkkapaikkailee verkkoa.
Ei se ole purkkapaikkailua että rakentaa verkon alun perinkin oikein. Operaattoreiden omissa purkeissa on milloin mitäkin vaivaa, johon et voi itse vaikuttaa mitään. Eli välttämättä tuohon ongelmaasi ei ole tulossa korjausta sitä kautta. Silloin on ihan hyvä, että verkko on oikeasti omassa hallinnassa.
Ideaalitilanne on että opeaattorilta päin tulee pelkästään julkinen IP ja siitä eteenpäin reititykset ja kaikki täysin omassa hallinnassa. Tällöin mahdollisesti syntyneitä ongelmia pystyy oikeasti korjaamaankin ja myös välttämään ennakolta esim. rajaamalla tulevaa liikennettä vain sinne, mistä sen pitäisi tulla jne.
@SINAD@ kirjoitti:Operaattoreiden omissa purkeissa on milloin mitäkin vaivaa, johon et voi itse vaikuttaa mitään.
Sanos muuta.
Hyvä esimerkki tästä oli Telian huhtikuinen katkos, jossa ensin sekä ulkomaanyhteydet että nimipalvelimet menivät rikki.
Nimipalvelimet vaihtamalla yhteydet olisi saanut toimimaan jo iltapäivällä. Ja kotimaisella nimipalvelmella, kuten Trex, kotimaanyhteydet olisivat toimineet koko ajan.
Mutta kuinka kävikään, jos modeemina oli esimerkiksi Telia B593? Tuossa nimipalvelimia ei voi asettaa. Telian toimittamien laitteiden käyttäjät saivat kärsiä katkoksesta myöhään iltaan saakka, kun muut pääsivät tunteja aikaisemmin takaisin nettiin.
@irritus@ kirjoitti:
@SINAD@ kirjoitti:Operaattoreiden omissa purkeissa on milloin mitäkin vaivaa, johon et voi itse vaikuttaa mitään.
Hyvä esimerkki tästä oli Telian huhtikuinen katkos, jossa ensin sekä ulkomaanyhteydet että nimipalvelimet menivät rikki.
Muistan tämän hyvin. Mulla oli määriteltynä reitittimeen cloudflare 1.1.1.1 ja oliskohan ollut Google vielä backuppina. Kyllä se yhteyskatko näkyi mullakin, vika kesti ehkä parisen tuntia ja sinäkään aikana ei ollut täysin poikki, vaan ajoittain esim. Facebook toimi joko osittain tai normaalisti. Muistaakseni piti lähteä jonnekin tilanteen ollessa päällä, mutta sitä ennen ehdin jo käydä läpi ettei vika ollut omissa laitteissa. Palattuani takaisin vika olikin jo poissa. Itse asiassa omissa laitteissa ei ole velä kertaakaan esiintynyt laitteista itsestään johtuvaa häiriöitä, ainakin tähän asti ovat toimineet varmemmin kuin Telian verkko... :)
@SINAD@ kirjoitti:
@srtiainen@ kirjoitti:Juu, toki. Olisi vain paljon kätevämpää jos hybridireitittimen asetuksia voisi muuttaa sen sijaan että purkkapaikkailee verkkoa.
Ei se ole purkkapaikkailua että rakentaa verkon alun perinkin oikein. Operaattoreiden omissa purkeissa on milloin mitäkin vaivaa, johon et voi itse vaikuttaa mitään. Eli välttämättä tuohon ongelmaasi ei ole tulossa korjausta sitä kautta. Silloin on ihan hyvä, että verkko on oikeasti omassa hallinnassa.
Purkkapaikkaa on nimenomaan se, että operaattorin purkin asetusten toimimattomuutta paikkaillaan jollain toisella laitteella. Jos tämä ei korjaannu, niin sitten liittymä, laite tai operaattori menee vaihtoon. Ehkä sitä ennakoiden Telia oma-aloitteisesti lähetti mulle toisen reitittimen.. 8I
Ideaalitilanne on että opeaattorilta päin tulee pelkästään julkinen IP ja siitä eteenpäin reititykset ja kaikki täysin omassa hallinnassa. Tällöin mahdollisesti syntyneitä ongelmia pystyy oikeasti korjaamaankin ja myös välttämään ennakolta esim. rajaamalla tulevaa liikennettä vain sinne, mistä sen pitäisi tulla jne.
Riippuu tarpeesta ja tilanteesta. Joskus perusnattipurkki on kiva ja joskus siltaava laite jonka perässä on ihan oikea palomuuri, reititin tai joku muu härpäke on kiva. Tässä hybridissähän se on onneksi otettu huomioon tolla porttikohtaisella bridgeasetuksella, jota halutessaan voi käyttää.
Mutta ehkäpä se päivitys korjaa kaiken, katsotaan nyt.
Korjatkaa jos muistan väärin, mutta muistaakseni hybridilaajakaista toimisi ilman mobiilia tavallisena kiinteänä laajakaistana? Tällöinhän siihen voinee laittaa minkä tahansa modeemin, samalla tavalla kuin ADSL/VDSL laajakaistoihin aikoinaan. Ei pitäisi olla siis mikään pakko käyttää operaattorin purkkia, jos ei halua.
Operaattoreiden tarjoamissa, kuluttajakäyttöön suunnatuissa modeemeissa valitettavasti on kaikista eniten ongelmia ja se koskee ihan kaikkia operaattoreita, eli operaattoria vaihtamalla et pääse yhtään parempaan lopputulokseen niin kauan kun käytät kuluttajakäyttöön tarkoitettuja ratkaisuja.
Siksi yritin tarjota sellaista ratkaisua, mikä TOIMII. Omassa verkossani ei ole ainuttakaan kuluttajakäyttöön tarkoitettua lähiverkon laitetta, eikä tule. Telialtakin minulla on käytössä yritystuote, joka on fyysisesti 19" räkissä. Ei ole häiriöitä!
@SINAD@ kirjoitti:Korjatkaa jos muistan väärin, mutta muistaakseni hybridilaajakaista toimisi ilman mobiilia tavallisena kiinteänä laajakaistana? Tällöinhän siihen voinee laittaa minkä tahansa modeemin, samalla tavalla kuin ADSL/VDSL laajakaistoihin aikoinaan. Ei pitäisi olla siis mikään pakko käyttää operaattorin purkkia, jos ei halua.
Näin on. Silloin toki menettää hybridiyhteyden mobilliyhteyden tuoman edun.
Operaattoreiden tarjoamissa, kuluttajakäyttöön suunnatuissa modeemeissa valitettavasti on kaikista eniten ongelmia ja se koskee ihan kaikkia operaattoreita, eli operaattoria vaihtamalla et pääse yhtään parempaan lopputulokseen niin kauan kun käytät kuluttajakäyttöön tarkoitettuja ratkaisuja.
Valitettavasti yrityslaitteetkaan eivät ole ongelmattomia, kaikkea muuta. Täydellisiä laitteita ei saa edes rahalla.
Siksi yritin tarjota sellaista ratkaisua, mikä TOIMII. Omassa verkossani ei ole ainuttakaan kuluttajakäyttöön tarkoitettua lähiverkon laitetta, eikä tule. Telialtakin minulla on käytössä yritystuote, joka on fyysisesti 19" räkissä. Ei ole häiriöitä!
Hyvä juttu, että sinulla on omiin tarpeisiisi täydellinen ja toimiva ratkaisu. Se ei kuitenkaan ole kaikille tai joka paikkaan se ainoa oikea lähestymistapa.
Tässä tapauksessa haluan että yhteyden päässä on yksi äänetön laite, joka tekee natin eikä mitään sen kummempaa. Käytännöllisin ja kustannustehokkain ratkaisu tähän on operaattorin toimittama purkki, joten haluan että sen konffattavissa olevat fiitsörit oikeasti ovat konffattavissa.
Pienehkön säätämisen jälkeen laite sai päivityksen sisäänsä, ja nyt se toimii halutulla tavalla. Telia kyllä voisi toimittaa noi värkit joko uudemmalla softalla tai mahdollistaa päivittämisen käsin, sen verta pahasti rikki tuo muinaisversio on. Parantaisi asiakaskokemusta kyllä ihan oleellisesti.
Joka tapauksessa kiitoksia kaikille avusta.
Onko tähän ongelmaan jo ratkaisua, täälläkään ei DHCP-välilehden Apply toimi millään selaimella.
Itselläni ongelma poistui sen jälkeen kun laite päivittyi.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.