Hei @Wiikari, liittymälle ei ole tyypillistä nopeuden noin suuri heittely. Kuvauksesi perusteella häiriö voisi johtua dsl yhteydestä tai 4G-verkon osuudesta. Oletko kerennyt vielä pakottaa reititintä tietylle taajuudelle 4G-verkkoon? Se voisi auttaa mikäli häiriö johtuu mobiiliverkon osuudesta.
Jos tuosta ei ole apua niin ongelma voisi jäädä kiinteän verkon osuuteen. Siitä tulisi tehdä meille häiriöilmoitus. Kannattaa tarkistaa kiinteän laajakaistan toiminta toisesta puhelinpistokkeesta jos suinkin mahdollista.
Tarkoitat verkolukitusta? Eli pitää koitella summanmutikassa mitä taajuutta käytän.
Tulipa kokeiltua:
Auto
3G only
4G only
4G 800MHz
4G 1800MHz
4G 2600MHz
4G 700MHz
4G 2100MHz
Auto tuo nopeudeksi lähes 20Mbs Muut selvästi alle.
Sen sanon että kyllä myyjät osaa puhua kauniisti kun saivat tämän liittymän myytyä, 20-100Mbs.... Samalla nopeudellahan tuo 20-50Mbs pitää toimia, vaihteluvälin sisällä... Ja myyjä vielä kehui että tästä liittymästä ei potku lopu.. Vaan se on loppunut jo aikaa sitten.
Nytkin kiinteän kaista on rajattu max 19Mbs, ettei vaan kiipeä liian korkeaksi. Sitten selitykseksi tarjotaan "ruuhkaa" vaikka pitäisi pyytää anteeksi kun Telian kapasiteetti ei pysy myyntimiesten/naisten mukana...
Ei oikein tiedä itkisikö vai nauraisi. Sentän ollut asiakas jo posti- ja lennätinlaitoksen ajoista, vaikkakin omistajat ja nimi matkan varrella vaihtuneet.
Palaako Hybridi-modeemissa power-valona vihreä vai punainen? Yleisesti punaisen valon palaessa power-valon kohdalla, niin tarkoittaa häiriötilaa. Taajuuslukituksesta esim. taajamassa 4G-verkon nopemmat ja käytettävät taajuudeet ovat 1800Mhz tai 2600Mhz riippuen saatavuudesta alueella. @KaPetri laittelikin tuossa vinkkiä, että laittaisit meille Häiriöilmoituksen niin päästäisiin katsomaan linjan tilanne paremmin.
Kyllä reitittimessä palaa oikeat valot oikeissa paikoissa, Tosin sinisiä 4G palkkeja vois olla kolme kahden sijaan.
Nopeus nyt aamupäivällä,
Download 18,23Mbps
Upload 18,66Mbps
Kokeilin tuota taajuuslukitusta 4G. Ei havaittavaa parannusta millään taajuudella. Tässä lähellä muutama torni mutta peilit on väärään suuntaan sijaintiini nähden. Torni joiden peilit kattaa tämän alueen ovatkin jo sitten huomattavasti pidemmällä ja kattavat 4 kertaa suuremman alueen kuin nuo lähimmät. Tosin en ole varma mihin torniin tuo 4G tunniste on.
Kait se on jonkinlainen vikailmoitus tehtävä. Tosin en aina jaksa ymmärtää miksi tuota kiinteää puolta vedetään niin alas kuin mahdollista. Ja sitten toivotaa että 4G puolelta löytyy sitä nopeutta lisää. Ja kuitenkin tiedetään että 4G on pahasti alimitoitettu kapasiteetti. Ja selitys on aina että on ruuhkaa. Nyt on ollut ruuhkaa viimeiset 3kk mitä olen tässä uudessa osoitteessa asunut. Päivin ja öin 24/7.
Vikailmoitus tehty 14.10.. asiantuntija yritti tavoittaa 15.10 puhelimitse. En kuitenkaan pystynyt vastaamaan kun oli asiakastapaaminen. Sen jälkeen onkin ollut hiljaisempaa. Edelleen sama ongelma. Välillä aamuisin nopeus selvästi alle vaihteluvälin. Muutaman käynnistyksen jälkeen taas suht normaalisti. Tosin aina tippuu sinne vaihteluvälin alarajalle. Tuon alarajan saavuttaisi tosin halvemmallakin liittymällä (20-50 Mbps)..
Odotellaan mitä tapahtuu....
Oletko saanut uutta yhteydenottoa tai viestiä häiriöilmoituksen selvityksestä? Täällä yhteisön puolella en näe asiakastietojasi, joten en näe, mikä tilanne on. Meidän chatissa voit myös kirjautuneena kysyä, mikä on tilanne.
Yhteys on saatu asiantuntijaan. Nyt yhteys toimii siedettävästi. Eilen aamulla tosin taas nopeus tippui 13Mbps saakka mutta käynnistämällä reitittimen nousi taas normaaliin. Jos tätä taas tapahtuu usein, sain käskyn hakea Telia kaupasta lainakoneen tilalle. Jos vaikka reitittimessä olisi vikaa..
No niin, laina reitittimellä kokeiltu eikä yhtään parempi. Mitähän vielä minun täytyy tehdä ennenkuin Telia tekee jotain. Uusi vikailmoitus tehty. Joskohan nyt joku asentaja tulisi taloyhtiön jakohuoneeseen vaihtamaan hapettuneet liittimet tai jotain vastaavaa.... On jotain sanoinkuvaamattoman ihmeellistä jos 20-100Mbps hybrid liittymän kiinteä linja on alle vaihteluvälin. Telia tietää kyllä että sen 4G yhteydet ovat aivan liian alimitoitettuja (huom, ei ruuhkaa vaan kapasiteetin puute)
@Wiikari@ kirjoitti:
No niin, laina reitittimellä kokeiltu eikä yhtään parempi. Mitähän vielä minun täytyy tehdä ennenkuin Telia tekee jotain. Uusi vikailmoitus tehty.
Hyvä juttu että teit uuden vikailmoituksen! Nyt kun yhteys on testattu myös lainareitittimellä, voimme todeta ettei hidastelu johdu ainakaan laitteesta.
Toivotaan että häiriöpuolelta sinuun ollaan yhteydessä pikaisesti ja saadaan asiaa sitä kautta eteenpäin!
Tänä aamuna nopeus 6Mbps.. Kolmen tehdasasetuksille palautuksen jälkeen nopeus nousi 47Mbps.. eli onkohan tuo laina boxikaan täysin kunnossa. Teliakaupasta antoivat paperikassissa. Ties monellako se on ollut ja onko toimiva. Itse epäilen laitevikaa mutta en ole asiantuntija. Muuten vaan pulanu näiden kanssa siitä kun modeemit oli kortteja koneen sisällä. Toivotaan vaan että asia tulis kuntoon.
Ja vielä tuosta Telia avustajasta. Taitaa olla niin että auttamattomasti vanhentunut. Ei varmaan tunnista mitään hybrid reititintä. Avustajasta olis varmaan apua monelle vähemmän kokeneelle Telian asiakkaille?
@Wiikari@ kirjoitti:
Ja vielä tuosta Telia avustajasta. Taitaa olla niin että auttamattomasti vanhentunut. Ei varmaan tunnista mitään hybrid reititintä. Avustajasta olis varmaan apua monelle vähemmän kokeneelle Telian asiakkaille?
Ei tuolla Telia Avustaja -ohjelmistolla tee juurikaan mitään, kun ei yhteensopivuutta Router Fast 5370 Air -reitittimen kanssa. Ohjelmiston päivitykset Telialla on selvästi hidastunut vuosien kuluessa, mutta toimii kyllä :smileyhappy:
@Wiikari@ kirjoitti:
Ja vielä tuosta Telia avustajasta. Taitaa olla niin että auttamattomasti vanhentunut. Ei varmaan tunnista mitään hybrid reititintä. Avustajasta olis varmaan apua monelle vähemmän kokeneelle Telian asiakkaille?
Kuten @Sekunti tuossa mainitsi niin Telia Avustajalla ei ole toistaiseksi tukea hybridreitittimelle.
Avustajan kehitys on ollut tauolla jonkin aikaa mutta ei tätä palvelua ole kuitenkaan lopetettu ja kehitystä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessa.
Hieman päivitystä tähän asiaan.
Telian asiantuntija päivitti reitittimen :
Software Version SG4T1R000080C -> SG4T1R000086C. Tämän jälkeen nopeudet ovat pysyneet siedettävällä tasolla. Itse luulin että reititin aina käynnistyessään hakee päivitykset, mutta näin ei ilmeisesti ole. Eli uskaltaako enään reititintä resetoida tehdasasetuksille? Lisäksi asiantuntija oli mieltä että Ooklan sovellus ei anna oikeaa nopeutta vaan saattaa heittää molempiin suuntiin satunnaisesti?? Tämän testasin ottamalla aikaa lataamalla 1GBnull tiedostoa ( ftp://ftp.funet.fi/dev/1GBnull) ja vertaamalla ooklan nopeuteen. Ja todella heittoa oli suuntaan jos toiseen.
Lopputulemana vois sanoa että tällä hetkellä kaikki toimii kuten pitääkin, tosin vielä mennään alarajoilla nopeuden suhteen.
@Wiikari@ kirjoitti:
Hieman päivitystä tähän asiaan.
Telian asiantuntija päivitti reitittimen :
Software Version SG4T1R000080C -> SG4T1R000086C. Tämän jälkeen nopeudet ovat pysyneet siedettävällä tasolla. Itse luulin että reititin aina käynnistyessään hakee päivitykset, mutta näin ei ilmeisesti ole. Eli uskaltaako enään reititintä resetoida tehdasasetuksille? Lisäksi asiantuntija oli mieltä että Ooklan sovellus ei anna oikeaa nopeutta vaan saattaa heittää molempiin suuntiin satunnaisesti?? Tämän testasin ottamalla aikaa lataamalla 1GBnull tiedostoa ( ftp://ftp.funet.fi/dev/1GBnull) ja vertaamalla ooklan nopeuteen. Ja todella heittoa oli suuntaan jos toiseen.
Lopputulemana vois sanoa että tällä hetkellä kaikki toimii kuten pitääkin, tosin vielä mennään alarajoilla nopeuden suhteen.
Milloin tuo uusin versio on julkaistu?
@Sekunti@ kirjoitti:
@Wiikari@ kirjoitti:
Hieman päivitystä tähän asiaan.
Telian asiantuntija päivitti reitittimen :
Software Version SG4T1R000080C -> SG4T1R000086C. Tämän jälkeen nopeudet ovat pysyneet siedettävällä tasolla. Itse luulin että reititin aina käynnistyessään hakee päivitykset, mutta näin ei ilmeisesti ole. Eli uskaltaako enään reititintä resetoida tehdasasetuksille? Lisäksi asiantuntija oli mieltä että Ooklan sovellus ei anna oikeaa nopeutta vaan saattaa heittää molempiin suuntiin satunnaisesti?? Tämän testasin ottamalla aikaa lataamalla 1GBnull tiedostoa ( ftp://ftp.funet.fi/dev/1GBnull) ja vertaamalla ooklan nopeuteen. Ja todella heittoa oli suuntaan jos toiseen.
Lopputulemana vois sanoa että tällä hetkellä kaikki toimii kuten pitääkin, tosin vielä mennään alarajoilla nopeuden suhteen.
Milloin tuo uusin versio on julkaistu?
Julkaisusta ei ole tietoa, onko sitä edes julkaistu. Siitä ei ollut mitään puhetta.
Päivitystä taasen. Sama ongelma palasi. Jatkuvaa reitittimen käynnnistystä jotta pääsee edes tuohon vaihteluvälin alarajalle. Vikailmoitus taas tehty. Saa nähdä mitä nyt testataan, vai joko aletaan vaihtaa laitteita?