Nyt modeemi vain näyttää punaista valoa internetin kohdalla siis ei saa yhteyttä nettiin, mutta kaikki muu näyttää päältä päin pelaavan.
Mikä siis avuksi?
Soneralla on eri asetukset kuin DNA verkossa.
ATM parametrit:
VPI: 0
VCI: 33
Samat parametrit käy varmaan VDSL puolellekkin kuin ADSL... En toki oo varma kun xDSL yhteydet hieman vieraampia minulle.
Katsotaanpas... Tässä DNA manuaalin pohjalta yritän auttaa.
1. Mene selaimella http://192.168.0.254 osoitteeseen eli klikkaa linkkiä. Pitäisi aueta modeemisi hallinta.
2. Anna käyttäjätunnus ja salasana, oletuksena admin ja admin. Suosittelen vaihtamaan...
3. Hallinnasta (jostakin pitäisi löytyä) xDSL yhteyden asetukset. Luultavasti "Asetukset" välilehden alta voisi löytyä.
* Voisit ottaa kuvankaappaukset "Tila" välilehdeltä jossa näkyy yhteyden tila ja varmasti xDSL yhteytesi asetukset.
Pitäisikö tässä soitella DNA:lle, että jos siellä päässä on jokin laitteeseen asetettu lukitus?
Mikä IP-osoite on koneellasi?
Katso vaikka komentorivillä ipconfig komennolla.
Tai : http://windows.microsoft.com/en-us/windows/find-computers-ip-address#1TC=windows-7
Vaikuttaisi ettei modeemisi DHCP palvelu toimi oikein. Tämän takia et pääse hallintaan.
Määritä kiinteä osoite että pääset hallintaan. Onkohan laite siltaavassa tilassa oletuksena?
Tässä on ohjeita jotka DNA:lta löytyy. Yritä päästä modeemin asetuksiin ja määrittämään yllämainitut arvot sinne.
DNA ohjeessa oli tälläiset:
192.168.1.100 / 255.255.255.0 (muut voi jättää tyhjäksi) ja yritä sitten yhdistää 192.168.1.1
@Aroneva kirjoitti:
Sain muutettua IP-osoitteen ja tonne 192.168.1.1 yrittäessä kyllä miettii kauemmin, mutta ei siltikään saa yhteyttä luotua. "Ei vastannut riittävän nopeasti" heittää Chrome. Edge vain sanoo ettei ole yhteyttä.
Vaikea sanoa mitään enempää tosta. Ole hyvä ja ota DNA:han yhteyttä. Intenoissa on pääsääntöisesti operaattorien omia firmiksiä ja niissä voi olla valmiiksi määritettyjä asetuksia.
Soittelin DNA:lle ja sieltä sanottiin, että ilmoita modeemin MAC-osoite Soneralle. Miten tämä onnistuisi kätevimmin?
@Aroneva kirjoitti:
Soittelin DNA:lle ja sieltä sanottiin, että ilmoita modeemin MAC-osoite Soneralle. Miten tämä onnistuisi kätevimmin?
Ota yhteyttä Soneraan jollain tällä sivulla mainitulla tavalla: https://www.sonera.fi/asiakastuki/Ota-yhteytta Kai nopeiten asian saa hoidettua puhelinsoiton avulla. Kun tänään kävin Omilla Sivuilla, tuli minulle ainakin ilmoitus, että niissä on 4 päivän viive/ruuhka.
Täällä Klaanissa kun ei voida selvitellä asiakastietojen tunnistamista vaativia asioita, vaan neuvonta jää vain yleiselle tasolle. :(
Asiakaspalveluun oltu yhteydessä ja siellä tehtiin yleinen vikailmoitus. Lisäksi sain käsiini Soneran Kaupasta lainamodeemin, jonka pitäisi "toimia kaikkialla" eli Inteno DG301AL. Tällä hetkellä testattu kahdessa puhelinpistokkeessa omilla johdoillaan ja broadband valo vilkkuu vihreänä ja status-valo jatkuvasti punaisena. Osaako joku sanoa tästä jotain?
Asiakaspalvelun mukaan seuraava askel on tekstiviesti-ilmoitus, jonka seurauksena paikalle pitäisi pölähtää teknikko selvittämään asiaa. Samalla peloteltiin 99 € laskulla mikäli käynti todetaan aiheettomaksi. Kysynkin siksi nyt toista mielipidettä, että pitäisikö näiden havaintojen perusteella kutsua teknikko paikalle?
Jos toteat ettei se ole omassa verkossa vikaa niin vikailmoitus tehtävä. Pääsääntöisesti toi pelottelu on siksi ettei asentajia kutsuta ja vika todetaan ettei ole kaapelia modeemiin kytketty...
@Aroneva kirjoitti:
Nyt taas palataan tämän ääreen. Asunnossa oli aiemmin jokin DNA:n liittymä. Jos edellistä ei ole irtisanottu, voiko kaksi "päällekkäistä" nettiä aiheuttaa toimimattomuutta?
Eipä ole mahdollista varmaan toimia kahta operaattoria samassa koska käyttävät eri laitteita... Kytkevät varmaan fyysisesti omaan kytkimeen / DSLAMiin. Tai sitten vuokraavat vain toisilleen mutta tuskinpa ongelmia tulee.
Inteno VG50 näköjään tukee ADSL/2/2+ ja VDSL2 –yhteyksiä ja toimii myös reitittimenä. Modeemin MAC numeroa tarvitaan mikäli kyseessä olisi kaapeliverkon kautta toimiva laajakaista.
Jos yhteys ei toimi Sonera Kaupan Intenollakaan, niin suosittelen vikailmoituksen aktivointia. Kyseessä todennäköisesti puutteellinen kytkentä talokeskuksessa.
Käytän hyväksi vanhaa ketjua samasta aiheesta.
Kokeilin siis saada vanhaa, alunperin dna:n liittymän kylkiäisinä tulutta ja käyttämättömäksi jäänyttä Intenon VG50A-modeemia toimimaan Telian VDSL2-liittymässä. Modeemi polttaa internet-valoa punaisena, hallintasivulta löytyi ADSL-asetusten kohdalta nuo VPI ja VCI parametrit, jotka olkitun neuvojen mukaan muutin, mutta VDSL-asetuksissa ei vastaavia parametreja ole. Internet-valo jatkaa punaisena helottamista. Onko jollakulla neuvoja Intenon saamiseksi toimimaan Telian liittymässä? Tuntuu turhalta marssia kauppaan ostamaan taas yhtä modeemia, kun vanhoja notkuu jo kaapit pullollaan. Vai aiheuttavatko operaattoreiden custom-firmikset sen, että muiden liittymissä modeemit muuttuvat käytännössä romuraudaksi?
@Tamago Suosittelen ottamaan näissä yhteyttä Telia Helppiin Heillä on asiantunteva opastus ja ohjeistus modeemin asetuksiin.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.