Skip to main content

Moi!

Kyse tyttären kaapeli XXL liittymästä. Eikös gigaisessa kuulu olla 100 Mbit/s upload - ainakin palvelukuvaus näin väittää? Tytär valittaa hitautta ja tuossa kun äsken etänä mittailin niin upload vain luokkaa 20 Mbit. VPN yhteys meillä olevalle levypalvelimelle taas näytti karseat jitterit ja siirtonopeus luokkaa 2 Mbit/s eli juurisyy tyttären kokemaan hitauteen siinä. Häen pitäisi pystyä käyttämään meillä olevaa levypalvelinta ja tänään ollut kuulemma todella hidas.

Modeemina CGA2121. Tähän asti toiminut sinänsä ok, eilen kävin itse viimeksi paikalla ja läheteltiin muutama giga RAW kuvia levypalvelimelle ja siirtyivät ihan ok nopeudella. Tänään bootattiin sekä modeemi että reititin, ei apuja...

Onko tyypillistä että kaapelinetissä on tämän luokan ruuhkat vai liekö modeemi hajoamassa?

Kyselen täällä koska ei ole omakohtaista pitkää kokemusta kaapelineteistä, hyppäsin aikoinaan VDSL:stä kuituun ja sen kanssa ei ole tämmöistä ollut koskaan.

Pitäisi nähdä signaalitasot modeemin hallinnasta. Ne on listattu DL ja UL kanavien osalta. Samassa yhteydessä näkyy yleensä myös käytettävä modulointi. Ei ole normaalia tuollainen heittely. Toki jos on joku ruvennut samanaikaisesti hurjasti varmuuskopioimaan jotain, niin kyllähän sen tukkoon saa senkin.

Operaattorin vikapäivystäjä näkee mitä kaapelivahvistin kuulee modeemista: paluusuunnan häiriötason, tehotasot, katkokset jne. Alkoiko ongelma yllättäen, onko yhteys toiminut koskaan paremmin, ilmeisesti on? Onko koaksiaalikaapeli modeemista seinäpistokkeeseen kunnossa ja kunnolla kiinni? Asunnon sisäverkon kunto ja naapureiden (jos vanha kerrostalo, jossa ketjutettu ktv verkko) aiheuttamat häiriöt sähkölaitteet, tv:t , modeemit jne... Voivat aiheuttaa kuvattua ongelmaa. Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä Telian vikapuolelle, niin voivat kirjata häiriöilmoituksen. Kerrostalossa verkon kunto teknisessä tilassa sijatsevalle talovahvistimelle kuuluu taloyhtiölle/kiinteistönomistajalle, siitä vahvarista eteenpäin operaattorille.


Moikka! 


Joo olet ihan oikeassa tuon uploadin suhteen, se on palvelukuvauksen mukaan 100 Mbit/s. Onko nuo ilmoittamasi nopeudet mitattu tuon VPN-yhteyden kanssa vai ilman? Testi on hyvä tehdä ilman VPN-yhteyttä ja samaan aikaan yhteyttä ei kannata käyttää muilla laitteilla. Ja onko yhteys tyttärelläsi käytössä langattomasti vai suoraan modeemista ethernet-piuhalla esim. tietokoneessa? 

Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kytkekää modeemi antennirasiaan ilman niitä. Tuollaiset voivat vaikuttaa yhteyden laatuun. Jos tyttäresi asunnossa on useita antennirasioita, yhteyttä kannattaa testata myös niistä.


Voisitte myös kipaista Telia Kaupasta lainamodeemin ja testailla yhteyttä sillä. Näin saisi ainakin tuon laitevian rajattua pois. 🙂

 


Lähden kohta paikan päälle katsomaan ja otan screen capturet signaalitasoista. Tämä ei onnistu etänä koska toi Technicolor ei laske hallintaliittymään 192.168.0.0/24 verkon ulkopuolelta, tai no toki pystyn VNC:llä katsomaan tyttären koneen kautta niitä, mutta nyt lähden joka tapauksessa paikalle testaamaan ihan toisen koneen kanssa, jotta saadaan rajattua mahdollisesti koneeseen liittyvä ongelma pois. Samalla katson että antennikaapeli on kunnolla paikoillaan yms. Toisaalta siihen ei ole koskettu. Antennikaapeli on joko alkuperäinen modeemin mukana tullut tai sitten varta vasten kohteeseen tehty erityisen lyhyt kaapeli, koska tyttären verkkolaitteet ovat siinä aivan antennirasian vierellä lattialla ja usein teen kohteisiin oikean mittaiset kaapelit, ettei jää turhia johtosotkuja lojumaan.

Downstream siellä toimi ainakin vielä eilen kyllä ihan hyvin (700-800 Mbit/s), en sit tiedä kertooko modeemin arvot mitään upstream-suunnasta - ne pitäs nähdä Telian puolelta että miltä siellä näyttää saapuva signaali? Vai toimiko toi siten että modeemista näkee Telian näkemän upstream signaalin tason eli ko. tieto tulisi modeemille takaisinpäin? Olin eilen kyllä asiakaspalveluunkin yhteydessä, mutta sitä kautta ei selvinnyt muuta kuin että ‘kattellaan josko vika poistuisi huomiseen mennessä’ ja tuli se käsitys että asiakaspalvelija kävi vaan katsomassa Telian häiriösivulta ettei häiriöitä ole, siis siltä samalta sivulta jonka katsoin jo itsekin ennen kuin edes soitin mihinkään..
 

Yhteys on kyllä aiemmin toiminut paremmin, esim. Speedtest apin mittaushistoriassa näkyi yksi tulos jossa oli yli 70 Mbit/s upload. Taisin ajaa tuon siinä kohtaa kun muutin tyttären liittymän gigaiseksi.

 

Joo olet ihan oikeassa tuon uploadin suhteen, se on palvelukuvauksen mukaan 100 Mbit/s. Onko nuo ilmoittamasi nopeudet mitattu tuon VPN-yhteyden kanssa vai ilman? Testi on hyvä tehdä ilman VPN-yhteyttä ja samaan aikaan yhteyttä ei kannata käyttää muilla laitteilla. Ja onko yhteys tyttärelläsi käytössä langattomasti vai suoraan modeemista ethernet-piuhalla esim. tietokoneessa? 
Voisitte myös kipaista Telia Kaupasta lainamodeemin ja testailla yhteyttä sillä. Näin saisi ainakin tuon laitevian rajattua pois. 🙂

 

 

Speedstestit on tehty suoraan Ooklan WIndows-apilla ja Ethernet-kaapelin kautta. Tuo mikä mainitsin VPN:stä oli levypalvelimelle tehty verkon sisäinen speedtest, eli siis meidän levypalvelimella pyörii oma privaatti speedtest-palvelin, jonne voidaan testata yhteyttä selaimen kautta sisäverkossa. Tässä oli lähettävä nopeus pudonnut tosiaan noin 2 Mbit/s tasolle, josta johtuen tytär valittaa Lightroomin yms. hitautta kun kaikki käsiteltävä data on tuolla levypalvelimella (kuvia on useita teratavuja).


Meillä ei ole täällä päin Telia kauppaa eli lainamodeemi ei taida onnistua.. Toki aina voi harkita varalaitteen ostoa ja testata sitten sillä. Mutta katsotaas nyt, miten tämä etenee.


Kävin paikalla. Netti toimi vieläkin huonommin kuin eilen, tässä speedtest historiaa. Mitattu kaapelilla suoraan modeemin portista julkisella IP:llä (modeemi siltaavana). Testitulokset alussa ennen kuin tein mitään, toinen tulos modeemin boottauksen jälkeen ja kolmas tulos alkuperäisellä antennikaapelilla:
 

...joten aika heikkoa gigaiselle liittymälle, eikö?

Modeemin DOCSIS statukset:
 


Kokeilin siis vaihtaa alkuperäinen antennikaapeli paketista, aiemmin käyttämätön koska siinä ei ole kunnollisia F-liittimiä, vaan sellaiset painettavat. Mutta ei vaikutusta. Samat nopeudet eikä isoja muutoksia DOCSIS arvoissa.

Toista antennirasiaa en vielä testannut koska se on hieman hankala toteuttaa kun pitäisi purkaa tuo nippusiteillä siistiksi kasattu paketti. Katsotaan nyt ensin löytyykö mitään muuta syytä.

 

Lopulta palautin setupin ennalleen ja sen jälkeen tuli vastaava testitulos kuin mitä saatiin eilen, mutta eihän tämä siis edeleenkään toimi kuten pitäisi:
 

 

Mitähän ihmettä tämän kanssa nyt kannattaisi tehdä?


Moi! @SINAD ! Yleensä suosittelisin ottamaan kaiken ns. “ylimääräisen” irti modeemista, jotta jäljelle jää vain kaapelipiuha seinästä Technicoloriin ja ethernetpiuha Technicolorista tietokoneeseen, jolloin saadaan mahdollisimman puhdas nopeustulos eikä mikään varmasti aiheuta häiriötä testiin.

Mutta jos on todettu, että levypalvelin tai VPN ei tässä ongelmana ole, kyllä tuosta @Purnipsi n ohjeen mukaan kannattaa olla yhteydessä häiriöpuolellemme, jotta tuo päästään tutkimaan tarkemmin. Syypäänä voi olla kohina verkossa, mutta tuota kautta voidaan tilannetta katsoa ihan spekuloimatta. 

Itsekin Lightroom-käyttäjänä osaan samaistua siihen turhautumiseen, joka uploadin temppuilusta aiheutuu. Joskin olen jääräpäisesti fyysisten kovalevyjen ystävä vielä. :) 


Moi! @SINAD ! Yleensä suosittelisin ottamaan kaiken ns. “ylimääräisen” irti modeemista, jotta jäljelle jää vain kaapelipiuha seinästä Technicoloriin ja ethernetpiuha Technicolorista tietokoneeseen, jolloin saadaan mahdollisimman puhdas nopeustulos eikä mikään varmasti aiheuta häiriötä testiin.

Täytyy huomenna testata vielä noin, vaikkakin eipä tuossa testin aikana ollut juuri muuta liikennettä. Lähinnä siellä menee jatkuvana UniFi:n hallintaliikennettä VPN:n yli wifi-tukarille - mutta se on vain muutamia kilobittejä silloin tällöin kun tyttären wifi on osana meidän keskitettyä wifi järjestelmää ‘etäsaittina’..

Samalla näen että onko vika edelleen päällä joten voi sitten jo aika varmoin mielin ottaa yhteyttä vikapuolelle.

 

Itsekin Lightroom-käyttäjänä osaan samaistua siihen turhautumiseen, joka uploadin temppuilusta aiheutuu. Joskin olen jääräpäisesti fyysisten kovalevyjen ystävä vielä. :) 

Koneiden omilla kiintolevyillä ei ole muuta kuin katalogi, sitä ei saanut levypalvelimelle. Mutta kun RAW avataan, ladataan ja kehitetään JPG joka tallennetaan takaisin levypalvelimelle eri paikkaan niin siitä muodostuu ehkä 50-60 MB tiedonsiirtoa per kuva. Eli kyllä siinä gigatavut liikkuu melko lyhyessäkin ajassa. Toimii ihan jouheasti täällä omassa verkossa ja normaalisti myös VPN:n yli siedettävästi, paitsi nyt ei toimi… laskeskelin että tämänhetkisillä nopeuksilla pelkkä editoidun JPG:n tallennus levypalvelimelle vie jopa 30 sekuntia. Ei ihme jos tyttärellä menee hermot.. :)

 


Vika edelleen päällä ja on ajoittainen. Välillä liittymä toimii lähes oikealla nopeudella mutta suurimman osan aikaa ei toimi. Eilen soitin tästä vikailmoitusta ja aspan mukaan liittyisi mobiiliverkon parannustöihin… vaikka tämä on kiinteä kaapelinetti! Kaapelinetin vikatiedoissa ei mitään mainintaa tästä. Mobiiliverkon häiriökartassa taas ollaan keltaisen alueen rajoilla. Että eipä tästä taas ota mitään selvää...


Vika edelleen päällä ja on ajoittainen. Välillä liittymä toimii lähes oikealla nopeudella mutta suurimman osan aikaa ei toimi. Eilen soitin tästä vikailmoitusta ja aspan mukaan liittyisi mobiiliverkon parannustöihin… vaikka tämä on kiinteä kaapelinetti! Kaapelinetin vikatiedoissa ei mitään mainintaa tästä. Mobiiliverkon häiriökartassa taas ollaan keltaisen alueen rajoilla. Että eipä tästä taas ota mitään selvää...

Hmm, mobiiliverkon parannustöiden ei suoranaisesti tähän pitäisi vaikuttaa jos siellä ei sitten ole samaan aikaan kaapeliverkonkin osalta jotain päällä. Kerroit että soitit eilen asiakaspalveluun tehdäksesi vikailmoituksen, varmistaisin vielä että tehtiinhän se sieltä? Tämä olisi nimittäin hyvä saada meille tarkempaan tutkintaan.


Vika edelleen päällä ja on ajoittainen. Välillä liittymä toimii lähes oikealla nopeudella mutta suurimman osan aikaa ei toimi. Eilen soitin tästä vikailmoitusta ja aspan mukaan liittyisi mobiiliverkon parannustöihin… vaikka tämä on kiinteä kaapelinetti! Kaapelinetin vikatiedoissa ei mitään mainintaa tästä. Mobiiliverkon häiriökartassa taas ollaan keltaisen alueen rajoilla. Että eipä tästä taas ota mitään selvää...

Hmm, mobiiliverkon parannustöiden ei suoranaisesti tähän pitäisi vaikuttaa jos siellä ei sitten ole samaan aikaan kaapeliverkonkin osalta jotain päällä. Kerroit että soitit eilen asiakaspalveluun tehdäksesi vikailmoituksen, varmistaisin vielä että tehtiinhän se sieltä? Tämä olisi nimittäin hyvä saada meille tarkempaan tutkintaan.

Vähän jäi kyllä se käsitys, etten todellisuudessa tainnut saada edes vikailmoitusta sisään. Aspa katselee mobiilipuolen karttoja ja niiden perusteella sitten väittää että hitaus johtuu siitä ja ‘case closed’. Ainakin yritin parhaani, mutta kovin tuntuu olevan kiven alla saada mitään apuja tuohon.


Vähän jäi kyllä se käsitys, etten todellisuudessa tainnut saada edes vikailmoitusta sisään. Aspa katselee mobiilipuolen karttoja ja niiden perusteella sitten väittää että hitaus johtuu siitä ja ‘case closed’. Ainakin yritin parhaani, mutta kovin tuntuu olevan kiven alla saada mitään apuja tuohon.

Tämä kuulostaa nyt siltä, että kanssasi keskustellut asiakaspalvelija ei välttämättä ole täysin ymmärtänyt tilannetta. Pahoitteluni tästä! Jos pystyt vielä kerran olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme asiasta niin saataisiin vikailmoitus tuosta eteenpäin ja kaapeliverkon asiantuntijoille tutkintaan. Tästä kun ei harmiksi asiakas- ja liittymätietoihin pääse käsiksi. Voit myös tarvittaessa linkata tähän Yhteisön keskusteluun yhteydenottosi aikana jos koet siitä olevan apua. Ainakaan siinä tapauksessa sinun ei tarvitsisi kirjoittaa kaikkia tekemiäsi toimenpiteitä uudelleen, kun asiakaspalvelija pystyy ne täältä suoraan lukemaan! 

Yksi vaihtoehto on myös täyttää häiriöilmoitus palvelupyyntölomakkeen kautta.Tuohonkin kannattaa kerralla täyttää kaikki tiedot mahdollisimman tarkasti, ja laittaa mukaan kellonajoittain / päivämäärittäin tietoa milloin yhteys ei ole toiminut kunnolla. Näin häiriöilmoituksen käsittelijä pääsee heti jyvälle tilanteesta. 


Vastaa