Skip to main content

Noin kuukauden taistellut tämän 200 megasen kaapelin kanssa. Todella epävakaa, pingi pomppii jatkuvasti kaikkiin verkkosivuihin pingatessa. Jitteriä kokoajan. Yritä tällä sitten pelata kilpailullisesti. Useaa modeemia ja datakaapelia testattu, boksista menee seinän multimediarasiaan ilman jakajaa. Pingi pomppii pelkällä ciscollaki pingatessa. Kokoajan ongelmaa, iltaisin korostuu. Boksia resetattu ja käynnistetty uudelleen useampaan kertaan päivässä,
Useampi vikailmoitus tehty, sanottu että alueellinen vika, joka nyt korjattu. Ei todellakaan ole korjattu. DNS serveriä kokeiltu 8.8.8.8 googlelta ja alttina 8.8.4.4. Ei mitään vaikutusta tilanteeseen. IP:tä vapautettu ja haettu uudestaan, siltausta kokeiltu. Ei apuja.

Onko tässä nyt tuomittu elämään määräaikaisen romunetin kanssa, jolla ei mitään tee?

Liitteenä pingplotterin käppyrää ja purkin docsis.



 





 





 



Edit HannaMarikaL: Upotettu kuvat tekstiin.

Ensimmäisenä toivotan sinut lämpimästi tervetuleeksi @Arctrs meidän Telia Yhteisöömme osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihimme ja lukemaan ajankohtaisia asioita!



 



Tehtyäsi vikailmoituksen linjasta, niin saat vahvistuksen korjauksesta tekstiviestillä asiasta. Siinä pyydetään laittamaan takaisin viestiä, mikäli häiriö jatkuu vielä korjauksen jälkeen. Oletko saanut sellaista ja vastannut siihen? Oletko mahdollisesti kokeillut toista reititintä? 


Viestiä laitettu takaisin, eri boksia ja kaapeleita on kokeiltu.
On se kumma et viestiä tulee et vika korjattu vaikka mitään ei ole tapahtunut.

E: Yritän saada vielä kolmannen boksin testaukseen, koska nuo kaksi ovat olleet saman mallisia ciscoja.

Liitteenä taas aamun tasaista kaapelilaajakaista käppyrää.



 





Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin


Signaalit eivät mielestäni eivät ole hyvällä tasolla ja jotian häikkää on joko sisäverkossa tai sitten muualla.

Tuo CISCO EPC3825 on kyllä muutenkin surkea laite, kannattaisi tutkia uudempia laitteita. 


Niin voihan se olla, mutta kyseinen ciscon purnukka toiminu edellisessä osoitteessa eri puljun liittymällä täysin moitteetta ja ilman pingin heittelyä ja jitteriä.



@Arctrs  kirjoitti:


Viestiä laitettu takaisin, eri boksia ja kaapeleita on kokeiltu.
On se kumma et viestiä tulee et vika korjattu vaikka mitään ei ole tapahtunut.

E: Yritän saada vielä kolmannen boksin testaukseen, koska nuo kaksi ovat olleet saman mallisia ciscoja.

Liitteenä taas aamun tasaista kaapelilaajakaista käppyrää.






Testaa @Arctrs  toista laitetta ja suosittelen tekemään tämän jälkeen häiriöilmoituksen, mikäli homma ei toimi. Joku siellä on syynä, ettei yhteys toimi kuten pitää. Onko vielä toista pistoketta mistä voisit yhteyttä testata? 


No noita häiriöilmoituksia on availtu useampi, aina tulee viestiä että alueellinen vika. 2vk päästä tulee viestiä että vika korjattu. Uusi häiriöilmoitus ja taas sama viesti, että alueellinen vika. Ei mitään oikeita yhteydenottoja ole tullut, sama robotin laittama automaattivastaus. Kokeilin vielä läppäriä yhteyttä ja yhtä epävakaa on.

Pitää käydä hakee vielä viimeisenä testinä telian oma boksi testiin, jos se ei vaikuta mihinkään niin kuluttaja-asiamiehen kanssa liittymäsopimusta purkamaan. Ei kerta kaikkiaan jaksa enää tapella tämän kanssa.



@Arctrs  kirjoitti:


No noita häiriöilmoituksia on availtu useampi, aina tulee viestiä että alueellinen vika. 2vk päästä tulee viestiä että vika korjattu. Uusi häiriöilmoitus ja taas sama viesti, että alueellinen vika. Ei mitään oikeita yhteydenottoja ole tullut, sama robotin laittama automaattivastaus. Kokeilin vielä läppäriä yhteyttä ja yhtä epävakaa on.

Pitää käydä hakee vielä viimeisenä testinä telian oma boksi testiin, jos se ei vaikuta mihinkään niin kuluttaja-asiamiehen kanssa liittymäsopimusta purkamaan. Ei kerta kaikkiaan jaksa enää tapella tämän kanssa.






On kyllä tympeä kuulla ettei tuota alueellista vikaa saada paikannettua ja siten korjattua kunnolla. Palveluntarjoajalla on määräaikaisen sopimuksen voimassaolon aikana oikeus viankorjaukseen kohtuullisessa ajassa. Voimme sopimuksen purkamisesta tai hyvityksestä keskustella yksityisviestein chatissa tai puhelimitse. 


Onko sisäverkko kunnossa? Se voi olla osasyynä katkoihin. Millaisessa talossa kaapelimodeemia käytetään ja milloin antenniverkko on  saneerattu? Vikapalvelun kyllä pitäsi nähdä ainakin osittain sisäverko toimivuus. Nuo arvot vaan juoruavat jostain verkon ongelmasta.


Normaali 80-luvun kerrostalo, ylin kerros keskustassa. Viime vuonna asennettu edellisen asukkaan aikana multimediarasia, että saa nopeamman liittymän. Ei ainakaan vuokranantaja maininnut että olisi sisäverkossa ollut naapureilla vikaa. Saneerauksesta ei tietoa. En tiedä onko vikapalvelu mitään testannut, koska ne eivät ole olleet missään yhteydessä minuun.

Kuvassa vielä telian lainaboksin dataa.

Edit JoonasLam: upotettu kuvat


Tällaiset on hyvät arvot:

 

Jotain häikkää tuolla verkossa on. Jos asut kerrostalossa, yritä saada sinne osaava antenniasentaja mittaamaan että sisäverkko on varmasti kunnossa. Tuo mittaus menee taloyhtiön piikkiin. 

Tuliko lainaboksin mukana uusi kaapeli ja haaroitin antennirasiaan? NE kannattaisi kokeilla vaihtaa

 

Täytyy myös kummastella Telian edustajan asennetta ongelmaan. Ei se pahoittelu ratkaise ongelmaa ja vielä vähemmän sopimusken purku. Vai onko Telian verkko jo päästetty niin kuralle, että parempi on antaa asiakkaan mennä kuin korjata vikaa. Vaihtoehtona on todennäköisesti 4G yhteys ja se on tuurista kiinni toimiiko vai ei. Nyt Telialla asennetta peliin, teidän tuloksentekokyky ei kestä tällaista.



@AsiakasY  kirjoitti:


Tällaiset on hyvät arvot:



 





Jotain häikkää tuolla verkossa on. Jos asut kerrostalossa, yritä saada sinne osaava antenniasentaja mittaamaan että sisäverkko on varmasti kunnossa. Tuo mittaus menee taloyhtiön piikkiin. 



Tuliko lainaboksin mukana uusi kaapeli ja haaroitin antennirasiaan? NE kannattaisi kokeilla vaihtaa



 



Täytyy myös kummastella Telian edustajan asennetta ongelmaan. Ei se pahoittelu ratkaise ongelmaa ja vielä vähemmän sopimusken purku. Vai onko Telian verkko jo päästetty niin kuralle, että parempi on antaa asiakkaan mennä kuin korjata vikaa. Vaihtoehtona on todennäköisesti 4G yhteys ja se on tuurista kiinni toimiiko vai ei. Nyt Telialla asennetta peliin, teidän tuloksentekokyky ei kestä tällaista.






Mitä kummasteltavaa asenteessa mielestäsi oli? Sanoin, että tympeä kuulla ettei vikaa saada paikallistettua ja korjattua sekä pyysin ottamaan yhteyttä kun emme voi keskustella yksittäisestä sopimuksesta tai hyvityksistä näin yhteisön kautta. 



 



Kaapeliverkossa voi olla vikoja joiden paikallistaminen voi olla haastavaa silloin kun häiriö on ajoittainen. Asentajan tulee olla paikalla kun häiriötä esiintyy sen paikallistamiseksi. Ongelmaa voidaan myös muilla toimenpiteillä koettaa paikallistaa, mutta se ei ole monestikkaan kovin nopeaa toimintaa. 



Kaikki kaapeliverkossa esiintyvät viat meillä kyllä pyritään korjaamaan, mutta joissain tapauksissa sen on helpommin sanottu kuin tehty. Asiakkaan ei tulisi kuitenkaan maksaa turhasta tai kärsiä sen vuoksi ettemme kohtuullisessa ajassa kykene verkossa esiintyvää vikaa korjaamaan.  



 


Syitä tuolle katujaon koirakusesta syöpyneestä purkista lähtien, että pätkii. Taika on, että taloyhtiön jakoon saakka on teleoperaattorin vastuulla. Eli pientä tukistelua sinne taloyhtiöön, että tarkistavat sen vahvistimen jälkeisen osuuden. Ennen vahvistinta verkkoon päin on teleoperaattorin ongelma. 

 

Signaalitasoista päätellen siellä ei sisäverkossa suurempaa ongelmaa ole. Jos haluaa hifistellä, niin vaimennusta modeemille, verkosta löytyy kokeiluun edukasta säädettävää vaimennuspalikkaa. Alle 15 on yksi sellainen raja-arvo jota ei pitäisi ylittää. Modeemin spekseistä löytyy se tieto, kuinka paljon se kestää. 

 

Kun nopeus ei tuota nopeampi ole, niin AVM Frizbox 6490 voisi löytyä varmaan jostain testiin. Ellei siinä nurkilla ole Telian verkko sitä kuuluisaa Frizboxia hylkivää mallia. Siinä ainoita edes säällisesti toimivia piirisarjoja on Broadcom. Technicolor CGA2121 on testiin purkkina ok.

 

Tässä tapauksessa se vika on 99,99 % todennäköisyydellä Telian päässä, alkaen taloyhtiön tiloissa olevista vahvistimista eteenpäin, kaista loppuu, verkko mitoitettu liian tiukalle. Taloyhtiön verkko on yleensä yksinkertaista osaa, toki sekin on voitu pilata monella tapaa liitoksien osalta. Ongelma on, ettei tahdo olla osaajia siihen verkon diagnosointiin, kun rekrytoinnissa painotetaan hilariushiirtä eikä hiljaista osaajaa. Kun Telialta eläköityy osaajat, niin uusia ei ole, kun ei ole sitä väkeä mihin hiljainen tieto siirtää. Hilariushiiri ei yleensä ole profiililtaan asiantuntija.

 

Joten ei tarvitse Fordilla ajaa taivaspaikan lunastaakseen, siihen riittää Telian kaapelinetti. Rukoilkaamme hetki kuidun puolesta ja viisautta päättäjille sen pakkotoimittamisesta joka asuntoon ilmaiseksi. 

 

 


En löytänyt Telia  vastuunjako-kaaviota taloyhtiöiden kohdalla, mutta Elisalla on tällainen:

Kaapeli-TV- ja kaapelimodeemiliittymien vastuurajoitukset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Sikäli mielenkiintoista ja yllättävääkin, että Elisa vastaa aikapaljon myös taloyhtiön sisällä. Millainen on Telian vastuujako-kaavio?

Itse olen jo vuosia käyttänyt Elisan kaapelikaistaa ja ei siellä tällaisia ongelmia ole esiintynyt. Toki vikoja on ollut, mutta kyllä ne on kuntoon saatu..

Omiin kokemuksiini pohjautuen, yleistäisin kyllä että taivaspaikan kyllä tienaa kaikilla Telian palveluilla, sen verran kylmää kyytiä on ollut. No, näkeehän sen Telian tuloskehityksessä. Somettajien taito ei varmaan riitä Telian tuloskehityksen seuraamiseen, mutta muiden kyllä. 


Kaikilla operaattoreilla on outoutensa. Sitä ei vain nähdä helposti täällä asiakkaana. Telialla ei tosiaan vastuunjakotaulukkoa ole näkynyt, pitääkin muistaa kysellä. Viimeksi kysyin, koska on taloyhtiön jakamon Telian vastuulle kuuluvat aktiivilaitteet vaihdettu ja mikä on suunniteltu vaihto. 

 

Kaikki operaattorit toimivat, kun se koko suora on kunnossa. Telian suorasta kaapelinetin osalta se tärkein osa on pääasiassa museoon kuuluvaa komponenttia, säästetään kaistasta, säästetään katukaappien kunnossapidosta, säästetään oikestaan kaikesta. Halvemmaksi tulee asiakkaan itkua kuunnella, kun se kuitenkin koostuu vain osasta asiakkaista. Paretoa mukaillen, 5 % tuo 95 % tiedosta ongelmista. Muutoksia saisi aikaiseksi, kun 95 % asiakkaista lähtisi vaatimaan parannusta tilanteeseen. Ongelma on vain, että rahaa ei ole korjata. Eikä ole intoa innovoida uutta, 5G:tä en laske innovaatioksi, normaalia kohinaa kehityksessä.

 

Innovaatio olisi pistää kaapelinetti kuntoon Docsis 4.0 tekniikalla heti, kun siihen on mahdollisuus.  Muuten en ymmärrä Docsis 3.1:n väliin jättämistä. 

Toinen olisi galvaanisesti erottaa asiakkaat toisistaan, jäisi kaapelinetin vihulaisen, kohinan, elo tukalaan jamaan. Jos tarpeeksi viisasti tekisi, voisi päivittää infran kuituun suoraan samalla kun nyt tekee galvaanisen erotuksen. Infraa yhdistää sellainen tehoton tohina pienellä liksalla, niin ymmärrän ettei siellä innovaatio elä. Kaikkea ei tarvitse heti tehdä, sen tekemisen voi pistää vuoden, viiden vuoden, 10 vuoden tai 25 vuoden aikajanaan. 

 

Voisi ajatella niin, että kaikki tässä maassa ovat taivaspaikkansa varmistanut. Sen verran tekninen kehitysmaa tämä on ollut ja tulee olemaan. 🙂> 

 

 

 


Taas vähän dataa tältä päivältä. Kolmas vai neljäs häiriöilmoitus auki? 0 yhteydenottoa telialta. Kyl ne vaan laskun osas lähettää.



 





 



Edit SannaMKoo: Upotettu kuva suoraan kommenttiin


Oletko ollut yhteydessä talonyhtiöön/isännöitsijään/vuokranantajaan, että lähettäisivät asentajan mittaamaan verkon tilan asunnostasi ja paikallistamaan vian, onko kiinteistössä? 



@Arctrs  kirjoitti:


Taas vähän dataa tältä päivältä. Kolmas vai neljäs häiriöilmoitus auki? 0 yhteydenottoa telialta. Kyl ne vaan laskun osas lähettää.






Pyytäisin olemaan yhteydessä meihin puhelimitse tai chatissa, jotta avattuja häiriöilmoituksia voidaan tutkia tarkemmin ja varmistetaan, että ilmoitus häiriön jatkumisesta on mennyt verkonhallintaan saakka tiedoksi. Tekstiviestiin vastaaminen on oikea tapa ilmoittaa häiriön jatkumisesta, mutta nyt yhteydenoton puuttuminen on outoa ja siksi tätä on tärkeää selvittää.




@AsiakasY  kirjoitti:


En löytänyt Telia  vastuunjako-kaaviota taloyhtiöiden kohdalla, mutta Elisalla on tällainen:



Kaapeli-TV- ja kaapelimodeemiliittymien vastuurajoitukset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu



Sikäli mielenkiintoista ja yllättävääkin, että Elisa vastaa aikapaljon myös taloyhtiön sisällä. Millainen on Telian vastuujako-kaavio?






Meidän kaapelinetin korjausvastuu on taloyhtiön/kiinteistön vahvistimelle saakka. Vahvistimelta eteenpäin sisäverkon korjausvastuu on taloyhtiöllä / kiinteistön omistajalla.


Vastaa