Skip to main content

Kerrostalossa oleva 100M kaapelilaajakaista on nyt temppuillut useita kuukausia. Yhteys tippuu langoilta pari-kolme kertaa vuorokaudessa. Modeemina Technicolor CGA2121. Yhteys toimii ongelmitta väliajat, mutta sitten modeemi kadottaa yhteyden ja buuttaa itsensä. Kestää muutaman minuutin ja yhteys palautuu. Toisella modeemilla kokeiltuna oli sama ongelma. Telia on tutkinut asiaa omalta puoleltaan, mutta ei löytänyt vikaa, eikä sellaista tietysti ilmenekkään katkojen ulkopuolella. Asunnosta mitattiin myös signaalin taso/laatu eikä siinä ollut ongelmaa. Onkohan asialle mitään tehtävissä? Muilta asukkailta ei tiettävästi ole tullut vikailmoituksia, mutta ehkäpä ongelma ei näy niille jotka eivät käytä yhteyttään 24/7. Varsin harmillista on jos yhteys pätkäisee kesken Teams koukouksen tai vaikka nettipeli matsin. Olen seurannut pingillä yhteyden viivettä ja se tuntuuu kasvavan kohti langoilta tippumista. Kuva liitteenä. 

 

Onko kokeiltu toista modeemia?

Signaalitasot oli jo mitattu ja ilmeisesti asentajakäynti on ollut?

Onko omakotitalo vai asunto-osakeyhtiö/vastaava?

Selvästi asia ei ole kunnossa, jos yhteyden putoaminen jatkuu. En nyt ole satavarma, mutta muistaakseni asentajakäynnin jälkeen tulee tekstari, jossa kysytään ,ratkesiko ongelma. Tai jos on sähköposti, jossa häiriöilmoituksen tunnus, kannattaa vastata näillä uusilla tiedoilla, että homma pitää saada tutkintaan. On hyvä, että putoamisajakohdat ovat sinulla tallessa, niin pystyvät varmasti Telian päästä katsomaan, mitä liittymässä on noina ajankohtina tapahtunut.

Mitä kaapelimodeemi ilmoittaa signaalitasoiksi hallinnassa?


Tosiaan kerrostalo kyseessä ja toisella modeemilla kokeiltu myös. Asiasta jo useamman kerran oltu yhteydessä tekniseen tukeen ja vikailmoituksia tehty. Telian mukaan ei ole heidän laitteistaan kiinni. Signaalitasotkin tosiaan mitattu. Telian puolelta mittaavat ja testaavat tiettynä hetkenä toimivuuden, mutta ei siinä jää kiinni tämmöiset harvajaksoiset yhteyden pätkäisyt. Ehkäpä kerään tarkat ajat ylös pidemmältä aikaa ja kysyn sitten vielä uudestaan. 

 

Tässä signaalitasot modeemista:

 

Downstream Channels

DS Channel ID DS Channel Modulation DS Signal to Noise Ratio DS Power Level
13 QAM256 41.3 14.2
1 QAM256 41.0 13.3
2 QAM256 40.9 13.2
3 QAM256 40.5 12.8
4 QAM256 40.6 13.2
5 QAM256 40.3 13.5
6 QAM256 41.0 13.7
7 QAM256 41.0 13.8
8 QAM256 41.1 13.9
9 QAM256 37.8 13.6
10 QAM256 40.8 13.2
11 QAM256 41.0 13.6
12 QAM256 41.5 14.2
14 QAM256 41.3 13.8
15 QAM256 40.9 13.2
16 QAM256 40.7 13.1
17 QAM256 42.5 14.7
18 QAM256 42.5 15.0
19 QAM256 41.9 14.5
20 QAM256 41.9 14.6
21 QAM256 41.9 14.4
22 QAM256 41.9 14.2
23 QAM256 41.9 14.8
24 QAM256 42.0 15.0

Upstream Channels

US Channel ID US Modulation US Power Level
4 QAM64 40.3
1 QAM64 40.3
2 QAM64 41.8
3 QAM64 41.8

14-15 dB tasot ovat aika kovia, voivat itsessään viitata siihen, että jokin vahvistin tms. puskee liian kovaa. Kyllä tuohon pitäisi tulla asentaja mittaamaan uudelleen ja antamaan selosteen. Kerrostalossa toki isännöitsijällekin reklamointi siitä, että kaapelinetti ei toimi ja Telian mukaan vika on taloyhtiön verkossa, eikä Teliassa) käytännöss pakottaa heitä tilaaman teleasentajan mittaamaan toiminnan asunnossasi. Voi olla jokin yksinkertainen homma, että tuolla tarvittaisiin lisää vaimennusta tms. jos taso signaalintaso kasvaa liian kovaksi, niin modeemi tippuu linjalta.

 

UL puoli ja DL SINR ovat jees, mutta tehotaso DL-puolella turhan kova.

 

Millaisia virheitä lokissa näkyy katkoksen hetkiltä?


Vastaa