Skip to main content

Morjensta taas. Iloisena asiana saimme vihdoin noin puoli vuotta myöhässä Avoimen kuidun. Palveluntarjoajaksi otettiin nyt aluksi Telia. Meillä on aikaisempi yhteys kaapelilaajakaista XXL myös Telialta ja nämä nyt toistaiseksi rinnakkain käytössä.

 

Kaikki toimii kuidun kanssa muuten ihan ok, paitsi että kaikki IPv6-tuki hävisi, ja samalla esim. osa Android-puhelimen appseista ei enää lataa dataa WLANin kautta. Kun vaihtaa lähteeksi takaisin kaapelilaajakaistan, IPv6-testisivut antavat vihreää tuloksiksi useammassa eri paikassa.

 

Setuppini siis seuraavat:

1) Kaapelilaajakaista XXL, kaapelilittymässä Technicolor CGA2021 sillattuna luomassa yhteyden ja siitä ethernetillä kiinni toinen reititin joka hoitaa sitten talon sisäisen liikenteen. Tällä siis saa IPv6-testisivustoilta 9/10 vihreitä tuloksia

2) Avoin kuitu ja yhteys Telian kautta. Varsinainen valokuitupääte (jioka ei ole reititin) siis tullut linjan mukana. Siitä ethernetillä yhteys samaan omaan reitittimeen samaan porttiin kuin kokoonpanossa 1, Tällä yhdistelmällä siirrytään vain IPv4-moodiin. Olen kokeillut tässä myös toista reititintä, samoin tuloksin.

 

Jostain syystä siis käy niin, että kun oma reititin saa nettiyhteyden kohdan 1) mukaisesti sillatun kaapelimodeemin läpi, IPv6 toimii. Kun vaihdan lähteeksi kohdan 2) mukaisen yhteyden, mennään IPv4 moodiin. Reitittimessäni siis en muuta mitään, vaan se "käyttää jo olemassaolevaa yhteyttä" portissa 1 ja vaihdan vaan kaapelia lähteestä toiseen. Onko tässä nyt sitten erilaisen palvelut siellä tarjoajan päässä, vai pitääkö valokuituunkin hommata Telian "yhteensopiva" laite siltaavaksi väliin myös kokoonpanossa 2?

Telialla ei ole IPv6:sta kuluttajaliittymissä, joten on suoranainen ihme, että kaapelimodeemiliittymässäsi ylipäätään on mitään IPv6 elämää.

 

Oletko mahdollisesti viritellyt reitittimeesi IPv6-tunneleita? Jos olet, otathan huomioon, että osa asetuksista on sidoksissa IPv4-osoitteeseesi ja osa käytettävään tunnelointipalveluun. Kuituliittymässäsi ainakin IPv4-osoite on eri kuin kaapelimodeemiliittymässä. Mikäli käytät Telian 6RD-tunnelia, myös tunnelointipalvelimen osoite voi olla eri.

 

Tarkasta tunnelointiasetuksesi, päivitä niihin oma IPv4-osoitteesi ja tunnelointipalvelimen osoite, ellei reitittimesi osaa poimia näitä parametreja automaattisesti. Muistathan, että asetuksia ei ole julkistettu missään, vaan ne täytyy selvittää salapoliisityönä liittymän dhcp-liikennettä seuraamalla.


Morjens, en ole mitään tunnelointeja tai muita itse tehnyt, kaikki laitteet on "automaattiasetuksilla". Kun ajaa tuon kaapelimodeemin kautta testit, se näyttää siltaavanakin ottavan käyttöön 6rd kyvykkyyden (kts kuvat). Olen kokeillut valokuidun kanssa asetella 6rdtä kuntoon monella eri versiolla jota täälläkin foorumeilla on, mutta yksikään niistä ei tunnu olevan sopiva tälle kuidulle. Tuo hostname dsl-alkuinen kuva siis on valokuitu (setup 2).

 

Jostain syystä siis kuidun kautta ei tuo 6rd automaattisesti aktivoidu, mutta kaapelinliittymän puolella aktivoituu.

 

 

 


Ja se on jäänyt mainitsematta, että syy miksi tätä lähdin kaivelemaan on se, että kun taustaverkko vaihtui (Saman kotireitittimen läpi ilman asetuksiin koskemista) tuosta kaapelista kuituun, niin meidän talon android-puhelimissa ei toimi enää kaikki appsit oikein eli jotkut eivät vaan enää lataa dataa. Ja on kokeiltu verkon unohtamiset puhelimessa, bootit puhelimelle ja reitittimelle, static IPt puhelimille sisäverkossa jne mutta ei auta. Tämän vuoksi tätä IPv6-asiaakin aloin kaivella kun yritän selvittää että mikä taustapalveluissa muuttui...



@VonMaekinen  kirjoitti:

Morjens, en ole mitään tunnelointeja tai muita itse tehnyt, kaikki laitteet on "automaattiasetuksilla".


Pari ajatusta:

 

  • Kaapelimodeemissasi saattaa olla automaattinen tunnelointi Telian verkossa. Näin toinen reitittimesi voi saada kaapelimodeemin tunneloiman IPv6 yhteyden ilman, että se tarvitsee mitään asetuksia.
  • 6RD ei välttämättä toimi Valokuitusen verkossa.

Vaikka olisitkin valinnut palveluntarjoajaksi Telian, sinulla on pohjimmiltaan Valokuitusen yhteys. Se, mitä ominaisuuksia liittymässäsi on käytettävissä, määrittelee Valokuitunen, ei Telia.

 


@VonMaekinen  kirjoitti:

android-puhelimissa ei toimi enää kaikki appsit oikein


Kurkkasin kauhukseni Android 9 ja Android 12 puhelimien asetuksiin, eikä siellä ole yhtään mitään säätöjä IPv6:lle. Sama juttu myös KaiOS, Windows Phone ja Windows Mobile puhelimissa. Eli ainakaan näitä käyttöjärjestelmiä käyttävillä puhelimilla asiaa on mahdotonta ratkaista puhelimen asetuksista.

 

Yritä siis jotakin näistä:

 

  • Kytke toisesta reitittimestäsi IPv6-tuki kokonaan pois päältä. Kun se ei enää mainosta toimimattomia IPv6-yhteyksiä lähiverkkoosi, luulisi puhelinten rauhoittuvan ja siirtyvän IPv4-yhteyteen.
  • Kokeile toiseen reitittimeesi muita tunnelipalveluita. Esimerkiksi Kuusitunneli, Hurricane Electric
  • Eristä puhelimet omaan IPv4-verkkoonsa laittamalla toisen reitittimesi ja puhelinten väliin kolmas reititin, joka on niin vanha, ettei se ymmärrä IPv6:sta yhtään mitään.

Vastaa