Skip to main content

Onko kenelläkään muulla ongelmia kaapelilaajakaistan kanssa Hyvinkäällä? Ongelma alkoi noin kaksi viikkoa sitten yhteyden pätkimisellä. Olin tehnyt jo kaksi viikkoa etätöitä joten ongelma tuli toimivaan yhteyteen. Olen käyttänyt kaapelilaajakaistaa ikuisuuden joten kaikki perusongelmat olen jo nähnyt. Ongelma ei ole nopeus vaan nimenomaan pätkiminen joten etätöistä on tullut hankalaa. Yle Areenan katsominen ei ole mahdollista. Telia speedtest näyttää tosi usein erittäin pitkiä Latency- ja Jitter-aikoja, jopa sekunteja Jitterin osalta. Mitkään resetoinnit ei auta ja kaapelimodeemin kanavat näyttävät täyttä signaalia mutta laajakaistayhteys katoaa toistuvasti.

Hei @JuhaKN ja tervetuloa Telia yhteisöön.



Katsoin ettei vikailmoituksia vaikuta viikon aikana juurikaan tulleen hyvinkään suunnalta. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö vika voisi verkossa olla. Nyt on kuitenkin hyvä hieman tarkentaa häiriön laatua.



 



Oletko häiriötä havainnut useammalla laitteella testatessa? Langattomasti ja kaapelilla yhdistettynä?



Jos käytössäsi on VPN yhteys etätyöskentelyä varten toistuuko häiriö ilman VPN yhteyttä?



Miten kaapelitv kuva toimii?



 



 



 



 


Ongelma näkyy molemmissa eli langattomassa verkossa ja kaapelin perässä olevassa tietokoneessa. Se toki on selvää kun reititin itse ilmoittaa, että yhteys laajakaistan palveluntarjoajaan on poikki tai DHCP ei toimi oikein. Palautuu jossain kohtaa itsekseen, mutta kaapelimodeemin uudelleen käynnistys voi nopeuttaa tilanteen laukeamista. VPN ei vaikuta asiaan. Vikatilanteessa juuri nuo Viiveet ja Jitterit ovat liian korkeita.

 

KaapeliTV kuvassa en kyllä ole havainnut ongelmaa. Kaapelimodeemille tulee oma kaapeli talon haaroittimelta antenirasiaan saakka.



@JuhaKN@  kirjoitti:


Ongelma näkyy molemmissa eli langattomassa verkossa ja kaapelin perässä olevassa tietokoneessa. Se toki on selvää kun reititin itse ilmoittaa, että yhteys laajakaistan palveluntarjoajaan on poikki tai DHCP ei toimi oikein. Palautuu jossain kohtaa itsekseen, mutta kaapelimodeemin uudelleen käynnistys voi nopeuttaa tilanteen laukeamista. VPN ei vaikuta asiaan. Vikatilanteessa juuri nuo Viiveet ja Jitterit ovat liian korkeita.



 



KaapeliTV kuvassa en kyllä ole havainnut ongelmaa. Kaapelimodeemille tulee oma kaapeli talon haaroittimelta antenirasiaan saakka.






Hei,



tietääkseni Telialta saa lainamodeemin (tai riippuu, onko millä lailla tilattu, saako suoraan vaihdettua uuteen) vian selvittämiseksi. 



 



Onko antennirasiat kunnossa, hapettumia tms (toisaalta jos signaalit ovat hyvät, niin ei silloin ehkä ongelmia niissä...) millaisella tasolla DL ja UL kanavien tasot ovat, kuvakaappausta vaikka niistä?



 



Saattaapi olla vikailmoituksen paikka, jos modeemi ja asunnon kaapelointi ovat kunnossa.


@Purnipsi:lta tulikin jo hyviä neuvoja :smileyhappy:



 



Meidän kaupalta voi lainata kaapelimodeemia, niin sillä voi varmistaa että ongelma ei johdu omasta modeemista. Hyvinkään kaupalla lainamodeeja näyttää oleva pari kappaletta vapaana tällä hetkellä.



 



Ongelmaa olisi nyt hyvä tutkia tarkemmin yhdessä meidän kanssamme. Yhteydenottokanavamme löydät asiakastuestamme.


Hei, töölössä ihan samoja ongelmia. Ennen pandemiaa ei ollut juuri ongelmia. Ja eniten kstkoksia tulee juuri oletettuina ruuhka-aikoina. Olisikohan kuitenkin kapasiteettiongelmaa verkossa? Varmasti Telialla on tietoa kaistojen riittävyydestä?

 

olisi hyvä kuulla mitä palveluntarjoaja kapasiteetin riittävyydestä tuumaa?


Kiitos vastauksesta. Liitteenä kuvakaappaus kaapelimodeemista. Varhaisemmissa ongelmissa tästä näki hyvin signaaliongelmat. Nyt en niitä havaitse vikatilanteessa ollenkaan.

 


Ihan tyydyttävältä näyttää, vaikka ehkä himpun korkealla menee joidenkin kanavien lähetystehot.



 



Tuo Cisco EPC3010 on jo useamman vuoden ikäinen malli, jos oikein olen ymmärtänyt. Voi olla niin, että se on nyt tiensä päässä. Juurikin satunnainen yhteyden kaatuilu voi olla oire laitteen väsähtämisestä. Kokeilisin siis lainamodeemia ja jos sillä ei katkeilua tapahdu, päätyisin hankkimaan uuden laitteen. Tuo ei ole kuin 8x4 kanavainen, en tiedä, kuinka monta kanavaa Telian KTV-verkossa Hyvinkäällä on, mutta luulen, että uudemmalla laitteella saattaa päästä parempaan varmuuteen.



 



@Eeronene onhan se mahdollista, että KTV:ssä kapa loppuu, kun se on jaettua kaistaa. Toki jos jaot ovat järkeviä, ei kyllä pitäisi helposti enää nykyisissä Docsis 3.0 -verkoissa kapa loppua. Mut jos useampi kerrostalo olisi saman haaran päässä, niin mikä ettei...



 



KTV:n ongelmat ovat monesti hankalia selvitellä.


@JuhaKN Onko sinulla modeemin perässä jokin reititin käytössä? Jos näin on niin oletko kokeillut suoraan modeemista, ilman reititintä että tapahtuuko samaa katkeilua?



Jos yhteys katkoo myös suoraan modeemista käytettynä, niin silloin suosittelen hakemaan kaupalta modeemin lainaan nyt kun kyseessä on aika iäkäs laite.



 



@Eeronene kapasiteettiongelma on mahdollinnen, mutta todella harvinainen tilanne. Todennäköisempää siinä on että jokin laite/kaapeli aiheuttaa häiriötä verkkoon. Tätä meillä kannattaa tutkia tarkemmin. Yhteydenottokanavamme löydät asiakastuestamme.


@JuhoOlliLoKaapelimodeemin perässä on reitin ASUS RT-AC87U jonka firmware on päivitetty maaliskuussa uusimpaan. Nyt on monta liikkuvaa kohtaa tällä hetkellä, joten on ehkä syytä testailla rauhassa yksi asia kerrallaan. Palaan asiaan jos löydän jotain selkeää vikaa tai ratkaisua. Tällä hetkellä, kaikesta huolimatta, latausnopeus yli 200Mbps ja lähetys yli 60Mbps tällä langallisella koneella. Viiveet ja Jitterit lähellä nollaa. Kiitos tuesta kaikille.


Itsellä hieman samaa ongelmaa, joskaan ei Hyvinkäällä. Yhtäkkiä putosi Upstream kanavat vain yhteen, ja netin pätkiminen/katkeilu alkoi. Mistähän tämä ongelma voi johtua, että löytyy vain yksi upstream kanava? Sekin US Power level 57 arvolla. Ei varmaan oikein toimi tällä tapaa, että on vain yksi upstream channel?

 

Reilu kolme viikkoa sitten kävi asentajat jotain tekemässä jakamolla tms. Kaksi viikkoa pelitti mainiosti, kunnes alkoi tämä katkeilu.


Modeemi käyttää nyt täyttä lähetystehoa ja sen myötä vain yhtä kanavaa, jotta se saa yhteyden verkkoon pidettyä/muodostettua.
Eli häiriötä siellä on mutta nyt tästä kannattaa ottaa yhteyttä niin päästään tutkimaan tarkemmin mistä tämä johtuu.


Peruin häiriöilmoituksen, sillä sain korjattua asian ohittamalla modeemin mukana tulleen turhan T-haaran.

 

Eli ostin antennikaapelia, johon hommasin IEC-Naaras - F Uros adapterin, joka tuli modeemin päähän. Puolestaan seinään tulee nyt suoraan antennikaapeli.

Ongelmat ratkesivat tällä.


Hyvä, että asia selvisi! Kiitos kun toit vielä ratkaisun tänne kaikille luettavaksi, jos joku toinen painiskelee saman asian kanssa. :smileyhappy:


Hei, Laajakaistan yhteysongelmat jatkuvat taas omalla alueella. Ihan sama tilanne kuin keväällä (katso viestiketjun alku) vaikka kesällä olikin rauhallisempaa. Tällä kertaa pystyttiin toteamaan Telia kaapelin yhteyskatko Teams-palaverissa täsmälleen yhtä aikaa kahdessa eri osoitteessa jotka ovat noin 2-3 km päässä toisistaan. Onneksi palaverissa oli muitakin, mm. asiakas joten asia pystyttiin hyvin havainnoimaan. Olen tehnyt nyt kaksi vikailmoitusta mutta ei minuun ole kuitenkaan otettu mitään yhteyttä. Ajattelin tehdä vikailmoituksen jokaisesta katkoksesta erikseen. Niitä voi toki sitten tulla aika paljon.


@JuhaKN  Ottaisitko yhteyttä meihin niin voimme tarkistaa missä ollaan menossa noiden ilmoitusten kanssa. Saadaan samalla lisättyä tarvittaessa samalle ilmoitukselle kaikki tiedot.


Moi.

Onko tähän asiaan tullut mitään uutta? Itselläni samankaltainen ongelma Hyvinkäällä Telian kaapelilaajakaistan kanssa; jatkunut käytännössä koko vuoden kevään etätöihin siirtymisen jälkeen. Vaihdoin uuden Technicolor-kaapelimodeemin vanhan Ciscon tilalle muutama viikko sitten kun alkoi hihat palaa, mutta samat pätkimisongelmat jatkuvat - välillä useamman kerran päivässä.

 

Modeemi on siltaavassa tilassa ja sisäverkon jakaa Asuksen RT-AC68U. Asus menettää IP:n katkon yhteydessä ja ilmoittaa "internet palveluntarjoajasi dhcp ei toimi oikein". Yleensä yhteys kuitenkin toipuu 30 sekunnissa. Jonkin verran on kyllä ollut häiriöitä joissa myös modeemi on poissa pelistä pidempään, mutta näitä harvemmin.



@papujussi@  kirjoitti:


Moi.



Onko tähän asiaan tullut mitään uutta? Itselläni samankaltainen ongelma Hyvinkäällä Telian kaapelilaajakaistan kanssa; jatkunut käytännössä koko vuoden kevään etätöihin siirtymisen jälkeen. Vaihdoin uuden Technicolor-kaapelimodeemin vanhan Ciscon tilalle muutama viikko sitten kun alkoi hihat palaa, mutta samat pätkimisongelmat jatkuvat - välillä useamman kerran päivässä.



 



Modeemi on siltaavassa tilassa ja sisäverkon jakaa Asuksen RT-AC68U. Asus menettää IP:n katkon yhteydessä ja ilmoittaa "internet palveluntarjoajasi dhcp ei toimi oikein". Yleensä yhteys kuitenkin toipuu 30 sekunnissa. Jonkin verran on kyllä ollut häiriöitä joissa myös modeemi on poissa pelistä pidempään, mutta näitä harvemmin.






Moikka @papujussi ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Kun yhteys katkeaa Asuksen takaa, sammuuko kaapelimodeemin linjavalo tai alkaako se vilkkumaan? Entä näkyykö kaapelitTV:n lähetyksissä koskaan häiriötä? Suosittelen testaamaan yhteyden toimivuutta suoraan kaapelimodeemin LAN-portista esim. tietokoneeseen, jolloin mahdollinen katkos päätelaitteen ja kaapelimodeemin välillä voidaan rajata pois. Toisella antennikaapelilla sekä toista antennirasiaa kannattaa kokeilla myös, jos antennirasioita on asunnossa useampi.

Kun olet testannut eri pistokkeet ja antennikaapelin ja jos häiriö ei poistu niin kirjaa muutama tarkka esimerkki (pvm, kellonaika, katkoksen kesto, valojen palaminen kaapelimodeemilla.) häiriöstä ylös. Ilmoita nämä esimerkit ja havainnot meidän asiakaspalveluumme esim. chatissa kirjautuneena, niin pääsemme tutkimaan yhteyden toimivuutta tarkemmin.



@HenriLie@  kirjoitti:

@papujussi@  kirjoitti:

Moi.

Onko tähän asiaan tullut mitään uutta? Itselläni samankaltainen ongelma Hyvinkäällä Telian kaapelilaajakaistan kanssa; jatkunut käytännössä koko vuoden kevään etätöihin siirtymisen jälkeen. Vaihdoin uuden Technicolor-kaapelimodeemin vanhan Ciscon tilalle muutama viikko sitten kun alkoi hihat palaa, mutta samat pätkimisongelmat jatkuvat - välillä useamman kerran päivässä.

 

Modeemi on siltaavassa tilassa ja sisäverkon jakaa Asuksen RT-AC68U. Asus menettää IP:n katkon yhteydessä ja ilmoittaa "internet palveluntarjoajasi dhcp ei toimi oikein". Yleensä yhteys kuitenkin toipuu 30 sekunnissa. Jonkin verran on kyllä ollut häiriöitä joissa myös modeemi on poissa pelistä pidempään, mutta näitä harvemmin.


Moikka @papujussi ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Kun yhteys katkeaa Asuksen takaa, sammuuko kaapelimodeemin linjavalo tai alkaako se vilkkumaan? Entä näkyykö kaapelitTV:n lähetyksissä koskaan häiriötä? Suosittelen testaamaan yhteyden toimivuutta suoraan kaapelimodeemin LAN-portista esim. tietokoneeseen, jolloin mahdollinen katkos päätelaitteen ja kaapelimodeemin välillä voidaan rajata pois. Toisella antennikaapelilla sekä toista antennirasiaa kannattaa kokeilla myös, jos antennirasioita on asunnossa useampi.

Kun olet testannut eri pistokkeet ja antennikaapelin ja jos häiriö ei poistu niin kirjaa muutama tarkka esimerkki (pvm, kellonaika, katkoksen kesto, valojen palaminen kaapelimodeemilla.) häiriöstä ylös. Ilmoita nämä esimerkit ja havainnot meidän asiakaspalveluumme esim. chatissa kirjautuneena, niin pääsemme tutkimaan yhteyden toimivuutta tarkemmin.


Hei.

 

Kiitos vastauksesta ja vinkeistä.

 

Kaapeli-tv-kuvassa on joskus pientä häiriötä, mutta paljon harvemmin kuin mitä näitä nettikatkoja.

 

Kaapelimodeemi on kytketty omalla (lyhyellä) kaapelilla sähkökaapissa, jossa kaapelin nousu taloon ja jakopiste antennikaapeleille talon huoneisiin.

 

Kaapelimodeemi muutettu NATtaavaksi ja koneet nyt kaikki sisäverkossa. Tänään viimeksi 10:49 noin 1,5 minuutin katko yhteydessä. En ehtinyt vilkuilla modeemin valoja, mutta Technicolorin sivuilla Donwstream/Upstream Channelit pudonneet pois ja WAN IP-osoite 0.0.0.0. Toipui kuitenkin itsestään. Täytynee laittaa tallentava valvontakamera kyttäämään merkkivaloja jotta niiden tila selviää katkon aikana.



@papujussi@  kirjoitti:






Hei.



 



Kiitos vastauksesta ja vinkeistä.



 



Kaapeli-tv-kuvassa on joskus pientä häiriötä, mutta paljon harvemmin kuin mitä näitä nettikatkoja.



 



Kaapelimodeemi on kytketty omalla (lyhyellä) kaapelilla sähkökaapissa, jossa kaapelin nousu taloon ja jakopiste antennikaapeleille talon huoneisiin.



 



Kaapelimodeemi muutettu NATtaavaksi ja koneet nyt kaikki sisäverkossa. Tänään viimeksi 10:49 noin 1,5 minuutin katko yhteydessä. En ehtinyt vilkuilla modeemin valoja, mutta Technicolorin sivuilla Donwstream/Upstream Channelit pudonneet pois ja WAN IP-osoite 0.0.0.0. Toipui kuitenkin itsestään. Täytynee laittaa tallentava valvontakamera kyttäämään merkkivaloja jotta niiden tila selviää katkon aikana.






Tästä kannattaa ottaa nyt yhteyttä, kuten @HenriLie opasti. Modeemi selkeästi menettää yhteyden kaapeliverkkoon, koska lataus- ja lähetyspuolen kanavat tippuvat pois. Yhteydenoton myötä päästään tätä tutkimaan tarkemmin verkonpuolelta häiriöilmoituksella. 


Vastaa