Skip to main content

Mitähän te taas onnistuitte ryssimään kaapeliverkon päivityksillä Varkaudessa menneellä viikolla?

 

Pingi tuplaantui ja nopeudet tipahti polvilleen. 

 

http://imgur.com/a/WCBEf

 

100/5, jep jep.

 

Ja kyllä, on käynnitetty uudelleen jne. jne.

Se ei sen tarkempia tietoja kertonu kun että kohina on ilmestyny kaapeliverkkoon alueiden yhdistelystä ja vahvistimia vaihdellaan jne. ja kuulemma myös asiakkaiden rikkonaiset päätelaitteet saattaa aiheuttaa kohinaa koko verkolle, eli jos jollain muulla on mm. rikkinäinen modeemi tai telkkari niin koko verkko voi kärsiä.

 

Tiedä sitten onko näillä some/foorumipuolen soneralaisilla kuinka paljon tietoa tästä asiasta.


Tuosta alueiden yhdistämisestä ja vahvistimien vaihdosta ei ole tietoa mutta siellä tosiaan kohinavikaa on. Nämä kohinaviat on siinä mielessä hankalia koska ne ei ole kokoajan päällä eli ne voi hävitä ja tulla takaisin. Esim. jos naapuri laittaa viallisen digiboxin/modeemin päälle niin silloin tulee kohinaa ja kun hän sen sulkee niin kohina häviää. Sen takia näissä kestää kauan ennenkuin vika saadaan paikannettua ja poistettua.


 

 

Tänään taas kuulemma korjattu/tehty jotain. Tai sitten ei :/



Sain itsekin Soneralta eilen viestin jossa ilmoitettiin, että vikailmoitus on käsitelty.

Tilanne on kuitenkin tämä:

 

Mikään ei ole muuttunut. Onkohan tätä vikaa tarkoitus edes korjata?

 

Kyselin Soneralta että mites noiden laskujen kanssa. Vastaus: "Laskuja hyvitetään vasta sitten, kun vika on korjattu"... Eli ei varmaan koskaan?


Joopajoo, soitin taas kerran vikapalveluun et viiveet heittelee 50 tai yli, tuli vastaus että "50 on kuitenkin vielä hyväksyttävää". Ai siis että kiinteän viive saa nousta yli mobiililaajakaistojen (30-40), ja se on täysin hyväksyttävää? Tosin tuo pomppii jopa 70:ssä.

 

Ei voi sanoa kun huhhuh mitä toimintaa, alkaa kyl vaikuttaa ihan siltä että operaattorit (ainakin sonera), yrittää alkaa ajamaan noita mobiilinettejä kiinteiden tilalle. Teki kuitenkin asiasta vikailmoituksen, mutta asenne oli sellainen että "ei tulla muutoksia/korjauksia tekemään".

 

Tässä taas kuvaa tunnin ajalta, tälläinen sahaaminen muka hyväksyttävää? On se kyllä sitten ihme, ja kun viiveet oli ennen sitä toukokuun merkkipäivää (6.5) tasaista 10-15. Verkkopelaamisessa tapahtuu pientä rasittavaa nykimistä tuon viiveen sahauksen takia. Eikä se uploadikaan vielä tahdo siitä 5:stä megasta ylöspäin nousta, vaikka 200/10 liittymä on.

 

 

 

 

 


Hyvin on näköjään korjaukset onnistunu kun netti ei oo toiminu ollenkaan lauantain jälkeen. Vikailmoitus jätetty sunnuntaina mutta ei oo soneralta vielä kuulunu mitään. 


Taas vikailmoitus kuitattiin käsitellyksi ja vikapalvelun vastaus oli että viiveet OK:

 

Montakohan kertaa pitää vielä jättää täysin sama vikailmoitus, kunnes vastaus muuttuu?


^ Tiesitkö sitä, että kapelilaajakaista on käyttäjien kesken jaettu. Toisin sanoen samaa fyysistä siirtotietä eli kaapelitelevision kaapelointia käyttää runsaasti yhtäaikaisia käyttäjiä. Tuo kaapeliverkon jakoalue voi olla laajakin.

Myös kaistaa ei ole käytettävissä kovin runsaasti, koska samassa verkossa eli kaapeloinnissa kulkee myös radio ja tv kanavat. Tässä mielessä kaapelilaajakaista muistuttaa jonkin verran mobiileja verkkoja. Nopeus heittelee ja myös vasteajatkin saattavat sitä tehdä tilanteesta riippuen.



@kefiiri kirjoitti:

^ Tiesitkö sitä, että kapelilaajakaista on käyttäjien kesken jaettu. Toisin sanoen samaa fyysistä siirtotietä eli kaapelitelevision kaapelointia käyttää runsaasti yhtäaikaisia käyttäjiä. Tuo kaapeliverkon jakoalue voi olla laajakin.

Myös kaistaa ei ole käytettävissä kovin runsaasti, koska samassa verkossa eli kaapeloinnissa kulkee myös radio ja tv kanavat. Tässä mielessä kaapelilaajakaista muistuttaa jonkin verran mobiileja verkkoja. Nopeus heittelee ja myös vasteajatkin saattavat sitä tehdä tilanteesta riippuen.


Tiedän että kaapelilaajakaistassa on käytettävissä rajallinen määrä kanavia ja kaistaleveyttä. Ongelmana tässä on se, että Sonera teki 6.5.2015 muutoksen, jossa todennäköisesti yhdistettiin useita alueita samojen kanavien/kaistaleveyden piiriin:

 

Tilanne on toki parantunut tuosta muutoksen jälkeisestä, mutta edelleenkään upload-kaistaa ei voi käyttää ilman että paketteja häviää tai viiveet nousevat käyttökelvottomiksi. Viiveiden perustaso/packet loss ilman upload-kaistan käyttämistäkin on välillä lähes käyttökelvotonta esim. reaaliaikaiseen puheviestintään tai verkkopelaamiseen. Pahimpaan ruuhka-aikaan on pakko vaihtaa mobiiliyhteyteen jos haluaa tehdä jotain muuta kuin ladata tiedostoja.

 

Jos 3g-mobiiliyhteys on ruuhka-aikana parempi vaihtoehto kuin kiinteä laajakaista, niin mielestäni silloin jotain on todella pahasti pielessä.


Tämä Varkauden tilanne on ollut paljon nyt tapetilla ja ihan aiheestakin.
Paljon ollaan kuitenkin menty eteenpäin kevään ongelmista.

Nyt heinäkuun alussa ollaan tehty korjaustoimenpiteitä verkkoon ja tällä on ollut positiivisia vaikutuksia.
Silti osalla voi esiintyä  samankaltaisia ongelmia mitä täällä on erinomaisesti kuvilla kuvattu. Näitä on hyvä myös jatkossa postata tänne. Verkonhallinta myös seuraa näitä ketjuja.

Häiriöt eivät kuitenkaan johdu kapasiteettiongelmasta. Kapasiteetti sekä koko Varkauden alue on koko ajan meillä seurannassa.
Kuitenkin onnistumisiakin on saatu aikaan ja toivotaan että sama jatkuu tästä eteenpäinkin.


 

En tiedä kuka kytkee ja mitä kytkee näin illalla klo 22 jälkeen, mutta tuo netti menee ihan soseiksi. 



@MarkoH78 kirjoitti:

En tiedä kuka kytkee ja mitä kytkee näin illalla klo 22 jälkeen, mutta tuo netti menee ihan soseiksi. 


21 jälkeen viiveet nousivat korkealle, mutta jo ennen sitä oli havaittavissa tasaista nousua viiveiden perustasossa.

 


Jaettava nopeus on 444 Mbit/s ja jakoalueena toimii muutama kortteli, toisin kuin 4G:ssä, jossa 150 Mbit/s jaetaan kokonaisen kaupunginosan (kymmeniä kortteleita) kesken. Eli tältä osin asia on loppuun käsitelty.


Joopajoo, tuli taas viesti että "vikailmoitus käsitelty", pitipä sitten samointein tehdä uusi kun putosi hetkellisesti nopedet ja iski packet lossia. Uploadia käyttäessä ping sinkoaa edelleen 500-1000ms, kuten alta kuvasta näkee.

 

 

Ja tämä sahaaminenkin jatkuu edelleen...

 


Nyt on taas kyllä niin laadukasta toimintaa.

 

 


Tässä kaksi graafia jotka esittävät verkon nykytilaa paremmin kuin pelkkä keskiarvo. Vihreä viiva kertoo viivemittausten maksimin ja minimin eron 4 minuutin ajalta, eli paljonko viive vaihtelee enimmillään. Sininen on viiveen keskiarvo ja punainen on pakettihäviö prosentteina (0-100). 

 

1.4.2015 - 17.4.2015:

 

 

1.7.2015 - 17.7.2015:

 

 

 


Kyllä menee taas tosi lujaa tällä kaistalla, ensin viiveet nyt sitten taas nopeudetkin.

 


Soneran omiin verkon mittauksiin ei voi, eikä kannata lähteä uskomaan. Ne mittaa niin harvakseltaan, että lottovoitto on todennäköisempi kuin vian haaviin jääminen. Se mittaus on sama kuin tarkistaisi hanasta veden tulon, tuleehan sitä sieltä. Sen huomaa sitten, jos vesi on poikki, sitä ei sieltä tule.  

 

Suosittelisin Soneraa vahvasti tekemään diagnostiikkalaitteen kodin päähän lainattavaksi, jolloin nämä viat saataisiin haaviin. Vielä parempi olisi modeemiin laitettu lisäkoodi, joka tuon diagnosoinnin tekisi. Lisäksi ne signaalien raja-arvojen selvitys tekisi hyvää. Kertoo selvästi käyttäjällä milloin se linja lähimpään bunkkeriin on kunnossa. Jolloin syyttävän sormen osoitus käy helpommin tiettyyn verkon osaan. 

 


Tässä vähän päivitystä tähän ketjuun:

 

 

Vikailmoitukseni on pysynyt käsittelyssä jo kaksi viikkoa. Sunnuntain katkoksen jälkeen viiveiden pomppiminen on vähän laskenut, mutta packet lossia tulee vieläkin ruuhka-aikoina.


Ei voi kyllä sanoa muuta taas kun että hyvää päivää, nyt on sitten alkanut tää nopeuksienkin kyykkäileminen TAAS KERRAN.

Ja ei siinä että viivekkään olis yhtään parempi, siellä piikitään 80:ssä.

 

EDIT: ja aina vaan paranee:

 

Olisiko aika jo vaihtaa mm. vaikka asennusmiehet sellaisiin jotka osaa tehdä ne työt? Tämä alkaa olla jo niin naurettavaa kun kolmen kuukauden!!! aikana ei ole pystytty tätä ratkaisemaan.


Eilinen kyykky johtui ilmeisesti siitä maanlaajuisesta 3G verkkoviasta. Tai näin ainakin kuulin.

 

Meillä kävi tänään Empowerin ukot mittaamassa signaalia, ja totesivat, että voisi se parempikin olla. Noin puolituntia fixausta ja homma selvä. Katsotaan miten tänään pelittää, kunhan pääsen masiinalle. Ainakin näytti plotterin mukaan viiveiden heittely tasaantuneen, mutta latenssi edelleen sen 25ms Hesaan, mikä on kummallista, sillä jopa kaverini Oulusta yltää alta 20 latenssiin, kun pingaa Soneraa.

 

Asentajat kyllä sanoivat, että jotain kummallista on tuolloin 6.5 tehdyssä "Verkon muutostyössä" tapahtunut, kun kymmenet modeemit eivät saa päivityksen jälkeen ollenkaan automaattisesti ip:tä palvelimelta. Näitä nyt ovat sitten kesän mittaan korjailleet ja käyneet nostamassa manuaalisesti linjoille.

 

Jos vaikka joskus vielä saataisiin vanhat hyvät ajat takaisin :smileylol:


Joo, tuo minunkin modeemi tekee välil sitä että se vaan yhtäkkiä katkeaa mutta valot pysyy paikallaan. Eli se luultavasti menettää IP-osoitteensa ja ei sitä osaa hakea ilman boottia. Bootin jälkeen homma taas pelaa. Tätä tapahtuu yleensä aamuisin, saa aina herätessä huomata kun ottaa puhelimen käteen että eipäs liikuta wifillä mihinkään, sitten kun tulen koneelle niin kolmio paistaa verkkokuvakkeessa.


Tämä iltahidastus taitaa nyt olla soneran tavaramerkki, joka ilta nopeudet meneet taas tälle tasolle ja alemmaksikin:

 


Itellä tuntu toimivan netti taas ihan hyvin pari viikkoa, mutta nyt on alkanut taas ihmeellistä nykimistä olemaan. Poikki ollut kokonaan pari kertaa ja herää vasta modeemin boottauksella. Ihmeellisesti nämä täyskatkot ajoittuu aina aamuyölle.


Vastaa