Kysymys

Kaapelimodeemi CGA2121 katkoo yhteyttä useita kertoja päivässä

  • 9 November 2022
  • 7 kommenttia
  • 286 katselukertaa

Kunniamerkki +2

Kaapelinetti katkeaa 1-2 minuutiksi useita kertoja päivässä ja sitä on jatkunut useamman kuukauden ajan. Modeemi on Telialta ostettu Technicolor CGA2121 ja katkoksen yhteydessä docsis event-logiin tulee aina seuraavanlaiset rivit:

20	11/09/2022 19:20	R2.0	Critical (3)	No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21 11/09/2022 19:21 T203.0 Warning (5) MDD message timeout;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22 11/09/2022 19:22 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
23 11/09/2022 19:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
24 11/09/2022 19:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
25 11/09/2022 19:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
26 11/09/2022 19:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
27 11/09/2022 19:22 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
28 11/09/2022 19:22 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
29 11/09/2022 19:22 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
30 11/09/2022 19:22 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=08:a7:c0:c0:7c:9b;CMTS-MAC=80:e0:1d:02:d9:ce;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31 11/09/2022 19:23 E102.0 Notice (6) SW Download INIT - Via Config file tku1-m200.cm
32 11/09/2022 19:23 E106.0 Error (4) SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

Modeemi on resetoitu muutamaan otteeseen ja toimii tällä hetkellä reitittävässä tilassa. Onko ongelmalle jotain tehtävissä?


7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Miltä linjan arvot näyttävät?  Oletko ollut asiakaspalveluun yhteydessä pätkimisen suhteen? 

Kunniamerkki +2

Linja-arvot:

Downstream Channels
DS Channel ID DS Channel Modulation DS Signal to Noise Ratio DS Power Level
9 QAM256 35.2 -2.4
1 QAM256 41.4 0.0
2 QAM256 40.8 -0.9
3 QAM256 40.7 -1.0
4 QAM256 40.7 -0.6
5 QAM256 40.1 -1.1
6 QAM256 40.6 -0.9
7 QAM256 40.3 -1.5
8 QAM256 40.1 -2.1
10 QAM256 40.0 -2.4
11 QAM256 39.7 -3.1
12 QAM256 39.8 -3.1
13 QAM256 39.7 -3.2
14 QAM256 39.6 -3.7
15 QAM256 39.9 -3.0
16 QAM256 40.0 -2.5
17 QAM256 39.9 -2.8
18 QAM256 39.5 -3.6
19 QAM256 38.9 -4.3
20 QAM256 38.6 -4.3
21 QAM256 38.2 -4.9
22 QAM256 38.2 -4.8
23 QAM256 38.1 -5.1
24 QAM256 37.2 -6.1

Upstream Channels
US Channel ID US Modulation US Power Level
3 QAM64 41.3
1 QAM64 41.3
2 QAM64 41.3
4 QAM64 41.3

Oletin että täällä pyörisi asiakaspalvelijoita jotka tarvittaessa eskaloivat tapauksia ylöspäin. Chatin botit ainakin ovat ajan tuhlausta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Oletin että täällä pyörisi asiakaspalvelijoita jotka tarvittaessa eskaloivat tapauksia ylöspäin. Chatin botit ainakin ovat ajan tuhlausta.

Me kyllä pyörimme täällä ja autamme, mutta täällä Yhteisössä meillä ei ole pääsyä asiakastietoihin, joten suoraan täältä ei voi tehdä esim. vikailmoitusta. Autamme täällä toki niin pitkälle, kuin on mahdollista ilman asiakastietoja. Chatin botti pyrkii auttamaan aina ensin, mutta kirjautuneena saat kyllä myös yhteyden asiakaspalvelijaan, joka voi tarvittaessa kirjata linjasta häiriöilmoituksen tarkempaan tutkintaan verkonhallintaan, eli eskaloida tapausta.

Linaja-arvotkin näyttävät mielestäni hyvältä, ainakin mittauksen ajankohdalla. Esiintyykö TV- kanavilla (jos on TV kytketty samaan antennirasiaan modeemin kanssa) häiriötä / pikselöintiä? Oletko kokeillut vielä toista antennikaapelia ja antennirasiaa? Asutko kerros-, rivi- vai omakotitalossa, onko esim. naapureiden kanssa ollut puhetta, toistuuko heillä tälläista ongelmaa? Näiden tietojen perusteella voidaan yrittää rajata ongelmaa.

Kunniamerkki +2

Kyseessä on 70-luvun kerrostalo johon tulee Telian taloyhtiönetti. TV-lähetyksissä ei esiinny ongelmia ja kaapelikortti toimii ok. Huoneistossa on vain yksi antennipistoke ja modeemi on kytketty siihen mukana tulleella haaroittimella ja kaapelilla. Katkoksia ilmeni myös sinä aikana kun televisio oli huollossa.

Naapurien mahdollisista ongelmista ei ole tietoa. Muuten netti toimii moitteetta luvatuilla nopeuksilla (Speedtest.net 210/90 Mbps), ainoa ongelma ovat nuo satunnaiset minuutin katkokset.

Onko tämä ilmoitus epäonnistuneesta sw-upgradesta aina katkoksen yhteydessä normaali:

31 11/09/2022 19:23 E102.0 Notice (6) SW Download INIT - Via Config file tku1-m200.cm
32 11/09/2022 19:23 E106.0 Error (4) SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Kyseessä on 70-luvun kerrostalo johon tulee Telian taloyhtiönetti. TV-lähetyksissä ei esiinny ongelmia ja kaapelikortti toimii ok. Huoneistossa on vain yksi antennipistoke ja modeemi on kytketty siihen mukana tulleella haaroittimella ja kaapelilla. Katkoksia ilmeni myös sinä aikana kun televisio oli huollossa.

Jos pistokkeessa ei ole erillistä liitäntää kaapelimodeemille vaan välissä tulee käyttää haaroitinta niin testaus mahdollisuudet ovat käytännössä aika vähissä. Ongelma ei tämän kuvauksen perusteella vaikuttaisi kuitenkaan kytkennöistä johtuvan. 

Onko tämä ilmoitus epäonnistuneesta sw-upgradesta aina katkoksen yhteydessä normaali:

31 11/09/2022 19:23 E102.0 Notice (6) SW Download INIT - Via Config file tku1-m200.cm
32 11/09/2022 19:23 E106.0 Error (4) SW upgrade Failed before download -TFTP Max Retry Exceeded

Tämä ilmoitus todennäköisesti johtuu siitä, että laite tarkistaa uudelleenkäynnistymisen yhteydessä onko ohjelmistopäivitystä tarjolla. Sinäänsä ilmoitus ei ole syy ongelmaan vaan lähinnä seuraus katkenneesta yhteydestä. 

Lähtisin tässä tilanteessa suosittelemaan häiriöilmoituksen jättämistä, varsinkin jos katkominen on säännöllistä ja se on jatkunut jo pidempään. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Oho, ei ollut tarkoitus merkata ratkaistuksi, oli vain nappi "paras vastaus". Meniköhän ihan oikein, @TeroRe ?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +13

Oho, ei ollut tarkoitus merkata ratkaistuksi, oli vain nappi "paras vastaus". Meniköhän ihan oikein, @TeroRe ?

 

Taisinpa saada tuon merkkauksen pois 😊

Vastaa