Skip to main content

Telia operaattorin ja kaapelimoodeemin välinen yhteys menee jatkuvasti jumiin. Tämän takia TV-boksi on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle. Taloyhtiö netti asiakkaille piti tulla veloituksetta Telian tarjoama kaapelimodeemi, mutta sitä en koskaan saanut, vaan minua pyydettiin käyttämään vanhan DNA operaattorin modeemia, joka on Sagemcom laite mallia F-3686AC DNA.

Vanhalla DNA operaattorilla taloyhtiön kaapelimodeemi yhteydet toimivat antenniverkossa, mutta Telia operaattorin yhteys ei ole koskaan toiminut. Yhteyden päällä olo ei kerro mitään, koska datan kulkeminen lakkaa, mutta yhteys on päällä. Tässä on neljä mahdollista vaihtoehtoa, jotka voi olla mahdollisia.

  • Telian singnaali taloyhtiön antenniverkossa on liian huono (ei toimi kaikissa huoneistoissa)
  • DNA:n Sagecom modeemi ei ole yhteen sopiva Telian omien laitteiden kanssa
  • Aliverkkojen päälekkäisyys
  • Telian laite, jonka kautta yhteydet välitetään

Telia todennäköisesti syyttäisi heti DNA kaapelimodeemia ja rahastaisi vian korjauksesta, vaikka Telia on itse syyllinen siihen, että minulla on käytössä DNA opraattorin modeemi. Uusi modeemi ei korjaa mitään, jos vika on huonossa singnaalissa tai Telian laitteissa. Telian aliverkkojen päälekkäisyyksiä en voi tietää, koska niistä ei kerrota asiakkaille. Oletan, että kaikki IP-numerot 192.168.0.0 - 192.168.255.255 on asiakkaan käytettävissä. Ongelmia tulee, kun reitittimet on ketjutettu ja löytyy samoja aliverkkoja, koska siitä voi seurata yhteyden jumiutuminen. Käytän “19 räkki laitteita ja seuraava laite modeemin jälkeen on reititin, jossa on 7 eri reititintä yhdessä ja samassa laitteessa.

Eniten ihmetyttää kapelimodeemin ja reittimen valon vilkkuminen samassa yhteys kaapelissa, kun nettiyhteys on jumissa. Pystyn kyllä alkaa analysoimaan tuota valon vilkkumista, eli mitä siellä verkkokaapelisssa oikeasti liikkuu, kun yhteys on jumissa. Modeemi on siltaavassa tilassa, eli ymmärrän valon vilkkumisen, mutta asia muuttuu täysin, kun nettiyhteys lakkaa toimimasta ja valo vilkkuu edelleen tasaiseen tahtiin. Tietokoneeseen pitäisi asentaa verkkoliikenteen analysaattoriohjelma ja kerätä verkkoliikenne dataa tietokoneen muistiin. En tiedä pingaako modeemi ja reititin laitteet toinen toisiaan, vai miksi valo vilkkuu, mutta se on varmaa, että tiedonsiirtoa ilmaiseva LED-valo vilkkuu molemmissa laitteissa. LED-valon vilkkumiseen en osaa vielä vastata, koska en ole analysoinut valon vilkkumisen syytä. Minulla samat laitteet toimi DNA operaattorilla ilman ongelmia, jos oli vikaa, niin en ollut ainoa, jonka netti ei toiminut, eli silloin oli isompi vika tai häiriö. Kerran LED-vilkkui modeemissa, vaikka ethernet kaapeli oli kokonaan irti, mutta sama ei ole toistunut uudelleen.

Reitittimet saattaa oikeasti sekoilla, jos konfiguraatio on pahasti virheellinen ja olen nähnyt, että näin voi käydä, mutta syytä minun tapaukseen en tiedä. Aliverkot samoilla IP-numeroilla on ehdottomasti huono asia ja tämä tapahtuu helposti, jos on kaksi reititintä peräkkäin, koska tehdasasetukset käyttää hyvin usein samoja aliverkkoja. En tee näin yksinkertaista virhettä ja kaikissa reitittimissä on aina eri aliverkkoja oman valinnan mukaan 192.168.x.x. Viimeinen numero ei ole 254 tai 255 ja x paikalla on itse valittu numero. Nettiyhteys ei toimi modeemin takaa mistään portista millään laitteella, kun nettiyhteys on jumissa, mutta modeemiin saa aina nettiselaimen kautta yhteyden ja sieltä löytyy reboot toiminto. Tosiaan suurempi yhteysnopeus, vain pahentaa jumiutumis ongelmaa, mutta IP-numero alueet on tietysti vaihdettavissa, jos vaihtamiseen löytyy järkevä syy.

Yksityisiä IPV4 IP-osoitteita on ainakin Wikipedian mukaan nämä numerot:

  • ​​​​10.0.0.0 – 10.255.255.255
  • 172.16.0.0 – 172.31.255.255
  • 192.168.0.0 – 192.168.255.255 (192.168.x.x on usein laitteiden tehdasasetuksissa)

Itse oletan, että ongelmat on Telian päässä tai taloyhtiössä, mutta täytyy muistaa, että DNA toimi, ennen Teliaa ongelmitta samoilla kaapeleilla ja laitteilla, joten ongelma on todennäköisesti Telian laitteissa, jos he eivät pysty rakentamaan edes DNA tasoista verkkoa omilla laitteillaan. Hyvä netti siis hävisi ja tilalle tuli toimimaton Telia, koska taloyhtiö päätti näin yhtiökokouksessa. Ehkä minun pitäisi alkaa vaatimaan taloyhtiö kokouksissa DNA operaaattoria takaisin, koska Telia ei osaa rakentaa toimivaa nettiyhteyttä antenniverkon kautta. Telian TV-Box on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle, koska se ei toimi toimimattoman nettiyhteyden takana. Tavalinen digiboxi paljon paremmin, kuin Telian TV-Box on koskaan toiminut Telian jatkuvasti jumiutuvan nettiyhteyden takia.

Minun vanhemmat oli taistellu DNA TV-boksin kanssa, koska mikään niistä ei toiminut. Ei toiminut vanha, eikä uusi laite. Tilalle tuli lopulta Elisan TV-boksi, jossa näkyy jopa ääni ja kuva yhtä aikaa, mutta se boksi on silti kiinni DNA:n nettiyhteydessä, joka toimii jumiutumatta tai katkeilematta. Tuohon ei yksikään DNA myymä TV-boksi pysty ikinä, koska ne lopulta sekoilee ja pitää irottaa sähköt, että saa TV kuvan ja äänen takaisin toimimaan, jos laite ei toimi ilman jatkuvaa sähköjen irroitusta ja käynnistelyä, niin ei se silloin ole toimiva tuote tai palvelu. Ihan samaa voi sanoa minun nykyisestä Telian nettiyhteydestä.

Telia operaattorin ja kaapelimoodeemin välinen yhteys menee jatkuvasti jumiin. Tämän takia TV-boksi on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle. Taloyhtiö netti asiakkaille piti tulla veloituksetta Telian tarjoama kaapelimodeemi, mutta sitä en koskaan saanut, vaan minua pyydettiin käyttämään vanhan DNA operaattorin modeemia, joka on Sagemcom laite mallia F-3686AC DNA.

Vanhalla DNA operaattorilla taloyhtiön kaapelimodeemi yhteydet toimivat antenniverkossa, mutta Telia operaattorin yhteys ei ole koskaan toiminut. Yhteyden päällä olo ei kerro mitään, koska datan kulkeminen lakkaa, mutta yhteys on päällä. Tässä on neljä mahdollista vaihtoehtoa, jotka voi olla mahdollisia.

  • Telian singnaali taloyhtiön antenniverkossa on liian huono (ei toimi kaikissa huoneistoissa)
  • DNA:n Sagecom modeemi ei ole yhteen sopiva Telian omien laitteiden kanssa
  • Aliverkkojen päälekkäisyys
  • Telian laite, jonka kautta yhteydet välitetään

Hei ​@amon68 ja kiitos tarkasta aloituksesta. Oliko veloituksettomasta kaapelimodeemista puhetta kiinteistösopimuksen vai liittymäsopimuksen solmimisen yhteydessä? Joissain tilanteissa olemme kiinteistöliittymän sopimuksen teon yhteydessä lupautuneet tarjoamaan verkkopäätelaitteen veloituksetta tai alennettuun hintaan.

Nykyinen F-3686AC on sinäänsä Eurodocsis 3.0 modeemi, jonka tulisi teknisesti toimia kaapeliverkkomme kanssa, mutta alkuperäinen jälleenmyyjä suosittelee vaihtamaan laitteen uudempaan. Onko tällä hetkellä tämä modeemi kytketty samoihin antennirasioihin kuin aiemmin käytössä ollut DNA:n kaapelilaajakaista? Sanotaanko meiltä saapuneessa tilausvahvistuksessa, että uusi liittymä toimitetaan kaapelilaajakaistana? 

En uskalla lähteä ilman tarkempia tietoja arvaamaan mikä on todellinen syy yhteydessä havaituille ongelmille, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta, kun operaattorin vaihtuessa antenniverkon yhteydet heikentyvät yksittäisissä huoneistoissa. Näitä ongelmia on kyllä pystytty korjaamaan asentajan toimesta säätämällä talovahvistinta.

 

Telia todennäköisesti syyttäisi heti DNA kaapelimodeemia ja rahastaisi vian korjauksesta, vaikka Telia on itse syyllinen siihen, että minulla on käytössä DNA opraattorin modeemi. Uusi modeemi ei korjaa mitään, jos vika on huonossa singnaalissa tai Telian laitteissa. Telian aliverkkojen päälekkäisyyksiä en voi tietää, koska niistä ei kerrota asiakkaille. Oletan, että kaikki IP-numerot 192.168.0.0 - 192.168.255.255 on asiakkaan käytettävissä. Ongelmia tulee, kun reitittimet on ketjutettu ja löytyy samoja aliverkkoja, koska siitä voi seurata yhteyden jumiutuminen. Käytän “19 räkki laitteita ja seuraava laite modeemin jälkeen on reititin, jossa on 7 eri reititintä yhdessä ja samassa laitteessa.

Eniten ihmetyttää kapelimodeemin ja reittimen valon vilkkuminen samassa yhteys kaapelissa, kun nettiyhteys on jumissa. Pystyn kyllä alkaa analysoimaan tuota valon vilkkumista, eli mitä siellä verkkokaapelisssa oikeasti liikkuu, kun yhteys on jumissa. Modeemi on siltaavassa tilassa, eli ymmärrän valon vilkkumisen, mutta asia muuttuu täysin, kun nettiyhteys lakkaa toimimasta ja valo vilkkuu edelleen tasaiseen tahtiin. Tietokoneeseen pitäisi asentaa verkkoliikenteen analysaattoriohjelma ja kerätä verkkoliikenne dataa tietokoneen muistiin. En tiedä pingaako modeemi ja reititin laitteet toinen toisiaan, vai miksi valo vilkkuu, mutta se on varmaa, että tiedonsiirtoa ilmaiseva LED-valo vilkkuu molemmissa laitteissa. LED-valon vilkkumiseen en osaa vielä vastata, koska en ole analysoinut valon vilkkumisen syytä. Minulla samat laitteet toimi DNA operaattorilla ilman ongelmia, jos oli vikaa, niin en ollut ainoa, jonka netti ei toiminut, eli silloin oli isompi vika tai häiriö. Kerran LED-vilkkui modeemissa, vaikka ethernet kaapeli oli kokonaan irti, mutta sama ei ole toistunut uudelleen.

 

Asiakkaan kaapelimodeemi, antennikaapeli tai asunnon sisäverkko voidaan olettaa ongelman aiheuttajaksi, jos etänä näemme yhteyden toimivan merkittävästi heikommin kuin esimerkiksi naapurin kaapelilaajakaistan. Operaattorin verkosta johtuvat ongelmat tyypillisesti aiheuttavat vastaavia ongelmia myös muille saman vahvistimen takana oleville liittymille. 

Oletko kerennyt testaamaan yhteyden toimintaa suoraan sillatun modeemin perästä? Jos yhteydessä esiintyy tätä samaa ongelmaa ilman reitittimiä, tällöin sisäverkon reitittimien asetuksien ei pitäisi olla syynä katkoksille. Jos modeemi tarjoaa yhteyslokeja voi niistäkin jotain päätellä. 

Kaapeliverkkomme tekninen asiantuntija voi häiriöilmoituksen tutkinnan yhteydessä seurata ja tarkistaa miten kaapelimodeemi on yhteydessä verkkoomme ja millaisilla linja-arvoilla yhteys toimii. Häiriöilmoituksen voit jättää meille tästä.

 

Itse oletan, että ongelmat on Telian päässä tai taloyhtiössä, mutta täytyy muistaa, että DNA toimi, ennen Teliaa ongelmitta samoilla kaapeleilla ja laitteilla, joten ongelma on todennäköisesti Telian laitteissa, jos he eivät pysty rakentamaan edes DNA tasoista verkkoa omilla laitteillaan. Hyvä netti siis hävisi ja tilalle tuli toimimaton Telia, koska taloyhtiö päätti näin yhtiökokouksessa. Ehkä minun pitäisi alkaa vaatimaan taloyhtiö kokouksissa DNA operaaattoria takaisin, koska Telia ei osaa rakentaa toimivaa nettiyhteyttä antenniverkon kautta. Telian TV-Box on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle, koska se ei toimi toimimattoman nettiyhteyden takana. Tavalinen digiboxi paljon paremmin, kuin Telian TV-Box on koskaan toiminut Telian jatkuvasti jumiutuvan nettiyhteyden takia.

Minun vanhemmat oli taistellu DNA TV-boksin kanssa, koska mikään niistä ei toiminut. Ei toiminut vanha, eikä uusi laite. Tilalle tuli lopulta Elisan TV-boksi, jossa näkyy jopa ääni ja kuva yhtä aikaa, mutta se boksi on silti kiinni DNA:n nettiyhteydessä, joka toimii jumiutumatta tai katkeilematta. Tuohon ei yksikään DNA myymä TV-boksi pysty ikinä, koska ne lopulta sekoilee ja pitää irottaa sähköt, että saa TV kuvan ja äänen takaisin toimimaan, jos laite ei toimi ilman jatkuvaa sähköjen irroitusta ja käynnistelyä, niin ei se silloin ole toimiva tuote tai palvelu. Ihan samaa voi sanoa minun nykyisestä Telian nettiyhteydestä.

 

Nyt on tärkeää tutkia mikä yhteydessä havaitut ongelmat todellisuudessa aiheuttaa. Kun juurisyy on selvillä voidaan ongelma korjata. Vakaata verkkoyhteyttä vaativat lisäpalvelut eivät tietenkään toimi kuten niiden kuuluisi, jos yhteydessä esiintyy häiriöitä. 


Telia operaattorin ja kaapelimoodeemin välinen yhteys menee jatkuvasti jumiin. Tämän takia TV-boksi on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle. Taloyhtiö netti asiakkaille piti tulla veloituksetta Telian tarjoama kaapelimodeemi, mutta sitä en koskaan saanut, vaan minua pyydettiin käyttämään vanhan DNA operaattorin modeemia, joka on Sagemcom laite mallia F-3686AC DNA.

Vanhalla DNA operaattorilla taloyhtiön kaapelimodeemi yhteydet toimivat antenniverkossa, mutta Telia operaattorin yhteys ei ole koskaan toiminut. Yhteyden päällä olo ei kerro mitään, koska datan kulkeminen lakkaa, mutta yhteys on päällä. Tässä on neljä mahdollista vaihtoehtoa, jotka voi olla mahdollisia.

  • Telian singnaali taloyhtiön antenniverkossa on liian huono (ei toimi kaikissa huoneistoissa)
  • DNA:n Sagecom modeemi ei ole yhteen sopiva Telian omien laitteiden kanssa
  • Aliverkkojen päälekkäisyys
  • Telian laite, jonka kautta yhteydet välitetään

Hei ​@amon68 ja kiitos tarkasta aloituksesta. Oliko veloituksettomasta kaapelimodeemista puhetta kiinteistösopimuksen vai liittymäsopimuksen solmimisen yhteydessä? Joissain tilanteissa olemme kiinteistöliittymän sopimuksen teon yhteydessä lupautuneet tarjoamaan verkkopäätelaitteen veloituksetta tai alennettuun hintaan.

Nykyinen F-3686AC on sinäänsä Eurodocsis 3.0 modeemi, jonka tulisi teknisesti toimia kaapeliverkkomme kanssa, mutta alkuperäinen jälleenmyyjä suosittelee vaihtamaan laitteen uudempaan. Onko tällä hetkellä tämä modeemi kytketty samoihin antennirasioihin kuin aiemmin käytössä ollut DNA:n kaapelilaajakaista? Sanotaanko meiltä saapuneessa tilausvahvistuksessa, että uusi liittymä toimitetaan kaapelilaajakaistana? 

En uskalla lähteä ilman tarkempia tietoja arvaamaan mikä on todellinen syy yhteydessä havaituille ongelmille, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta, kun operaattorin vaihtuessa antenniverkon yhteydet heikentyvät yksittäisissä huoneistoissa. Näitä ongelmia on kyllä pystytty korjaamaan asentajan toimesta säätämällä talovahvistinta.

 

Telia todennäköisesti syyttäisi heti DNA kaapelimodeemia ja rahastaisi vian korjauksesta, vaikka Telia on itse syyllinen siihen, että minulla on käytössä DNA opraattorin modeemi. Uusi modeemi ei korjaa mitään, jos vika on huonossa singnaalissa tai Telian laitteissa. Telian aliverkkojen päälekkäisyyksiä en voi tietää, koska niistä ei kerrota asiakkaille. Oletan, että kaikki IP-numerot 192.168.0.0 - 192.168.255.255 on asiakkaan käytettävissä. Ongelmia tulee, kun reitittimet on ketjutettu ja löytyy samoja aliverkkoja, koska siitä voi seurata yhteyden jumiutuminen. Käytän “19 räkki laitteita ja seuraava laite modeemin jälkeen on reititin, jossa on 7 eri reititintä yhdessä ja samassa laitteessa.

Eniten ihmetyttää kapelimodeemin ja reittimen valon vilkkuminen samassa yhteys kaapelissa, kun nettiyhteys on jumissa. Pystyn kyllä alkaa analysoimaan tuota valon vilkkumista, eli mitä siellä verkkokaapelisssa oikeasti liikkuu, kun yhteys on jumissa. Modeemi on siltaavassa tilassa, eli ymmärrän valon vilkkumisen, mutta asia muuttuu täysin, kun nettiyhteys lakkaa toimimasta ja valo vilkkuu edelleen tasaiseen tahtiin. Tietokoneeseen pitäisi asentaa verkkoliikenteen analysaattoriohjelma ja kerätä verkkoliikenne dataa tietokoneen muistiin. En tiedä pingaako modeemi ja reititin laitteet toinen toisiaan, vai miksi valo vilkkuu, mutta se on varmaa, että tiedonsiirtoa ilmaiseva LED-valo vilkkuu molemmissa laitteissa. LED-valon vilkkumiseen en osaa vielä vastata, koska en ole analysoinut valon vilkkumisen syytä. Minulla samat laitteet toimi DNA operaattorilla ilman ongelmia, jos oli vikaa, niin en ollut ainoa, jonka netti ei toiminut, eli silloin oli isompi vika tai häiriö. Kerran LED-vilkkui modeemissa, vaikka ethernet kaapeli oli kokonaan irti, mutta sama ei ole toistunut uudelleen.

 

Asiakkaan kaapelimodeemi, antennikaapeli tai asunnon sisäverkko voidaan olettaa ongelman aiheuttajaksi, jos etänä näemme yhteyden toimivan merkittävästi heikommin kuin esimerkiksi naapurin kaapelilaajakaistan. Operaattorin verkosta johtuvat ongelmat tyypillisesti aiheuttavat vastaavia ongelmia myös muille saman vahvistimen takana oleville liittymille. 

Oletko kerennyt testaamaan yhteyden toimintaa suoraan sillatun modeemin perästä? Jos yhteydessä esiintyy tätä samaa ongelmaa ilman reitittimiä, tällöin sisäverkon reitittimien asetuksien ei pitäisi olla syynä katkoksille. Jos modeemi tarjoaa yhteyslokeja voi niistäkin jotain päätellä. 

Kaapeliverkkomme tekninen asiantuntija voi häiriöilmoituksen tutkinnan yhteydessä seurata ja tarkistaa miten kaapelimodeemi on yhteydessä verkkoomme ja millaisilla linja-arvoilla yhteys toimii. Häiriöilmoituksen voit jättää meille tästä.

 

Itse oletan, että ongelmat on Telian päässä tai taloyhtiössä, mutta täytyy muistaa, että DNA toimi, ennen Teliaa ongelmitta samoilla kaapeleilla ja laitteilla, joten ongelma on todennäköisesti Telian laitteissa, jos he eivät pysty rakentamaan edes DNA tasoista verkkoa omilla laitteillaan. Hyvä netti siis hävisi ja tilalle tuli toimimaton Telia, koska taloyhtiö päätti näin yhtiökokouksessa. Ehkä minun pitäisi alkaa vaatimaan taloyhtiö kokouksissa DNA operaaattoria takaisin, koska Telia ei osaa rakentaa toimivaa nettiyhteyttä antenniverkon kautta. Telian TV-Box on jo irtisanottu ja lähetetty takaisin Telialle, koska se ei toimi toimimattoman nettiyhteyden takana. Tavalinen digiboxi paljon paremmin, kuin Telian TV-Box on koskaan toiminut Telian jatkuvasti jumiutuvan nettiyhteyden takia.

Minun vanhemmat oli taistellu DNA TV-boksin kanssa, koska mikään niistä ei toiminut. Ei toiminut vanha, eikä uusi laite. Tilalle tuli lopulta Elisan TV-boksi, jossa näkyy jopa ääni ja kuva yhtä aikaa, mutta se boksi on silti kiinni DNA:n nettiyhteydessä, joka toimii jumiutumatta tai katkeilematta. Tuohon ei yksikään DNA myymä TV-boksi pysty ikinä, koska ne lopulta sekoilee ja pitää irottaa sähköt, että saa TV kuvan ja äänen takaisin toimimaan, jos laite ei toimi ilman jatkuvaa sähköjen irroitusta ja käynnistelyä, niin ei se silloin ole toimiva tuote tai palvelu. Ihan samaa voi sanoa minun nykyisestä Telian nettiyhteydestä.

 

Nyt on tärkeää tutkia mikä yhteydessä havaitut ongelmat todellisuudessa aiheuttaa. Kun juurisyy on selvillä voidaan ongelma korjata. Vakaata verkkoyhteyttä vaativat lisäpalvelut eivät tietenkään toimi kuten niiden kuuluisi, jos yhteydessä esiintyy häiriöitä. 

Saamassani Telian asiakastiedotteessa lukee “Taloyhtiönetti toimii antennipistokkeesta (kaapelitekniikalla). Liittymän käyttöön tarvitset modeemin, jonka tarjoamme sinulle veloituksetta. Tarjous on voimassa 18.5.2022 asti asiakaspalvelussa tehtävien tilausten yhteydessä.” Käyttöönotton päivä oli todellisuudessa täysin eri, kuin tiedotteessa luvattin. Tiedotteessa luvattiin 18.3.2022 ja Telia oli mokannut toimituksen kuukausilla pieleen luvatusta päivästä ja vanha liittymä oli irtisanottu 17.3.2022, koska Telia lupasi toimituksen 18.3.2022. Tilauksen yritin tehdä heti, mutta Telialta asiakaspalvelussa valiteltiin, että täällä ei näy mitään kaapelimodeemi yhteysvaihtoehtoja, vaikka taloyhtiön huoneistoihin oli jo jaettu Telian asiakastiedoteet.

Minun F-3686AC ilmoittaa:

Information
Standard Specification Compliant EuroDOCSIS 3.0
Hardware Version V1.0
Software Version DNA_3.506.1
Model Name FAST3686

 

Modeemi on kytketty samaan antennirasiaan ja antennirasioita on tyypillisesti vanhassa taloyhtiössä, vain yksi per huoneisto. Tietokoneella pääsee kaapelimodeemiin käsiksi, mutta data ei kulje modeemilta eteenpäin. Hallinta valikosta löytyy valikko basic / setup ja reboot nappi ja toinen vaihtoehto on irroittaa sähköt modeemilta hetkeksi. Modeemin edessä olevat valot palaa normaalisti ja yhteys satuksen mukaan yhteys olisi päällä, mutta mitään yhteyttä ei ole nettiin, jos yhtyes on jumi tilassa. Uudelleen käynnistyksen jälkeen netti toimii normaalisti. Modeemin logitiedoissa on virheilmoituksia, eli mikään virheetön se ei todellakaan ole. Modeemissa on, vain yksi portti asetettu siltaavaksi ja muut ovat reitittävässä tilassa. Yhteydet ovat jumissa modeemin jokaisesta portissa, vain reboot tai virtojen katkaisu auttaa samaan uudelleen toimivan yhteyden. DNA:n sivujen mukaan samasta modeemista on, myös olemassa versio 2 ja minulla on tuo versio 1.0. Siltaavalla ja reittittävällä tilalla ei ole juurikaan vaikutusta jumiutumiseen. Minulla oli aluksi. Yhteys kotiin XXL 400-1000M 29,90€/kk, joka oli luvattu 24kk ajaksi, jos sen ottaa heti, mutta ei se yhteys toiminut. Pahimillaan 5-15 minuuttia ja taas nettiyhtys on jumi tilassa. Mitä enemmän latasi tiedostoja netistä, niin sitä herkemmin meni yhtys täysin jumiin ja pahimillaan 5-15 minuutin päästä oli taas jumi tila päällä. Modeemin hallinta valikko aukea silti reittivästä tai siltaavasta tilasta, vaikka modeemin nettiyhteys on täysin jumissa, eli modeemin tilaa, arvoja ja logia voi tarkastella nettiselaimella. Minun kotiverkko toimii modeemille asti ja sitä voi pingata, mutta siitä, eteenpäin yhteys ei toimi, koska modeemin ja Telian välinen data yhteys ei toimi.


Saamassani Telian asiakastiedotteessa lukee “Taloyhtiönetti toimii antennipistokkeesta (kaapelitekniikalla). Liittymän käyttöön tarvitset modeemin, jonka tarjoamme sinulle veloituksetta. Tarjous on voimassa 18.5.2022 asti asiakaspalvelussa tehtävien tilausten yhteydessä.” Käyttöönotton päivä oli todellisuudessa täysin eri, kuin tiedotteessa luvattin. Tiedotteessa luvattiin 18.3.2022 ja Telia oli mokannut toimituksen kuukausilla pieleen luvatusta päivästä ja vanha liittymä oli irtisanottu 17.3.2022, koska Telia lupasi toimituksen 18.3.2022. Tilauksen yritin tehdä heti, mutta Telialta asiakaspalvelussa valiteltiin, että täällä ei näy mitään kaapelimodeemi yhteysvaihtoehtoja, vaikka taloyhtiön huoneistoihin oli jo jaettu Telian asiakastiedoteet.​​​​​

Pahoittelen omasta puolesta ettei vaihto sujunut saumattomasti. Suosittelen reklamoimaan puuttuvasta modeemista asiakaspalveluumme. Voit kirjalliseen reklamaatioon lisätä liitteenä kuvan, josta on näkyvissä lupaus ilmaisesta modeemista. 

 

Modeemi on kytketty samaan antennirasiaan ja antennirasioita on tyypillisesti vanhassa taloyhtiössä, vain yksi per huoneisto. Tietokoneella pääsee kaapelimodeemiin käsiksi, mutta data ei kulje modeemilta eteenpäin. Hallinta valikosta löytyy valikko basic / setup ja reboot nappi ja toinen vaihtoehto on irroittaa sähköt modeemilta hetkeksi. Modeemin edessä olevat valot palaa normaalisti ja yhteys satuksen mukaan yhteys olisi päällä, mutta mitään yhteyttä ei ole nettiin, jos yhtyes on jumi tilassa. Uudelleen käynnistyksen jälkeen netti toimii normaalisti. Modeemin logitiedoissa on virheilmoituksia, eli mikään virheetön se ei todellakaan ole. Modeemissa on, vain yksi portti asetettu siltaavaksi ja muut ovat reitittävässä tilassa. Yhteydet ovat jumissa modeemin jokaisesta portissa, vain reboot tai virtojen katkaisu auttaa samaan uudelleen toimivan yhteyden. DNA:n sivujen mukaan samasta modeemista on, myös olemassa versio 2 ja minulla on tuo versio 1.0. Siltaavalla ja reittittävällä tilalla ei ole juurikaan vaikutusta jumiutumiseen. Minulla oli aluksi. Yhteys kotiin XXL 400-1000M 29,90€/kk, joka oli luvattu 24kk ajaksi, jos sen ottaa heti, mutta ei se yhteys toiminut. Pahimillaan 5-15 minuuttia ja taas nettiyhtys on jumi tilassa. Mitä enemmän latasi tiedostoja netistä, niin sitä herkemmin meni yhtys täysin jumiin ja pahimillaan 5-15 minuutin päästä oli taas jumi tila päällä. Modeemin hallinta valikko aukea silti reittivästä tai siltaavasta tilasta, vaikka modeemin nettiyhteys on täysin jumissa, eli modeemin tilaa, arvoja ja logia voi tarkastella nettiselaimella. Minun kotiverkko toimii modeemille asti ja sitä voi pingata, mutta siitä, eteenpäin yhteys ei toimi, koska modeemin ja Telian välinen data yhteys ei toimi.

Nyt on erittäin tärkeää, että pääsemme kaapeliverkon asiantuntijan ja asentajan kautta tukimaan sekä korjaamaan yhteydessä esiintyviä häiriöitä. Kirjaathan meille vikailmoituksen tästä. Näitä vastaavia ongelmia on aiemmin saatu korjattua ihan yksinkertaisilla ja nopeilla toimenpiteillä. Uskon, että teidänkin yhteys saadaan toimimaan luotettavasti. 


Vikailmoitus on tehty Telialle ja on lainalaite haettu lähimmästä Telian myymälästä. Kaapelimodeemi on technicolor CGA4236TCH1. Laitetta voi pitää, vain yhden viikon, joten ei tämä minun tapauksessa vikaongelmaa pysty ratkaisemaan tai toteen näyttämään. Pitäisi olla kuukauden mittainen tai pidempi kokeilu, että voisi olettaa modeemin toimivan paremmin, kuin DNA F-3686AC v1.0. Uuden kaapelimodeemin hinta on 80,87 € Telialla ja Telia haluaa tietenkin rahastaa, jos haluaa vaihtaa DNA F-3686AC v1.0 kaapelimodeemin Telian technicolor CGA4236TCH1 modeemiin. Ilman reklamaatiota ei ole edes toivoa saada veloituksetonta laitetta, jota alunperin Telialta luvattiin.

Modeemi piti resetoida tehdas asetuksille heti alkuunsa, koska pohjassa olevat salasanat eivät toimineet ollenkaan. Oma telia asetuksista piti oma modeemi kohdassa MAC numeron paikalle laittaa lainalaitteen CM MAC numero. Laina modeemi rupesi ensitöikseen lataamaan uutta firmwarea. Aika pitkän tovin sai odotella, että lainassa olevalla kaapelimodeemilla pääsi lupulta nettiin. Uuden modeemin MAC numeron vaihtaminen oma Telia asetuksissa ei ole mikään nopea tapahtuma.

Käyttöliittymä näyttää heti huonommalta, kuin DNA kaapelimodeemissa, vaikka sattui olemaan uusin malli vaihtoehto. Vanhemmat mallit on varmaan vielä ankeampia ja huonompia, ehkä juuri siksi oli uudempi malli on lainalaitteena. Yksi vaihtoehto on etsiä käytettyä kaapelimodeemia, josta joku on luopumassa. Tiedän, että äidillä on yksi ylimääräinen vielä vanhempi DNA:n kaapelimodeemi, kuin minulla. Telian modeemi mallia ei voi valita myymälässä ja tuskin otan vanhempaa mallia, eli pitää sitten kysellä mitä on tarjolla ja olen ilman, jos on, vain vanhempaa mallia tarjolla. Malli vaihtoehdot oli kyllä listattu.

On ihmisiä, jotka muttaa esimerkiksi pois kaapeli talouksista ja niiltä jää ylimääräisiä kaapelimodeemeja. Ainoa mintä tarvii on oikeasti Telian liittymässä toimiva kaapelimodeemi ja CM MAC numeron syöttö Telian asiakas asetuksiin, niin seuraava modeemi toimii, kun CM MAC numero vaihtuu lopulta pitkän odottelun jälkeen.

DNA modeemissa sai yhden portin asetettua siltaavaksi ja loput pysyi reitittävässä tilassa. Minulla isompi räkkireititin modeemin takana ja tarvitsen julkisen IP-numeron “19 räkkireitittimelle saakka, mutta epäilen, että koko Telian modeemi muuttu siltaavaksi, jos laitan siltauksen päälle, koska asetus viittaa siihen ja vain yksi portti tarvitsee olla siltaava.

Telian myymällässä sanottiin, että vanha modeemi on riikki. En usko tuota, koska modeemi ei hajoa juuri sillä hetkellä, kun operaattori vaihtuu. Tämä voi paremminkin olla yhteensopivuus ongelma ja Telialta kerrottiin, että kaapeliverkossa ei näy olevan mitään vikaa.


Siellä on lainamodeemin kanssa päästy heti päivityshommiin. Näin tosiaan voi käydä jos laite on ollut hyllyssä pidemmänkin aikaa. Ja MAC numeron päivitys on tosiaan myös oma operaationsa. Vaati sinultakin pitkää pinnaa että pääsit oikeasti testaamaan yhteyttä.  

Yhteensopivuusongelmaa itsekin epäilen kun tätä ketjua luin. Mutta hyvä jos häiriöilmoitus on tehty niin päästään tutkimaan asiaa tarkemmin. Ja ehdottomasti suosittelen minäkin tekemään reklamaation tuon modeemin osalta. Kyllähän se sinulle kuuluu jos näin on kerran sopimuksessakin kerrottu. 

 


Ainakin voin viikon kokeilla technicolor DOCSIS 3.1 kaapelimodeemia ja voi käydä läpi sen asetukset. Samalla näkee onko kaapelimodeemi käyttökelpoinen minun verkkolaitteiden ja pelien kanssa.


Tein nyt kytkennän jolla pystyn tukimaan ja nauhoittamaan kaikkea dataa siltaavassa tilassa olevan kaapelimodeemin ja minun oman reitittimen välissä. Tietoliikenne, joka saa kaapelimodeemin ja oman reitittimet valot jatkuvasti villkkumaan on ARP liikennettä, koska yli 95% siitä on tällä hetkellä ARP liikennettä, jos minun tietokone ei ole aktiivinen netissä. Näen Telian ARP liikennettä lähettävän laitteen IP ja MAC numeron. Todennäköisesti Telian laite lähettää jatkuvasti ARP kyselyä jokaiselle sen perässä olevalle asiakkaalle. Tietoliikennettä seuraavalla ja nauhoittavalla koneella on nyt verkkoliikenneanalysaattori ohjelma asennettuna. Pystyn avaamaan paketit ja katsomaan mitä niiden sisällä on, jos ne tulee minulle. Kaikki Telian lähettämät ARP kyselyt näkyy asiakkaalla, jos kaapelimodeemi on siltaavassa tilassa. Se onkin outoa, jos asiakaan päästä data lakkaa kulkemasta, mutta Telian ARP liikenne pukkaa silti läpi asiakkaalle. Tuota tilannetta en pysty nyt testaamaan, koska kaapelimodeemi ei ole jumi tilassa, mutta nyt tällä systeemillä ja kytkennällä näen mitä silloin oikeasti tapahtuu. Näin syvälle harva Telian asiakas osaa mennä tietoliikenteessä. Tässä syy miksi valot vilkkuu, jos modeemi on siltaavassa tilassa mutta jos kaapelimodeemi on reitittävässä tilassa, niin ARP liikenne pysähtyy kaapelimodeemiin, eikä lähellekkään sama määrä ARP liikennettä näy enää kaapelimodeemin takana oleville laitteille. Olettaisin, että tämä kuuluu Telian DHCP-serverin toimintaan ja on täysin normaalia liikennettä.

Modeemin jumitilassa valot villkuu edelleen, vaikka mitään yhteyttä nettiin ei ole, eli mitään netti sivua ei voi silloin avata selaimella. Nyt minä näen mykistyykö liikenne, vain yhteen suuntaan, eli jos käy, niin että telian APR tulee läpi, mutta Telian pää leikkii mykkäkoulua, eikä vastaa mihinkään asiakkaan päästä tulevaan kyselyyn tai liikenteeseen, niin se voi olla syy miksi asikkaiden kaapelimodeemit lakkaavat toimimasta ja yhteys jumiutuu täysin.

Kytkentä

Tälläinen kytkentä vaadittiin ja tärkein oli tuo alin todella ikivanha laite, jossa sininen kaapeli menee tietoliikennettä nauhoittavalle PC:lle, koska alimmassa laitteessa kaikki liikenne näkyy kaikille porteille ja tietoliikenne kulkee läpi alimman laitteen, jonka maksimi nopeus on 10M, koska se on todella vanha, mutta tällä hetkellä minun, netti on vain 10M, koska se on taloyhtiön hitain mahdollinen. Nopeista ei ole mitään hyötyä, koska ne ei toimineet tässä Telian yhteydessä.


Alimman laitten portti 1 on menee Telian modeemille ja portti 12 menee sisäverkon reitittimelle. Portti 7 kuuntelee / nauhoittaa kaikkea alimman laitteen läpi kuulkevaa liikennettä PC:llä, johon se on kytketty. Telian DHCP serverin takana on ilmeisesti iso verkko, koska ARP dataa tulee todella paljon, jos modeemi on siltaavassa tilassa. Jumiutumiseen ei vaikuta se onko siltaava tai reittivä tila, eikä se onko TV-jakofiltteri välissä tai ei. Tämä oli ainakin tilanne DNA:n kaapelimodeemin kohdalla. Telia lakkaa ilmeisesti kuuntelemasta asiakaan laittetta, mutta pukkaa silti omaa ARP liikennettänsä läpi asiakkaalle. Tätä en ole päässyt vielä testaamaan, koska kaapelimodeemi jumitilanne ei ole päällä. Tämä on vasta olettamus tai aavistus sillä perusteella, että modeemin ja reitittimen valot vilkkuvat, kun jumitilanne on päällä. Totuutta en vielä tiedä, mutta on aika erikoista, jos Telia ei tiedä tätä. En voi vahvistaa mitää, koska nyt jumi tilanne ei ole päällä, mutta kytkentä on rakennettu ja löytyy PC joka nauhoittaa läpi kulkevaa data liikennettä, mutta siinäkin on rajallinen muisti, eli se ei voi tehdä sitä koko ajan.


Minulla on ikivanhassa XP pro PC:llä. Ethereal 0.10.14 ohjelma ja vanha Windows XP Pro PC ei tarvi mitään IP-numeroa tai TCP/IP protokollaa, jos se kuuntelee ikivanhan HUB läpi kulkevaa liikennettä sinisen kaapelin kautta, eli sillä voi tutkia ja nauhoittaa verkkoliikennettä. Ethereal ohjelma ei maksanut mitään, kun asensin sen todella kauan sitten, eli se oli silloin täysin ilmainen ohjelma. Tällä kokoonpanolla pystyn selvittämään mikä on vikana, kun internet liikenne seuraavan kerran pysähtyy kokonaan ja kaapelimodeemi vaatii uudelleen käynnistystä, että data alkaisi taas kulkemaan uudelleen kaapelimodeemin läpi. Vastaavaa tapaa olen käyttänyt jo vajaa 20v takaperin verkkoliikenne ogelmien selvittämiseen, eli verkkoliikenneanalysaattorin käyttäminen ei ole minulle uusi asia. Vaihtoehdot ovat siinä, että modeemi jumiutuu yksisuuntaiseksi tai Telian pään laite sulkee kaapelimodeemin liikenteen ulos Telian verkosta. Edelleen vilkkuvat valot voi olla merkki siitä, että Telian DHCP-serverin ARP liikenne tulee silti läpi asiakkaalle saakka, mutta liikenne on muutunut täysin yksi suuntaiseksi, eli Telian pää ei vastaa mihinkään kyselyyn asiakkaan kaapelimodeemin päästä. Tästä syystä mikään nettisivuu ei enää aukean nettiselaimella ja Telian TV-boksit joumiutuu täysin.

HUOM! tätä en ole pääsyt vielä testaanmaan, mutta nyt on kytkentä ja verkkoliikenteen nauhoitus mahdollisuus. PC:llä, joka on sinisen kaapelin takana.


Täytyy kyllä nostaa hattua, miten mallikkaasti koetat varmistaa mitä tapahtuu yhteyden katketessa. Näistä tiedoista on varmasti hyötyä kaapeliverkon vikoja tutkivalle asiantuntijalle.

Viankorjauksen yhteydessä varmistamme modeemin ja verkkolaitteen väliset signaaliarvot. Asiakkaan liittymässä käytössä olevan modeemin toimintaa voidaan verrata muihin liittymiin, jotka käyttävät samaa verkkolaitetta. Tyypillisesti verkkolaitteesta johtuvat ongelmat näkyvät myös muissa liittymissä, mutta harvakseltaan esiintyvien ongelmien havaitseminen voi olla haastavaa. Vian täytyy olla päällä, jotta sen pystyy parhaiten havaitsemaan. 


Palautin Telian lainaamaan kaapelimodeemin myymälään, koska tänään oli palautuspäivä. Käytön aikana ei ilmennyt mitään ongelmia, mutta laina kesti, vain yhden viikon. Liikkeessä oli eri myyjä, kuin edellidellä kerralla. Selitin tilanteen ja hän lupasi katsoa, että onko vielä mahdollista saada veloituksetta veloitukseton kaapelimodeemi, jota oli alunperin tarjottu taloyhtiöön, kun otti heti Telian tarjoaman liittymän. Tuosta hetkestä oli ehtinyt kulua jo kolme vuotta ja se tarjous oli umpeutunut, jos olisin tiennyt alussa, että DNA:n vanhan kaapelimodeemin, kanssa olisi voinut olla ongelmia, niin olisin tietysti heti alussa vaatinut uuden Telian kaapelimodeemin. Myymälästä soitettiin vajaa pari tuntia myöhemmin ja uusi veloitukseton kaapelimodeemi tulee myyjän ilmoituksen mukaan postissa parin päivän sisään.

Internet yhteys oli taas jumissa aamulla kello 11 jälkeen. Yritin tehdä kytkennän, millä pääsen lukemaan tietoliikennettä, niin modeemin jumi tila poistui ja data alkoi kulkea molempiin suuntiin, enkä saanut selvitettyä mitä tietoliikenteessä tapahtuu, koska vikatilanne hävisi. Kaapelin irroitus EdgeRouter Pro:ssa aiheuttaa sen, että reititin automaattisesti huomaa sen ja poistaa saamansa IP-asetukset. Kaapelin uudelleen kytkemisen jälkeen EdgeRouter Pro reititin hakee uudet asetukset Telialta, koska modeemin takana oleva portti on siltaavassa tilassa. Eikö tämän pitäisi hoitua automaattisesti Telian DHCP-serverillä, niin että se ei vaadi asiakkaan laitteiden jatkuvaa uudelleen käynnistelyä?

Tästä voisi jo vähän arvailla tai päätellä, että ongelma voisi olla Telian DHCP-serverissä, eli asiakkaan laitteen saama IP-numero vanhenee tai jotain outoa tapahtuu ja tietoliikenne pysähtyy muuttuen yksisuuntaiseksi. Asiakkaan laitteet olettaa, että kaikki on ok Telian digiboksia myöten, mutta tietoliikenne on silti pysähtynyt. Nyt tiedän, että en voi purkaa kytkentää, koska sen uudelleen tekeminen voi purkaa jumitilan ilman kaapelimodeemin uudelleen käynnistystä. Tätä ongelmaa ei pysty havaitsemaan, kuin Analysaattorilla. Kaapelimodeemin uudelleen käynnistys aiheuttaa, myös uuden DHCP kyselyn, koska silloin EdgeRouter Pro:n valo sammuu ja se tunnistaa sen. Tästä aiheutuu tietysti uusi DHCP kysely, joka ilmeisesti avaa yhteyden taas toimivaksi. Arvelinkin, että modeemin vilkkuvat valot ovat merkki siitä, että liikenne ei kuitenkaan ole täysin jumissa. Jotain ilmeisesti tapahtuu asiakkaan laitteiden saamille IP-numeroille. Harmi, että en päässyt vielä tutkimaan tätä ongelmaa tarkemmin analysaattorilla.

Vaikea vielä sanoa, onko vika DHCP serverissä vai kaapelimodeemissa tai jossain muussa. Nyt pääsee tutkimaan enemmän, koska uusi Telian kaapelimodeemi on kohta postissa tulossa ja vanhaan modeemiin ei paljoa ohjelmapäivityksiä ole luvassa, koska se on vanheneva malli. Äidillä on valkoinen malli samasta DNA kaapelimodeemista ja se taitaa olla hardware versio 2, mutta sekin on vanheneva malli ja musta modeemi on on hardware versio 1.


Jos kaapelimodeemi on reittittävässä tilassa, niin tuota Telian DHCP-serveri ongelmaa ei näe reitittimen takana mitenkään, koska Telian DHCP liikenne ei tule ollenkaan reitittimen taakse. Telian DHCP-serverin liikenne tulee kaapelimodeemin taakse, vain reitittimen ollessa siltaavassa tilassa ja silloin pystyy analysaattorilla lukemaan läpi tulevaa liikennettä.

DNA F-3686AC v1.0 Basic valikko​​​​​

Huomasin, että DNA kaapelimodeemissa on WAN yhteydelle, myös oma Release ja Renew napit. Nappien painaminen järjestyksessä Release ja Renew voisi tehdä saman. Tärkein on Renew, jonka pitäsi pyytää uusi IP-numero, jos tuo Renew nappi saa reitittävän tilan modeemissa toimimaan, kun modeemin yhteys on jumitilassa, niin silloin Telian DHCP-serveri toimii jotenkin oudosti, koska Telian asiakkaille jaetut julkiset IP-numerot jumiutuvat. Tätä päättelen siksi, koska huomasin, mitä tapahtui, kun kaapeli oli irti EdgeRouter Pro reititin laitteesta.


Palautin Telian lainaamaan kaapelimodeemin myymälään, koska tänään oli palautuspäivä. Käytön aikana ei ilmennyt mitään ongelmia, mutta laina kesti, vain yhden viikon. Liikkeessä oli eri myyjä, kuin edellidellä kerralla. Selitin tilanteen ja hän lupasi katsoa, että onko vielä mahdollista saada veloituksetta veloitukseton kaapelimodeemi, jota oli alunperin tarjottu taloyhtiöön, kun otti heti Telian tarjoaman liittymän. Tuosta hetkestä oli ehtinyt kulua jo kolme vuotta ja se tarjous oli umpeutunut, jos olisin tiennyt alussa, että DNA:n vanhan kaapelimodeemin, kanssa olisi voinut olla ongelmia, niin olisin tietysti heti alussa vaatinut uuden Telian kaapelimodeemin. Myymälästä soitettiin vajaa pari tuntia myöhemmin ja uusi veloitukseton kaapelimodeemi tulee myyjän ilmoituksen mukaan postissa parin päivän sisään.

Hienoa kuulla, että uusi modeemi tulee sinulle veloituksetta.

Vaikea vielä sanoa, onko vika DHCP serverissä vai kaapelimodeemissa tai jossain muussa. Nyt pääsee tutkimaan enemmän, koska uusi Telian kaapelimodeemi on kohta postissa tulossa ja vanhaan modeemiin ei paljoa ohjelmapäivityksiä ole luvassa, koska se on vanheneva malli. Äidillä on valkoinen malli samasta DNA kaapelimodeemista ja se taitaa olla hardware versio 2, mutta sekin on vanheneva malli ja musta modeemi on on hardware versio 1.

Suoraan en osaa ottaa kantaa mistä mainitsemasi ongelma johtuu, mutta toivottavasti uuden kaapelimodeemin kanssa vika ei toistu. Pidäthän meitä kuulolla miten asia etenee! 😊


Hain uuden modeemin postista ja noin tunnin sisään vanha modeemi lakkasi toimimasta. Arvasin, että Telia on automatisoinut modeemin vaihtumisen, jos uusi modeemi tulee Telialta. Kirjauduin Telian sivuille ja katsoin liittymän tietoja, niin modeemin CM MAC numeron tilalle oli vaihtunut uuden modeemin numero. Tämä esti tietysti vanhan modeemin toiminnan. Hyvä, että tuo on automatisoitu, niin laitteet toimii asiakkaalla, jos tilaa uuden modeemin. Itse osaan tuon CM MAC asetuksen tehdä Telian sivuilta käsin. Kopion WiFi asetukset vanhasta modeemista uuteen, niin vanhan WiFi verkon laitteet eivät huomaa, että modeemi on vaihdettu uuteen. En ehtinyt vielä muita asetuksia käymään läpi.


Löysin lopulta asetuksen, jolla saa Technicolor CGA4236TCH1 Telian kaapelimodeemin reittimään julkisen IP-numeron modeemin takana olevalle asiakkaan omalle reititin laitteelle asti. Se on hyvin erilainen asetus, kuin vanhassa DNA:n toimittamassa DNA F-3686AC v1.0 kaapelimodeemissa oli.

Tässä kuva tuosta Telian kaapelimodeemin asetuksesta:

Julkisen IP-numeron reititys Technicolor CGA4236TCH1 modeemin takana olevalle laitteelle.

Tämä toimi, koska julkinen IP-numero ilmestyi heti EdgeRouter Pro reitittimeen. Luulin aluksi, että tämä ei ole mahdollista. Telian kaapelimodeemi ja oma reititin ovat nyt eri verkkoja ja kummallakin reitittimellä on oma julkinen ip-numero samoin, kuin vanhemman DNA modeemin käytön aikana oli.

EdgeRouter Pro:n takaa saa tämän asetuksen jälkeen yhteyden Telian kaapelimodeemiin, vain kirjoittamalla nettiselaimeen IP-numeron 192.168.100.1 ja halintasivu aukeaa normaalisti. Telian toimittaman reitittimen perässä täytyy käyttää IP-numeroa 192.168.0.1 tai Telian modeemiin konfiguroitua omaa IP-verkon numeroa. Tuo ensimmäinen IP-numero on sama, jos modeemi on täysin siltaavassa tilassa. Nyt näin ei ole ja Telian modeemi on reitittävässä tilassa. Juuri tätä asetusta yritin etsiä, kun testasin viikon verran Telian myymälästä saatua modeemia, jonka Telia lainasi minulle viikoksi. Kaapelimodeemi oli täysin sama malli, jonka sain Telialta.

Telian kaapelimodeemia ei siis tervitse sillata, jos sen takana on toinen reititin, koska tämä asetus riittää ja WiFi laitteet on paremmin turvassa kaapelimodeemin takana, kun modeemi ei ole suoraan siltaavassa tilassa. En tiedä vielä mistä tulee tuo lyhenne CPE.


DHCP-serverin avulla konfiguroitujen kiinteiden IP-numeroiden oli yhtä tuskaa. Kaapelimodeemin saamia osoitteita ei voi konfiguroita, kaikki pitää tehdä käsin. Täytyy tietää laitteen MAC-numero ja tuon jälkeen laitteelle voi pakottaa DHCP-serverin kautta aina samaa IP-numeroa, kuten minulla on tapana tehdä, eli tietylle MAC-numerolle on aina varattuna sama IP-numero, koska se helpottaa paljon, jos TCP ja UDP tietoliikenne porttinumeroita pitää ohjailla tietylle IP-numerolle.

Pysyvän IP-numeron asetus DHCP serverin kautta.

MAC numero pakotetaan saamaan aina sama IP-numero. Näin UDP ja TCP portteja voidaan ohjata / reitittää aina samaan laitteeseen. Näitä asetuksia voi vaatia pelitietokone tai serveri ja ne aiheuttaa ongelmia, joiden takia nämä asetukset on pakollisia, että tietyt pelit tai serverit toimii ilman ongelmia. Tietysti, jos julkinen IP-vaihtuu, niin se on aina ongelma, joka voi katkaista meneillään olevan liikenteen, koska IP-numero vaihtuu toiseksi ja tietoliikenneliikenne katkeaa.

Itse olin valinnut Telian modeemin verkoksi verkon 192.168.51.x, eli toiseksi viimeinen numero piti vaihtaa numeroon 51. Pitää muistaa, että silloin modeemin hallintasivut aukeaa selaimella IP-osoitteella 192.168.51.1, koska modeemin tehdasasetus vaihdettu toiseksi ja tehdasasetuksen osoite on 192.168.0.1.

Kiintä DHCP asetus vaatin tämän täyttämisen.

Tuo ei toimi, jos sama laite on päällä ja se saa yhteyden Telian reitittimeen. Laite pitää sammuttaa täysin ja Telian reititin pitää sammuttaa. Laite ei saa ilmestyä takana näkyvään listaa ja laitteen tiedot on täytettävä käsin oikein, kun lisättävä laite on sammutettu ja telian kaapelimodeemi käynnistetään uudelleen. Lisättävä laite ei näy listalla, kun lisääminen tehdään käsin manuaalisesti ja samalla valitaan laiteen IP-numero, joka täytyy olla yksi kaapelimodeemin taakse kuuluvista DHCP serverin poolin IP-numeroista, näin laite saa aina saman IP-numeron riippumatta siitä kauanko laite on ollut poissa päältä. MAC-osoittessa ei kannata käyttä isoja kirjaimia a-f kirjaimien välillä.

Tässä nämä kaksi minulle tärkeää asiaa, jotka opin kahden päivän aikana Telian kaapelimodeemista, kun sain oman Telian kaapelimodeemin vihdoin postista.


Minun EdgeRouter Pro reititintä ei usein käynnistellä, kuten kuvasta näkyy.

EdgeRouter Pro

Eli kaapelimodeemin takana oleva reititin toimii ja ainoa riesa on ollut DNA:n vanha kaapeli modeemi, joka jumittaa tietoliikenteen reitityksen, mahdollisesti yhteen suuntaan, mutta en ehtinyt vielä tutkia verkkoliikenteen analysaattorilla tarkemmin mitä oikeasti tapahtuu, kun DNA:n modeemin tietoliikenne jumiutuu.

En muista miksi edellinen käynnistyminen on tapahtunut, mutta muistan, että sähkömittareita vaihdettiin, eli silloin viimeksi on väkisin menny kaikki pimeäksi, koska 9 kpl akun varavirtalähde UPS:n ei ole enää ehjiä akkuja ja se pitää todella kovaa meteliä, jos sitä käyttää. 9 kpl uusia 12 voltin akkua maksaa aika paljon. Mokoma laite pitäsi laittaa johonkin äänieristettyyn paikkaan ja samoin kaikki minun lähiverkon räkkilaitteet.


En tiedä vielä mistä tulee tuo lyhenne CPE.

CPE = Customer Premises Equipment


En tiedä vielä mistä tulee tuo lyhenne CPE.

CPE = Customer Premises Equipment

Googlella käänsin tämän Wikipedian selityksen CPE lyhenteestä:

Televiestinnässä asiakkaan tiloissa sijaitseva laite tai asiakkaan toimittama laite (CPE) on mikä tahansa päätelaite ja siihen liittyvä laite, joka sijaitsee tilaajan tiloissa ja on kytketty operaattorin tietoliikennepiiriin rajapisteessä ("rajapiste"). Rajapiste on piste, joka on muodostettu rakennukseen tai kompleksiin erottamaan asiakkaan laitteet laitteista, jotka sijaitsevat joko jakeluinfrastruktuurissa tai viestintäpalveluntarjoajan keskustoimistossa.

CPE viittaa yleensä laitteisiin, kuten puhelimiin, reitittimiin, verkkokytkimiin, kotiyhdyskäytäviin (RG), digisovittimiin, kiinteisiin mobiiliverkkoihin konvergenssituotteisiin, kotiverkkosovittimiin ja internetyhteysyhdyskäytäviin, jotka mahdollistavat kuluttajille palveluntarjoajien viestintäpalveluiden käytön ja jakelun kodissa tai yrityksessä lähiverkon (LAN) avulla.

CPE voi olla aktiivinen laite, kuten edellä mainitut, tai passiivinen laite, kuten analogiset puhelinsovittimet (ATA) tai xDSL-jakajat. Tähän sisältyvät keskeiset puhelinjärjestelmät ja useimmat yksityiset puhelinkeskukset. CPE-luokkaan eivät kuulu ylijännitesuojalaitteet ja maksupuhelimet. Muita televiestintäpalvelun toimittamiseen tarvittavia materiaaleja, joita ei kuitenkaan määritellä laitteiksi, kuten käyttöohjeita, kaapelipaketteja ja kaapelisovittimia, kutsutaan CPE-oheislaitteiksi.

CPE voi viitata tilaajan ostamiin laitteisiin tai operaattorin tai palveluntarjoajan toimittamiin laitteisiin.


Taitaa kääntyä kaikista yksinkertaisimmin "asiakaspäätelaitteeksi" tuo CPE. No, CPE voi olla myös sairaalabakteeri. Lyhenteellä on monta selitystä.


Löysin mahdollisen syyn dataliikenteen jumiutumiselle ja se voi olla mahdollisesti kaapelimodeemin konfigurointista johtuva virhe.

Modeemin DHCP serverin varattujen IP-numeroiden listassa oli EdgeRouter Pro:n MAC numero ja samaan aikaan saman laitteen MAC numero oli, myös IPv4 MAC Passthrrough CPE listassa. Todennäköisesti sama MAC numero voi olla, vain toisessa listassa kerrallaan tai muuten kaapelimodeemi saattaa mennä jumiin.

DNA:n kaapelimodeemissa MAC numeroa ei kirjoiteta molempiin asetuksiin, koska siellä laitetaan ruksi ruutun kaapelimodeemi portin kohdalla, jonka halutaan laittaa siltaavaksi, eli konfiguraatio virheen tajuaminen on silloin paljon vaikeampaa. Aloin miettimään tätä asiaa vasta Telian modeemin, kohdalla, koska siinä vaadittiin MAC numero molempiin asetuksiin.

Käsin syötetyt MAC numerot on pienillä kirjaimilla ja automaattisesti ilmestyvät MAC numerot on isoilla kirjaimilla. EdgeRouter Pro:lla ei ole tällä kertaa DHCP listasta varattua IP numeroa.

 

EdgeRouter Pro “B4:FB...” laite näkyy nyt isoilla kirjaimilla ja ilman IP numeroa, eikä sitä ole mitenkään syötetty listaan. Se tulee automaattisesti. Ongelmana oli, myös se, että en saanut poistettua EdgeRouter Pro reititintä vanhasta listasta. Jouduin resetoimaan kaapelimodeemin ja tekemään saman konfiguraation, mutta tällä kertaa ilman samaa virhettä. Varattujen IP-numeroiden listan käyttö on hyvin vaikeaa ainakin Telian modeemissa. CPE listaan EtgeRouter Pro:n MAC osoite lisätään pienillä kirjaimilla. Tällä kertaa samaa konfiguraatio virhettä ei ole.

Aika näyttää jumiutuuko Telian kaapelimodeemin dataliikenne tämän korjauksen jälkeen, jos jumiutumista ei tapahdu, niin olen mahdollisesti löytänyt syyn molempien modeemien jumiutumiseen, eli silloin kyseessä on ristiriitainen konfiguraatio, joka aiheuttaa jumiutumisen.

 


@amon68 Hyvä, että olet löytänyt ongelman mahdollisen juurisyyn. Mikäli ongelma jatkuu muutoksen jälkeen on tärkeää varmistaa miten yhteys pysyy toiminnassa, jos käytät vain tätä uutta kaapelimodeemia. Näin saadaan varmuus siitä johtuuko ongelma modeemin ja verkon välisestä osuudesta.


Nyt on, myös DNA F-3686AC v1.0 kaapelimodeemin konfiguraatio korjattu. Testaan nyt kuitenkin ensin Telian Technicolor CGA4236TCH1 kaapelimodeemia. Muilla asiakkailla voi olla, myös samoja virheitä modeemin konfiguraatiossa, jos yhteys jumiutuu jatkuvasti.

Huomasin, että DHCP serverin MAC / IP numeroiden parituslistaa on huomattavasti helpompi konfiguroida, jos DHCP serveri on pois päältä, mutta silloin tarvitaan kiinteät IP asetukset tietokoneelle.

Nyt ei auta muu, kuin laittaa päivämäärä ylös ja käyttää kaapelimodeemin yhteyttä normaalisti ja katsoa, kuinka pitkään yhteys toimii katkeamatta ja jumiutumatta.


Telian Technicolor CGA4236 modeemi ja EdgeRouter Pro ehti toimia yli 20 päivää, kunnes Elisan kaapelimodeemin ja EdgeRouter Pro välinen yhteys meni täysin jumiin. En käynnistänyt modeemia uudelleen, mutta liitin kaapelimodeemin vapaaseen porttiin 100Mbps lähiverkkokytkimen ja sen perään tietokoneen. Yhteys alkoi toimia kytkimen taakse liitetyn tietokoneen takaa, mutta mitään muutosta ei tapahtunut jumiutuneessa yhteydessä, eli yhteydet toimi, vain osoittain. Tietoliikenne yhteys Telian kaapelimodeemin ja EdgeRouter Pro laitteen välillä, oli siis edelleen jumissa.

En edelleenkään käynnistänyt modeemia uudelleen, vaan irroitin ethernet kaapelin EdgeRouter Pro reitittimestä. Seurasin EdgeRouter Pro:n status-ikkunaa selaimella ja pidin kaapelia irti, niin pitkään, että EdgeRouter Pro poisti saamansa julkisen IP-numeron tiedot näkyvistä. Kytkin kaapelin takaisin ja EdgeRouter Pro, joka haki heti Telian DHCP Serveriltä saman IP-numeron, joka sillä oli ollut, ennen yhteyden jumiutumista ja jumitunut yhteys alkoi toimia uudelleen. Mitään laitetta ei käynnistetty uudelleen, vain ethernet kaapeli kahdeen laitteen välillä oli hetken aikaa irti. Online verkkopeli, jota olin pelannut oli potkaissut minut ulos, koska internet yhteys oli lakannut toimimasta.

DNA:n modeemi ei ollut, näin paha, koska se päästi halintasivulle, mutta Telian modeemi ei päästä edes hallintasivulle, kun yhteys lopulta jumiutuu.

Jotain menee siis pahasti pieleen, koska yhteys jumiutuu, eikä palaudu. Käytin koko aika IP-numeroa 192.168.100.1, kun yritin saada modeemin hallintasivun auki. Telian modeemin hallinta ei vastaa ja tätä ei tapahtunut koskaan DNA:n modeemissa. Jostain syystä yhteys vaatii, että koko yhteysneuvottelu pitää käydä modeemin takana uudelleen, että yhteys aukeaa uudelleen toimivaksi.

Ristiriitaista modeemin konfiguraatio virhettä ei tällä kertaa ole ja yhteys jumiutui siitä huolimatta. Arvasin, että tätä pitää oikeasti testata, eikä heti sanoa heti, että kaikki toimii. Nyt ongelma vaihtoehdot on Telian DHCP serveri, modeemi tai EdgeRouter Pro, koska ne kaikki kolme vaaditaan, että yhteysneuvottelu toimii ja pysyy toimivana. Sen tiedän, että yhteyden pitäisi toimia modeemille asti, koska se tapahtui aina DNA:n modeemin kanssa. DNA:n modeemi vastasi aina IP-numerolla 192.168.100.1, vaikka yhteys oli jumissa, eli sen perusteella voisi olettaa, että EdgeRouter Pro toimii oikein ja sekin on paljastunut, että modeemi yhteys Teliaan on oikeasti päällä, vaikka internet yhteys on jumissa.


Täytyy korjata tuota edellistä viestiä, eli jumiutumiseen meni aikaa yli 10 päivää ei 20 ja siihen noin puoli vuorokautta lisää. Tällä hetkellä Elisan kaapelimodeemin status on:

System Uptime D:10 H:15 M:38 S:13

Ilmeisesti sama ongelma on edelleen päällä, koska se ei korjaannu edes modeemia vaihtamalla, eikä modeemin konfiguraatiota korjaamalla. Yhdestoista päivä saavutetaan, vain kikkailemalla kaapeleiden ja lisä kytkimien tai hubien kanssa.

Toisen PC:n takaa näen Ethereal analysaattori ohjelmalla, että Telia lähettää ARP kyselyä jatkuvasti EdgeRouter Pro reitittimelle, koska broadcast lähetyksessä näkyy jatkuvasti sama julkinen IP-numero, jonka Telia:n DHCP serveri on antanut EdgeRouter Pro reitittimelle. Tätä tapahtuu, kun liikenne on jumiutunut ja mikään nettisivu tai Telian modeemin halintasivu ei vastaa tai aukea EdgeRouter Pro:n takaa.


Vastaa