Skip to main content

Terve

Alkaa pikkuhiljaa palamaan käämi kun Telia ei kykene ratkomaan verkkonsa ongelmaa. 

Kaapelimodeemin yhteys katkeaa (siltaavassa tilassa) säännöllisesti 4 vrk + 14-17 tunnin välein. Modeemi on vaihdettu, ei vaikuta asiaan mitään. Signaalitasot on mitattu, kaikki kunnossa. 

Tätä on jatkunut noin 7kk. Vaikeaksi asian tekee se, että sisällä on laitteita, joiden soisi olevan verkossa 24/7 ja kun tuo WAN katkeaa, kumpikaan reitittimistä (Asus ja TPLink) ei toivu tuosta omia aikojaan niin ripeästi, että esim maalämpöpumppu palauttaisi yhteytensä pilvipalveluun. 

Hämeenlinnan seutu kyseessä. Onko muilla samoja kokemuksia? Vinkkejä Telian ihmiselle, mitä pitäisi katsoa ja tehdä?

 


@JussVai  kirjoitti:


Terve



Alkaa pikkuhiljaa palamaan käämi kun Telia ei kykene ratkomaan verkkonsa ongelmaa. 






Hei @JussVai ja tervetuloa Telia yhteisöön!



Ilmeisesti olit jo kerennyt tilanteesta tehdä häiriöilmoituksen tai useammankin? 



 




@JussVai  kirjoitti:


Kaapelimodeemin yhteys katkeaa (siltaavassa tilassa) säännöllisesti 4 vrk + 14-17 tunnin välein. Modeemi on vaihdettu, ei vaikuta asiaan mitään. Signaalitasot on mitattu, kaikki kunnossa. 






Asentaja oli siis käynyt talojakamolla tai antennirasialla tarkistamassa signaalitasot? Tapahtuuko samaa katkomista mikäli modeemi on reitittävässä tilassa?



 



 


Juu, näitä on kaksi tai kolme tehty. Ennen joulua joku kaveri lähti jonnekin pidemmälle poissaololle. Hän tutki tätä ja lopputulema oli, kokeile toisella modeemilla. No, modeemeita ei ollut saatavissa ennen kuin tammikuussa. Nyt olen toisella modeemilla ajellut mutta sama laulu jatkuu. Tuossa on nuo katkeamiset ja tuosta voit jatkaa taaksepäin samalla intervallilla...tuossa on joku epäjatkuvuuskohta, siinä kohden modeemi oli 8 tuntia kylmänä kokeiluluontoisesti, tästä aiheutui se, että seuraava katko siirtyi noin 8 tuntia eteenpäin.

 

Nov  4 22:24:45

Nov  9 18:13:42

Nov 14 08:49:33

Nov 19 02:02:10

Nov 23 17:56:15

Nov 28 10:29:29

Dec 3

Dec  7 08:45:14

Dec 12 22:23:17 

Dec 17 04:29:01

Dec 21 18:00 nurkilla

Dec 26 09:00 nurkilla

Dec 30 

Jan 4

Jan 8 

Jan 12 11:03:22

Jan 21 05:48:56

Jan 25 15:11:32

Jan 30 10:59:59

Feb  4 01:35:39

Feb  8 18:47:52

Feb 13 10:41:26

 

Kyllä, tuossa se kävi koksin päästä mittaamassa ja tasot oli varsin hyvät.

 

Reitittävässä tilassa en ole kokeillut koska se ei ole vaihtoehto....reititin, joka saa IP:n pitää pystyä rekisteröitymään nimipalveluun jotta pystyn ajamaan VPN:ää ulko sisään. Mutta ei tuolla voi olla mitään merkitystä, koska tuo yhteys katkeaa alemmalla tasolla kuin IP...



@JussVai  kirjoitti:


Juu, näitä on kaksi tai kolme tehty. Ennen joulua joku kaveri lähti jonnekin pidemmälle poissaololle. Hän tutki tätä ja lopputulema oli, kokeile toisella modeemilla. No, modeemeita ei ollut saatavissa ennen kuin tammikuussa. Nyt olen toisella modeemilla ajellut mutta sama laulu jatkuu.



 






Nyt kun häiriön selvityksen yhteydessä on käynyt ilmi ettei ongelma johdu yhteyden fyysisestä osuudesta tai asunnon modeemista olisi minusta järkevää tehdä näiden tarkkojen esimerkkien kera uusi häiriöilmoitus. Näin yhteisön kautta emme pysty häiriöilmoituksia kirjaamaan ainakaan toistaiseksi. 



 



 


Tämänhetkisessä tiketissä on pohjalla kaikki vanhat tiketit ja kyllä, siinä on kerrottu että täällä on asentaja käynyt paikalla ja kyllä, siinä on kerrottu että modeemi on vaihdettu toiseen ilman, että asiaan on tullut mitää vaikutusta.

 

Mitä tämä on hyödyttänyt? No, ei mitään. 

 

Viimeisin tiketti luotu 13.1. Sen jälkeen tuli ilmoitus 21.1 että on siirtynyt asentajalle. Sen jälkeen ei mitään mielenkiintoa Telian suunnalta asiaan.

 

Olen laittanut lisää infoa 25.1, 4.2, 13.2 päivämäärät ja kellonajat, jolloin yhteys putoaa pois päältä. Mitään näkyvää reaktiota en ole saanut. Nyt on 15.2 

 

MIten on mennyt noin omasta mielestä??



@JussVai  kirjoitti:


Tämänhetkisessä tiketissä on pohjalla kaikki vanhat tiketit ja kyllä, siinä on kerrottu että täällä on asentaja käynyt paikalla ja kyllä, siinä on kerrottu että modeemi on vaihdettu toiseen ilman, että asiaan on tullut mitää vaikutusta.



 



Mitä tämä on hyödyttänyt? No, ei mitään. 



 



Viimeisin tiketti luotu 13.1. Sen jälkeen tuli ilmoitus 21.1 että on siirtynyt asentajalle. Sen jälkeen ei mitään mielenkiintoa Telian suunnalta asiaan.



 



Olen laittanut lisää infoa 25.1, 4.2, 13.2 päivämäärät ja kellonajat, jolloin yhteys putoaa pois päältä. Mitään näkyvää reaktiota en ole saanut. Nyt on 15.2 



 



MIten on mennyt noin omasta mielestä??






Olisiko sinulla sanoa tiketin viitenumeroa? Viitenumero on mallia 59xxxxxx. 



 



Kovin tyypilliseltä ongelmalta tämä ei nyt kuulosta, joten sen vuoksi tutkintaan tarvitaan enemmän aikaa. Mutta kyllähän yli kuukauden käsittelyaika on liikaa ja lisäksi ilmoittajaa olisi hyvä pitää informoituna missä mennään. 


Ottaen huomioon, että edellinen tiketti in tehty 12.11.2021 ja suljettu ennen joulua....onhan tässä "mennyt hetki".

En nyt äkkiä löydä aiempia tikettejä mutta kesältä taitaa olla ensimmäinen.

 

Nyt auki oleva on 5962195.

 

Edellisiä on 5957707, 5958155, 5958730,  (vaikea noista katsoa mikä mikin on kun näitä suljetaan eikä näistä jää minulle muuta jälkeä kun tekstarit).



@JussVai  kirjoitti:


 



Edellisiä on 5957707, 5958155, 5958730,  (vaikea noista katsoa mikä mikin on kun näitä suljetaan eikä näistä jää minulle muuta jälkeä kun tekstarit).






Tuolla 5957707 tiketillä oli havaittu yhteyteen vaikuttavaa kohinaa verkossa. Tiketillä 5958155 oli suositeltu toisella modeemilla testausta.



Nyt tällä uusimmalla 5962195 tiketillä on 23.1 laitettu työ alihankkijalle, sillä modeemille vaikutti seurannan aikana tulevan liian suurta lähetystehoa verkosta. 



Asentaja olikin tästä sinua ilmeisesti koettanut tavoitella tammikuussa. Asentaja on saanut ohjeet testata yhteyttä rasialta ja tarvittaessa asentaa vaimennin väliin parantaamaan signaalitasoja. 



 



Laitoin nyt tälle avoimelle tiketille 5962195 pyyntöä, jotta asentaja sinua uudelleen tavoittelisi asiaan liittyen.


No ei se kovin hanakasti ole yhteydessä ollut kun ei nyt päivän aikana kovinkaan montaa puhelua ohi mene. Ja jos ei saa kiinni, kannattaisi varmaan laittaa tekstari esim että tiedän soittaa takaisin.

 

Voiko liian suurin lähetysteho verkosta aiheuttaa sen, että säännöllisin väliajoin yhteys lyödään poikki? En tiedä mutta erikoiselta tuntuu, ellei se lähetysteho sitten syystä tai toisesta nouse hetkellisesti säännöllisesti korkeaksi.

 

5958155 on varmaan se, jossa Turun suunnalta oleva kaveri debuggaili tuota huolella ja lopulta oli sitä mieltä, että pitäs uudella modeemilla kokeilla. Kohinasta en muista että olisi ollut puhetta mutta kyllä tuo 5957707 liittyy tähän samaan keissiin. Silloin minun suunnalla tuo yhteyden putoaminen vaikutti siltä, että DHCP putosi pelistä mutta tähän se teidän verkkokaveri (sama Turun suunnalta oleva) osasi rajata saman tien tuon ongelman siihen, että itse yhteys putosi päältä.

 

Juuri soitti joku tuntemattomasta numerosta....mulla soittaa noin 5 aasialaista myyntijamppaa per päivä jotka tarjoilee softa-alihankintaa, joten tuntemattomiin numeroihin en juuri vastaa....että jos tuo oli asentaja niin vois nakata vaikka tekstarin perään että soita tänne..

 



@JussVai  kirjoitti:


No ei se kovin hanakasti ole yhteydessä ollut kun ei nyt päivän aikana kovinkaan montaa puhelua ohi mene. Ja jos ei saa kiinni, kannattaisi varmaan laittaa tekstari esim että tiedän soittaa takaisin.






Näin sen pitäisikin mennä, että laitetaan viestiä perään mikäli ei tavoiteta. 



 




@JussVai  kirjoitti:

Voiko liian suurin lähetysteho verkosta aiheuttaa sen, että säännöllisin väliajoin yhteys lyödään poikki? En tiedä mutta erikoiselta tuntuu, ellei se lähetysteho sitten syystä tai toisesta nouse hetkellisesti säännöllisesti korkeaksi.






Tähän en osaa ottaa kantaa, kun en kaapeliverkon asiantuntija ole. Korkea saapuva lähetysteho ei kuitenkaan verkkoon kytketyille laitteille pitäisi olla kovin suotuisaa pitkässä juoksussa. 



 




@JussVai  kirjoitti:

Juuri soitti joku tuntemattomasta numerosta....mulla soittaa noin 5 aasialaista myyntijamppaa per päivä jotka tarjoilee softa-alihankintaa, joten tuntemattomiin numeroihin en juuri vastaa....että jos tuo oli asentaja niin vois nakata vaikka tekstarin perään että soita tänne..






Toivotaan, että se asentaja soittelisi sinulle mahdollisimman pian uudelleen, jotta asia menisi eteenpäin. 






 


Hidasteleeko tai tekeekö muuta ennen katkeamista? Kohina pätkäisee liikenteen, kun se tarpeeksi nousee. Ennen pätkäisyä alkaa näkymään modulaation heittelyä modeemilla. On sitten mallia ihan älyttömän tarkkaa tutkimista, että mistä johtuu. Jos lähetysteho kasvaa, niin voisi olla kohinan korjauksesta kyse tai viallinen komponentti infrassa. Tehot pysyy uplinkissä melko tasaisena, voi testata laittamalla antennipiuhaan vaimentimen. Muutenkin täällä on ihmeellisen löysä suhtautuminen signaaleihin, liian suuret tai pienet arvot ovat ongelma downlinkin osalta. 

 

Nämä on Telialle ikäviä, kun siellä tekijöillä kentällä ei ole aina oikeita mittareita ja piilevä vika infran raudassa näkyy yleensä sattumalta tai kun se rauta fyysisesti palaa.

 

Paras olisi etsiä vikaa, kun vika on päällä. Vika voi olla niinkin yksinkertainen, kun jonkun mummon lapsenlapset ovat antaneet ihmevalon ja sitä sytytellään 4,5 päivän välein. Pimentäisi liikenteen laajemmin, joten vika on lähempänä. Ellei siellä samanlaisia ongelmia ole isommalla alueella. Näin mukava on tämä kaapelinetti.

Toinen mukavuus on, jos jonkun infran kytkimen logi/mitta tulee täyteen 4,5 päivän välein ja se buuttaa itsekseen. 

 


Ei tuosta mitään erikseen huomattavaa hidastumista ole havaittavissa...mutta kun se ei tunnilleen tule samassa kohtaa, ei tuota varmaksi pysty sanomaan.

 

Sehän siinä on, että vika on "päällä" noin 90 sekuntia, joten ei siihen pääse millään käsiksi. Eli se yhteys putoaa alas ja palautuu sieltä hyvin nopeasti (muistaisin että se oli joku 60-90 sekuntia)...tuollainen putoilu ei olisi sinänsä ongelmallista mutta kumpikaan reititin, joka tuon kaapelimodeemin perässä on, ei osaa palauttaa WAN yhteyttä nopeasti vaan siihen menee aikaa (en ole löytänyt tuohon keinoa, jolla ASUS tai TP Linkin saisi aktiivisesti palauttamaan WAN yhteyden nopeammin)...ja kun reitittimen mielestä WAN yhteys on alhaalla, reitittimen perässä olevat laitteet (kuten maalämpöpumppu) antavat periksi eikä edes yritä palauttaa yhteyttään pilvipalveluun...joten minä käyn pannhuoneessa esimerkiksi 5 päivän välein kertomassa pumpulle, että voit hake uuden yhteyavaimen muuten nyt kun sulla ei näytä olevan aktiivista yhteyttä...ja näitä laitteita on muitakin...


Tuota viimeistä lausetta itse olen epäillyt mutta jonkun muun pitäisi pystyä asia todentamaan 🙂> Eli joku antaa periksi 4 päivän +14-17h välein...kuka ja missä, en tiedä. En usko, että siellä on mikään ihminen aiheuttamassa tätä koska nuo brekit tulee ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa....keskellä yötä, aamuyöllä...päivällä...illalla...täysin random. Lisäksi jos vedän modeemin kylmäksi vaikka 10 tunnin ajaksi, siirtyy se yhteyden putoaminen 10 tunnilla eteenpäin, joten...


No sitten se ei ole kohina, jos katko seuraa noin modeemia. Toki voihan se olla kuitenkin. Sähköiset laitteet ovat ihmeellisiä. Osa häiriöistä sähköisissä ympyröissä on sellaisia, että saa takuulla annetut vilkkumattomat valotkin vilkkumaan ilman välkyntäarvon nousemista. 

 

Se on vain Teliaa pyydettävä tekemään analyysiä. Se signaalin mittailu sieltä ei kerro mitään toimivana aikana. Tekninen väki tekee seurantaa, kun sinne saa pyynnön menemään. Kun noinkin tarkkaa seurantaa on, niin lista sinne ja katsovat logeista mitä noilla ajoilla on tapahtunut. Ei ole mitään rakettitiedettä. Näkevät kohinat, infran komponenttien tilanteet. Ei ole ihmeellistä, että siellä joku portti on rikki ja tarpeeksi lämmetessään tilttaa, jäähtyessään palaa takaisin eloon. 

 

 


Modeemin logeja kannattaa myös kerätä ylös. Niistä löytyy paljon tietoa, kun seuraa virhekoodeja. 

 

Itse näihin pätkimisiin kyllästyneenä puuhasin pistorasiaboksin, joka pingailee verkkoon, jos ei vastaa toisella kerralla, niin buuttaa modeemin. Tulee n. 25 minuutin pätkäisy tuossa, kun kyselyt ovat harvakseltaan, ehtii infra palautumaan. 

Ubiquitin ER-4 reitittimeen sai croniin tuollaisen valvojan, jos liikenne jumitti, niin reititin buuttasi. 


Kumpikaan modeemi, joka minulla on (Cisco EPC3928AD ja Technicolor 2121) ei ainakaan minulle tarjoa mitään kanavaa logien katselulle, Tuohon Technicoloriin en itse asiassa pääse siltaavassa tilassa mitenkään edes kiinni....Ciscolaiseen pääsi muttei siellä mitään logeja ole tarjolla?

 

Tai jos on niin kertokaa miten 🙂>


CGA2121 omaa hyvät Docsis logit. Sillattuna pääsee, kun koneeseen laittaa verkkokorttiin vaikka 192.168.100.2 kiinteän osoitteen ja modeemiin porttiin kiinni. Selaimeen 192.168.100.1 osoite ja sisäänkirjautumaan pääsee siitä. Jos dhcp:llä kyselee ip-osoitetta, niin saa julkisen. Porttikohtaista siltausta yritin taannoin ehdottaa, kuten Frizboxissa onnistui tekemään.

 

 

 


Nyt ei tarvii enää kun löytää kone, jossa on verkkokortti 🙂> Ei mahda WLANin kautta rokkia?

 


En ole kokeillut wlanin kautta, kun sillattuna CGA2121 ei ole wlan käytössä ollut. Saattaisi toimia, kun tarkemmin pohtii. 



@JussVai  kirjoitti:

Nyt ei tarvii enää kun löytää kone, jossa on verkkokortti 🙂> Ei mahda WLANin kautta rokkia?

 


Sinänsä toimisi WLANin kautta, mutta pitäisi olla siinä sillatussa purkissa se WLAN. Toinen vaihtoehto on luoda nykyiselle reitittimelle reitti tuohon osoitteeseen, jolloin saisi toimimaan ilman IP-säätöä.


Jep, siinä modeemin wlanissa pitää olla. 

 

Usb-ethernet-sovitin tai Applen oma, jos on käytössä, on iloa monessa kohtaa.  

 

Itse en ole kikkailua nähnyt tarpeelliseksi, kun tuossa vieressä on adapterissa modeemilta cat-piuha, menee nopeustestit ohi reitittimen ja modeemin hallinta muutamalla säädöllä siitä samasta. 🙂> 


Toimiihan se....2121:sta WLAN päälle ja koneesta käsin IP kuten yllä. 

 

Kysyin tätä erikseen Telian "asiantuntijalta", ei ollut hajuakaan sillä ihmisellä, että tuohon pääsee kiinni noin. 

 

Ping, ehkä olisi syytä lisätä tuo jonnekin ohjeisiin...

 


Telialla ei näiden laitteiden osaaminen ole kovin monella portaalla hanskassa. Kokeilemalla selviää paljon asioita. Hyvä, kun varmistui toimivaksi. 🙂> 

 


Moi!

 

Minulla kanssa vastaava ongelma. Telian DOCSIS -modeemi (Technicolor CGA2121), ja viime joulukuun puolivälistä asti netti on katkennut joka päivä 1-3 kertaa klo 18-21 välillä noin minuutiksi kerrallaan.

 

Asun myös Hämeenlinnassa. Tehty Häiriöilmoitus, mutta ei ole vielä tapahtunut mitään. Ennen viime joulukuuta yhteys toimi 2,5 vuotta ilman mitään ongelmia.


Meillä kävi asentaja torstaina mittaamassa tasot. Laittoi vaimeneminen (vaikka arvot oli ylärajalla ok). Toistaiseksi on kirjannut vian koska aikataulun mukaan pe olisi pitänyt mennä poikki…nyt mennään jo maanantaita. 


Millä tasoilla arvot oli siellä downlinkin osalla? Täällä annetaan liian usein loimotella ne arvot ihan liian kovina. Jolloin se modeemi lämpiää vielä lisää. 

 

 


Vastaa