@Oskaro@ kirjoitti:
Mainittakoon myös että ip osoite osoittaa nykyään Rovaniemelle vaikka todellisuudessa asun Oulussa, mutta tämä tuskin liittyy asiaan.
Ei liity ongelmaan. Esimerkiksi Googlen raportoimat kiinteiden liittymien IP osoitteiden sijainnit perustunevat puhtaasti siihen, että jos wifin kautta kiinteään verkkoon liitetty Android-laite onnistuu paikantamaan itsensä, se paljataa IP vs. sihaintitietonsa Googlelle. Ja kun riittävän usein/riittävän usea laite tekee näin, sadaan kiinteän verkon IP osoitteelle tarkka sijainti. Mutta jos IP osoite vaihtuu, menee varmaan jonkun aikaa ennen kuin se paikantuu uudelleen. Ja jos liittymässä ei koskaan käytetä Android-laitteita kiinni niin sijainti ei välttämättä päivity. Toki Googlella voi olla muitakin tietolähteitä mistä se varastaa näitä tietoja käyttäjän tietämättä, esimerkiksi verkkokaupat.
Helpointa on kokeilla toisessa antennirasiassa, vaihtaa antennikaapeli huomattavasti parempaan ja vaihtaa haaroitin(jos sellaista käyttää) parempaan. Taloyhtiön ja huoneiston liitokset kannattaa kiristää. F-liitin vaikka hyvä on, saattaa huolimattomasti kiristettynä elellä omaa elämäänsä, joko taloyhtiön jaossa tai huoneiston boksissa.
Seuraava steppi on pistää modeemi siltaavaksi ja antaa toisen purkin hoitaa reititys/wlan.
Ultimate steppi on purkaa se modeemi, ottaa irtoava erillinen kuoren pala ruuvipenkkiin ja painaa keskelle 120 mm tuulettimelle sopiva reikä rasiaporalla. Ruuvaa 120 mm puhaltimen siihen kylkeen peittämään reikää. Suosittelen pölysuojaa ja säädettävää muuntajaa, niin saa kierrokset tuulettimelle haettua sopiviksi. Lämpö modeemille on myrkkyä.
Kohina verkossa näille on sitä mukavaa sorttia, että tekee kaikkea mahdollista. Jonkun kiinalaisen led-valon muuntaja voi pimentää liikenteen ja se menee ohi, kun valon sammuttaa, eikä tämä ole edes vitsi.
@Oskaro@ kirjoitti:
Taloyhtiöön tuli viime syksynä taloyhtiönetti, modeemina Technicolor CGA2121. Tämän jälkeen olen huomannut lähes joka viikko netin katkeavan muutamiksi minuuteiksi. Todellisuudessa netti käynee poikki paljo useammin. Välillä on peräkkäisinä päivinäkin nettipeliä pelatessa yhteys katkennut ja pelit keskeytyneet. Tuntuu että ongelma on viime aikoina hieman lisääntynyt. Aikaisempi Telian VDSL yhteys toimi hyvin.
PC on kiinni kaapelilla suoraan modeemiin. Modeemi vakio-asetuksilla, vain WLAN salasana vaihdettu. Kun netti katoaa PC:ltä, ei kännykkä/läppärikään saa nettiyhteyttä purkin kautta, eli vika ei ole PC:ssä. Voisiko tuossa modeemissa olla jotain korjattavissa olevaa häikkää/asetusta? Modeemin boottailu ei auta.
Mainittakoon myös että ip osoite osoittaa nykyään Rovaniemelle vaikka todellisuudessa asun Oulussa, mutta tämä tuskin liittyy asiaan.
Tuossa @sevk_ mainitsikin jo hyviä seuraavia askelia, eli toisen antennirasian ja -kaapelin testaamista. Laitteen purkamiseen asti ei kannata lähteä, takuuhan siinä jo raukeaa, puhumattakaan turvallisuusriskeistä.
@HeikkiSul@ kirjoitti:
Tuossa @sevk_ mainitsikin jo hyviä seuraavia askelia, eli toisen antennirasian ja -kaapelin testaamista. Laitteen purkamiseen asti ei kannata lähteä, takuuhan siinä jo raukeaa, puhumattakaan turvallisuusriskeistä.
Saisi tulla modeemit valmiina nestekierto-optiolla, joten voisi astella kauppaan ostamaan lauhduttimen lisätarvikkeineen. Varsin onneton lätkä on sisällä tässä CGA2121 mallissa prossun päällä.
Muutoskohde oli 3 vuotta vanha modeemi ja työkaluja löytyi jopa rautasaha ja leatherman. Sikäli alle satasen jutuissa on takuu yksi juttu, menee jo harrastekuluihin.
Riskienarviointi muutoksesta on; antennikaapelia pitkin saapuva potentiaali on vaarallisin muuttuja. Modeemia syötetään pienoisjännitteellä, joka on alle 48 VAC/120 VDC turvallisuusrajojen, virta on varsin pieni, voi säpsäyttää kyllä. Paikka on sellainen, mikä estää satunnaisen ohikulkijan näpelöinnin ja kotelossa ei ole puhaltimen paikallaan ollessa avoimia aukkoja. Mennään työkalulla avattavaan rakenteeseen. Eikä modeemin rakenteessa ollut havaittavissa kotelolla mitään säteilyä ehkäisevää rakennetta, seison korjattuna jos on esd-muovia.
Aiemmin puhallin oli nojaamassa modeemin kylkeä vasten ja sekin jo parantaa tilannetta paljon. Edestä katsoen vasemmalle puolella on varsin avoin kylki jo valmiiksi.
Saatko @Oskaro kuvakaappauksen signaalitasoista sieltä modeemin Docsis Status-välilehdestä?
Edit MinnaLN: lisätty tägi.
Tuolta näyttää DOCSIS, näyttääkö normaalilta? Nyt on kyllä pari viikkoa netti yllättäen toiminut hyvin, en ole huomannut että olisi kertaakaan katkennut. Mitään säätöjä en ole tehnnyt. Ehkäpä tämä ongelma on nyt sitten toistaiseksi korjaantunut itsestään ja tämä voidaan kuitata ratkaistuksi.
@Oskaro@ kirjoitti:
Tuolta näyttää DOCSIS, näyttääkö normaalilta? Nyt on kyllä pari viikkoa netti yllättäen toiminut hyvin, en ole huomannut että olisi kertaakaan katkennut. Mitään säätöjä en ole tehnnyt. Ehkäpä tämä ongelma on nyt sitten toistaiseksi korjaantunut itsestään ja tämä voidaan kuitata ratkaistuksi.
Osa kanavista Docsis 3.0 standardin rajoista yli. Signaalit ovat vielä siedettäviä downlinkissä, kun ovat -11 - +15 rajojen sisäpuolella. Suositus on -7 - +7 välissä olevat signaalitasot.
Itse jumppasin isompaa vaimennusta datajon tilalle splitterin muodossa ja sain +11 tasot tippumaan +5 tasolle downlinkissä. Parani hyvät snr-arvot vielä paremmaksi ja uplinkin arvot paranivat toimivan alueen sisällä parempaan luokkaan. 7,9 dB vaimennuksen tuo tiputus vaati.
Yksi monista aihetta käsittelevistä sivuista. Suomeksi ei löytynyt juuri aiheesta asiaa.
https://pickmymodem.com/how-to-fix-your-docsis-3-0-3-1-signal-issues/
CGA2121 speksissä on tämä tieto: Input signal level range -15 dBmV - +15 dBmV
Taas on tänään netti käyny poikki. Pariinkin kertaan.
Ymmärsinkö oikein että nuo signaalitasot voisivat parantua paremmalla splitterillä? Tuossahan on tuli mukana splitteri eli TV/data-haaroitin, mutta onko se kenties liian huono ja vaihtamalla paranee? Olisiko esim. tämä pätevämpi: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2451/qchxx/Teleste-IOFC4-88-TV-Data-jaotin-televisio-ja-kaapelimodeemik/hintapuntari?list=OZCYkRqcXenhXECnqApG1qPV1qVROSFZVtdsqlopyr
@Oskaro@ kirjoitti:
Taas on tänään netti käyny poikki. Pariinkin kertaan.
Ymmärsinkö oikein että nuo signaalitasot voisivat parantua paremmalla splitterillä? Tuossahan on tuli mukana splitteri eli TV/data-haaroitin, mutta onko se kenties liian huono ja vaihtamalla paranee? Olisiko esim. tämä pätevämpi: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2451/qchxx/Teleste-IOFC4-88-TV-Data-jaotin-televisio-ja-kaapelimodeemik/hintapuntari?list=OZCYkRqcXenhXECnqApG1qPV1qVROSFZVtdsqlopyr
Tuota Telesten jakoa voi kokeilla. Vaimennukset siitä löytyy Telesten sivuilta datalehdeltä.
Itse suosittelen tätä testailujen jäljiltä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14719/
Ongelma tuossa on, että f-liitin adaptereja ei tahdo kovin hyviä löytyä. Itsellä on työkalut puristella f-liittimiä kaapeliin, niin ei ollut ongelmia. Normaalien antennikaapeleiden kanssa joutuu iec-f-adapteria käyttämään.
Signaalitasojen lähentyminen ideaalia nollatasoa aiheutti modeemissa ällistyttävän muutoksen, se ei tuuletinjäähdytyksellä kuortansa jaksa lämmittää. Lyhyitä pätkimisiä on viikonloppuna tullut ainakin yksi ja toiseen linjaa valvova pistorasia ilmoitti buuttamisesta, eli pingauksessa oli joku ongelma.
Tätä samaa täällä, mutta paljon pahemmalla pätkimisellä. Liittymä ollut käytössä maaliskuusta 2020 lähtien, kun piti saada etätöihin vauhtia ja varmuutta. Aluksi toimi hyvin, mutta kuukauden käytön jälkeen alkoi pätkiä pahasti. Lopulta asentaja tuli paikalle ja mittaili, asensi vaimentimen antenikaapelin päähän ja mittasi. Ei välitötntä vaikutusta, mutta parin viikon kuluttua jotain tapahtui jossain ja pätkiminen loppui.
Tätä onnea jatkui tämän vuoden huhtikuuhun, jolloin pätkiminen alkoi ja nyt se on jatkunut 2 kuukautta. Huhtikuun lopusta lähtien yhteys on ollut poikki 1269 kertaa.
Joku päivä yhteys pelaa koko päivän loistavasti, mutta joku päivä pätkiminen on todella runsasta.
Aluksi tekninen tuki kokeili taas mittailla, asentajia kävi pari kertaa. Ensimmäinen otti sen vaimentimen pois ja mittasi. Nyt kuulemma oli arvot hyvät. Vaikutusta yhteyden kuntoon ei ollut. Vikailmoituksia tehtiin kiihtyvään tahtiin ja aina illaksi ne joku kuittasi kiinni. Lopulta saatiin jo joku soittamaan ja murehtimaan sitä että yhteys pätkii. Mitään konkreettista ei saatu aikaiseksi. Haettiin testimodeemi ja kokeiltiin sillä. Kun testilaite oli ollut linjalla 3 minuuttia soitti joku Technical specialist ja kerto että ei oo mitään ongelmaa Telialla, vaan hän näkee että ongelma on sisäverkossa. Testilaite pätki ihan samalla tavalla. Sitä miten hän päätyi tuohon vian lähteeseen, ei paljastunut.
No tilataan paikallinen antenniasennusfirma mittaamaan antenniverkko ja sieltä ei löytyny mitään. Kyseessä siis omakotitalo, missä 2 asuntoa. Teknisessä tilassa jakotukki mistä maakaapelista tuleva signaali jaetaan molempiin asuntoihin. Jakotukki vaihdettu kesäkuussa.
Asentaja vaihtoi kuitenkin multimediarasian seinään, mistä kaapelimodemille tulee oma liityntä. Kyseisessä rasiassa ei ole muita laitteita kiinni.
Nyt on tällaiset arvot:
Osaako joku sanoa, et onko kohdallaan?
Nyt on varayhteytenä 4G noiden huonojen päivien varalle...
@Whale68@ kirjoitti:
Tätä samaa täällä, mutta paljon pahemmalla pätkimisellä. Liittymä ollut käytössä maaliskuusta 2020 lähtien, kun piti saada etätöihin vauhtia ja varmuutta. Aluksi toimi hyvin, mutta kuukauden käytön jälkeen alkoi pätkiä pahasti. Lopulta asentaja tuli paikalle ja mittaili, asensi vaimentimen antenikaapelin päähän ja mittasi. Ei välitötntä vaikutusta, mutta parin viikon kuluttua jotain tapahtui jossain ja pätkiminen loppui.
Tätä onnea jatkui tämän vuoden huhtikuuhun, jolloin pätkiminen alkoi ja nyt se on jatkunut 2 kuukautta. Huhtikuun lopusta lähtien yhteys on ollut poikki 1269 kertaa.
Joku päivä yhteys pelaa koko päivän loistavasti, mutta joku päivä pätkiminen on todella runsasta.
Aluksi tekninen tuki kokeili taas mittailla, asentajia kävi pari kertaa. Ensimmäinen otti sen vaimentimen pois ja mittasi. Nyt kuulemma oli arvot hyvät. Vaikutusta yhteyden kuntoon ei ollut. Vikailmoituksia tehtiin kiihtyvään tahtiin ja aina illaksi ne joku kuittasi kiinni. Lopulta saatiin jo joku soittamaan ja murehtimaan sitä että yhteys pätkii. Mitään konkreettista ei saatu aikaiseksi. Haettiin testimodeemi ja kokeiltiin sillä. Kun testilaite oli ollut linjalla 3 minuuttia soitti joku Technical specialist ja kerto että ei oo mitään ongelmaa Telialla, vaan hän näkee että ongelma on sisäverkossa. Testilaite pätki ihan samalla tavalla. Sitä miten hän päätyi tuohon vian lähteeseen, ei paljastunut.
No tilataan paikallinen antenniasennusfirma mittaamaan antenniverkko ja sieltä ei löytyny mitään. Kyseessä siis omakotitalo, missä 2 asuntoa. Teknisessä tilassa jakotukki mistä maakaapelista tuleva signaali jaetaan molempiin asuntoihin. Jakotukki vaihdettu kesäkuussa.
Asentaja vaihtoi kuitenkin multimediarasian seinään, mistä kaapelimodemille tulee oma liityntä. Kyseisessä rasiassa ei ole muita laitteita kiinni.
Nyt on tällaiset arvot:
***
Osaako joku sanoa, et onko kohdallaan?
Nyt on varayhteytenä 4G noiden huonojen päivien varalle...
95 % todennäköisyydellä vika luuraa Telian päässä. Telialla ei ole tietotaitoa juurikaan kaapeliverkkoon, näkyy asiakkaan syyttelynä. Sääli sinänsä, hieno väylä päästä nettiin ja se on kustu osaamisen karisemisena ja ylibuukkauksena. Telian tekninen tuki ei juuri katso sitä linjaa, modeemi pääsee linjalle niin se on heille suuri tieto. Linjaa pääsevät mittamaan, on jotenkin ihan tajuttoman vaikeaa tekniselle tuelle. Eikä siitä mitään vikaa löydykään, kun modeemi on linjalla.
Onko talon jaossa puristetut f-liittimet vai onko liittimet pyöritelty kaapelin päälle? Tuli aikanaan järjestettyä melkein 50 asunnon kaapeliverkon vikamysteerien setviminen ja siellä oli pyöritetyt liittimet käytössä, liittimien vaihdot ja rasioiden päivitys seurasi siitä selvittelystä. Loppui ongelmat sen osalta siihen. Pääsee se pyöritelty huonosti tehtynä ajan mittaan räpsimään. Jos se fyysinen antennikaapeli oheistavaroineen on talon sisällä vimpan päälle, ei siitä oikein vikaa saa aikaan. Ellei jossain ole sitä kaapelia liian tiukalle väännelty, ruuvattu läpi kaapelista tai muuta vastaavaa, hyvä antennikaapeli kestää kyllä melkoista käsittelyä.
Ongelma tässä Technicolorissa on ettei siitä saa irti virheitä signaalista. Kertoisi lisää tilanteesta, tietoinen puute, eli ei saa edes softapäivityksellä näkyviin. Nuo signaalit näyttävät speksien sisällä olevan. Yli 10 arvot ovat siinä ja tässä, on ok tasolla harmaalla alueella. SNR näyttää hyvältä.
Omat havainnot linjan vaimennuksesta ovat pätkimiseen olleet, että ovat vähentyneet. Tyypillisesti pätkii viikonloppuna 1-3 kertaa ja hidastelee muina aikoina. Se on vanhaan vikatikettiin päivitys tullut tehtyä, tulee vastaus korjattu ja hetken tulee data hyvin. Tyypillisesti päivä pari ja hidastuu taas. Rautavika verkossa, Telian laitteissa. En edes kokeile toista modeemia, kun tämä kaapelinetti on tullut sen verran tutuksi, että näkee jo modeemin valojen kirkkaudesta mikä on vialla. Katujakokaapissa vikaa vaihteeksi tai jossain kohisee. Antennikaapeleita ja liittimiä on tullut hierottua tähän liittyen muutamaan otteeseen, se on kaapelin päivitystä kun tulee markkinoille vanhaa kaapelia parempaa. Liittimiä piisaa, puristuspihdit eivät käytössä juuri kulu ja löytyi hyvät leikkurit antennikaapelin leikkaamiseen sekä kuorija on säädöissään. Täällä modeemi myös katoilee hetkeksi Telialta, liittyy ip-leasingin ympärillä, katoaa tyyliin 10 minuuttia ennen uusimista ja palaa sitten uusimisen jälkeen linjoille. Agressiivinen uusiminen olisi pop, kyselisi nopeammin tyhjän ip-vastauksen saatuaan eikä jäisi odottelemaan sitä 10-20 minuuttia.
Edit SannaMKoo: tiivistetty hieman lainausta
Kiitti!
Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?
Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.
Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.
Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.
Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.
Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔>
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitti!
Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?
Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.
Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.
Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.
Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.
Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔>
Pyydä siltä Eltelin kaverilta se tieto siitä palikasta, saattaisi tuosta joku antennikaaviokin jo löytyä. Tuo aikakausi voi sisältää pyöritetyt liittimet, kun on ollut sallittua paremmin silloin. Arvaisin liitospaikaksi tulevan kaapelin jälkeisen paikan ja siitä lähtee sitten joko asuntokohtaisiin pisteisiin ja sieltä edelleen antennirasioille. Tai kaikki antennirasiat on sen tulevan kaapelin jälkeisen paikan kohdasta.
Eikä tuossa oikein mitään vikaa saakaan aikaiseksi, signaali tulee perille saakka, joten vialle kiinteistön sisällä on minimaaliset olot olla.
Telian tuki nyt kertoo milloin mitäkin turinoita, sitä asiakkaan hätistelyä muualle, hämätään taas hetki oman verkon ongelmien takia.
Verkon kohina, katujakokaapissa lahoamispisteessä oleva laite, laitetilassa lahoamispisteessä oleva laite, sää, paljon on muuttujia. Jopa verkon kohinan sisällä on muuttuvia tekijöitä paljon, blokkaa liikenteen tehokkaasti. Jos verkko sopivassa kohtaa kohisee, se pätkii vaikka yhtä kadun osaa yksinään. Verkon yksittäisen komponenttien lahoaminen näkyy samalla tavalla, riippuen kuinka pieneen on vedetty, yleensä näkyy isommalla alueella ongelmat. Jos katujakokaapissa räpsyy vaikka joku huonosti tehty liitos, niin ei sille mahda kuin Telia, tuurista on kiinni huomaako se asentaja sen.
Isommalla jännitteellä löysä liitos on siitä reilu, että ensi alkuun toimii ja ei toimi. Lopulta palaa lopullisesti liitos kiinni tai palaa koko laitos. Pienemmällä jännitteellä löysyys on ongelmallisempi, kun ei tahdo edes lämpöjä nostaa lämpökameralle.
Hyvä juttu, jos data tulee tasaisesti. Täällä on kellon mukaista vaihtelua, eli ylibuukkausta.
Työllistävä vaikutus näillä kyllä on. Kun kantaisi operaattori vastuunsa, niin urakoitsijoille se näkyisi laskutuksen vähentymisenä ja asiakkailla toimivina yhteyksinä.
Suosittelen kokeilemaan kikkaa tälle CGA2121 modeemille. Modeemin etuosasta vasemmalle puolelle laittaa jonkin tuulettimen puhaltelemaan. Voi auttaa tai ei auta. Itse äskettäin poistin kyljestä muovia ja puhallin puhaltaa suoraan jäähdytysiilin suuntaan ilmaa. Alusta asti on ollut puhallin kylkeen puhaltamassa, nyt tehostin lisää. Eikä modeemi nyt jaksa kuortansa enää lämmittää. 🙂>
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitti!
Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?
Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.
Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.
Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.
Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.
Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔>
Kannattaa myös tarvittaessa kokeilla toista kaapelimodeemia - Telia Kaupasta sellaisen saa maksutta lainaan. Voidaan myös tarkemmin katsoa tilannetta, jos olet chatin kautta tai puhelimitse meihin yhteydessä.
Meidän tekninen tila on välikatolla ja kävin kurkistamassa, että tällainen jakotukki sieltä löytyy.
Ja kun kiinteä yhteys meinasi täyttää 2 vuorokautta, niin sitten se alko...
😂>
Oon seurannu modeemin lämpöjä, mut ei se miusta kovin lämpöseltä edes vaikuta, mutta toikin laitetaan testiin.
Kiitos vinkistä 😉>
Miulla sellainen jo olikin, mutta ei antanut sen parempaa lopputulosta.
Samalla kuin hain testilaitteen, otin 4G liittymän, että saa työ tehtyä. 🙂>
Mutta mielelläni otan teiltä vinkkejä vastaan miten päästään eteenpäin. Edelinen puhelinkeskustelun lopputulos oli se, että vika on meidän sisäverkossa ja chatissa tarjottiin soittoa Telia Helppiin. Nyt pitäis keksiä jotain konkreettisempaa.
Ja en ole hermojani menettämässä. Luottamus on kova, sillä se kuitenkin toimi koko viime syksyn ja talven täydellisesti.
@Whale68@ kirjoitti:
Meidän tekninen tila on välikatolla ja kävin kurkistamassa, että tällainen jakotukki sieltä löytyy.
Ja kun kiinteä yhteys meinasi täyttää 2 vuorokautta, niin sitten se alko...
😂>
Oon seurannu modeemin lämpöjä, mut ei se miusta kovin lämpöseltä edes vaikuta, mutta toikin laitetaan testiin.
Telestelle peukkua, parasta mitä rahalla taitaa saada tällä hetkellä, tyypiltään jaotin ja on Docsis 3.1 saakka yhteensopiva. Liittimet ovat kyllä niitä pahamaineisia pyöriteltäviä kaapelin päälle mallia. Lisäksi uupuu tyhjästä paikasta päätevastus, vai onko siinä normaalisti kaapeli kiinni? 🙂> Kompressioliittimiä suosittelisin tilalle, eipähän jää vika ainakaan jatkossa siihen. Samoin muihinkin kohtiin liittimien syynäys. Äkkiseltään katsottuna nuo liittimet on kyllä kasattu säästelemättä sitä palmikkoa.
Täällä modeemi on ollut asunnon kylmimmässä nurkassa ja silti se lämpesi havaittavasti. Se sisällä oleva alumiiniviritys kuumenee normaalissa käytössäkin jo melkoisen kuumaksi, toisessa keskustelussa siitä oli lämpöjä mittailtu.
@HeikkiSul@ kirjoitti:
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitti!
Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?
Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.
Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.
Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.
Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.
Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔>
Kannattaa myös tarvittaessa kokeilla toista kaapelimodeemia - Telia Kaupasta sellaisen saa maksutta lainaan. Voidaan myös tarkemmin katsoa tilannetta, jos olet chatin kautta tai puhelimitse meihin yhteydessä.
Jos luit aiempaa tekstiä, niin siinä oli lainamodeemia käytetty ja pätkinyt samalla tavalla. Tekninen tuki olisi nähnyt siitä linjasta vaikka ja mitä, kun jaksaisivat tehdä työnsä kunnolla.
Koska muuten Technicolor TC4400 ja Docis3.1 näkee päivän valon Telian verkossa? Verkon moduulaatio on tuossa uudemmassa tasossa hieman paremmin immunoitu häiriöitä vastaan.
@sevk_@ kirjoitti:
@HeikkiSul@ kirjoitti:
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitti!
Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?
Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.
Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.
Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.
Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.
Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔>
Kannattaa myös tarvittaessa kokeilla toista kaapelimodeemia - Telia Kaupasta sellaisen saa maksutta lainaan. Voidaan myös tarkemmin katsoa tilannetta, jos olet chatin kautta tai puhelimitse meihin yhteydessä.
Jos luit aiempaa tekstiä, niin siinä oli lainamodeemia käytetty ja pätkinyt samalla tavalla. Tekninen tuki olisi nähnyt siitä linjasta vaikka ja mitä, kun jaksaisivat tehdä työnsä kunnolla.
Koska muuten Technicolor TC4400 ja Docis3.1 näkee päivän valon Telian verkossa? Verkon moduulaatio on tuossa uudemmassa tasossa hieman paremmin immunoitu häiriöitä vastaan.
Tästä siis tekninen puoli on tutkinut asiaa eli asiasta on tehty häiriöilmoitus niin pystyt vastamaan tekstiviestillä saamaasi viestiin (nrosta 18100) Siitä lähdetään uudelleen tutkimaan, mikä aiheuttaa pätkimistä.
@PiaJo@ kirjoitti:
@sevk_@ kirjoitti:
@HeikkiSul@ kirjoitti:
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitti!
Talo on 1980-luvun mallia, enkä nyt tiedä miten se Eltelin kaveri laitto sen jakotukin sinne. Näkiskö sen päältä onko mine on liitetty?
Antennimies lupas tulla uudestaaan kattomaan tilannetta, jos tuo rasian vaihto ei auttais. Saanee hän tarkistaa ne liitokset jakotukissa.
Meillä netinkuntoa ei näe edes modeemin valoista. Voi näyttää että modeemi on linjalla, mutta netti on alhaalla. Tai sitten modeemi ei oo linjalla.
Tossa ensimmäisessä vaihtoehdossa tilanne menee siten, että toi online skanneri antaa äänimerkin, kun yhteys tipahtaa tai nousee ylös. Silloin kun se nousee ylös, toi modeemin toiseksi ylin valo vilahtaa kerran sammuksiin, aivan pieneksi hetkeksi.
Yhteyden nopeus on aina kunnossa, kun yhteys vaan pelaa, 1000/100.
Telian supportti vaan pyytää soittamaan maksulliseen Telia Helppiin 🤔>
Kannattaa myös tarvittaessa kokeilla toista kaapelimodeemia - Telia Kaupasta sellaisen saa maksutta lainaan. Voidaan myös tarkemmin katsoa tilannetta, jos olet chatin kautta tai puhelimitse meihin yhteydessä.
Jos luit aiempaa tekstiä, niin siinä oli lainamodeemia käytetty ja pätkinyt samalla tavalla. Tekninen tuki olisi nähnyt siitä linjasta vaikka ja mitä, kun jaksaisivat tehdä työnsä kunnolla.
Koska muuten Technicolor TC4400 ja Docis3.1 näkee päivän valon Telian verkossa? Verkon moduulaatio on tuossa uudemmassa tasossa hieman paremmin immunoitu häiriöitä vastaan.
Tästä siis tekninen puoli on tutkinut asiaa eli asiasta on tehty häiriöilmoitus niin pystyt vastamaan tekstiviestillä saamaasi viestiin (nrosta 18100) Siitä lähdetään uudelleen tutkimaan, mikä aiheuttaa pätkimistä.
On kohta toista kuukautta pidetty täällä tikettiä tekstareiden varassa elossa, lisäksi varmaan puolen tuhatta sähköpostia ja jokusia puheluita. Silti linja pätkii ja matelee. Eikä ole kuidusta arviota mitä se teletilaan tuotuna kustantaa. Arvosana tietyiltä osin 4-. Tietyiltä osin 10+, kun eräs henkilö/eräät henkilöt kertoo edes vähän vikatilanteista ja niiden seuraavista stepeistä. Harvinaisen opettavaista on ollut pitää tämä Telian Kaapeli XXL, parempi kuin ammattikoulun yleisantennijärjestelmän kurssi aikoinaan.
Kiitos viestistäsi.
Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.
Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.
Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.
On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.
Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä. Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂>
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitos viestistäsi.
Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.
Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.
Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.
On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.
Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä. Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂>
Sisäverkko iskuun, niin on helpompi rajata se muuttuja ulos omasta antenniverkosta. 🙂> Kerroit tuolla aiemmassa, että talvella ja syksyllä on pelannut hyvin. Saattaisi ongelma viitata signaalin lämpökompensointiin tai sitten katukaapissa joku ottaa kipeää lämmöstä. Toki nuo pyöriteltävät liittimet elävät siitä lämmöstä yhtälailla.
Otin jokusen vuosi sitten linjan tekemiseen, että oma verkko on siinä iskussa ettei viat jää sisäverkkoon ja mahdolliset viat näkee hallinnasta helposti. Jos modeemia käyttäisi reittittämiseen ja wlan-tukisemana, niin sen tehot eivät riittäisi alkuunkaan pyörittämään XXL-liittymää tuolle vajaalle 40 laitteelle. Erilliset laitteet ja vianhallinta on ihan eri tasolla. Näkee laitekohtaisesti wlanista alkaen ongelmatilanteet. Kun modeemin saisi tuohon samaan valvontajärjestelmään näkyviin.
Tuli taannoin huomattua, kuinka kädetöntä väkeä pääsääntöisesti Telialla on, niin se on ollut materiaalia käytävä läpi ja tutkittava vian syitä modeemin logeista lähtien läpi käymällä. Modeemista saa logeja varsin hyvin ja toistuvat virheilmoitukset kielivät niin pätkivästä fyysisesta kaapelista kuin operaattorin pään ongelmista kaatuen myös signaalitasojen ongelmiin. Niitä virheilmoituksien kryptisiä sisältöjä avataan paikoin, näköjään tuon taivaallista se ei Telialle kerro, kun koskaan niitä modeemin logeja ei ole pyydetty lähettämään. Tee vikailmoitus vaikka Garminin rannekellosta, niin ensimmäisenä pyydetään lähettämään suurin piirtein täydellinen kopio siitä kellon muistista.
@sevk_@ kirjoitti:
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitos viestistäsi.
Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.
Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.
Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.
On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.
Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä. Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂>
Sisäverkko iskuun, niin on helpompi rajata se muuttuja ulos omasta antenniverkosta. 🙂> Kerroit tuolla aiemmassa, että talvella ja syksyllä on pelannut hyvin. Saattaisi ongelma viitata signaalin lämpökompensointiin tai sitten katukaapissa joku ottaa kipeää lämmöstä. Toki nuo pyöriteltävät liittimet elävät siitä lämmöstä yhtälailla.
Tuokin on käynyt mielessä, mutta kyllä se viime heinäkuussakin on pelittänyt hyvin. Ja silloin oli kyl lämmintä. Toisaalta sattaa olla, että yks asentajista sano et tossa katukaapissa oli laitteet kuumia.
Eli antenniasentaja saa kattoa ton terminoinnin tohon tyhjään reikään jakotukissa ja tarkistaa liitokset. Kaapelointi jakotukista työhuoneeseen, missä modeemi sijaitsee, on vedetty 10 vuotta sitten. Eli se ei oo alkuperäistä.
@Whale68@ kirjoitti:
@sevk_@ kirjoitti:
@Whale68@ kirjoitti:
Kiitos viestistäsi.
Meinasin kirjoittaa pidemäkin alustuksen, mutta kerrotaan sen verran, että niitä vikailmoituksia on tehty kymmeniä. Ja pitäis olla tälläkin hetkellä tiketti sielä auki statuksella "Hei, vikailmoituksesi on siirtynyt asiantuntijan käsittelyyn." ja näitäkin on ollut tämän 2 kuukauden aikana useita. Joskus joku on soittanut ja voivotellu, että on hankala löytää vikaa, kun näyttäisi olevan modeemi linjalla.
Erään herran kanssa käytiin pitkäänkin keskustelua, että mikä vois olla ratkaisu, vaihdetaanko modeemia tai jakotukkia jne. Mut ei sieltä koskaan mitään varsinaisesti löytyny. Kunnes yhden kerran soitti herra ja kerto vaan suoraan, että ei oo vikaa Telian verkossa vaan vika näkyy olevan meidän sisäverkossa. Sitä ei osannut sanoa miten tähän ratkaisuun päätyi.
Tämän ilmoituksen jälkeen kaikki vikatiketit, tätä viimeistä lukuunottamatta on laitettu kiinni seuraavana päivänä. Ilmeisesti käyty kattomassa että modemi on linjalla.
On vaihdettu vahvistimia kaappeihin ja käyty mittailemassa, mutta ei oo pätkiminen loppunu.
Ja kuitenkin on hyvä muistaa, että mie en oo syyllistä ettimässä. Tartteis töiden takia saada van se toimiva netti. 🙂>
Sisäverkko iskuun, niin on helpompi rajata se muuttuja ulos omasta antenniverkosta. 🙂> Kerroit tuolla aiemmassa, että talvella ja syksyllä on pelannut hyvin. Saattaisi ongelma viitata signaalin lämpökompensointiin tai sitten katukaapissa joku ottaa kipeää lämmöstä. Toki nuo pyöriteltävät liittimet elävät siitä lämmöstä yhtälailla.
Tuokin on käynyt mielessä, mutta kyllä se viime heinäkuussakin on pelittänyt hyvin. Ja silloin oli kyl lämmintä. Toisaalta sattaa olla, että yks asentajista sano et tossa katukaapissa oli laitteet kuumia.
Eli antenniasentaja saa kattoa ton terminoinnin tohon tyhjään reikään jakotukissa ja tarkistaa liitokset. Kaapelointi jakotukista työhuoneeseen, missä modeemi sijaitsee, on vedetty 10 vuotta sitten. Eli se ei oo alkuperäistä.
Lämpökuorma laitteilla kertaantuu yleensä ja elinkaari lyhenee. Liika on liikaa ja harvassa on laitteet jotka älyttömiä lämpöjä tällaisissa ympäristöissä kestää. Tiedä onko kaapelitv-laitteita edes muuta kuin todella herkkiä ja ikäviä vai olisko jo uusi sukupolvi järkevämpää.
Terminointi on hyvä tehdä, ettei häiritse vahingossakaan muita lähtöjä. Antenniasentajalta ei kauan nokka tuhise, kun pyörittelee kuorimella kaapelit auki ja puristelee liittimet paikalleen. Mulla menee amatöörinä yhteen päähän karkeasti 30 sekuntia. 🙂>