Tässä taitaa ongelmana olla Soneran reitityksessä... Kenen operaattorin verkossa tämä työpaikan VPN on? Soneralla saattaa olla ongelmia reitityksessä ja VPN voi mahdollisesti toimiva eri reitityksen kautta.
Kokeile ilman vpn yhteyttä ja vpn yhteyden avulla:
tracert / traceroute komennolla voit yrittää katsoa mistä reititys menee verkossa.
Operaattorin oma Qos rajoittaa saattaa rajoittaa liikennettä mm. portti / protokolan mukaisesti, jotta kaikilla riittäisi laajakaista verkkosivujen avaamiseen...
Onko näin jokaisena päivänä ja eri kellonaikoina? Öisin pitäisi latautua paremmin?
"Operaattorin oma Qos rajoittaa saattaa rajoittaa liikennettä mm. portti / protokolan mukaisesti, jotta kaikilla riittäisi laajakaista verkkosivujen avaamiseen..."
<Foliohattu päälle>
Jos tämä on totta niin... Meille on luvattu 100 Mbit:in netti rahamaksua vastaan. Piste. Operaatorilla ei ole mitään sanottava mihin minä sen käytän.
Ja ulkomaanliikehan maksaa, näin Sonera saa sen muiden piikin.
</Foliohattu pois>
Lueppa tuo liittymäsi sopimus... Sielä ei ole mitään 100Mbps luvattu nopeudesta...
Tarkka sopimusehdot: http://www.sonera.fi/media/137c03bf45b70759939cf85865381f034cd5046c/137c03bf45b70759939cf85865381f034cd5046c.pdf
100Mbps liittymissä vaihteluväli on 40-100Mbps... Missään ei sanota että tämä on taattua kaistaa! Pääasiassa myydään jaettua kaistaa, 40Mbps taattua ja loput sitten mitä on... Niihän tuo vaihteluvälin voisi suoraan päätellä ainakin minun mielestäni.
Sonera voi tietoturvasyistä puuttua asiakkaan liittymän poikkeukselliseen käyttöön (mukaan lukien rajoituksetta häiriön
aiheuttaminen verkolle tai toisille käyttäjille) yleisten toimitusehtojen mukaisesti sulkemalla asiakkaan yhteyden
ja/tai palvelun.
Joskus luki muistakseni rajoittamine, nyt vain sulkeminen. Mikä on poikkeuksellinen käyttö???? Pelkkä kunnon lataaminen verkosta voi aiheuttaa häiriötiä muille käyttäjille kun tukkii muiden yhteydet... Kai minäkin voisin ladata 10TB kuukaudessa ja kattoo mitä Sonera sanoo siihen.
Liittymän nopeusluokkina ilmoitetut nopeudet ovat teoreettisia maksiminopeuksia ja liittymän todelliset nopeudet
voivat olla tätä alhaisempia. Liittymän nopeudet sekä muu palvelun laatutaso voivat vaihdella puhelinverkon ominaisuuksista johtuvista syistä ilmoitetun vaihteluvälin puitteissa. Liittymän nopeuteen voivat vaikuttaa myös Soneran
vaikutuspiirin ulkopuolella olevat asiat, kuten esimerkiksi internetverkon ja sen palveluiden ruuhka, kiinteistön
sisäverkon kunto, asiakkaan modeemin ja tietokoneen kapasiteetti, langattoman lähiverkkoyhteyden käyttö, virustorjunta-
ja palomuuripalveluiden sekä muiden mahdollisten käytössä olevien ohjelmistojen kuormitus.
Sopimuksessa Sonera on aika hyvin mainunnut että nopeus voidaan taata vain Soneran verkkoon asti... sen jälkeen se on mitä on...
Jos kaista olisi 'vain' 40 Mbps, 2 GB:n ohjelmistopäivitys kestäisi ~ 7 min 10 s.
Meidän käyttö ei ole missään nimessä poikkeuksellinen, ja linjahan on auki. Se vaan toimii huonosti kunnes VPN otetaan käyttöön.
Siirrän myös varmuuskopiot työkoneeseen verkon yli, matka on ~3 km Turun sisällä. Sekään ei onnistuu helposti kun linja katkeaa jatkuvasti.
Turun kaapelitelevisio verkko, nyt ymmärrän... se on vain niin huonossa kunnossa. Tai surkeassa kunnossa jonka takia se ei vain toimi...
Fyysinen matka ei tarkoita sitä miten operaattorilla yhteydet oikeasti menee... Jos on eri operaattorin verkossa niin mahdollisesti dataliikenne menee Espoon / Helsingin kautta. Sielä on yhteyspisteet eri operaattorien verkkoihin.
Voit toki tehdä vikailmoituksia Soneralle, omilta sivuilta, jos haluat.