@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Onko nopeustesti otettu langattoman verkon kautta? Oletko testannut nettikaapelin kanssa, mitä yhteysnopeutta se antaa silloin? Oletko resetoinut modeemin eli 10 sekuntia laitteen takana olevasta pienestä rei´ästä.
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Onko nopeustesti otettu langattoman verkon kautta? Oletko testannut nettikaapelin kanssa, mitä yhteysnopeutta se antaa silloin? Oletko resetoinut modeemin eli 10 sekuntia laitteen takana olevasta pienestä rei´ästä.
Tietokone ollut nettikaapelilla pelkästään kiinni. Olen resetoinut modeemin useasti. Minulla on ollut tämä yhteys jo vuodesta 2018 ja olen huomannut että yhteydet menneet huonommaksi tämän vuoden aikana, varsinkin iltaisin niinkuin ekassa viestissäni mainitsin. Uusi nopeus mittaus otettu tämän viestin aikaan.
Edit ReOlivia: Upotettu kuva viestiin
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Onko nopeustesti otettu langattoman verkon kautta? Oletko testannut nettikaapelin kanssa, mitä yhteysnopeutta se antaa silloin? Oletko resetoinut modeemin eli 10 sekuntia laitteen takana olevasta pienestä rei´ästä.
Tietokone ollut nettikaapelilla pelkästään kiinni. Olen resetoinut modeemin useasti. Minulla on ollut tämä yhteys jo vuodesta 2018 ja olen huomannut että yhteydet menneet huonommaksi tämän vuoden aikana, varsinkin iltaisin niinkuin ekassa viestissäni mainitsin. Uusi nopeus mittaus otettu tämän viestin aikaan.
Edit ReOlivia: Upotettu kuva viestiin
Suosittelen testaamaan yhteyden vielä toisella antennikaapelilla ja toisessa antennirasiassa, jos asunnossa niitä on. Onko myös mahdollista testata WiFi:n kautta esim. puhelimella, pääseekö sillä esim. yli 100Mbit/s nopeuteen?
Suosittelen myös olemaan yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, josta kaapelimodeemin signaalitasot voidaan tarkistaa ja varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka.
@HenriLie@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Onko nopeustesti otettu langattoman verkon kautta? Oletko testannut nettikaapelin kanssa, mitä yhteysnopeutta se antaa silloin? Oletko resetoinut modeemin eli 10 sekuntia laitteen takana olevasta pienestä rei´ästä.
Tietokone ollut nettikaapelilla pelkästään kiinni. Olen resetoinut modeemin useasti. Minulla on ollut tämä yhteys jo vuodesta 2018 ja olen huomannut että yhteydet menneet huonommaksi tämän vuoden aikana, varsinkin iltaisin niinkuin ekassa viestissäni mainitsin. Uusi nopeus mittaus otettu tämän viestin aikaan.
Edit ReOlivia: Upotettu kuva viestiin
Suosittelen testaamaan yhteyden vielä toisella antennikaapelilla ja toisessa antennirasiassa, jos asunnossa niitä on. Onko myös mahdollista testata WiFi:n kautta esim. puhelimella, pääseekö sillä esim. yli 100Mbit/s nopeuteen?
Suosittelen myös olemaan yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, josta kaapelimodeemin signaalitasot voidaan tarkistaa ja varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka.
Kannattaa tarkistaa myös verkkosovittimen asetukset. Ne voivat muuttua Windows 10 päivityksen yhteydessä. Aloitus hiiren 2. painikkeella -> Laitehallinta.
hrtm58.fi
Edit JoonasLam: Poistettu nimitieto viestistä
@HenriLie@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Onko nopeustesti otettu langattoman verkon kautta? Oletko testannut nettikaapelin kanssa, mitä yhteysnopeutta se antaa silloin? Oletko resetoinut modeemin eli 10 sekuntia laitteen takana olevasta pienestä rei´ästä.
Tietokone ollut nettikaapelilla pelkästään kiinni. Olen resetoinut modeemin useasti. Minulla on ollut tämä yhteys jo vuodesta 2018 ja olen huomannut että yhteydet menneet huonommaksi tämän vuoden aikana, varsinkin iltaisin niinkuin ekassa viestissäni mainitsin. Uusi nopeus mittaus otettu tämän viestin aikaan.
Edit ReOlivia: Upotettu kuva viestiin
Suosittelen testaamaan yhteyden vielä toisella antennikaapelilla ja toisessa antennirasiassa, jos asunnossa niitä on. Onko myös mahdollista testata WiFi:n kautta esim. puhelimella, pääseekö sillä esim. yli 100Mbit/s nopeuteen?
Suosittelen myös olemaan yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, josta kaapelimodeemin signaalitasot voidaan tarkistaa ja varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka.
Testattu on toisella kaapelilla sekä toisessa rasiassa ei muutosta tähän ongelmaan. Nopeus testi otettu tämän viestin kirjoituksen aikaan tietokoneella sekä puhelimella Wifin kautta. Puhelimen tulos oli download 58,3mbps upload 70,4mbps.
Edit JoonasLam: upotettu kuva viestiin
@HRTM58@ kirjoitti:
@HenriLie@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Onko nopeustesti otettu langattoman verkon kautta? Oletko testannut nettikaapelin kanssa, mitä yhteysnopeutta se antaa silloin? Oletko resetoinut modeemin eli 10 sekuntia laitteen takana olevasta pienestä rei´ästä.
Tietokone ollut nettikaapelilla pelkästään kiinni. Olen resetoinut modeemin useasti. Minulla on ollut tämä yhteys jo vuodesta 2018 ja olen huomannut että yhteydet menneet huonommaksi tämän vuoden aikana, varsinkin iltaisin niinkuin ekassa viestissäni mainitsin. Uusi nopeus mittaus otettu tämän viestin aikaan.
Edit ReOlivia: Upotettu kuva viestiin
Suosittelen testaamaan yhteyden vielä toisella antennikaapelilla ja toisessa antennirasiassa, jos asunnossa niitä on. Onko myös mahdollista testata WiFi:n kautta esim. puhelimella, pääseekö sillä esim. yli 100Mbit/s nopeuteen?
Suosittelen myös olemaan yhteydessä meidän häiriöilmoituksiin, josta kaapelimodeemin signaalitasot voidaan tarkistaa ja varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka.
Kannattaa tarkistaa myös verkkosovittimen asetukset. Ne voivat muuttua Windows 10 päivityksen yhteydessä. Aloitus hiiren 2. painikkeella -> Laitehallinta.
hrtm58.fi
Edit JoonasLam: Poistettu nimitieto viestistä
Muutin tuon Speed & Duplex Autosta, 1.0 Gbps Full Duplex, ei muutoksia. Onko tuossa verkkosovittimen asetuksissa vielä jotain muuta mitä kannattaisi vaihtaa/kokeilla?
Saatko samanlaista nopeutta myös Telian serverin kautta? Nyt testi on käynyt Viron puolella. Tuo langattoman verkon puoli voi jäädä siihenkin, että se kanava jota verkko käyttää on ruuhkautunut. Siihen auttaa kun käy vaihtamassa langattoman verkon kanavaa sieltä modeemin asetusten kautta.
Jos nopeus ei vieläkään nouse paremmaksi niin otatko yhteyttä meihin. Päästään tutkimaan tarkemmin mistä se voisi jäädä kiinni.
@MikaelMu@ kirjoitti:
Saatko samanlaista nopeutta myös Telian serverin kautta? Nyt testi on käynyt Viron puolella. Tuo langattoman verkon puoli voi jäädä siihenkin, että se kanava jota verkko käyttää on ruuhkautunut. Siihen auttaa kun käy vaihtamassa langattoman verkon kanavaa sieltä modeemin asetusten kautta.
Jos nopeus ei vieläkään nouse paremmaksi niin otatko yhteyttä meihin. Päästään tutkimaan tarkemmin mistä se voisi jäädä kiinni.
Minulla oli tuossa aiemmassa nopeustestissä vpn päällä, ihme että heitti viron vaikka alueena suomi. No mutta nyt kokeiltuani taas telian serverin kautta niin sai ihan kohtuu lukeman kellon ajan huomioiden. Puhelimellakin wifin kautta DW 530mbps UP 92,8mbps. Tein silti tästä häiriöilmoituksen, koska nopeudet ovat kuitenkin olleet todella huonot jo pitkään tänä vuonna. Aikaisempina vuosina saattanut hetkellisiä nopeuden huonontumisia olla ollut, mutta ei näin pitkään jatkuneita, mitä nyt tänä vuonna on ollut. Toivottavaa olisi että, saataisiin tarkistettua ainakin kaapelimodeemin signaalitasot sekä varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka kunnolla. Hyviä neuvoja olen täältä yhteisöstäkin saanut siitä iso kiitos! 🙂>
Edit JoonasLam: upotettu kuva viestiin
Onko tuosta minkään laista hyötyä kokeilla jos laittaisin modeemini siltaavaan tilaan? Entä jos ottaa modeemin palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta, tällä hetkellä (low) niin laittaa (off)?
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Onko tuosta minkään laista hyötyä kokeilla jos laittaisin modeemini siltaavaan tilaan? Entä jos ottaa modeemin palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta, tällä hetkellä (low) niin laittaa (off)?
Nyt nopeus näyttää jo paremmalta. Tuo VPN vaikuttaa suurestikin tuohon nopeuteen johtuen siitä miten se muodostaa oman "dataputken" verkkoon. Siltaus mahdollistaa edestakaisen vapaan liikenteen sieltä verkosta. Jos teet tämän niin silloin tulee huolehtia, että laitteilta löytyy tarvittava tietoturva. Sillä saat suojattua laitteita. Siltaus on usein paikallaan silloin jos pelaat paljon. Sillon modeemin voi sillata ja kytkeä laitteen LAN4-porttiin jossa se siltaus toimii. Tuo palomuurin muuttaminen ei vaikuta nopeuteen.
Hyvä, että teit ilmoituksen. Sillä pääsemme tekemään testit täältä meidän suunnalta. Saat sitä kautta tarkemmin tietoa mikä sitä nopeutta voisi hidastaa. Jääkö se verkon puolelle vai sinne sisäverkon puolelle.
@MikaelMu@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Onko tuosta minkään laista hyötyä kokeilla jos laittaisin modeemini siltaavaan tilaan? Entä jos ottaa modeemin palomuurin suojaustason Firewall Protection -kohdasta, tällä hetkellä (low) niin laittaa (off)?
Nyt nopeus näyttää jo paremmalta. Tuo VPN vaikuttaa suurestikin tuohon nopeuteen johtuen siitä miten se muodostaa oman "dataputken" verkkoon. Siltaus mahdollistaa edestakaisen vapaan liikenteen sieltä verkosta. Jos teet tämän niin silloin tulee huolehtia, että laitteilta löytyy tarvittava tietoturva. Sillä saat suojattua laitteita. Siltaus on usein paikallaan silloin jos pelaat paljon. Sillon modeemin voi sillata ja kytkeä laitteen LAN4-porttiin jossa se siltaus toimii. Tuo palomuurin muuttaminen ei vaikuta nopeuteen.
Hyvä, että teit ilmoituksen. Sillä pääsemme tekemään testit täältä meidän suunnalta. Saat sitä kautta tarkemmin tietoa mikä sitä nopeutta voisi hidastaa. Jääkö se verkon puolelle vai sinne sisäverkon puolelle.
Joo näytti jo paremmalta verrattuna aiempiin nopeuksiin. Kyllä tulee pelailtua päivittäin niin siksi tulee huomattua myös helposti nämä hitaudet. Sekä myös videoiden katseluissa varsinkin 4K kuvalla huomannut hitauden, että lataa hitaasti sekä pysähtelee kuva, minkä ei tietenkään näin nopealla yhteydellä pitäisi hidastella. Vaikuttanut myös streamien katseluun. Eli minun käytölle siltaus voisi sopia paremmin? Toimiiko siltaus siis vain modeemin LAN4 portin kautta? Kyllä, minulta löytyy hyvä maksettu tietoturva tietokoneelta, joka on myös puhelimessani jaettuna. Otin myös nopeustestin tämän viestin kirjoittamisen aikaan.
Edit JoonasLam: upotettu kuva viestiin
@Mikko87fin@ kirjoitti:
minun käytölle siltaus voisi sopia paremmin? Toimiiko siltaus siis vain modeemin LAN4 portin kautta? Kyllä, minulta löytyy hyvä maksettu tietoturva tietokoneelta, joka on myös puhelimessani jaettuna. Otin myös nopeustestin tämän viestin kirjoittamisen aikaan.
Pelaamiseen olen suositellut tuota siltaamista. Silloin vain laite kiinni verkkokaapelilla tuohon LAN4-porttiin. 4K-kuvanlaatu tarvitsee jo nopeutta. Me olemme määritelleet, että Telia TV:n kautta UltraHD -kuvanlaatu vaatii vähintään 25Mbit/s nopeuden. Tämän lisäksi laitteiden pitää tukea kyseistä kuvanlaatua. Silläkään puolen ei pitäisi tulla näillä sinun nopeuksilla häiriöitä. Toki kaikki palveluntarjoajat määrittelevät omat nopeutensa tietylle kuvanlaadulle, omassa palvelussaan. Tuo 25Mbit/s on aika monella käytössä.
@MikaelMu@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
minun käytölle siltaus voisi sopia paremmin? Toimiiko siltaus siis vain modeemin LAN4 portin kautta? Kyllä, minulta löytyy hyvä maksettu tietoturva tietokoneelta, joka on myös puhelimessani jaettuna. Otin myös nopeustestin tämän viestin kirjoittamisen aikaan.
Pelaamiseen olen suositellut tuota siltaamista. Silloin vain laite kiinni verkkokaapelilla tuohon LAN4-porttiin. 4K-kuvanlaatu tarvitsee jo nopeutta. Me olemme määritelleet, että Telia TV:n kautta UltraHD -kuvanlaatu vaatii vähintään 25Mbit/s nopeuden. Tämän lisäksi laitteiden pitää tukea kyseistä kuvanlaatua. Silläkään puolen ei pitäisi tulla näillä sinun nopeuksilla häiriöitä. Toki kaikki palveluntarjoajat määrittelevät omat nopeutensa tietylle kuvanlaadulle, omassa palvelussaan. Tuo 25Mbit/s on aika monella käytössä.
Eli kaapelilla vaan kiinni LAN4 porttiin, eikä tarvitse itse mennä niitä asetuksia muuttelemaan modeemin hallinnasta käsin, sieltä WAN Settings?
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Eli kaapelilla vaan kiinni LAN4 porttiin, eikä tarvitse itse mennä niitä asetuksia muuttelemaan modeemin hallinnasta käsin, sieltä WAN Settings?
Siltaaminen pitää tehdä vielä erikseen sieltä modeemin hallintasivun kautta. Siitä löytyy tarkempi ohje täältä kohdasta Modeemin asettaminen siltaavaan tilaan.
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@MikaelMu@ kirjoitti:
Saatko samanlaista nopeutta myös Telian serverin kautta? Nyt testi on käynyt Viron puolella. Tuo langattoman verkon puoli voi jäädä siihenkin, että se kanava jota verkko käyttää on ruuhkautunut. Siihen auttaa kun käy vaihtamassa langattoman verkon kanavaa sieltä modeemin asetusten kautta.
Jos nopeus ei vieläkään nouse paremmaksi niin otatko yhteyttä meihin. Päästään tutkimaan tarkemmin mistä se voisi jäädä kiinni.
Minulla oli tuossa aiemmassa nopeustestissä vpn päällä, ihme että heitti viron vaikka alueena suomi. No mutta nyt kokeiltuani taas telian serverin kautta niin sai ihan kohtuu lukeman kellon ajan huomioiden. Puhelimellakin wifin kautta DW 530mbps UP 92,8mbps. Tein silti tästä häiriöilmoituksen, koska nopeudet ovat kuitenkin olleet todella huonot jo pitkään tänä vuonna. Aikaisempina vuosina saattanut hetkellisiä nopeuden huonontumisia olla ollut, mutta ei näin pitkään jatkuneita, mitä nyt tänä vuonna on ollut. Toivottavaa olisi että, saataisiin tarkistettua ainakin kaapelimodeemin signaalitasot sekä varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka kunnolla. Hyviä neuvoja olen täältä yhteisöstäkin saanut siitä iso kiitos! 🙂>
Edit JoonasLam: upotettu kuva viestiin
Kaikki VPN sovellukset pudottavat huomattavasti yhteysnopeuksia. Normaalisti XXL -yhteydellä nopeus on minulla ympäri vuorokauden 800 - 980 Mb/s.Viimeksi testasin F-Secure Freedomia, ja nopeus putosi alle 300Mb/s. Se on kuitenkin ihan hyvä tulos verrattuna muihin VPN sovelluksiin. Kun Vpn -sovelluksen aktivoi, kulkee nettiliikenne sen jälkeen sovelluksen osoittaman palvelimen kautta, joka voi rajoittaa nopeutta todella paljon. Varsinkaan ulkomailla olevat palvelimet eivät ole tarkoitettu Suomen datanopeuksiin. Siis haluaako surffata anonyymina vai kunnon nopeuksilla?
hrtm58.fi
@HRTM58@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@MikaelMu@ kirjoitti:
Saatko samanlaista nopeutta myös Telian serverin kautta? Nyt testi on käynyt Viron puolella. Tuo langattoman verkon puoli voi jäädä siihenkin, että se kanava jota verkko käyttää on ruuhkautunut. Siihen auttaa kun käy vaihtamassa langattoman verkon kanavaa sieltä modeemin asetusten kautta.
Jos nopeus ei vieläkään nouse paremmaksi niin otatko yhteyttä meihin. Päästään tutkimaan tarkemmin mistä se voisi jäädä kiinni.
Minulla oli tuossa aiemmassa nopeustestissä vpn päällä, ihme että heitti viron vaikka alueena suomi. No mutta nyt kokeiltuani taas telian serverin kautta niin sai ihan kohtuu lukeman kellon ajan huomioiden. Puhelimellakin wifin kautta DW 530mbps UP 92,8mbps. Tein silti tästä häiriöilmoituksen, koska nopeudet ovat kuitenkin olleet todella huonot jo pitkään tänä vuonna. Aikaisempina vuosina saattanut hetkellisiä nopeuden huonontumisia olla ollut, mutta ei näin pitkään jatkuneita, mitä nyt tänä vuonna on ollut. Toivottavaa olisi että, saataisiin tarkistettua ainakin kaapelimodeemin signaalitasot sekä varmistaa toimiiko yhteys modeemille saakka kunnolla. Hyviä neuvoja olen täältä yhteisöstäkin saanut siitä iso kiitos! 🙂>
Edit JoonasLam: upotettu kuva viestiin
Kaikki VPN sovellukset pudottavat huomattavasti yhteysnopeuksia. Normaalisti XXL -yhteydellä nopeus on minulla ympäri vuorokauden 800 - 980 Mb/s.Viimeksi testasin F-Secure Freedomia, ja nopeus putosi alle 300Mb/s. Se on kuitenkin ihan hyvä tulos verrattuna muihin VPN sovelluksiin. Kun Vpn -sovelluksen aktivoi, kulkee nettiliikenne sen jälkeen sovelluksen osoittaman palvelimen kautta, joka voi rajoittaa nopeutta todella paljon. Varsinkaan ulkomailla olevat palvelimet eivät ole tarkoitettu Suomen datanopeuksiin. Siis haluaako surffata anonyymina vai kunnon nopeuksilla?
hrtm58.fi
Kunnon nopeuksilla ehdottomasti! Tuli kokeiltua tuota Nortonin Secure VPN ja todettua että huononsi tilannettani entisestään joten, ei kiitos sitä en laita enää missään nimessä päälle. Nopeus otettu tämän viestin yhteydessä.
Edit JoonasLam: upotettu kuva viestiin
Minulla on nyt ilmennyt samaa kuin aloittajalla, eli XXL-yhteys 500-1000 Mbs (taloyhtiön verkkosopimus tms.) liittymä on Speedtestillä vain 30-70/42-88 (testattu tänään useita kertoja, toivon että nyt olisi kyse jostain tämänhetkisestä häiriöstä, mistä tosin ei tietoa Telian häiriökartalla). Verkkopiuhalla ei ole mahdollista testata, koska nykyisissä tietokoneissa on vain langaton verkkoyhteys (kaapeliyhteys mahdollinen ainoastaan usb/verkko/sähkösovittimilla, jotka syö/pilaa käytännössä koko kaistan) mutta aiemmin nopeus ollut 400-608/194-273 (tosin niidenkin osalta on aika alhainen vs tilattu nopeus)
Käytössä Technicolor TG799 Xtream -palvelureititin, josta olen yhteyden nopeutta nostaessani varmistanut, että palvelee myös tällä XXL-nopeudella.
@wijulepa@ kirjoitti:
Minulla on nyt ilmennyt samaa kuin aloittajalla, eli XXL-yhteys 500-1000 Mbs (taloyhtiön verkkosopimus tms.) liittymä on Speedtestillä vain 30-70/42-88 (testattu tänään useita kertoja, toivon että nyt olisi kyse jostain tämänhetkisestä häiriöstä, mistä tosin ei tietoa Telian häiriökartalla). Verkkopiuhalla ei ole mahdollista testata, koska nykyisissä tietokoneissa on vain langaton verkkoyhteys (kaapeliyhteys mahdollinen ainoastaan usb/verkko/sähkösovittimilla, jotka syö/pilaa käytännössä koko kaistan) mutta aiemmin nopeus ollut 400-608/194-273 (tosin niidenkin osalta on aika alhainen vs tilattu nopeus)
Käytössä Technicolor TG799 Xtream -palvelureititin, josta olen yhteyden nopeutta nostaessani varmistanut, että palvelee myös tällä XXL-nopeudella.
Suosittelen kokeilemaan ensisijaisesti laitteen resetoimista (ei uudelleenkäynnistämistä pelkästään). Oletko kokeillut vaihtaa johtoa modeemin ja seinän välillä? Lisäksi jos sinulla on muita pistokkeita, niin oletko testannut niistä mahdollisesti yhteyttä?
Tuo Telian nopeustesti näyttää aina alakanttiin, esim. mulla vain 826/117 Mbit kun speedtest sovellus (Windows) antaa ylseensä sellaista 944 Mbit lukemia. Eli kannattaa asentaa se sovellus jos haluaa nopeuksia mittailla.
Kiinteissä yhteyksissä kellonajalla ei saisi olla mitään merkitystä, ellei sitten kyseessä ole jaettu tilaajakaista. Vieläköhän niitä harrastetaan kaapelineteissä, eikös nykyään joka puolella ole kuitenkin jo tähtiverkko ja tilaajakohtaiset, jakamattomat yhteydet sieltä runkoverkon kytkimiltä?
@SINAD@ kirjoitti:
Tuo Telian nopeustesti näyttää aina alakanttiin, esim. mulla vain 826/117 Mbit kun speedtest sovellus (Windows) antaa ylseensä sellaista 944 Mbit lukemia. Eli kannattaa asentaa se sovellus jos haluaa nopeuksia mittailla.
Kiinteissä yhteyksissä kellonajalla ei saisi olla mitään merkitystä, ellei sitten kyseessä ole jaettu tilaajakaista. Vieläköhän niitä harrastetaan kaapelineteissä, eikös nykyään joka puolella ole kuitenkin jo tähtiverkko ja tilaajakohtaiset, jakamattomat yhteydet sieltä runkoverkon kytkimiltä?
Harvassa tahtoo nykyään ne taloyhtiöt olla missä ketjuverkossa signaali kulkisi, puhumattakaan runkoverkosta. Meillä kiinteänverkon yhteydet on pyritty siten rakentamaan, että asiakas saa tilaamansa nopeuden pistokkeelle kellonajasta ja verkon muusta käytöstä riippumatta.
Tuo telia.fi/nopeustesti sivusto vielä muutamia vuosia sitten antoi hyvin hitaita tuloksia vrt. speedtest.net, mutta sivustolle tehdyn muutoksen jälkeen erot ovat pienentyneet merkittävästi. Henkilökohtaisesti edelleen suosin speedtest.net sivustoa ja sovellusta. telia.fi sivuston nopeustesti kyllä asiansa jo nykyään ajaa ja sillä voi luotettavasti selvittää yhteyden nopeutta, varsinkin 1000M alemmissa nopeusluokissa.
@wijulepa@ kirjoitti:
Minulla on nyt ilmennyt samaa kuin aloittajalla, eli XXL-yhteys 500-1000 Mbs (taloyhtiön verkkosopimus tms.) liittymä on Speedtestillä vain 30-70/42-88 (testattu tänään useita kertoja, toivon että nyt olisi kyse jostain tämänhetkisestä häiriöstä, mistä tosin ei tietoa Telian häiriökartalla). Verkkopiuhalla ei ole mahdollista testata, koska nykyisissä tietokoneissa on vain langaton verkkoyhteys (kaapeliyhteys mahdollinen ainoastaan usb/verkko/sähkösovittimilla, jotka syö/pilaa käytännössä koko kaistan) mutta aiemmin nopeus ollut 400-608/194-273 (tosin niidenkin osalta on aika alhainen vs tilattu nopeus)
Käytössä Technicolor TG799 Xtream -palvelureititin, josta olen yhteyden nopeutta nostaessani varmistanut, että palvelee myös tällä XXL-nopeudella.
Joo ei ole minullakaan tilanne parantunut. Näin iltaa kohden nopeudet erittäin huonot. Ei todellakaan mitenkään hyväksyttävät.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuvat tekstiin.
@SINAD@ kirjoitti:
Tuo Telian nopeustesti näyttää aina alakanttiin, esim. mulla vain 826/117 Mbit kun speedtest sovellus (Windows) antaa ylseensä sellaista 944 Mbit lukemia. Eli kannattaa asentaa se sovellus jos haluaa nopeuksia mittailla.
Kiinteissä yhteyksissä kellonajalla ei saisi olla mitään merkitystä, ellei sitten kyseessä ole jaettu tilaajakaista. Vieläköhän niitä harrastetaan kaapelineteissä, eikös nykyään joka puolella ole kuitenkin jo tähtiverkko ja tilaajakohtaiset, jakamattomat yhteydet sieltä runkoverkon kytkimiltä?
Otin testit Telian nopeustestillä sekä sovelluksella.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuvat tekstiin.
@PiaJo@ kirjoitti:
@wijulepa@ kirjoitti:
Minulla on nyt ilmennyt samaa kuin aloittajalla, eli XXL-yhteys 500-1000 Mbs (taloyhtiön verkkosopimus tms.) liittymä on Speedtestillä vain 30-70/42-88 (testattu tänään useita kertoja, toivon että nyt olisi kyse jostain tämänhetkisestä häiriöstä, mistä tosin ei tietoa Telian häiriökartalla). Verkkopiuhalla ei ole mahdollista testata, koska nykyisissä tietokoneissa on vain langaton verkkoyhteys (kaapeliyhteys mahdollinen ainoastaan usb/verkko/sähkösovittimilla, jotka syö/pilaa käytännössä koko kaistan) mutta aiemmin nopeus ollut 400-608/194-273 (tosin niidenkin osalta on aika alhainen vs tilattu nopeus)
Käytössä Technicolor TG799 Xtream -palvelureititin, josta olen yhteyden nopeutta nostaessani varmistanut, että palvelee myös tällä XXL-nopeudella.
Suosittelen kokeilemaan ensisijaisesti laitteen resetoimista (ei uudelleenkäynnistämistä pelkästään). Oletko kokeillut vaihtaa johtoa modeemin ja seinän välillä? Lisäksi jos sinulla on muita pistokkeita, niin oletko testannut niistä mahdollisesti yhteyttä?
Laite on resetoitu (tosin ohje “paina 10 sekuntia, jos painat pidempään mitään ei tapahdu” on aika vaativa, sekkarillakaan sen saaminen mätsäämään ei tuntunut auttavan, mutta ainakin valot alkoivat käyttäytymään ohjeiden mukaisesti), kaikki ohjeiden jipot on tosiaan kokeiltu. Asunnon eri pistokkeista ei yhteyttä ole ollut mihinkään alunperinkään, todennäköisesti niihin ei ole rakennusvaiheessa mitään piuhantapaistakaan laitettu. Piuha (kuten laitekin) on alle vuoden vanha eikä vaikuttaisi olevan mitään vikaa: nopeuden pudotus tapahtui yhtäkkisesti, kuin seinään iskeytyen. Tympeää maksaa nopeimmasta yhteydestä, kun toteutuva yhteys on sama kuin alin hintaluokka. En ole viitsinyt alentaa yhteysnopeutta, kun sen jälkeen tuskin mikään liikkuu.
@SINAD@ kirjoitti:
Tuo Telian nopeustesti näyttää aina alakanttiin, esim. mulla vain 826/117 Mbit kun speedtest sovellus (Windows) antaa ylseensä sellaista 944 Mbit lukemia. Eli kannattaa asentaa se sovellus jos haluaa nopeuksia mittailla.
Kiinteissä yhteyksissä kellonajalla ei saisi olla mitään merkitystä, ellei sitten kyseessä ole jaettu tilaajakaista. Vieläköhän niitä harrastetaan kaapelineteissä, eikös nykyään joka puolella ole kuitenkin jo tähtiverkko ja tilaajakohtaiset, jakamattomat yhteydet sieltä runkoverkon kytkimiltä?
Minä olen testaillut eri nopeusmittareilöa verkossa
ja kännykkäaplikaatioilla, samansuuntaisia tuloksia tulee. Työnantajan VPN syö nopeutta vain erittäin vähän, joten ehkä jollain tapaa uskottavia tuloksia antavat.
Yhteyden hidastelessa on hyvä tehdä seuraavat testit/kartoitukset alkuun.
Modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistys.
Yhteyden testaaminen verkkokaapelilla CAT5e tai uudempi, jos ei mahdollista niin käytä 5GHz wlan taajuutta. (ota huomioon että langattomasti tuskin tulet saamaan gigabitin nopeutta)
Yhteyden testaaminen ilman VPN yhteyttä.
Yhteyden testaamien toisella laitteella mikäli mahdollista.
Yhteyden nopeuden jäädessä normaalin vaihteluvälin alapuolelle tulee testien jälkeen tilanteesta luoda häiriöilmoitus. Se onnistuu mielestäni helpoiten Minun Telian kautta lomakkeella tai chatin välityksellä.