@KaPetri@ kirjoitti:
Yhteyden hidastelessa on hyvä tehdä seuraavat testit/kartoitukset alkuun.
Modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistys.
Yhteyden testaaminen verkkokaapelilla CAT5e tai uudempi, jos ei mahdollista niin käytä 5GHz wlan taajuutta. (ota huomioon että langattomasti tuskin tulet saamaan gigabitin nopeutta)
Yhteyden testaaminen ilman VPN yhteyttä.
Yhteyden testaamien toisella laitteella mikäli mahdollista.
Yhteyden nopeuden jäädessä normaalin vaihteluvälin alapuolelle tulee testien jälkeen tilanteesta luoda häiriöilmoitus. Se onnistuu mielestäni helpoiten Minun Telian kautta lomakkeella tai chatin välityksellä.
Nämä kartoitukset olen tähän mennessä tehnyt.
-Modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistys. Monia kertoja sekä myös resetointi.
-Yhteyden testaaminen verkkokaapelilla CAT5e tai uudempi. Minulla menee verkkokaapeli CAT6 suoraan tietokoneeseen, en käytä wlania laisinkaan.
-Yhteyden testaaminen ilman VPN yhteyttä. Kerran kokeillut käyttää VPN, muuten ilman koko ajan.
-Uusimmat ajurit ladattu verkkosovittimeen.
-Häiriöilmoituksen olen tehnyt. Laitteessa ei ole mitään vikaa.
Työskentelen tällä hetkellä etänä koulusta, niin yritän ottaa noita nopeuksia aamusta iltaan kuin suinkin vain kerkiän, kunnes niitä on hyvä nippu kerättynä. Lähetän ne sitten teille, jotta näette miten ne nopeudet laskee kuin lehmän häntä iltaa kohden.
Lauantai illan nopeustesti.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin.
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Lauantai illan nopeustesti.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin.
@Mikko87fin laitoit että olet tehnyt häiriöilmoituksen tekniselle puolelle, niin onko siihen kuulunut vastausta? Jos joo, niin mitä kerrottiin?
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Lauantai illan nopeustesti.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin.
@Mikko87fin laitoit että olet tehnyt häiriöilmoituksen tekniselle puolelle, niin onko siihen kuulunut vastausta? Jos joo, niin mitä kerrottiin?
Näin minulle vastattiin: Kaapelinettien tapauksissa voidaan miltein aina rajata vika suoraan kaapelimodeemiin. Mikäli ongelma jatkuu myös toisessa modeemissa, niin on vikaa sitten rajattava kaapeliyhteyden kautta. Mikäli käytössä on KaapeliTV jonka kanavat näkyvät moitteetta, niin rajataan vikaa vielä enemmän tuohon modeemiin. Teillä on mahdollista hakea veloitukseton lainamodeemi/reititin Telian Kivijalkakaupasta. Olen myös valtuuttanut tuon teidän vanhan modeemin uudelleen. Signaalien voimakkuudet näyttävät normaalilta.
Kaapeliongelmissa voitaisiin käydä läpi muutama perusasia.
Liittymän hidastelutapauksissa tulee ajaa nopeustestejä http://speedtest.net -sivustolla. Ennen nopeustestin ajamista tulee varmistaa seuraavat asiat:
Testilaitteella ei saa olla VPN-yhteyttä päällä (esim. F-Secure Freedome)
Mikään muu verkkolaite tai ohjelmisto ei saa kuormittaa yhteyttä testin aikana
Testilaitteen tulee olla kytkettynä Cat5e- tai Cat6-verkkokaapelilla modeemiin
Varmista testilaitteella, että modeemin ja koneen fyysinen linkki on varmasti ylhäällä 1000Mbps nopeudella
Testilaitteen suorituskyvyn tulee olla riittävä yhteyden korkeaa nopeutta varten
Huomaathan, että naapureiden tullessa kotiin voivat tietyt Wifi taajuudet mennä tukkoon. Näitä pääset säätämään laitteen hallintapaneelista.
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Lauantai illan nopeustesti.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin.
@Mikko87fin laitoit että olet tehnyt häiriöilmoituksen tekniselle puolelle, niin onko siihen kuulunut vastausta? Jos joo, niin mitä kerrottiin?
Näin minulle vastattiin: Kaapelinettien tapauksissa voidaan miltein aina rajata vika suoraan kaapelimodeemiin. Mikäli ongelma jatkuu myös toisessa modeemissa, niin on vikaa sitten rajattava kaapeliyhteyden kautta. Mikäli käytössä on KaapeliTV jonka kanavat näkyvät moitteetta, niin rajataan vikaa vielä enemmän tuohon modeemiin. Teillä on mahdollista hakea veloitukseton lainamodeemi/reititin Telian Kivijalkakaupasta. Olen myös valtuuttanut tuon teidän vanhan modeemin uudelleen. Signaalien voimakkuudet näyttävät normaalilta.
Kaapeliongelmissa voitaisiin käydä läpi muutama perusasia.
Liittymän hidastelutapauksissa tulee ajaa nopeustestejä http://speedtest.net -sivustolla. Ennen nopeustestin ajamista tulee varmistaa seuraavat asiat:
Testilaitteella ei saa olla VPN-yhteyttä päällä (esim. F-Secure Freedome)
Mikään muu verkkolaite tai ohjelmisto ei saa kuormittaa yhteyttä testin aikana
Testilaitteen tulee olla kytkettynä Cat5e- tai Cat6-verkkokaapelilla modeemiin
Varmista testilaitteella, että modeemin ja koneen fyysinen linkki on varmasti ylhäällä 1000Mbps nopeudella
Testilaitteen suorituskyvyn tulee olla riittävä yhteyden korkeaa nopeutta varten
Huomaathan, että naapureiden tullessa kotiin voivat tietyt Wifi taajuudet mennä tukkoon. Näitä pääset säätämään laitteen hallintapaneelista.
Tuo toinen modeemi kannattaa tosiaan testata ja vaihtaa kaapelit.
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
@PiaJo@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Lauantai illan nopeustesti.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin.
@Mikko87fin laitoit että olet tehnyt häiriöilmoituksen tekniselle puolelle, niin onko siihen kuulunut vastausta? Jos joo, niin mitä kerrottiin?
Näin minulle vastattiin: Kaapelinettien tapauksissa voidaan miltein aina rajata vika suoraan kaapelimodeemiin. Mikäli ongelma jatkuu myös toisessa modeemissa, niin on vikaa sitten rajattava kaapeliyhteyden kautta. Mikäli käytössä on KaapeliTV jonka kanavat näkyvät moitteetta, niin rajataan vikaa vielä enemmän tuohon modeemiin. Teillä on mahdollista hakea veloitukseton lainamodeemi/reititin Telian Kivijalkakaupasta. Olen myös valtuuttanut tuon teidän vanhan modeemin uudelleen. Signaalien voimakkuudet näyttävät normaalilta.
Kaapeliongelmissa voitaisiin käydä läpi muutama perusasia.
Liittymän hidastelutapauksissa tulee ajaa nopeustestejä http://speedtest.net -sivustolla. Ennen nopeustestin ajamista tulee varmistaa seuraavat asiat:
Testilaitteella ei saa olla VPN-yhteyttä päällä (esim. F-Secure Freedome)
Mikään muu verkkolaite tai ohjelmisto ei saa kuormittaa yhteyttä testin aikana
Testilaitteen tulee olla kytkettynä Cat5e- tai Cat6-verkkokaapelilla modeemiin
Varmista testilaitteella, että modeemin ja koneen fyysinen linkki on varmasti ylhäällä 1000Mbps nopeudella
Testilaitteen suorituskyvyn tulee olla riittävä yhteyden korkeaa nopeutta varten
Huomaathan, että naapureiden tullessa kotiin voivat tietyt Wifi taajuudet mennä tukkoon. Näitä pääset säätämään laitteen hallintapaneelista.
Tuo toinen modeemi kannattaa tosiaan testata ja vaihtaa kaapelit.
Voin käydä hakemassa telian liikkeestä toisen modeemin testiin kunhan tässä kerkiän. Epäilen silti vahvasti, että tämän hetkisessä laitteessani taikka kaapeleissani mitään vikaa ole. Niinkuin olen moneen kertaan todennut, nämä nopeuden huonontumiset alkavat yleensä iltapäivästä jolloin iltaa kohden menee vain entistä huonommaksi (alle lataus 100mbps). Tutkin noita vanhempia ottamiani nopeustestejä niin huomasin, että nämä nopeuden huonontumiset olisivat alkaneet tossa kesä/heinäkuun vaihteessa. Kyllähän tämä edelleen hyviä nopeuksia antaa mutta vain tiettyihin aikoihin. Hyvät nopeudet ainoastaan yöllä sekä aamulla/aamupäivä, iltapäivästä alkaa huonontumaan dramaattisesti iltaa kohden. Laitoin vielä nopeustestit viime yöltä klo.2.00-2.01.
Edit HannaMarikaL: Upotettu kuvat tekstiin.
Taas ollaan siinä kohtaa iltaa kun nopeudet ovat äärimmäisen huonot.
Edit MinnaLN: upotettu kuvat.
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Taas ollaan siinä kohtaa iltaa kun nopeudet ovat äärimmäisen huonot.
Edit MinnaLN: upotettu kuvat.
Moi, onko tässä nyt tullut ratkaisu?
Mulla on sama tarina, iltaisin aina hidastelee, alle 200mbit, joskus alle 100.
@Nemiers@ kirjoitti:
@Mikko87fin@ kirjoitti:
Taas ollaan siinä kohtaa iltaa kun nopeudet ovat äärimmäisen huonot.
Edit MinnaLN: upotettu kuvat.
Moi, onko tässä nyt tullut ratkaisu?
Mulla on sama tarina, iltaisin aina hidastelee, alle 200mbit, joskus alle 100.
Ei ole tullut ratkaisua. Edelleen hidastelee näin iltaisin. Oletko tehnyt häiriöilmoituksen? Mun on pitänyt hakea laina modeemia kokeiluun, mutta edelleenkään en ole "kerinnyt" hakemaan näin joulu kiireiden. Epäilen kyllä suuresti, että modeemissa tai piuhoissa mitään vikaa olisi laisinkaan.
Edit MinnaLN: upotettu kuva.
Häiriöilmoitus tehty. Ensimäisenä päivänä tuli vastaus:
Kiitos viestistäsi. Katsoin tuon linjan tilanteen ja sen osalta yhteys toimii normaalisti Telian verkon ja modeemin välillä. Liittymän hidastelutapauksissa tulee nopeustestejä speedtest.net -sivustolla. Ennen nopeustestin ajamista tulee varmistaa seuraavat asiat: Testilaitteella ei saa olla VPN-yhteyttä päällä (esim. F-Secure Freedome)
Mikään muu verkkolaite tai ohjelmisto ei saa kuormittaa yhteyttä testin aikana
Testilaitteen tulee olla kytkettynä Cat5e- tai Cat6-verkkokaapelilla modeemiin. Testilaitteen suorituskyvyn tulee olla riittävä yhteyden korkeaa nopeutta varten.
Toimiiko kaapelitv normaalisti?
Eilen otin yhteyttä chattissa samana aikana milloin netti oli hidas, vastaus oli samanlainen. Ei ne pysty nopeuta testaamaan.
Mun mielestä heille ei riittää nettin nopeutta kaikkille, ja se on siinä. Samana aikana voit tehdä mitä vaan, kaikki viat aina on meidän puolella. Aika harvoin on ongelmia ollut, siksi olen Telian asiakas, mutta samanlaiset jutut aina, joskus aikana oli ADSL ongelmia, silloin Telian puolella kaikki oli tiptop, mutta pari päivät meni ja ongelma hoitui ``itsestään``.
Mutta tämä hidastaminen ei loppuu muuten jos sulle on jatkuvasti yli kuukaisi sama ongelma.
Aamulla taas kaikki hyvin.
@Nemiers@ kirjoitti:
Häiriöilmoitus tehty. Ensimäisenä päivänä tuli vastaus:
Kiitos viestistäsi. Katsoin tuon linjan tilanteen ja sen osalta yhteys toimii normaalisti Telian verkon ja modeemin välillä. Liittymän hidastelutapauksissa tulee nopeustestejä speedtest.net -sivustolla. Ennen nopeustestin ajamista tulee varmistaa seuraavat asiat: Testilaitteella ei saa olla VPN-yhteyttä päällä (esim. F-Secure Freedome)
Mikään muu verkkolaite tai ohjelmisto ei saa kuormittaa yhteyttä testin aikana
Testilaitteen tulee olla kytkettynä Cat5e- tai Cat6-verkkokaapelilla modeemiin. Testilaitteen suorituskyvyn tulee olla riittävä yhteyden korkeaa nopeutta varten.
Toimiiko kaapelitv normaalisti?
Eilen otin yhteyttä chattissa samana aikana milloin netti oli hidas, vastaus oli samanlainen. Ei ne pysty nopeuta testaamaan.
Mun mielestä heille ei riittää nettin nopeutta kaikkille, ja se on siinä. Samana aikana voit tehdä mitä vaan, kaikki viat aina on meidän puolella. Aika harvoin on ongelmia ollut, siksi olen Telian asiakas, mutta samanlaiset jutut aina, joskus aikana oli ADSL ongelmia, silloin Telian puolella kaikki oli tiptop, mutta pari päivät meni ja ongelma hoitui ``itsestään``.
Mutta tämä hidastaminen ei loppuu muuten jos sulle on jatkuvasti yli kuukaisi sama ongelma.
Aamulla taas kaikki hyvin.
Oliko niin, että nämä ovat kaikki langattoman verkon kautta otettuja nopeustestin tuloksia? Oletko muuttanut langattoman verkon asetuksia modeemista?
Ei ole langaton kortti tietokoneessa olenkaan. Ohjeet osan kyylä seuraamaan.
Eli on tehty kaikki mitä pyydetty. Vielä varmuuden vuoksi otin langatonta nettiä retittimestä pois päältä. Ja mittasin uudestaan. Saman hidas.
@Nemiers@ kirjoitti:
Ei ole langaton kortti tietokoneessa olenkaan. Ohjeet osan kyylä seuraamaan.
Eli on tehty kaikki mitä pyydetty. Vielä varmuuden vuoksi otin langatonta nettiä retittimestä pois päältä. Ja mittasin uudestaan. Saman hidas.
Olet ollut jo meidän Häiriöilmoituksiin yhteydessä, niin toivoisin sinun testaavan toista modeemia / kaapeleita. Mikäli löytyisi toinen läppäri millä testata, niin olisi hyvä. Me näemme verkon tilanteen tarkkaan ja yhteysnopeudet. Sen jälkeen olisi hyvä testata laitepuoli eli modeemi, johdot ja tietokone.
Täällä samat ongelmat jo toista kuukautta. Eli aamulla toimii kuin unelma noin 750-850Mbps ja iltapäivästä lähtien hidastuen illan 100-200Mbps. Sitten yöllä 01-02 jälkeen taas hyvin aamun lukemiin.
Täytyy laittaa kanssa häiriöilmoitusta kehiin. Enemmän tämä näyttää kapasiteettiongelmalta.
@PiaJo@ kirjoitti:
@Nemiers@ kirjoitti:
Ei ole langaton kortti tietokoneessa olenkaan. Ohjeet osan kyylä seuraamaan.
Eli on tehty kaikki mitä pyydetty. Vielä varmuuden vuoksi otin langatonta nettiä retittimestä pois päältä. Ja mittasin uudestaan. Saman hidas.
Olet ollut jo meidän Häiriöilmoituksiin yhteydessä, niin toivoisin sinun testaavan toista modeemia / kaapeleita. Mikäli löytyisi toinen läppäri millä testata, niin olisi hyvä. Me näemme verkon tilanteen tarkkaan ja yhteysnopeudet. Sen jälkeen olisi hyvä testata laitepuoli eli modeemi, johdot ja tietokone.
Samat ongelmat jatkuu. Kysymys Telian puolelle, jos nyt kolme tällä vahvistettu eri asiakaita huomaa samat ongelmat eikö se näyttää ongelman olemassa muaalla kuin tietokoneessa, sen johdossa, tai modeemin johdossa. Jos hidastaminen olisi jatkuva, se on eri juttu, mutta hidastaminen on tiety aika, ja siten loppuu. Ja ´´satunaisesti´´ illalla milloin kaikki käyttää nettiä eniten. Jos näette verkon tilanteen tarkkaan, se tarkoittaa, joku on tarkistanut että Telialta silloin (18-24 illalla) modemin asti on annettu ne maksimi nopeudet, mutta jostain syystä meille tulee vain noin 150Mbit nopeutta?
Ja miten sen laina laiteen saaminen korona aikana, onko pakko mennä jonku kauppaan?
K marketissa Telian pisteesä ainakin ei ollut laina laiteet. ☹️>
Hidastelun jatkuessa kirjaathan häiriöilmoituksen meille Minun Telian kautta mahdollisimman tarkoin esimerkein.
Jos usealla läheiselle liittymällä on samaa oiretta samaan aikaan niin kyllähän se verkon suuntaan silloin viittaa.
Pyydämme kuitenkin aina ennen häiriöilmoituksen jättämistä testaamaan yhteyden verkkokaapelin kautta. Langattomalle verkolle on tyypillistä hidastua iltaisin, mikäli yhteys tulee taloyhtiöön ja käytössä on 2,4GHz taajuudella toimiva yhteys.
Lainamodeemi on saatavissa vain Telia Kaupan kautta. Shop in shopeissa eli myyntipisteillä ei ole lainalaitteita.
@KaPetri@ kirjoitti:
Hidastelun jatkuessa kirjaathan häiriöilmoituksen meille Minun Telian kautta mahdollisimman tarkoin esimerkein.
Jos usealla läheiselle liittymällä on samaa oiretta samaan aikaan niin kyllähän se verkon suuntaan silloin viittaa.
Pyydämme kuitenkin aina ennen häiriöilmoituksen jättämistä testaamaan yhteyden verkkokaapelin kautta. Langattomalle verkolle on tyypillistä hidastua iltaisin, mikäli yhteys tulee taloyhtiöön ja käytössä on 2,4GHz taajuudella toimiva yhteys.
Lainamodeemi on saatavissa vain Telia Kaupan kautta. Shop in shopeissa eli myyntipisteillä ei ole lainalaitteita.
Tein häiriöilmoituksen, jossa kerroin tilanteen, että kello 0100-1600 päivittäin yhteys toimii vaihteluväin 400-1000 puitteissa pääosin 750-850. Kello 1600 jälkeen alkaa hidastumaan ja menee alle 400 ja pahimmillaan on ollut 140 iltauutisten jälkeen. Kaikki mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi siltaavassa tilassa. Keskustelin teidän ihmisen kanssa puhelimessa ja hän oli samaa mieltä kanssani, että vika ei olisi minun päässä. Eilen sunnuntaina sain tekstiviestin 0934, että liittymääni testataan ja yhteydessä voi olla katkoja. Sain seuraavan viestin tänään teknisestä tuesta:
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa Telian verkosta ei löytynyt. Muut kiinteistön liittymät toimivat, joten liittymäsi vika voi johtua omista kytkennöistäsi, laitteistasi tai kiinteistön vastuulla olevasta sisäverkosta.
Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta 0600-10100 (2,25e/min). Mikäli omat laitteet ja kytkennät ovat kunnossa, ole yhteydessä isännöitsijään kiinteistön sisäverkon korjauksesta T. Telia"
Eli säännölliset hidastumiset iltaisin ovat kiinteistön laitteisto/sisäverkkovikoja!!! Nyt en tiedä, mutta jos nuo mittaukset tehtiin silloin tekstiviestin lähetysaikana, niin ei siellä siihen aikaan mitään vikoja ole tähänkään asti ollut.
Tässä keskusteluryhmässä on jo useilla samoja havaintoja. Jos yhteys toimii vuorokausittain kaksikolmasosaa ongelmitta ja kokoajan vielä samoilla aikaväleillä, niin se ei ole sisäverkko/laite -ongelma.
Jos maksaa kiinteästä yhteydestä, jonka vaihteluväli on niin suuri kuin 400-1000, olettaa sen kuitenkin saavansa.
Oletko varma, että sisäverkko on kunnossa? Onko se milloin tehty? Meidän taloyhtiössä oli rojut vuodelta -89 ja oli mitä ihmeellisimpiä ongelmia, mutta antenniverkon saneerauksella (eli uudet pistorasiat ja muut passiiviosat) ongelmat loppuivat.
@AsiakasY@ kirjoitti:
Oletko varma, että sisäverkko on kunnossa? Onko se milloin tehty? Meidän taloyhtiössä oli rojut vuodelta -89 ja oli mitä ihmeellisimpiä ongelmia, mutta antenniverkon saneerauksella (eli uudet pistorasiat ja muut passiiviosat) ongelmat loppuivat.
Kuten tuossa sanoin, niin miksi tuo kaikki tapahtuu säännöllisesti vain ilta-aikaan ja muuten homma toimii ongelmitta. Ymmärtäisin sisäverkko-ongelmat, jos noita nopeuden alenemisia olis epäsäännöllisinä aikoina tai liittyen tiettyihin sääilmiöihin. Kaiken lisäksi oma asunto on lähinnä taloliittymää eli kaiken lyhyimmillä kaapeleilla.
Illalla liikenteen lisääntyessä voi häiriöiden määrä kasvaa ja väärillä sisäverkon osilla häiriöt vahvistuvat ja yhteysnopeus tippu. Tai joku laittaa viallisen television päälle ja aiheuttaa häiriöitä verkkoon.
@jywuo1@ kirjoitti:
Tein häiriöilmoituksen, jossa kerroin tilanteen, että kello 0100-1600 päivittäin yhteys toimii vaihteluväin 400-1000 puitteissa pääosin 750-850. Kello 1600 jälkeen alkaa hidastumaan ja menee alle 400 ja pahimmillaan on ollut 140 iltauutisten jälkeen. Kaikki mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi siltaavassa tilassa. Keskustelin teidän ihmisen kanssa puhelimessa ja hän oli samaa mieltä kanssani, että vika ei olisi minun päässä. Eilen sunnuntaina sain tekstiviestin 0934, että liittymääni testataan ja yhteydessä voi olla katkoja. Sain seuraavan viestin tänään teknisestä tuesta:
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa Telian verkosta ei löytynyt. Muut kiinteistön liittymät toimivat, joten liittymäsi vika voi johtua omista kytkennöistäsi, laitteistasi tai kiinteistön vastuulla olevasta sisäverkosta.
Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta 0600-10100 (2,25e/min). Mikäli omat laitteet ja kytkennät ovat kunnossa, ole yhteydessä isännöitsijään kiinteistön sisäverkon korjauksesta T. Telia"
Eli säännölliset hidastumiset iltaisin ovat kiinteistön laitteisto/sisäverkkovikoja!!! Nyt en tiedä, mutta jos nuo mittaukset tehtiin silloin tekstiviestin lähetysaikana, niin ei siellä siihen aikaan mitään vikoja ole tähänkään asti ollut.
Tässä keskusteluryhmässä on jo useilla samoja havaintoja. Jos yhteys toimii vuorokausittain kaksikolmasosaa ongelmitta ja kokoajan vielä samoilla aikaväleillä, niin se ei ole sisäverkko/laite -ongelma.
Jos maksaa kiinteästä yhteydestä, jonka vaihteluväli on niin suuri kuin 400-1000, olettaa sen kuitenkin saavansa.
Ilman tunnistautumista en voi tutkia jätettyä häiriöilmoitusta tarkemmin ja siksi olisi tärkeää selvittää asiaa esim. kirjautuneena chatissamme.
Häiriötä tutkitaan aina saatujen tietojen perusteella mahdollisimman tarkasti. Häiriö, joka esiintyy vain hetkittäin on vaikea havainnoida ja rajata ongelman juurisyytä. Ilman rajausta ja häiriön syyn selvittämistä ongelmaa ei voida myöskään korjata. Ongelmaa voi aiheuttaa esim. joku muu laite sisäverkossa, kuten @AsiakasY mainitsikin jo.
Pyydän siis olemaan yhteydessä joko meidän asiakaspalveluun tai lähettämään tekstiviestillä lisätietoja häiriöilmoituksen (saadun tekstarin) ohjeiden mukaan, jotta rajaamista voitaisiin edelleen tarkentaa.
@AsiakasY@ kirjoitti:
Illalla liikenteen lisääntyessä voi häiriöiden määrä kasvaa ja väärillä sisäverkon osilla häiriöt vahvistuvat ja yhteysnopeus tippu. Tai joku laittaa viallisen television päälle ja aiheuttaa häiriöitä verkkoon.
Luitko yhtään tätä ketjua aiemmalti? Marraskuusta lähtien näitä ongelmia on raportoitu jo useammalta. Ei kaikilla ole huonoa sisäverkkoa tai naapurilla viallista TV:tä.
Olisin odottanut verkkohallinnan mittauksien raportoinnissa myös aikaväliä, jolloin tuo mittaus tehtiin. Jos se tehtiin minulle tulleen tekstiviestin aikaan, niin ei sinä aikana ole missään vaiheessa ollut ongelmia enkä raportoinut ongelmia. Ongelmana on nopeuden aleneminen alle vaihteluvälin ilta-aikaan.
@HenriLie@ kirjoitti:
@jywuo1@ kirjoitti:
Tein häiriöilmoituksen, jossa kerroin tilanteen, että kello 0100-1600 päivittäin yhteys toimii vaihteluväin 400-1000 puitteissa pääosin 750-850. Kello 1600 jälkeen alkaa hidastumaan ja menee alle 400 ja pahimmillaan on ollut 140 iltauutisten jälkeen. Kaikki mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi siltaavassa tilassa. Keskustelin teidän ihmisen kanssa puhelimessa ja hän oli samaa mieltä kanssani, että vika ei olisi minun päässä. Eilen sunnuntaina sain tekstiviestin 0934, että liittymääni testataan ja yhteydessä voi olla katkoja. Sain seuraavan viestin tänään teknisestä tuesta:
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa Telian verkosta ei löytynyt. Muut kiinteistön liittymät toimivat, joten liittymäsi vika voi johtua omista kytkennöistäsi, laitteistasi tai kiinteistön vastuulla olevasta sisäverkosta.
Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta 0600-10100 (2,25e/min). Mikäli omat laitteet ja kytkennät ovat kunnossa, ole yhteydessä isännöitsijään kiinteistön sisäverkon korjauksesta T. Telia"
Eli säännölliset hidastumiset iltaisin ovat kiinteistön laitteisto/sisäverkkovikoja!!! Nyt en tiedä, mutta jos nuo mittaukset tehtiin silloin tekstiviestin lähetysaikana, niin ei siellä siihen aikaan mitään vikoja ole tähänkään asti ollut.
Tässä keskusteluryhmässä on jo useilla samoja havaintoja. Jos yhteys toimii vuorokausittain kaksikolmasosaa ongelmitta ja kokoajan vielä samoilla aikaväleillä, niin se ei ole sisäverkko/laite -ongelma.
Jos maksaa kiinteästä yhteydestä, jonka vaihteluväli on niin suuri kuin 400-1000, olettaa sen kuitenkin saavansa.
Ilman tunnistautumista en voi tutkia jätettyä häiriöilmoitusta tarkemmin ja siksi olisi tärkeää selvittää asiaa esim. kirjautuneena chatissamme.
Häiriötä tutkitaan aina saatujen tietojen perusteella mahdollisimman tarkasti. Häiriö, joka esiintyy vain hetkittäin on vaikea havainnoida ja rajata ongelman juurisyytä. Ilman rajausta ja häiriön syyn selvittämistä ongelmaa ei voida myöskään korjata. Ongelmaa voi aiheuttaa esim. joku muu laite sisäverkossa, kuten @AsiakasY mainitsikin jo.
Pyydän siis olemaan yhteydessä joko meidän asiakaspalveluun tai lähettämään tekstiviestillä lisätietoja häiriöilmoituksen (saadun tekstarin) ohjeiden mukaan, jotta rajaamista voitaisiin edelleen tarkentaa.
Kiitos vastauksesta,
nyt on pakko kysyä, mitä lisäinfoa pitäisi vielä olla, kun nopeudet ovat kaikkina niinä iltoina, kun ne olen mitannut kello 1800-2400 alle vaihteluvälin eli alle 400. Mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi sillattuna. Ei nämä ole hetkittäisiä tai satunnaisia tapahtumia. Jos teidän mittaus tehtiin silloin, kun tekstiviesti minulle tuli eli 0934 eilen, niin siihen aikaan EI OLE ollut minään päivänä ongelmia. Kuten kirjoitin ensimmäiseen viestiin tässä ketjussa, niin itse havaitsin tuon iltahidastumisen viime joulukuussa (en ollut sitä ennen vähään aikaan mitannut), kun isompi käyttöjärjestelmäjakelu tuli erittäin hitaasti.
Olen ilmeisesti ilmaissut itseni huonosti, jos sinulle ja @AsiakasY :lle on jäänyt mielikuva, että häiriöt on satunnaisia ja hetkittäisiä. Pahoittelen tuota. Kaikki nuo tiedot on annettu häiriöilmoituksessa ja olen keskustellut teidän edustajan kanssa kaksi kertaa puhelimessa. Hänen kanssaan oltiin aika samanmielisiä ongelmasta, mutta tuo verkkohallinnan viesti oli jotain muuta.
Kyllä minua asiakkaana kiinnostaa, että saan maksamani palvelun sellaisena kuin se on luvattu. Totta kai hyväksyn hetkittäiset ja satunnaiset nopeuden muutokset, mutta nyt jo kolmatta kuukautta (omat havainnot) jatkuvat eivät enää ole hyväksyttäviä.
edit katjane: pingattu käyttäjätunnus
@HenriLie@ kirjoitti:
@jywuo1@ kirjoitti:
Tein häiriöilmoituksen, jossa kerroin tilanteen, että kello 0100-1600 päivittäin yhteys toimii vaihteluväin 400-1000 puitteissa pääosin 750-850. Kello 1600 jälkeen alkaa hidastumaan ja menee alle 400 ja pahimmillaan on ollut 140 iltauutisten jälkeen. Kaikki mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi siltaavassa tilassa. Keskustelin teidän ihmisen kanssa puhelimessa ja hän oli samaa mieltä kanssani, että vika ei olisi minun päässä. Eilen sunnuntaina sain tekstiviestin 0934, että liittymääni testataan ja yhteydessä voi olla katkoja. Sain seuraavan viestin tänään teknisestä tuesta:
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa Telian verkosta ei löytynyt. Muut kiinteistön liittymät toimivat, joten liittymäsi vika voi johtua omista kytkennöistäsi, laitteistasi tai kiinteistön vastuulla olevasta sisäverkosta.
Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta 0600-10100 (2,25e/min). Mikäli omat laitteet ja kytkennät ovat kunnossa, ole yhteydessä isännöitsijään kiinteistön sisäverkon korjauksesta T. Telia"
Eli säännölliset hidastumiset iltaisin ovat kiinteistön laitteisto/sisäverkkovikoja!!! Nyt en tiedä, mutta jos nuo mittaukset tehtiin silloin tekstiviestin lähetysaikana, niin ei siellä siihen aikaan mitään vikoja ole tähänkään asti ollut.
Tässä keskusteluryhmässä on jo useilla samoja havaintoja. Jos yhteys toimii vuorokausittain kaksikolmasosaa ongelmitta ja kokoajan vielä samoilla aikaväleillä, niin se ei ole sisäverkko/laite -ongelma.
Jos maksaa kiinteästä yhteydestä, jonka vaihteluväli on niin suuri kuin 400-1000, olettaa sen kuitenkin saavansa.
Ilman tunnistautumista en voi tutkia jätettyä häiriöilmoitusta tarkemmin ja siksi olisi tärkeää selvittää asiaa esim. kirjautuneena chatissamme.
Häiriötä tutkitaan aina saatujen tietojen perusteella mahdollisimman tarkasti. Häiriö, joka esiintyy vain hetkittäin on vaikea havainnoida ja rajata ongelman juurisyytä. Ilman rajausta ja häiriön syyn selvittämistä ongelmaa ei voida myöskään korjata. Ongelmaa voi aiheuttaa esim. joku muu laite sisäverkossa, kuten @AsiakasY mainitsikin jo.
Pyydän siis olemaan yhteydessä joko meidän asiakaspalveluun tai lähettämään tekstiviestillä lisätietoja häiriöilmoituksen (saadun tekstarin) ohjeiden mukaan, jotta rajaamista voitaisiin edelleen tarkentaa.
ainiin, tuo häiriöilmoituksen numero 5930358
@jywuo1@ kirjoitti:
ainiin, tuo häiriöilmoituksen numero 5930358
En pysty käsittelemään asiakkaidemme häiriöilmoituksia tässä julkisella seinällä, vaikka se oikeasti olisikin sinun tekemä ja koskisi tätä sinun ilmoittamaasi häiriötä. Pyydän vielä, että otat meihin yhteyttä kirjautuneena tai puhelimitse, jotta voimme tarkistaa onko häiriöilmoituksella ollu kaikki tarvittavat tiedot oikein, sekä tieto, ettei häiriö ole poistunut.
Jos ongelma alkaa tiettynä aikana iltaisin, se voisi viitata juuri toisen asukkaan laitteeseen, joka kytketään päälle esim. uutisten aikaan ja aiheuttaa juuri silloin häiriötä verkkoon. Tämä on kuitenkin yleinen arvaus näillä tiedoilla.