@jywuo1@ kirjoitti:
@HenriLie@ kirjoitti:
@jywuo1@ kirjoitti:
Tein häiriöilmoituksen, jossa kerroin tilanteen, että kello 0100-1600 päivittäin yhteys toimii vaihteluväin 400-1000 puitteissa pääosin 750-850. Kello 1600 jälkeen alkaa hidastumaan ja menee alle 400 ja pahimmillaan on ollut 140 iltauutisten jälkeen. Kaikki mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi siltaavassa tilassa. Keskustelin teidän ihmisen kanssa puhelimessa ja hän oli samaa mieltä kanssani, että vika ei olisi minun päässä. Eilen sunnuntaina sain tekstiviestin 0934, että liittymääni testataan ja yhteydessä voi olla katkoja. Sain seuraavan viestin tänään teknisestä tuesta:
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa Telian verkosta ei löytynyt. Muut kiinteistön liittymät toimivat, joten liittymäsi vika voi johtua omista kytkennöistäsi, laitteistasi tai kiinteistön vastuulla olevasta sisäverkosta.
Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta 0600-10100 (2,25e/min). Mikäli omat laitteet ja kytkennät ovat kunnossa, ole yhteydessä isännöitsijään kiinteistön sisäverkon korjauksesta T. Telia"
Eli säännölliset hidastumiset iltaisin ovat kiinteistön laitteisto/sisäverkkovikoja!!! Nyt en tiedä, mutta jos nuo mittaukset tehtiin silloin tekstiviestin lähetysaikana, niin ei siellä siihen aikaan mitään vikoja ole tähänkään asti ollut.
Tässä keskusteluryhmässä on jo useilla samoja havaintoja. Jos yhteys toimii vuorokausittain kaksikolmasosaa ongelmitta ja kokoajan vielä samoilla aikaväleillä, niin se ei ole sisäverkko/laite -ongelma.
Jos maksaa kiinteästä yhteydestä, jonka vaihteluväli on niin suuri kuin 400-1000, olettaa sen kuitenkin saavansa.
Ilman tunnistautumista en voi tutkia jätettyä häiriöilmoitusta tarkemmin ja siksi olisi tärkeää selvittää asiaa esim. kirjautuneena chatissamme.
Häiriötä tutkitaan aina saatujen tietojen perusteella mahdollisimman tarkasti. Häiriö, joka esiintyy vain hetkittäin on vaikea havainnoida ja rajata ongelman juurisyytä. Ilman rajausta ja häiriön syyn selvittämistä ongelmaa ei voida myöskään korjata. Ongelmaa voi aiheuttaa esim. joku muu laite sisäverkossa, kuten @AsiakasY mainitsikin jo.
Pyydän siis olemaan yhteydessä joko meidän asiakaspalveluun tai lähettämään tekstiviestillä lisätietoja häiriöilmoituksen (saadun tekstarin) ohjeiden mukaan, jotta rajaamista voitaisiin edelleen tarkentaa.
Kiitos vastauksesta,
nyt on pakko kysyä, mitä lisäinfoa pitäisi vielä olla, kun nopeudet ovat kaikkina niinä iltoina, kun ne olen mitannut kello 1800-2400 alle vaihteluvälin eli alle 400. Mittaukset tehty kaapelilla ja modeemi sillattuna. Ei nämä ole hetkittäisiä tai satunnaisia tapahtumia. Jos teidän mittaus tehtiin silloin, kun tekstiviesti minulle tuli eli 0934 eilen, niin siihen aikaan EI OLE ollut minään päivänä ongelmia. Kuten kirjoitin ensimmäiseen viestiin tässä ketjussa, niin itse havaitsin tuon iltahidastumisen viime joulukuussa (en ollut sitä ennen vähään aikaan mitannut), kun isompi käyttöjärjestelmäjakelu tuli erittäin hitaasti.
Olen ilmeisesti ilmaissut itseni huonosti, jos sinulle ja @AsiakasY :lle on jäänyt mielikuva, että häiriöt on satunnaisia ja hetkittäisiä. Pahoittelen tuota. Kaikki nuo tiedot on annettu häiriöilmoituksessa ja olen keskustellut teidän edustajan kanssa kaksi kertaa puhelimessa. Hänen kanssaan oltiin aika samanmielisiä ongelmasta, mutta tuo verkkohallinnan viesti oli jotain muuta.
Kyllä minua asiakkaana kiinnostaa, että saan maksamani palvelun sellaisena kuin se on luvattu. Totta kai hyväksyn hetkittäiset ja satunnaiset nopeuden muutokset, mutta nyt jo kolmatta kuukautta (omat havainnot) jatkuvat eivät enää ole hyväksyttäviä.
edit katjane: pingattu käyttäjätunnus
Oletko muuten tarkistanut modeemin hallinnasta eri kanavien signaaliarvot ja vertaillut niitä eri vuorokauden aikoina? Olisi mielestäni hyvä lähtökohta ongelman selvittämiseksi.
Häiriö ilmoitus tehty. Eli nyt muutaman kerran jälkeen aspan kanssa olen pääsyt tekstari keskuseluun. Sekin vaikutttaa keskusteluun botin kanssa.
1. "Vikailmoitukseksi on siitynyt asiantuntijamme" / vastaus vikaa ei löytynyt.
Lähetän viesti uudestaan, samassa milloin mitattu ja nopeudet.
"Kiitos ilmoituksestasi, jatkamme vian selvitystä." (se tarkoittaa ehkä jotain tehdä, lue eteenpäin miksi epäilen)
Kaksi kertaa olikin testattu linjat, mutta vaikka aspan yhteydessä sanoin illalla ongelma on, silti mitaukset tapahtunut aamulla.
2. taas lähetän viestin milloin mitattu ja "nopeudet" yleeensä alle 200bmit latausta
Ja usko pois positiivenen vastaus: "Hei, liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan. Ilmoitamme, kun vika ok korjattu."
Tietysti odotan vain milloin tulee vastaus että vika on korjattu, ja voin olla rauhassa koska Telia "tomittaa" mitä on myynyt. (tarkoitan jos minimi nopeus on 400mbit, ruuhkassa sekin on 400 pahimmilla)
Ja tänään 08.03.2021 tulee viesti: "vikailmoituksesi on käsitelty. Käynnistäthän tarvittaessa laiteet uudelleen....................." Olen tehnyt sen jo 100 kertaa, mutta jos käsitelty Soumessa tarkoittaa korjattu, ei mitään käynistän modeemi uudestaan vielä kerran.
Mitäs arvatte, onko korjattu mitään? Ei yhtään mitään!!! Taas latauksen nopeus 50mbit illalla.
Näin nykypäivässä saat mitä olet tilanut. Kiitos Telia, ei ole mulle mitään muuta tekemista kuin hermostua joka iltaa.
Tekstarit jatkuu...
@Nemiers@ kirjoitti:
Häiriö ilmoitus tehty. Eli nyt muutaman kerran jälkeen aspan kanssa olen pääsyt tekstari keskuseluun. Sekin vaikutttaa keskusteluun botin kanssa.
1. "Vikailmoitukseksi on siitynyt asiantuntijamme" / vastaus vikaa ei löytynyt.
Lähetän viesti uudestaan, samassa milloin mitattu ja nopeudet.
"Kiitos ilmoituksestasi, jatkamme vian selvitystä." (se tarkoittaa ehkä jotain tehdä, lue eteenpäin miksi epäilen)
Kaksi kertaa olikin testattu linjat, mutta vaikka aspan yhteydessä sanoin illalla ongelma on, silti mitaukset tapahtunut aamulla.
2. taas lähetän viestin milloin mitattu ja "nopeudet" yleeensä alle 200bmit latausta
Ja usko pois positiivenen vastaus: "Hei, liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan. Ilmoitamme, kun vika ok korjattu."
Tietysti odotan vain milloin tulee vastaus että vika on korjattu, ja voin olla rauhassa koska Telia "tomittaa" mitä on myynyt. (tarkoitan jos minimi nopeus on 400mbit, ruuhkassa sekin on 400 pahimmilla)
Ja tänään 08.03.2021 tulee viesti: "vikailmoituksesi on käsitelty. Käynnistäthän tarvittaessa laiteet uudelleen....................." Olen tehnyt sen jo 100 kertaa, mutta jos käsitelty Soumessa tarkoittaa korjattu, ei mitään käynistän modeemi uudestaan vielä kerran.
Mitäs arvatte, onko korjattu mitään? Ei yhtään mitään!!! Taas latauksen nopeus 50mbit illalla.
Näin nykypäivässä saat mitä olet tilanut. Kiitos Telia, ei ole mulle mitään muuta tekemista kuin hermostua joka iltaa.
Tekstarit jatkuu...
Kaapeliverkossa voi alueellista kohinaa olla joka ei näy meille eikä asiakkaalle kuin hetkittäin.
Kohinavikojen korjaus myöskin voi olla asentajalle vaikeaa häiriön hetkellisen luonteen vuoksi. Vian tulee olla päällä sitä korjatessa. Maltti on näissä valttia ja kompensaatiot korjauksen viivästymisestä voidaan katsoa kun liittymä taas toimii normaalisti.
Mitä vikailmoituksen kuittausviestiin "käynnistä laitteesi uudelleen" kyseessä on hyvä toimenpide, joka ei asiakkaalta paljoa aikaa vie ja sillä varmistutaan, että yhteydellä on mahdollisuudet lähteä toimimaan korjauksen jälkeen normaalisti. Kyseinen viesti ei tarkoita että modeemin uudelleenkäynnistys on ainoa toimenpide joka vian tutkinnan ja korjauksen eteen tehdään.
Voitkin kirjoittaa uudestaan miten nopeudet mitataan ja niin edelleen. (sarkasmi)
Miten tämä vastaus auttaa? Vika oli teidän puolella, sekin viestissa luki. Mutta viikkon päästä korjaus oli vain sen käsittely.
Miten se auttaa jos melkein kolme kuukautta iltasin nopeus on hidas kuin VDSL. Ja se kin oli parempi. Luvattu nopeus oli aina saatavissa. Nyt kerrotaan miten vaikea se on. Kyllä jos asiakas odottaa niin pitkään että joku kunnolla tarkistaa missä ongelma on, ja nyt näköjään tähän asti teidän vastauksien perusteella korjaus ei ei ole tulossa.
Näin asiat hoidetaan, kiitos!
Juu ja 'hetkellinen' se on, joka ilta noin klo 17.00 jälkeen noin klo 24.00 asti.
@Nemiers@ kirjoitti:
Juu ja 'hetkellinen' se on, joka ilta noin klo 17.00 jälkeen noin klo 24.00 asti.
Erikoista olisi jos joka päivä verkossa samaan aikanaa kohinaa olisi tuolloin ja sitä ei löydettäisi. Ongelma siinä tapauksessa tuskin johtuu kohinasta.
Mikäli liittymä ei toimi normaalisti ja omat laitteet on suljettu vian ulkopuolelle niin häiriöilmoitusta uudelleen ja tarvittaessa laitetaan asentajaa kotiin klo 17 jälkeen mittaamaan signaalia.
Taitaa olla Teliallakin siirtynyt kiinteiden laajakaistojen kehittäminen lähinnä ylläpitövaiheeseen. Vallitsevana trendinä on 5G-yhteyksien lähes hurmahenkinen ylistyslaulu. 5G-verkkojen rakentaminen maksaa ja se on poissa kiinteiden yhteyksien puolelta. Onkohan enää 5 vuoden päästä kaapelimodeemiyhteyksiä tarjolla
Vaihdoin juuri oman kaapelinettini Turussa satamegaisesta XXL nettiin. Päivällä toimikin hyvin mutta nyt koko illan hidastellut, pitää seurailla tuleeko tästä jokailtainen ilmiö. Modeemina Technicolor siltaavana. Olen edelleen tuon 14 päivän sisällä tilauksesta joten peruuttanen koko nopeudenpäivityksen jos näin kehnosti toimii.
Odotettavissa, että joka ilta hidastuu. Kun valitat siitä Telialle, niin pyytävät käynnistämään modemisi uudelleen ja vika on aina sinun päässä ja satunnaista kohinaa linjoilla (tosi satunnaista 1600-2400 sarkasmi varoitus). Minunkaan vikailmoitukseen ei ollut mitään ongelmaa, kun mittasivat 0900-1000 aikaan aamulla (siihen aikaan on aina hyvä nopeus). Seuraavaksi kertovat, että jonkun naapurin sähkölaite aiheuttaa häiriöitä (tässä ei ole sarkasmia). En suosittele pitämään XXL liittymää. Juuri äsken mittasin oman ja tulee alas noin 250 eli alle XXL-sopimuksen.
100 megaa tuli pari tuntia sitten sisään, nyt päästään jo 500. Ruuhkaltahan tämä nyt eniten tuntuu jos iltaisin hidastuu. Tein nuo vakiofixit, käynnistelin purkit uudestaan, sillattuna ja ilman. Aina hidas. Aika paljon turkulaisia täällä, voisiko Telia kenties tehdä asialle jotain?
En pidättäisi hengitystä sitä odotellessa 😷>
@mjdrama@ kirjoitti:
100 megaa tuli pari tuntia sitten sisään, nyt päästään jo 500. Ruuhkaltahan tämä nyt eniten tuntuu jos iltaisin hidastuu. Tein nuo vakiofixit, käynnistelin purkit uudestaan, sillattuna ja ilman. Aina hidas. Aika paljon turkulaisia täällä, voisiko Telia kenties tehdä asialle jotain?
Kerroit että sinulla on modeemi siltaavana niin onko sinulla sen perässä oma reititin millä jaat yhteydet laitteillesi vai minkälainen systeemi? Oletko kokeillut myös suoraan modeemin perästä verkkokaapelilla että yhteydet ovat siitä samaa luokkaa?
Kapasiteettiongelma on mahdollinen kaapeliverkossa, joskin todella harvinainen. Samalla tavalla myös mahdollisia ongelman aiheuttajia ovat taloyhtiökohteissa muiden asukkaiden vialliset laitteet verkossa. Tähän toki vaikuttaa myös miten taloyhtiön sisäverkko on rakennettu.
Ostin uuden Wifi 6 reitittimen tätä XXL-nettiä varten joka siis tuon Technicolorin perässä. Kokeilin verkkojohdoa kiinni myös suoraan Technicoloriin. Nopeudet oli samat. Tänä aamuna päästiin taas normaalinopeuksiin eilisiltaisen hidastelun jälkeen. Aamuisin nopeudet siis mallia XXL, iltaisin L. Mietinkin pitääkö palata tuohon aikaisempaan nopeuteen takaisin, ei tästä kannata enempää maksaa. Harmittaa vaan kuin sitten kun se on nopea niin se on todella nopea.
Täällä tosiaan paljon turkulaisia jolla iltaisin hidastuu, voisi vikaa jo etsiä jostain muualta kun asiakkaiden laitteista? Olisi jännä tietää asutaanko kaikki kenties samalla suunnalla.
On ne aina meidän laitteet, kyllä. Telian apu tässä on ihan nolla. Ihme että tulikin kerran soitto ja soitti joku tekniikko, ja hänkin ei löytänyt yhtään vikaa. Lupasi vielä kerran soittaa ja tietysti ei soitanut.
Eli jos on myyty palvelu ja tarvittavat laitteet, ja suuren osa ajasta tulee hidastuksia, eikö Telian kuuluu selvittää vian alkuperä?
Jos vika löytyy talon verkon rakenteesta tai on joku signaalihäiriö, sen löytäminen on Telian vastuussa.
Asun Ilpoisissa.
@mjdrama@ kirjoitti:
Ostin uuden Wifi 6 reitittimen tätä XXL-nettiä varten joka siis tuon Technicolorin perässä. Kokeilin verkkojohdoa kiinni myös suoraan Technicoloriin. Nopeudet oli samat. Tänä aamuna päästiin taas normaalinopeuksiin eilisiltaisen hidastelun jälkeen.
Täällä tosiaan paljon turkulaisia jolla iltaisin hidastuu, voisi vikaa jo etsiä jostain muualta kun asiakkaiden laitteista?
Nyt pitää selventää että täällä Yhteisössä juttelemme asioista yleisellä tasolla, enkä pääse esimerkiksi katsomaan sinun liittymäsi tilannetta täältä.
Nimerkin takaa ei pysty myöskään sanomaan että mikä on kenenkin kirjoittajan tietotaso ja mitä on kokeiltu, jos sitä ei tuoda viestissä ilmi 🙂>
Täällä pyrimme rajaamaan ongelmaan niin pitkälle kuin se on mahdollista ilman asiakastietoja. Tällaisessa hidasteluongelmassa on alkuun tärkeä rajata pois se mahdollisuus että ongelma jäisikin asiakkaan laiteympäristöön. Esimerkiksi jos testit olisi tehty tukkoisen 2,4GHz wifin läpi, niin silloin ihan turhaan ohjaamme tekemään häiriöilmoituksen meille.
Tuo häiriöilmoitus on nyt seuraava steppi millä ongelmaa pitää lähteä tutkimaan niin sitä päästään katsomaan liittymän ja verkon puolelta.
@Nemiers@ kirjoitti:
On ne aina meidän laitteet, kyllä. Telian apu tässä on ihan nolla. Ihme että tulikin kerran soitto ja soitti joku tekniikko, ja hänkin ei löytänyt yhtään vikaa. Lupasi vielä kerran soittaa ja tietysti ei soitanut.
Eli jos on myyty palvelu ja tarvittavat laitteet, ja suuren osa ajasta tulee hidastuksia, eikö Telian kuuluu selvittää vian alkuperä?
Jos vika löytyy talon verkon rakenteesta tai on joku signaalihäiriö, sen löytäminen on Telian vastuussa.
Tuossa on mokattu meidän puolelta selkeästi kun on luvattu soittaa mutta jos ei ole koitettu edes tavoitella. Tästä pahoittelut!
Ja kyllä, ongelma pitää selvittää meidän puolelta, mutta mikäli se rajautuu talon sisäverkkoon niin siitä me emme vastaa, emmekä sitä korjaa.
Talon sisäverkko on omistajan/taloyhtiön vastuulla ja mikäli ongelmaa jää sinne, niin sen korjauksesta vastaavat edellä mainitut tahot.
Onko sinulla siis vielä tiketti auki tästä ongelmasta meillä?
Itse asun länsikeskuksen nurkilla. Tällä hetkellä lainamodeemi Telialta kun vanhasta Ciscosta loppui puhti heti kättelyssä. Oma Technicolor on postissa tulossa ja testaan sillä vielä, teen sitten häiriöilmoitusta jos toimii yhtä kehnosti silläkin.
Kysymys Telialle, onko teknikot töissä myös iltaisin? Onko liittymää mahdollista analysoida illalla, eihän näitä mitään hyötyä ole päivällä tutkia jos ei kerran mitään vikaa ole.
Toinen kysymys, tein 2 vuoden sopparin, se ei liene sitova jollei yhteys toimi luvatulla nopeudella?
@mjdrama@ kirjoitti:
Kysymys Telialle, onko teknikot töissä myös iltaisin? Onko liittymää mahdollista analysoida illalla, eihän näitä mitään hyötyä ole päivällä tutkia jos ei kerran mitään vikaa ole.
Toinen kysymys, tein 2 vuoden sopparin, se ei liene sitova jollei yhteys toimi luvatulla nopeudella?
Kyllä meillä on häiriöilmoituksia tutkivia henkilöitä paikalla myös illasta ja tokihan noista verkonhallinta näkee asioita myös jälkikäteen.
Mikäli yhteyttä ei saada toimimaan vaihteluvälissä niin silloin se on mahdollista purkaa. Määräaikaisen kohdalla tietenkin ensin koitetaan korjata tilanne, mutta jos siihen ei pystytä niin kyllä.
Aloituksesta on näemmä virinnyt monipuolinen keskustelu ja kuuluvuusongelmia selvästi tuntuu olevan. Ja on edelleen itselläni. Esim. tänään ei työnteosta tullut yhtään mitään kun XXL-taloyhtiönetissä tieto on liikkunut vain 40-50 mbpsn nopeudella. Työläppärissäni ei ole minkäänlaista liitäntää verkkopiuhalle, joten olen täysin langattoman yhteyden varassa, mutta kyllä läppärin suorituskyky riittää leveämpäänkin kaistaan ja VPN syö tosiaan vain vähän kaistan nopeudesta. Samansuuntainen tulos myös kännykällä. Yhteyden hidastellessa olen testannut nopeutta myös verkkopiuhalla yhdistetyllä televisiolla, joka antaa samansuuntaisia tuloksia. Käytännössä koskaan (ehkä joskus aamuyön pimeillä hetkillä, mutta harvemmin juuri silloin on tarvetta netinkäytölle) nopeus ei ole 500 mbps paremmalla puolella, lähellekään 1000 (siis josta maksan) en ole päässyt koskaan.
Telian runkoverkossa on sniiduiltu oikein huolella. Huomaa hyvin vuorokauden aikaan sidotun vaihtelun, reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestin ja käyrässä on melkoista vaihtelua.
Telialta korjaus vaatisi kuitupuuhia, rautapuuhia ja maksaa enemmän kuin asiakkaiden nurinoiden kuuntelu, joka on lähes ilmaista. Jos se liittymän suorituskyky on alle sopimuksen mukaisen tason, niin liittymässä virhe, joka pitää korjata.
Kuluttajaneuvonta on pihalla tällaisesta, koska osaamista ei ole ohjata ratkaisuihin näissä. Hinnan puolitus ongelman ratkaisuun saakka on jo kohtuullinen tavoite, kun sitä alkaa isommalla joukolla tietoisesti hakemaan. Kuluttajavirastolla on joukkokanne aseena, voisi sitäkin isompi joukko kysellessään ehkä kerrankin hyödyntää tässä maassa.
@wijulepa@ kirjoitti:
Aloituksesta on näemmä virinnyt monipuolinen keskustelu ja kuuluvuusongelmia selvästi tuntuu olevan. Ja on edelleen itselläni. Esim. tänään ei työnteosta tullut yhtään mitään kun XXL-taloyhtiönetissä tieto on liikkunut vain 40-50 mbpsn nopeudella. Työläppärissäni ei ole minkäänlaista liitäntää verkkopiuhalle, joten olen täysin langattoman yhteyden varassa, mutta kyllä läppärin suorituskyky riittää leveämpäänkin kaistaan ja VPN syö tosiaan vain vähän kaistan nopeudesta. Samansuuntainen tulos myös kännykällä. Yhteyden hidastellessa olen testannut nopeutta myös verkkopiuhalla yhdistetyllä televisiolla, joka antaa samansuuntaisia tuloksia. Käytännössä koskaan (ehkä joskus aamuyön pimeillä hetkillä, mutta harvemmin juuri silloin on tarvetta netinkäytölle) nopeus ei ole 500 mbps paremmalla puolella, lähellekään 1000 (siis josta maksan) en ole päässyt koskaan.
Käyttävätkö laitteesi modeemin 5GHz wlan taajuutta eikä mahdollisesti ruuhkaista 2,4GHz taajuutta? Oletko valinnut minkä kanavan ja kaistanleveyden tälle 5GHz taajuudelle.
Oman kokemuksen mukaan VPN yhteys lähes poikkeuksetta rajaa yhteyden nopeutta, varsinkin suuremmissa nopeusluokissa. Siksi testit on syytä tehdä ilman VPN yhteyttä luotettavan tuloksen saamiseksi.
Yhteyden hidastelessa usealla laitteella ja kun Wifin mahdollinen hidastelu on suljettu ulkopuolelle tulee tilanteesta kirjata häiriöilmoitus.
Hidastelu voi johtua ajoittaisesta kohinasta alueella tai muusta häiriöstä signaalissa. Häiriöilmoituksen suosittelen kirjaamaan Minun Telian kautta.
@sevk_@ kirjoitti:
Telian runkoverkossa on sniiduiltu oikein huolella. Huomaa hyvin vuorokauden aikaan sidotun vaihtelun, reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestin ja käyrässä on melkoista vaihtelua.
Vaikea uskoa että runkoverkkoon ongelma jäisi. Olethan jättänyt meille häiriöilmoituksen tilanteesta, jotta pystymme hidastelua tutkimaan?
@sevk_ kirjoitti:
Telialta korjaus vaatisi kuitupuuhia, rautapuuhia ja maksaa enemmän kuin asiakkaiden nurinoiden kuuntelu, joka on lähes ilmaista. Jos se liittymän suorituskyky on alle sopimuksen mukaisen tason, niin liittymässä virhe, joka pitää korjata.
Kaapeliverkon hidastelut saadaan yleensä korjattua vahvistinta säätämällä, vaihtamalla ja liitoksia tarkistamalla/kiristämällä eli ihan perinteisillä huoltopuuhilla. Nämä toki operaattorille maksavat, mutta isoista rahoista ei ole kyse. Asiakkaiden palvelu ja heidän raportoimien häiriöiden käsittely ei sekään tietenkään ilmaista ole.
Jos palvelussa tai liittymässä on virhe tulee se palveluntarjoajan korjata kohtuullisessa ajassa. Siitä olemme samaa mieltä.
Minun nopeuden ongelman ratkaisu ei löytynyt. Tää oli viimeinen viesti Telialta. Enemmään en jaksaa, halua mietiä tai tehdä. Yleensä selvä että ei ihmisiä lähtisi tilata sisäisen verkon tutkinta....
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa verkosta ei löytynyt
. Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta
0600-10100 (2,25e/min). Edellisellä vialla oli asentajamme rajoitanut vian kiint
eistön sisäverkkoon, joten jos vikaa edelleen on kannattaa pyytää isännöitsijää
tilaamaan paikalle antenniasentaja tarkistamaan asuntosi ja kiintesitön sisäverkon kunto. T. Telia."
@Nemiers@ kirjoitti:
Minun nopeuden ongelman ratkaisu ei löytynyt. Tää oli viimeinen viesti Telialta. Enemmään en jaksaa, halua mietiä tai tehdä. Yleensä selvä että ei ihmisiä lähtisi tilata sisäisen verkon tutkinta....
"Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamasi vian. Vikaa verkosta ei löytynyt
. Tarvittaessa saat apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Telia Helppi palvelusta
0600-10100 (2,25e/min). Edellisellä vialla oli asentajamme rajoitanut vian kiint
eistön sisäverkkoon, joten jos vikaa edelleen on kannattaa pyytää isännöitsijää
tilaamaan paikalle antenniasentaja tarkistamaan asuntosi ja kiintesitön sisäverkon kunto. T. Telia."
Tuossa häiriön syy on siis paikallisesttu kiinteistön sisäverkkoon aivan tavattomasta tilanteesta ei ole kyse. Operaattori ei voi lähteä kiinteistön kaapelointiin koskemaan (ajoittain antennirasioita voidaan vaihtaa jos ongelma johtuu selvästi siitä). Tästä kannattaa ehdottomasti nyt isännöitsijälle tai suoraan huoltoyhtiölle laittaa viestiä, jotta liittymän toimintaa häiritsevä ongelma sisäverkossa saadaan kuntoon.
@KaPetri@ kirjoitti:
@sevk_@ kirjoitti:
Telian runkoverkossa on sniiduiltu oikein huolella. Huomaa hyvin vuorokauden aikaan sidotun vaihtelun, reititin tekee 12 tunnin välein nopeustestin ja käyrässä on melkoista vaihtelua.
Vaikea uskoa että runkoverkkoon ongelma jäisi. Olethan jättänyt meille häiriöilmoituksen tilanteesta, jotta pystymme hidastelua tutkimaan?
@sevk_@ kirjoitti:Telialta korjaus vaatisi kuitupuuhia, rautapuuhia ja maksaa enemmän kuin asiakkaiden nurinoiden kuuntelu, joka on lähes ilmaista. Jos se liittymän suorituskyky on alle sopimuksen mukaisen tason, niin liittymässä virhe, joka pitää korjata.
Kaapeliverkon hidastelut saadaan yleensä korjattua vahvistinta säätämällä, vaihtamalla ja liitoksia tarkistamalla/kiristämällä eli ihan perinteisillä huoltopuuhilla. Nämä toki operaattorille maksavat, mutta isoista rahoista ei ole kyse. Asiakkaiden palvelu ja heidän raportoimien häiriöiden käsittely ei sekään tietenkään ilmaista ole.
Jos palvelussa tai liittymässä on virhe tulee se palveluntarjoajan korjata kohtuullisessa ajassa. Siitä olemme samaa mieltä.
Jos alkuaikoina tästä liittymästä irtosi heittämällä tuloksia 980/96 luokassa ja nyt on kelloa katsottava ensin, että on aamu mahdollisimman ajoissa tai sopiva kohta iltasella ja voi päästä luokkaan 800/80. Normaalimpaa on juuri sopimuksen mukaisen nopeuden täyttyminen hyvin nuukaillen. Eli kyllä verkko on viilattu kuntoon siinä mielessä, eli mennään siitä aita on matalin. Telian väki kyllä tuntee tämän pisteen kartalta varsin korkealle asti, toivoisi vain sen vanhan kunnon yhteyden paluun näkevän vielä. Ja se on tasan tarkkaan runkoverkon välityskyvyn loppuminen, ei muuta. Seison korjattuna, jos jollain muulla kuin CGA2121 modeemilla pääse nopeampiin nopeuksiin. Tämä modeemi on kyllä jonkun pimeän voimien modeemi, kun käydä kukkuu. Voin kyllä tehdä vaihtokauppana tästä nopeudesta 2 ms pingeihin. 😉> Runkoverkon kapasiteetin nosto on helpompi temppu kuin taikoa uusia metkuja vanhaan verkkoon.
Tuli ehdotuksena "viralliseksi" mittaustavaksi tuo Telian speedtest upotus. Sehän näyttää mitä sattuu, tiedä onko tarkoituksella alle sopimusrajojen vai mikä on tarkoitus. Työpöydälle saa Speedtest-softan, jolla saa samalla tehtyä logia mittauksista, ei haittaa selaimen ympäristö eikä ahdista mittaustapa. Jos tuollaisia ehdotellaan Telialta, niin ei ihme, että nopeus muistuttaa etanan liikehdintää.