Skip to main content

Ongelma, jota ei ole saatu ratkaistua: Minulla on Telian kaapeliyhteys, jossa 100 megan liittymä. Cisco-modeemin kautta käytän tietokonetta ja makkarissa on älytelevisio. Monista yrityksistä huolimatta laitteiden samanaikainen käyttö pätkii jatkuvasti jommassa kummassa laitteessa. Jos illalla katsoimme Areenaa, aamulla tietokone ei saa yhteyttä. Televisio ilmoittaa usein käynnistyksessä Areenalle: tiliselvityksiä on tehtävä. Tietokoneen käynnistäminen kestää monen räpöäilyn kautta minuutteja eikä aina onnistu ollenkaan. Verkkoajureita muuttamalla (en tiedä, tapahtuuko siellä jotain) yhteyden saa joskus taas pelaamaan. Telian keinoilla asia ei ole tullut kuntoon.

Edit SaJoonas: muokattu otsikkoa

 




@Rutakkolainen@  kirjoitti:


Ongelma, jota ei ole saatu ratkaistua: Minulla on Telian kaapeliyhteys, jossa 100 megan liittymä. Cisco-modeemin kautta käytän tietokonetta ja makkarissa on älytelevisio. Monista yrityksistä huolimatta laitteiden samanaikainen käyttö pätkii jatkuvasti jommassa kummassa laitteessa. Jos illalla katsoimme Areenaa, aamulla tietokone ei saa yhteyttä. Televisio ilmoittaa usein käynnistyksessä Areenalle: tiliselvityksiä on tehtävä. Tietokoneen käynnistäminen kestää monen räpöäilyn kautta minuutteja eikä aina onnistu ollenkaan. Verkkoajureita muuttamalla (en tiedä, tapahtuuko siellä jotain) yhteyden saa joskus taas pelaamaan. Telian keinoilla asia ei ole tullut kuntoon.






Niin jäi tuosta kertomatta, että modeemista on lanka tietokoneeseen ja telkkarin areenat sun muut toimivat (jos) langattomasti. 



 



 



Edit HannaSu: korjattu lainausta



 


Puuttuukohan sulta reititin? Ilman reititintä jokainen laite on julkisen, dynaamisen IP-osoitteen takana. Kun IP-osoite vaihtuu usein, niin ongelmia taatusti riittää! Lisäksi Telia jakaa sinulle korkeintaan viisi IP-osoitetta kerrallaan, joten laitteita ei voi olla verkossa sen enempää koskaan ja myös juuri sammutettu laite varaa osoitetta vielä jonkun aikaa sammuttamisen jälkeenkin eli se on poissa niistä viidestä.

 

Lisäämällä verkkoon reititin saadaan aikaan sisäverkko, joka on NAT "palomuurilla" eristetty ulkoverkosta. Kaikki laitteet tulevat saman IP-osoitteen taakse ja reititin huolehtii IP-osoitteen uudistamisesta. Laitteita voi olla verkossa vaikka tuhansia, oletuskonfiguraatiollakin jo yli 250 kpl. Kun modeemin ja reitittimen annetaan olla koko ajan käynnissä, on verkko aina toimintavalmis. Kiinteän verkon laitteita ei siis tule koskaan sammutella, vaikkei niitä juuri käyttäisikään. Laitteiden sammuttelu voi johtaa julkisen IP:n vaihtumiseen, sitä kautta uudelleenkirjautumispyyntöihin ja vaikka mihin muihin ongelmiin.


Kyllä nyt luulisi tuon Ciscon hoitavan kumpaatakin virkaa, eli modeemin ja reitittimen hommaa ihan oletusasetuksilla, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä. Laitteen toki saa siltaavaan tilaan, jolloin se jakelee suoraan ulkoverkon osoitteita (tuon max. viisi kappaletta ja lisäksi on jokin cooldown siinä, miten nopeasti uusi osoite vapautuu.)



 



Oletettavasti @Rutakkolainen olet jo kokeillut resetoida tuon Ciscon modeemin? Kerroit myös jotain vinkkejä Telialta saaneesi. Oletko siis ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja onko sieltä päin ongelmaa tutkittu? Tolla Ciscolla on jo jonkin verran ikää, enkä kovin luotettaviksi noita ole kuullut sanottavan. Lisäksi ei sillä saa kaikkea irti kaapeliverkosta. Jos Telia Kauppa on jossain lähelläsi, niin sieltä varmaan saa lainaan testimodeemin mahdollisen vian poissulkuun. Pitää vain muistaa, että toisen modeemin MAC-tunnus pitää ilmoittaa joko asiakaspalvelun tai sitten itsepalvelun kautta Telian Omilta sivuilta, toki jos kaupasta laitteen lainaan saa, niin muutoksen varmaankin siinä yhteydessä tekevät.



@SINAD@  kirjoitti:

Puuttuukohan sulta reititin? Ilman reititintä jokainen laite on julkisen, dynaamisen IP-osoitteen takana. Kun IP-osoite vaihtuu usein, niin ongelmia taatusti riittää! Lisäksi Telia jakaa sinulle korkeintaan viisi IP-osoitetta kerrallaan, joten laitteita ei voi olla verkossa sen enempää koskaan ja myös juuri sammutettu laite varaa osoitetta vielä jonkun aikaa sammuttamisen jälkeenkin eli se on poissa niistä viidestä.

 

Lisäämällä verkkoon reititin saadaan aikaan sisäverkko, joka on NAT "palomuurilla" eristetty ulkoverkosta. Kaikki laitteet tulevat saman IP-osoitteen taakse ja reititin huolehtii IP-osoitteen uudistamisesta. Laitteita voi olla verkossa vaikka tuhansia, oletuskonfiguraatiollakin jo yli 250 kpl. Kun modeemin ja reitittimen annetaan olla koko ajan käynnissä, on verkko aina toimintavalmis. Kiinteän verkon laitteita ei siis tule koskaan sammutella, vaikkei niitä juuri käyttäisikään. Laitteiden sammuttelu voi johtaa julkisen IP:n vaihtumiseen, sitä kautta uudelleenkirjautumispyyntöihin ja vaikka mihin muihin ongelmiin.


Olen  kyllä sitä mieltä, että tuo modeemi CiscoEPC385 toimittaa myös reitittimen virkaa.  Se on myös koko ajan virta päällä. Kiitos neuvoista, aina tulee uusia asioita.



@Purnipsi@  kirjoitti:

Kyllä nyt luulisi tuon Ciscon hoitavan kumpaatakin virkaa, eli modeemin ja reitittimen hommaa ihan oletusasetuksilla, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä. Laitteen toki saa siltaavaan tilaan, jolloin se jakelee suoraan ulkoverkon osoitteita (tuon max. viisi kappaletta ja lisäksi on jokin cooldown siinä, miten nopeasti uusi osoite vapautuu.)

 

Oletettavasti @Rutakkolainen olet jo kokeillut resetoida tuon Ciscon modeemin? Kerroit myös jotain vinkkejä Telialta saaneesi. Oletko siis ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja onko sieltä päin ongelmaa tutkittu? Tolla Ciscolla on jo jonkin verran ikää, enkä kovin luotettaviksi noita ole kuullut sanottavan. Lisäksi ei sillä saa kaikkea irti kaapeliverkosta. Jos Telia Kauppa on jossain lähelläsi, niin sieltä varmaan saa lainaan testimodeemin mahdollisen vian poissulkuun. Pitää vain muistaa, että toisen modeemin MAC-tunnus pitää ilmoittaa joko asiakaspalvelun tai sitten itsepalvelun kautta Telian Omilta sivuilta, toki jos kaupasta laitteen lainaan saa, niin muutoksen varmaankin siinä yhteydessä tekevät.


Kiitos neuvoista. Tosiaankin, olen ollut Telian asiantuntijoihin yhteydessä useita kertoja. Heidän neuvonsa ovat kuitenkin olleet sellaisia, että olen niitä yhtä vaille jo kokeillut ennen kuin Telialle soitin. Se viimeisin neuvo oli kääntyä jonkin it-asiantuntijan puoleen; sen joutuu itse asiakas maksamaan, koska heidän mielestään vika on laitteistossa. Kysyin samalla mahdollisuutta saada lainaan Telian myymälästä joku toinen reititin/modeemi. Se on vielä kysymättä. Veikkaan kuitenkin, että Ciscossa ei ole mitään vikaa - se toimi moitteettomasti siihen saakka, kunnes hankittiin makuuhuoneeseen älytelkkari, jonka netti toimii lanagattomasti Ciscon kautta. Ciscon päivityksen olen tarkistanut, samoin Telia tarkisti sen etänä. Se oli ihan OK. Itse tein tutkivaa salapoliisityötä siten, että kytkin kannettavan koneen pöytäkoneen tilalle (HP) ja kun se toimi, vertasin molempien verkkoajureita toisiinsa. Ne olivat täysin identtiset myös valintojen suhteen. Päättelin,että vika voisi olla pöytäkoneen ajurissa. Se oli merkiltään Realtek, läppärin oli Intel. Täytyy jatkaa tutkimusta kokeilemalla vaihtaa ajuri (jos vain osaan).



@Rutakkolainen@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Kyllä nyt luulisi tuon Ciscon hoitavan kumpaatakin virkaa, eli modeemin ja reitittimen hommaa ihan oletusasetuksilla, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä. Laitteen toki saa siltaavaan tilaan, jolloin se jakelee suoraan ulkoverkon osoitteita (tuon max. viisi kappaletta ja lisäksi on jokin cooldown siinä, miten nopeasti uusi osoite vapautuu.)

 

Oletettavasti @Rutakkolainen olet jo kokeillut resetoida tuon Ciscon modeemin? Kerroit myös jotain vinkkejä Telialta saaneesi. Oletko siis ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja onko sieltä päin ongelmaa tutkittu? Tolla Ciscolla on jo jonkin verran ikää, enkä kovin luotettaviksi noita ole kuullut sanottavan. Lisäksi ei sillä saa kaikkea irti kaapeliverkosta. Jos Telia Kauppa on jossain lähelläsi, niin sieltä varmaan saa lainaan testimodeemin mahdollisen vian poissulkuun. Pitää vain muistaa, että toisen modeemin MAC-tunnus pitää ilmoittaa joko asiakaspalvelun tai sitten itsepalvelun kautta Telian Omilta sivuilta, toki jos kaupasta laitteen lainaan saa, niin muutoksen varmaankin siinä yhteydessä tekevät.


Kiitos neuvoista. Tosiaankin, olen ollut Telian asiantuntijoihin yhteydessä useita kertoja. Heidän neuvonsa ovat kuitenkin olleet sellaisia, että olen niitä yhtä vaille jo kokeillut ennen kuin Telialle soitin. Se viimeisin neuvo oli kääntyä jonkin it-asiantuntijan puoleen; sen joutuu itse asiakas maksamaan, koska heidän mielestään vika on laitteistossa. Kysyin samalla mahdollisuutta saada lainaan Telian myymälästä joku toinen reititin/modeemi. Se on vielä kysymättä. Veikkaan kuitenkin, että Ciscossa ei ole mitään vikaa - se toimi moitteettomasti siihen saakka, kunnes hankittiin makuuhuoneeseen älytelkkari, jonka netti toimii lanagattomasti Ciscon kautta. Ciscon päivityksen olen tarkistanut, samoin Telia tarkisti sen etänä. Se oli ihan OK. Itse tein tutkivaa salapoliisityötä siten, että kytkin kannettavan koneen pöytäkoneen tilalle (HP) ja kun se toimi, vertasin molempien verkkoajureita toisiinsa. Ne olivat täysin identtiset myös valintojen suhteen. Päättelin,että vika voisi olla pöytäkoneen ajurissa. Se oli merkiltään Realtek, läppärin oli Intel. Täytyy jatkaa tutkimusta kokeilemalla vaihtaa ajuri (jos vain osaan).


 


Tämän aamun havaintoja: Yön jälkeen pääsin suoraan linjoille ja linja pysyi auki hyvin, kun telkkari ei ollut päällä. Sammutin tietokoneen ja juuri äsken avasin. Ei yhteyttä. Vian määritys haki vikaa ja ilmoitti "DNS-yhteyttä ei löydy". Näytti siltä, että pöytäkoneen ja modeemin välillä oli langaton yhteys, mutta modeemi ei saanut yhteyttä eteenpäin. Nyt siihen yhteyslaatikkoon lopulta ilmestyi suorakaide-ikoni sen lan-yhteyden tilalle. En ymmärrä.


Morjesta @Rutakkolainen ja Tervetuloa Yhteisöön!

@SINAD ja @Purnipsi ovatkin kertoneet hyviä neuvoja tilanteen ratkaisemiseen.



 



Itse aloin pohtimaan tuota langattoman verkon taajuutta. Tuossa EPC3825 modeemissa ei ole 5GHz verkkoa vaan se käyttää 2,4Ghz taajuutta. Tämä voisi olla yksi syy varsinkin tuon TV:n kanssa. Oletko testannut TV:n kytkemistä verkkokaapelilla modeemiin ja ilmeneekö silloinkin samanlaista?



@MikaelMu@  kirjoitti:

Morjesta @Rutakkolainen ja Tervetuloa Yhteisöön!

@SINAD ja @Purnipsi ovatkin kertoneet hyviä neuvoja tilanteen ratkaisemiseen.

 

Itse aloin pohtimaan tuota langattoman verkon taajuutta. Tuossa EPC3825 modeemissa ei ole 5GHz verkkoa vaan se käyttää 2,4Ghz taajuutta. Tämä voisi olla yksi syy varsinkin tuon TV:n kanssa. Oletko testannut TV:n kytkemistä verkkokaapelilla modeemiin ja ilmeneekö silloinkin samanlaista?


Hyvä neuvo, kiitos siitä. Tuo sama ajatus tuli mieleen silloin alussa, kun telkku laitettiin. En vaan ole kokeillut sitä, sillä työhuoneeni ja makuuhuoneen välissä on eteinen; joutuisin poraamaan kaapelille reiän neljän kipsilevyn läpi. Ei ole oikein hyvä juttu se. Kaiken lisäksi modeemin kaapelille ei löydy sopivaa koloa makuuhuoneen pistorasioista. Varmaan kokeilua varten löytyisi pitkäkin kaapeli, mutta taitaa tulla hintoihin 8 metrin kaapeli. Halvempaa olisi, jos makkariin saisi asennettua pistorasian modeemille, mutta siin sitten modeemin signaali langattomana putoaisi 110 megasta 30:een, ei hyvä. 



@Rutakkolainen@  kirjoitti:
Hyvä neuvo, kiitos siitä. Tuo sama ajatus tuli mieleen silloin alussa, kun telkku laitettiin. En vaan ole kokeillut sitä, sillä työhuoneeni ja makuuhuoneen välissä on eteinen; joutuisin poraamaan kaapelille reiän neljän kipsilevyn läpi. Ei ole oikein hyvä juttu se. Kaiken lisäksi modeemin kaapelille ei löydy sopivaa koloa makuuhuoneen pistorasioista. Varmaan kokeilua varten löytyisi pitkäkin kaapeli, mutta taitaa tulla hintoihin 8 metrin kaapeli. Halvempaa olisi, jos makkariin saisi asennettua pistorasian modeemille, mutta siin sitten modeemin signaali langattomana putoaisi 110 megasta 30:een, ei hyvä. 


Okei, kyllä siinä sitten joutuisi jo rakenteita muuttamaan. Olisiko mahdollista siirtää TV:tä hetkeksi lähemmäs sitä modeemia ja testata verkkokaapelilla? Jos se sillä lähtee toimimaan niin silloin tuon jää sinne langattoman verkon puolelle. Sillon taas uus modeemi vois olla paras ratkaisu. Silloin ei tarvitse lähteä porailemaan reikiä. Toimiiko se langaton verkko esimerkiksi tuolla läppärillä normaalisti?



@Rutakkolainen@  kirjoitti:


Varmaan kokeilua varten löytyisi pitkäkin kaapeli, mutta taitaa tulla hintoihin 8 metrin kaapeli. Halvempaa olisi, jos makkariin saisi asennettua pistorasian modeemille, mutta siin sitten modeemin signaali langattomana putoaisi 110 megasta 30:een, ei hyvä. 


Valmis 10 metrinen verkkokaapeli kustantaa hyvin pikaisella vilkaisulla esimerkiksi 7,95 eur. Eli mistään kalliista kaapelista ei ole kyse. Pistorasioiden asennus taas menee herkästi sellaiseksi että tarvitaan joku virallinen asentaja tekemään sitä ja sen jälkeen kustannukset satasia.

 

Yleisesti ottaen suosittelisin AINA liittämään kaikki sellaiset laitteet joita ei liikutella, kiintään verkkoon kaapelilla. Näin jätät wifiin paljon enemmän kapasteettia niiden laitteiden käyttöön, jotka eivät ole kiinteästi asennettuja eli lähinnä laptopit, puhelimet, tabletit ja sen sellaiset. Lisäksi ainoastaan langallinen yhteys takaa varmasti häiriöttämän toiston erilaisissa videopalveluissa esim. Netflix.

 

Wifissä on sekin ongelma että jos naapurilla sattuu olemaan samalla kanavalla toimiva wifi, niin se jakaa ilmatilan omasi kanssa ja homma menee tuskastuttavan hitaaksi. Etenkin 2.4 GHz kanavilla. Laitteet kun eivät lähetä toistensa "päälle" vaan aina odotellaan vuoroa. Jos kanava ei ole vapaana naapurin takia, ei omakaan wifisi toimi muuten kuin etananopeudella. 5 GHz taajuusalue auttaa tähän jonkin verran ja etenkin omakotialueilla se voi autta jopa merkittävästi.



@SINAD@  kirjoitti:

@Rutakkolainen@  kirjoitti:


Varmaan kokeilua varten löytyisi pitkäkin kaapeli, mutta taitaa tulla hintoihin 8 metrin kaapeli. Halvempaa olisi, jos makkariin saisi asennettua pistorasian modeemille, mutta siin sitten modeemin signaali langattomana putoaisi 110 megasta 30:een, ei hyvä. 


Valmis 10 metrinen verkkokaapeli kustantaa hyvin pikaisella vilkaisulla esimerkiksi 7,95 eur. Eli mistään kalliista kaapelista ei ole kyse. Pistorasioiden asennus taas menee herkästi sellaiseksi että tarvitaan joku virallinen asentaja tekemään sitä ja sen jälkeen kustannukset satasia.

 

Yleisesti ottaen suosittelisin AINA liittämään kaikki sellaiset laitteet joita ei liikutella, kiintään verkkoon kaapelilla. Näin jätät wifiin paljon enemmän kapasteettia niiden laitteiden käyttöön, jotka eivät ole kiinteästi asennettuja eli lähinnä laptopit, puhelimet, tabletit ja sen sellaiset. Lisäksi ainoastaan langallinen yhteys takaa varmasti häiriöttämän toiston erilaisissa videopalveluissa esim. Netflix.

 

Wifissä on sekin ongelma että jos naapurilla sattuu olemaan samalla kanavalla toimiva wifi, niin se jakaa ilmatilan omasi kanssa ja homma menee tuskastuttavan hitaaksi. Etenkin 2.4 GHz kanavilla. Laitteet kun eivät lähetä toistensa "päälle" vaan aina odotellaan vuoroa. Jos kanava ei ole vapaana naapurin takia, ei omakaan wifisi toimi muuten kuin etananopeudella. 5 GHz taajuusalue auttaa tähän jonkin verran ja etenkin omakotialueilla se voi autta jopa merkittävästi.


 


Pitää käydä jossain alan liikkeessä kyselemässä sitä kaapelia, jos se ei tuon enempää maksa. 



@Rutakkolainen@  kirjoitti:

Ongelma, jota ei ole saatu ratkaistua: Minulla on Telian kaapeliyhteys, jossa 100 megan liittymä. Cisco-modeemin kautta käytän tietokonetta ja makkarissa on älytelevisio. Monista yrityksistä huolimatta laitteiden samanaikainen käyttö pätkii jatkuvasti jommassa kummassa laitteessa. Jos illalla katsoimme Areenaa, aamulla tietokone ei saa yhteyttä. Televisio ilmoittaa usein käynnistyksessä Areenalle: tiliselvityksiä on tehtävä. Tietokoneen käynnistäminen kestää monen räpöäilyn kautta minuutteja eikä aina onnistu ollenkaan. Verkkoajureita muuttamalla (en tiedä, tapahtuuko siellä jotain) yhteyden saa joskus taas pelaamaan. Telian keinoilla asia ei ole tullut kuntoon.

Edit SaJoonas: muokattu otsikkoa


Moi. Mulla sama ongelma Areenan kanssa. Ratkaisin sen niin että otin crhomecasin käyttöön ja hyvin pelittää.

 


Oikein hyvää huomenta !

 Mutta palataanpas nyt tuohon keskustelun ongelmaan. Siis kaapeliin modeemilla kytketty tietokone ja älytelkkari taistelivat signaalista ja ottelusta näytti tulevan ratkaisematon. Monta miestä on istunut tässä ja miettinyt ratkaisua, erilaisia viritelmiä on tehty. Eivät ne toimineet. Eilen kävin ostamassa uuden kaapelimodeemin merkiltään Technicolor Telian myymälästä. Sen sitten osasin (ihme!) kytkeä kaapeliin ja toinen ihme tapahtui: kun entinen Cisco-modeemi välitti langattomasti n. 30-40 Mb per sekunti, uusi pani aika paljon paremmaksi: 115 Mb sekunnissa. Toistaiseksi molemmat laitteet toimivat nyt moitteettomasti. Niin, että kiitokset kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta. Kaikilla oli ihan rakentavia ehdotuksia. Kyllähän ne Teliankin asiantuntijat jo alussa sanoivat, että vika on jossakin laitteessa. En vaan uskonut, että viisi vuotta vanha modeemi olikin vanhentunutta tekniikkaa. 



@Rutakkolainen@  kirjoitti:


Oikein hyvää huomenta !



 Mutta palataanpas nyt tuohon keskustelun ongelmaan. Siis kaapeliin modeemilla kytketty tietokone ja älytelkkari taistelivat signaalista ja ottelusta näytti tulevan ratkaisematon. Monta miestä on istunut tässä ja miettinyt ratkaisua, erilaisia viritelmiä on tehty. Eivät ne toimineet. Eilen kävin ostamassa uuden kaapelimodeemin merkiltään Technicolor Telian myymälästä. Sen sitten osasin (ihme!) kytkeä kaapeliin ja toinen ihme tapahtui: kun entinen Cisco-modeemi välitti langattomasti n. 30-40 Mb per sekunti, uusi pani aika paljon paremmaksi: 115 Mb sekunnissa. Toistaiseksi molemmat laitteet toimivat nyt moitteettomasti. Niin, että kiitokset kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta. Kaikilla oli ihan rakentavia ehdotuksia. Kyllähän ne Teliankin asiantuntijat jo alussa sanoivat, että vika on jossakin laitteessa. En vaan uskonut, että viisi vuotta vanha modeemi olikin vanhentunutta tekniikkaa. 






Loistavaa kuulla. Ja kiitokset että tulit vielä kertomaan tilanteesta. 👍> Tästä saattaa olla jollekin muullekin apua, joka painiskelee saman asian kanssa. Tekniikka kehittyy kyllä huimaa vauhtia, joten tilanne voi näköjään olla kiinni juurikin laitteesta. Usein sitä ajattelee että oma suht uusi laite on vielä täysin iskussa eikä meinaa edes uskoa että siinä voisi olla mitään vikaa. Hyvä että testasit uutta modeemia, tämähän se sitten olikin ratkaisu. 



@Merja_J@  kirjoitti:

@Rutakkolainen@  kirjoitti:

Oikein hyvää huomenta !

 Mutta palataanpas nyt tuohon keskustelun ongelmaan. Siis kaapeliin modeemilla kytketty tietokone ja älytelkkari taistelivat signaalista ja ottelusta näytti tulevan ratkaisematon. Monta miestä on istunut tässä ja miettinyt ratkaisua, erilaisia viritelmiä on tehty. Eivät ne toimineet. Eilen kävin ostamassa uuden kaapelimodeemin merkiltään Technicolor Telian myymälästä. Sen sitten osasin (ihme!) kytkeä kaapeliin ja toinen ihme tapahtui: kun entinen Cisco-modeemi välitti langattomasti n. 30-40 Mb per sekunti, uusi pani aika paljon paremmaksi: 115 Mb sekunnissa. Toistaiseksi molemmat laitteet toimivat nyt moitteettomasti. Niin, että kiitokset kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta. Kaikilla oli ihan rakentavia ehdotuksia. Kyllähän ne Teliankin asiantuntijat jo alussa sanoivat, että vika on jossakin laitteessa. En vaan uskonut, että viisi vuotta vanha modeemi olikin vanhentunutta tekniikkaa. 


Loistavaa kuulla. Ja kiitokset että tulit vielä kertomaan tilanteesta. 👍> Tästä saattaa olla jollekin muullekin apua, joka painiskelee saman asian kanssa. Tekniikka kehittyy kyllä huimaa vauhtia, joten tilanne voi näköjään olla kiinni juurikin laitteesta. Usein sitä ajattelee että oma suht uusi laite on vielä täysin iskussa eikä meinaa edes uskoa että siinä voisi olla mitään vikaa. Hyvä että testasit uutta modeemia, tämähän se sitten olikin ratkaisu. 


Ok. Laitteet toimivat vieläkin ja uskon, että ongelma on poissa. Minulla on sellainen kutina, etten ole tosiaan ainoa, jolla on sama ongelma. En ole it-alan ammattilainen, mutta olen paljon kantapään ja ystävien kautta  oppinut. Voin todistaa, että minun ikäisillä (73) ihmisillä ongelmat nykyajan teknisten laitteiden kanssa aiheuttavat paljon mieliharmia, kustannuksia ja vaikeuttavat tärkeiden palvelujen saamista. Esimerkkejä on paljon, vaikkapa matkalippujen hankinta. Hyvin suuri osa ikäisistäni ei omista edes tietokonetta saati että olisi saanut koulutusta niiden käyttöön. No, jospa aika hoitaa. 



@Rutakkolainen@  kirjoitti:



 

 Voin todistaa, että minun ikäisillä (73) ihmisillä ongelmat nykyajan teknisten laitteiden kanssa aiheuttavat paljon mieliharmia, kustannuksia ja vaikeuttavat tärkeiden palvelujen saamista. Esimerkkejä on paljon, vaikkapa matkalippujen hankinta. Hyvin suuri osa ikäisistäni ei omista edes tietokonetta saati että olisi saanut koulutusta niiden käyttöön. No, jospa aika hoitaa. 





Ymmärrän ja allekirjoitan tämän kyllä. Itselläkin on aina "lista" odottamassa kun vierailen vanhempieni tai muiden iäkkäiden sukulaisten luona. On päivityksiä tai muita ilmoituksia joita täytyy hoidella. Ja kaikilla ei tosiaan edes ole sitä konetta käytössä saatikka että he edes haluaisivat ottaa sellaista käyttöön. Asioiden hoitaminen on silloin kyllä työläämpää. Onneksi apua on hyvin saatavilla kun vain uskaltaa kysyä. Ja aina oppii uutta ja saa varmuutta kun jonkun asian saa ratkaistuksi!  


Vastaa