Kysymys

Kaapeliyhteys hidastelee iltaisin huomattavasti

  • 22 January 2024
  • 6 kommenttia
  • 303 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Taloyhtiölaajakaistan (1000m kaapelinetti) nopeus hidastelee iltaisin ja erityisesti viikonloppuisin huomattavasti.

Nopeus siis iltaisin vaihtelee paljon ja tippuu parhaimmillaan alle 100 megan download ja 1 megaan uppikaista. Latausnopeus reitittimen statistiikan mukaan pysyy tällöin keskimäärin jossain 200megassa, eli selvästi alle luvatun. Samalla pingi kasvaa selvästi normaalista 8->25. Muina aikoina toimii hyvin ja yöllä liikahtaa parhaimmillaan 900 megan vauhtia ja muulloinkin pääsee päiväsaikaan ihan hyvin luvattuihin lukemiin yli 400 megaan.

Mistä tuo iltaisin tapahtuva selvä hidastuminen voisi johtua? Vikailmoitus tehty ja vastaus, että yhteydessä Telialle ei mitään vikaa vaan vika täytyy olla minun laitteissa. Epäilen aika paljon, että omissa laitteissa voisi olla vikaa, koska ongelma ajoittuu suurimpaan ruuhka-aikaan ja muulloin toimii normaalisti. Olen kuitenkin aika monta kertaa todennut, että lähelle 1 gigan nopeutta voi päästä, niin omassa sisäverkossa kuin suoraan modeemistakin, että ei ole mitään mikä omissa laitteissa voisi rajoittaa varsinkin kun sulkee kaiken muun kuin kaapelimodeemin pois.

Omat laitteet resetoitu monta kertaa ja kokeiltu eri variaatioita, sekä laitteilla. Suoraan reitittävänä Telian Technicolor cga2121 kaapelimodeemista, oman reitittimen kautta technicolor siltaavana ja reitittävänä. Aikaisemmin oli käytössä Ciscon vanha kaapelimodeemi hitaammalla 100megan yhteydellä ja senkin kanssa oli ongelmia, että ajoittain tippui jopa tuosta 100:sta megasta. Vaihtoehdot alkaa olla vähissä. Olisin koittanut laadukkaaksi kehuttua FritzBox! modeemia, mutta ei tällä alueella toimi Telian verkossa, eikä yhteysongelmia noiden kanssa haluta selvittää. Teliata ei käytännössä saa oikein muuta kuin tuota Technicoloria. Paremman mallin saa vain arvalla. Miten tuosta voisi enää parantaa, kun nyt on jo paras modeemi mitä Telian verkkoon saa? Varmistaako Telia vikailmoitusten yhteydessä, että vika ei johdu verkon ruuhkautumista?

Vikailmoituksen vastaukseksi sain, että modeemi on hyvillä arvoilla verkossa. Tuossa näkyy kuitenkin aika paljon vaihtelua kanavien välillä, onko kuitenkin normaalia? Miltä nämä näyttävät?

 


6 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Hei @MikkoSu! Toivotan sinut ensimmäisenä lämpimästi tervetulleeksi Telia Yhteisöön! Pääset tämän kautta lukemaan mielenkiintoisia sekä ajankohtaisia juttuja kuin myös osallistumaan keskusteluihin 😊

 

Kysymykseesi ensimmäisenä toteasin, että saadessasi vastauksen meidän Häiriöilmoitusten puolelta sinulla on mahdollisuus avata se uudelleen vastaamalla viestiin. Ohjeet löytyvät viestistä. Saisimme katsottua häiriötäsi uudelleen. 

Fritzbox toimii nykyään kaikkialla Suomessa, mutta sama tilanne sen kanssa olisi vastassa, jos ei linja-arvoja saada paremmiksi. 

Kunniamerkki +1

Pitää availla uudelleen ilmoitus, kiitos

Mutta tuosta vastauksestasi jäi mietityttämään, että onko nuo arvot siis huonot kun mainitsit, että Fritzboxikaan ei toimisi jos arvoja ei saada paremmaksi? Vastauksessa vikailmoitukseen vastattiin, ettei niissä olisi mitään vikaa? Fritzboxin ongelmaa yritin samoin selvittää, mutta silloin ei suostuttu tekemään vikailmoitusta lainkaan, vaan suositeltiin hakemaan kaupasta jokin toinen modeemi ja ettei Fritzboxia suositella. Lopulta meni palautukseen kun kuulin, että ei Hyvinkään verkossa ole moni muukaan saanut toimimaan.

Fritzboxia silloin aikanaan koitin tuolta keskuksen haaroittimen kautta ja myös tuota Technicoloria, missä ei ainakaan signaali ole liian vaimea. Signaali huomattavasti vahvempi, mutta onko liikaa? Samoin hidasteli silläkin asennuksella. Kumpi parempi?  

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Kannattaa @MikkoSu ensin tehdä häiriöilmoitus tästä tutkittavaksi näillä arvoilla, minkä jälkeen pystytään katsomaan tarkemmin mistä häiriö johtuu eli netin hidastelu iltaisin ja viikonloppuisin. En tarkemmin pysty sanomaan näistä arvoista mitään, mutta ensin kannattaa laittaa yhteys kuntoon meidän vikapuolella ja sen jälkeen katsoa vaihtoehtoja, jos haluat vielä vaihtaa laitetta. Fritzboxin kanssa oli aiemmin hankaluuksia toiminnan suhteen, mutta nykyään se toimii joka puolella Suomea. Tästä oli viime vuoden joulukuun alussa tullut muutosta sen osalta. 

Kunniamerkki +1

Kiitos, katsotaan miten etenee uusi häiriöilmoitus

Hyvä tietää jos Fritzbox nyt toimisi. Juuri marraskuun lopulla asiakaspalvelusta sanottiin, ettei välttämättä toimi ja ettei hän suosittele Fritzboxia. Mutta jos ongelma sen jälkeen joulukuussa korjattu, niin pitää mahdollisesti kokeilla joskus uudelleen.

Kunniamerkki +1

Ei ole kuulunut vikailmoituksiin vastausta niin laitan tänne vielä kuvia noista lataus ja lähetysnopeuksista kun tuonne vikailmoitukseen ei voi laittaa suoraan. Tuntui olevan aikaisemmin asiakaspalvelussa epäilyksiä, että laitteissani olisi pullonkauloja LAN-puolella, mutta 100%:n varmasti ei ole ollut kuin min. gigabitin nopeuteen yltäviä laitteita ja kaapeleita. Sillä nopeudella on todettu myös toimivan.

 

21.1.2024 illalta testit, mutta tuota se tekee edelleen ja ajoittain lataus 100 megan luokkaa. 

 

Yöaikaan toimii ihan hyvin. Ei pullonkauloja olissa laitteissa tai kaapeloinneissa. Tuossa 24.1. puolen yön aikoihin. Ei ole pullonkauloja omissa laitteissa.

 

 

Ja joulukuussa toimi vielä ripeämmin

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Ei ole kuulunut vikailmoituksiin vastausta niin laitan tänne vielä kuvia noista lataus ja lähetysnopeuksista kun tuonne vikailmoitukseen ei voi laittaa suoraan. Tuntui olevan aikaisemmin asiakaspalvelussa epäilyksiä, että laitteissani olisi pullonkauloja LAN-puolella, mutta 100%:n varmasti ei ole ollut kuin min. gigabitin nopeuteen yltäviä laitteita ja kaapeleita. Sillä nopeudella on todettu myös toimivan.

Kertoisitko sen vikailmoituksen tunnisteen, numerosarja joka on 50 -alkuinen. Voin katsoa löydänkö sen ja välitän tiedon latausnopeuksista eteenpäin.

Vastaa