Skip to main content

Kiinteä laajakaista pätkii, mutta käynnistyy uudelleen ensin tietokoneen uudelleen käynnistymisellä ja myöhemmin modeemin uudelleen käynnistymisellä.Kun ongelma oli jatkunut viikkoja, soitin eilen vika-ilmoituksiin. Kehoitettiin hakemaan laina modemi Sonera Kaupasta. Niin tein, mutta ensimmäinen lainamodeemi ei toiminut ja toinen ei hyväksynyt minulle kaupassa kerrottua laitteen kyljessä olevaa salasanaa. Siihen eilinen päivä menikin ajellessa edestakaisn Sonera kauppaan ja takaisin ja yhdistellessä eri modeemeja. Illalla oli sitten lähdettävä kakkosasunnolle.Yhteydet toimivat illalla vanhalla tavalla ja vanhalla modeemilla , mutta ilmeisesti ne katkeilevat ja sitten toistaiseksi palaavat koneen/modeemin uudelleenkäynnistämisellä? Latausnopeudet nopeustestissä ovat hyvin epätasaiset, up load vain  n 0,40 mbs ja down load yli 20 kertaa nopeammin eli n 12,00 mbs.

Edit IlariJR: otsikko muokattu kuvaavammaksi.

Hei, noh voi olla yhteydessäsi ongelmia. Onko kyseessä ADSL yhteys? 12/0.4 on ihan normaali yhteys. 


yhteys toimii puhelinlinjoilla, ongelma on yhteyden katkeaminen ja myös sen ajoittainen heikkous siten ettteivät nettisivut lataudu eikä sähköposti toimi, luulen, että syynä ovat huonot/vanhat puhelinlinjat

 



@Ristonku kirjoitti:


yhteys toimii puhelinlinjoilla, ongelma on yhteyden katkeaminen ja myös sen ajoittainen heikkous siten ettteivät nettisivut lataudu eikä sähköposti toimi, luulen, että syynä ovat huonot/vanhat puhelinlinjat



 







@Ristonku kirjoitti:


yhteys toimii puhelinlinjoilla, ongelma on yhteyden katkeaminen ja myös sen ajoittainen heikkous siten ettteivät nettisivut lataudu eikä sähköposti toimi, luulen, että syynä ovat huonot/vanhat puhelinlinjat



 






Millaisia virheilmoituksia nettiselaimessa näkyy, kun ei sivu lataudu? Miten sähköpostin toimimattomuus ilmenee, minkä palveluntarjoajan laatikko käytössä?



 



Kertyykö modeemin lokiin ilmoituksia virheistä tms? Entäs mitä on linjan arvot?



Voihan olla, että vanhat kuparit eivät jaksa enää, tai sitten on jotain vikaa jossain. Jos oma tietokone ja modeemi, sekä talon kaapelointi kunnossa, suosittelen häiriöilmoituksen tekemistä Soneralle.


Selaimessa näkyy ; ei yhteyttä, mutta joskus selaimen yhteystiedoissa lukee modeemin osalta yhdistetty ja niin näyttää kuvake selaimen alareunassa, silloin ilmeisesti niin heikko yhteys, ettei lataa.

Sähköposti ilmoittaa ei yhteyttä. Sposti on Soneran pp1.inet.fi

Modeemin lokin sijaintia tai sen katsomista en tiedä, kun en tiedä miten sitä voi katsoa.

Linjan yhteysarvot vaihtelevat kovasti silloinkin kun se toimii, n.0,20 mbs.stä n.12,oo mbs speedtestiin mukaan, välillä yhteys on niin huono , ettei speedtesti toimi.

Modemi on soneran vuokramodeemi, joten sen kunto on soneran vastuulla, hain vikailmoituksen neuvon kaksikin lainamodemia sonera kaupasta, mutta en saanut / osannut saada niitä toimimaan, toisen ( Wlan )osalta kone ei hyväksynyt minulle kaupassa annettua salasanaa ja toisen osalta kone tunnisti modeemin, mutta ei saanut yhteyttä, modemi oli yhdistetty johdoilla, kuten sonera kaupassa suositeltiin. Modemia vaihtaessa ja kaupassa kaksi kertaa käydessä kului koko tiistai päivä. Kuten aiemmin kerroin vanha modemi toimii toistaiseksi siten, että yhteyden katketessa sen saa uudelleen  käynnistämällä tietokone tai modeemi tai molemmat. Yhteyskatkot ovat lisääntyneet ja aluksi riitti koneen uudelleenkäynnistys.


kyseessä on omakotitalo, joulukuun 23 päivänä eli vajaa puoli vuotta sitten liittymä asennettiin Soneran asentajan toimesta kun muutimme Pornaisista Kuusankoskelle. Silloin asentajalla oli ongelmia saada yhteys toimimaan ja hän teki töitä puoli päivää ja yhdisteli jossain keskuksessa ja mainitsi jotain huonoista linjoista

@Ristonku kirjoitti:
kyseessä on omakotitalo, joulukuun 23 päivänä eli vajaa puoli vuotta sitten liittymä asennettiin Soneran asentajan toimesta kun muutimme Pornaisista Kuusankoskelle. Silloin asentajalla oli ongelmia saada yhteys toimimaan ja hän teki töitä puoli päivää ja yhdisteli jossain keskuksessa ja mainitsi jotain huonoista linjoista


Laitevalmistajan ohjekirjasta selvinnee, miten linjan arvot saa tarkistettua. Yleensä ne on diagnostiikka/vianmäärityksen alla laitteen hallinnassa. Jos kertoisit, mikä modeemi on merkiltä ja malliltaan, voitaisiin paremmin neuvoa, miten nuo tiedot löytyvät.



 



Jos ja kun asentajakin on valitellut kaapeleiden laadusta, voi hyvinkin olla, että kaapelipari on niin heikkolaatuinen, ettei se pysty tarjoamaan liittymän nopeusprofiilille soveltuvaa nopeutta. Kannattaa tehdä häiriöilmoitus Soneralle, niin lähettävät asentajan tarkistamaan, onko mitään tehtävissä. Joskus voi olla niin, ettei auta kuin kättelynopeuden pudottaminen alemmas... Katsoisin, onko varteenotettavia vaihtoehtoisia yhteystyyppejä saatavilla, jos tuo ADSL ei enää tokene.


, kuten  tuossa mainitsikin, jätä meille vikailmoitus vaikkapa Omilta Sivuilta, niin selvitetään mikä tuota pätkimistä oikein aiheuttaa.


tein vikailmoituksen kuten Pekka_Koo pyysi., yhteys ja modeemi on teidän
laitoin vikailmoitukseen lisätietoja; keväällä kadulla olevassa (puhelin? ) linjakaapissa ? asentaja teki töitä, senjälkeen yhteys ajoittain heikkeni ja alkoi myöhemmin pätkimään; siinäkö syy ongelmiin, vai olisko sattumaa ?
eilen toimi , tänään katkoo, puolen tunnin tauko, sitten taas toimii, avustaja antaa ristiriitaisia vastauksia

@Ristonku kirjoitti:
laitoin vikailmoitukseen lisätietoja; keväällä kadulla olevassa (puhelin? ) linjakaapissa ? asentaja teki töitä, senjälkeen yhteys ajoittain heikkeni ja alkoi myöhemmin pätkimään; siinäkö syy ongelmiin, vai olisko sattumaa ?

Kaikki on mahdollista 🙂 Hyvä lisätieto kuitenkin, jos viankorjaus tarvii siirtää asentajalle asti.

 


@Ristonku kirjoitti:
eilen toimi , tänään katkoo, puolen tunnin tauko, sitten taas toimii, avustaja antaa ristiriitaisia vastauksia

Mitäs se Sonera Avustaja tarkalleen kertoo? Avustaja on hyvä työkalu, jolla pystyy tietokoneen ja muutamien modeemien asetuksia tarvittaessa korjaamaan, mutta aivan kaikkeen sekään ei taivu.


Vastaa