Nyt on pakko hieman purkaa tuntemuksia. Tämä oli jo toinen kerta, kun soittamisen tai chattäilyn jälkeen kiinteässä laajakaistayhteydessä täällä Turussa tapahtuu ihmeparantumisia.
Edellisellä kerralla, kun yhteys laski useasti alle sovitun ja pitkäkestoisesti, tein vikailmoituksen ja alihankkijalta lähetttiin huoltomies, joka ei löytänyt mitään vikaa ja totesi sen johtuvan ilmeisesti laitteistani. Varmuuden vuoksi lainasin Telian myymälästä reitittimen, mutta en saanut siihen salasanoja (koska niitä ei voinut kuulemma luovuttaa), joten enpä sitten voinut kokeilla toisella reitittimellä tätä asiaa. No yllättäen parin viikon kuluttua yhteydet nousivat normaalille, luvatulle tasolle ihan itsestään. Niissä siis ei minulle sanotun mukaan ollut mitään vikaa.
Nyt pari päivää sitten yhteys meni muutamaan kertaan kokonaan poikki ja seuraavana päivänä, kun tarkkailin nopeutta (Ookla), niin yhteys oli luokkaa 32-57Mb ja pingit n. 100ms (sopimuksessa luvattu vähintään 75MB) ja yhteys on siis 100/10Mb. Minä sitten chattailin, kun en pystynyt täyttämään naurettavaa vikailmoituslomaketta, kun en voinut laittaa rasteja joka ruutuun (en siis omista toista modeemia enkä faxia). Minulle kerrottiin, että kyllä nuo yhteyden katkeamiset näkyy, mutta voivat johtua modeemista ja suositellaan, että käyn lainaamassa Telian myymälästä modeemia ja kokeilen sillä. Mitään vikaa ei verkossa siis ollut tälläkään kertaa. Lupasin odottaa muutaman päivän, koska viimeksikin yhteydenoton jälkeen vika/vaiva korjaantui ikäänkuin itsekseen. JA TÄNÄÄN SE TAPAHTUI. Kokeilin yhteyksiä taas (Ookla) ja tuolokset olivat seuraavat: ping n.15ms ja nopeus n. 90/12Mb useammalla eri kokeilulla. Aikamoisia ihmeparanemisia.
Onko muut laajakaistan omistaja kokeneet tämänkaltaisia hämmästyttäviä tapauksia, joissa "todennäköisesti asiakkaan itsensä vialliset" laitteet korjaantuvat ihan itsekseen, kunhan vähän chattailee tuonne operaattorille, jolla ei siis ole tähän mitään osaa eikä arpaa ?