Onhan tämä nyt taas kerran naurettavaa. Telialla on selkeästi herätty siihen, että aikaisemman kommunikointilinjan mainehaitta painaa mutta tilalle on tullut ”mutku...”
Tietty Telialla tosiaan voi olla (ja tältä vahvasti vaikuttaa) niin kivikautiset järjestelmät sekä äärettömän huonosti hoidettu tämä ”kehitysputki” että muutokset vaatii ilmeisesti aina jonkun systeemin uudelleenrakentamisen.
Propsit kuitenkin siitä että edes sataseen asti mennään symmetrisesti, muistan kun tästä joskus vuonna nakki ja keppi kerrottiin niin arvostus kyllä nousi ja buzzword edelläkävijä saattoi olla paikallaan, sen jälkeen onkin tasaisesti taannuttu tai ehkäpä paremminkin jumituttu. Tulisipa tästä firmasta joskus jotain hyviä uutisia ulos, no ehkä ensi vuosikymmenellä.
Mitäs sillä on merkitystä tuotteistuksen kannalta jos joku ei pysty samantien saamaan 1000/1000 tai nopeampaa letkua laitteistorajotusten takia? Ei kaikki voi ostaa hienoa uutta autoakaan eikä sitä rajoteta..
Pitäs se kuitenkin pystyy mahdollistamaan niille joille se on mahdollista ja sitten pikkuhiljaa vaihtaa laitteistoja muuallekki mihin niitä sitten tarvitaan.. eikä tässä nyt voi ottaa mitään yhdenvertaisuus korttiakaan käyttöön koska ei telia sitä korttia muutenkaan käytä niin turha ottaa sitä nyttenkää..
Meille kenellä se laitteistojen osalta on mahdollista saada symmetrinen, meille se pitäisi myös suoda eikä jättää meitä johokki 2010 luvulle teknillisesti vanhoissa liittymänopeus profiileissa.. Jos se on niin hankalaa niin kannattaa varmaan ruotsista tai virosta hieman pyytää apua näissä asioissa että miten ne tehdään niin varmaan voitas saahakkii jos suomessa ei riitä osaaminen.. Laitteistot meillä on kuitenkin kunnossa.. ei ehkä joka pikku paikassa ja joissain on vanhaa laitteistoa.. Isolla osalla meistä on kuitenkin tarpeeksi tuoretta laitteistoa saamaan symmetristä ja tänä 2021 vuonna se on hyvin noloa olla semmosta tarjoamatta kun pienemmät tarjoajat antaa jopa 2000/2000 linjaa..
@TeroRe Älä pidä meitä täällä tyhminä. Muutos ei vaadi Telialta mitään rakentamista.
"Ja toiseksi siksi, että valokuituverkossa nopeuden nostaminen internetin käyttötottumusten muuttuessa on mahdollista - ja jopa verrattain helppoa myös tulevaisuudessa." Lähde: http://blog.blc.fi/blc-blogi/miten-nopea-on-nopea-nettiyhteys
"Kiinteissä valokuituverkoissa kapasiteettia on tarjolla käytännössä rajattomasti, joten asiakkaiden liittymien suorituskykyä voidaan helposti lisätä. Nopeuksia voidaan huoletta nostaa, eikä lisääntynyt käyttö aiheuta ruuhkia verkkoihin."
Lähde: https://www.netplaza.fi/uutiset/netplaza-nostaa-asiakkaiden-valokuituyhteyden-suorituskykya-poikkeusolojen-ajaksi/
Olisi kiva saada joku Telian tekninen asiantuntija kertomaan tänne miksi muutos olisi niin vaikea tehdä. Muutos pystytään tarvittaessa tekemään nopeasti jos halutaan. Kyse on nimenomaan halusta. On tietenkin mahdollista että Telialla on hidas ja byrokraattinen tuotteistusprosessi.
Tässä nyt tuleeki sitten tämä että tämä nopeuden lisääminen helposti on vain pienille toimioille helppoa kuten BLC.. heiltä tulee symmetristä automaattisesti.. toinen hyvä on Fibernet/Telsita.. Tarjoavat 2000/2000 linjaa ja tulevaisuudessa myös 10 000/10 000 linjaa.. Tämän takia tukisin mielummin pientä operaattoria joka hoitaa asiaa ASIAKKAAN näkökulmasta.. ei pelkästään oman rahan lypsemisen näkökulmasta... Harmikseni olen kuitenkin Telian monopolikuidun alueella enkä näin ollen voi vaihtaa..
@tonde88@ kirjoitti:
@TeroRe Älä pidä meitä täällä tyhminä. Muutos ei vaadi Telialta mitään rakentamista.
Olisi kiva saada joku Telian tekninen asiantuntija kertomaan tänne miksi muutos olisi niin vaikea tehdä. Muutos pystytään tarvittaessa tekemään nopeasti jos halutaan. Kyse on nimenomaan halusta. On tietenkin mahdollista että Telialla on hidas ja byrokraattinen tuotteistusprosessi.
Se @Merja_J kommentti, jossa uudistuksen edellyttämää työtä kuvataan yleisellä tasolla, on lähes sanatarkka lainaus kiinteän laajakaistan business ownerilta, jonka häneltä saimme kun tätä asiaa olemme häneltä tiedustelleet.
Vaikka minä tai moderaattorit emme ole teknisiä asiantuntijoita niin haemme aktiivisesti asioihin lisätietoa ja tukea asianosaisilta. Emme lämpimikseen täällä kirjoittele. Toimimme viestinviejänä Yhteisön jäsenten ja edustamamme yrityksen välillä.
Tässä täytyy olla joku väärinymmärrys. Joko kysymys tai vastaus on ymmärretty väärin. Onko tuo business owner tekninen asiantuntija?
@tonde88@ kirjoitti:
Tässä täytyy olla joku väärinymmärrys. Joko kysymys tai vastaus on ymmärretty väärin. Onko tuo business owner tekninen asiantuntija?
Taitaa tarkoittaa matriisijohtamista käyttävässä yrityksessä henkilöä, jonka vastuulla on kokonaisen tuotelinjan johto.
A business owner is a role often cited in a corporation where matrix management is at play. They are a key stakeholder, probably representing the needs of a whole business unit, like editorial, commercial, partner relationship management, for example.
Eli ilmeisesti siis tarkoitetaan kuluttajalaajakaistaliiketoiminnan tms. johtajaa.
Ongelma ei ole tekninen, vaan ongelma on ihmisissä. Mielestäni Telian runkoverkko on huippua verrattuna mihin tahansa muuhun operattoriin eli ongelma ei varmasti ole tekniikasta kiinni.
On ehkä turhan kärjistettyä todeta että monet ihmiset kärsisivät yhden takia (vaikka tilanne onkin nyt vähän sen tapainen) - mutta ainakin voinen asiaa liikaa kärjistämättä todeta, että tekniikan kehitys on nyt pysähdyksissä yhden ihmisen takia. Se on nyt se syy, miksi naapurimaissa asit ovat mahdollisia mutta suomessa eivät.
Olen todennut, että maailmassa on olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka pyrkivät toimillaan tekemään asioista mahdollisia ja sitten sellaisia, jotka pyrkivät toimillaan tekemään asioista mahdottomia. Myös Telialla on molempia. Esimerkiksi itse jouduin taistelemaan 5 vuotta asiat mahdottomiksi tekevien asiakaspalvelijoiden kanssa, ennen kuin löytyi henkilöt, jotka tekivät asiat mahdollisiksi. Samalla mahdollistui valokuitusaatavuuden rakentaminen lähes minne tahansa yksityistalouksiin, mikäli vaan asiakas on valmis maksamaan mahdollisesti mittavatkin rakennuskustnanukset. Aiemmin tällainen ei ollut lainkaan mahdollista.
Ymmärtääkseni Telian aiemmalla brändijohtajalla oli osuus asioiden mahdollistamisessa. Harmikseni totesin, ettei kyseinen brändijohtaja ole enää Telian palveluksessa. Toisaalta tämä voidaan ajatella myös toisin päin: meillä rajoittamatonta kaistaa toivovilla on edes yksi heikko oljenkorsi jäljellä: tämä asia voi korjaantua vasta, kun tämä business owner vaihtuu toiseen henkiöön. Milloin tämä sitten tapahtuu, jää nähtäväksi. Sitä päivää odotellaan, koska sitä ennen ei kiinteissä yhteyksissä tule tapahtumaan yhtään mitään kehitystä. Ei saatu kiinteää IP:tä, eikä saatu lisää nopeutta.
Onneksi sentään nuo positiot ovat monessa firmassa aika "tuulisia". Esimerkiksi huono asiakastyytyväisyys tai asian saama julkisuus voisi hyvällä tuurilla johtaa henkilön vaihtumiseen. Toivossa on hyvä elää, sanaa kananttaisi ehkä levittää tämän foorumin ulkopuolellekin?
Sen verran Telian puolia pidän, että tuskin tämäkään asia on niin yksinkertainen ratkaista miltä se ulospäin vaikuttaa. Syyt voi olla tekniikassa tai sisäisessä byrokratiassa. Isossa firmassa uusien tuotteiden lanseeraus ei ole välttämättä niin helppoa kun sen pitäisi olla. Mutta ei tähän parannusta tule, jos firman sisältä ei löydy halukkuutta resursoida asian ratkaisemista eteenpäin oikeille henkilöille.
Kyllä asiat ratkeaa, jos asialla on "mahdollistajat". Esimerkiksi siinä että ylipäätään valokuidun rakentaminen onnistui, oli monenlaista mutkaa matkassa, koska sen hetkiset järjestelmät eivät mahdollistaneet kyseisen järjestelyn toteuttamista yksityistalouteen. Mutta kun "mahdollistaja" sattuu taloon, hän raivaa nuo (varsin keinotekoiset) esteet pois ja tekee asioista mahdollista. Ei siinä sen kummempaa. Paikalla käyneet asentajat kertoivat että oli eka tuon tyyppinen asennus yksityiseen omakotitaloon ikinä. Siinä näkyi "mahdollistajan" työn jälki - tehdään oikeasti jotain edistyksellistä, mitä ei ole ennen muut tehneet.
Olisi myös jännä tietää, mitkä olisivat tuon muutoksen kustannukset käytännössä ja jäävätkö ne jopa pienemmiksi kuin yksittäisen 5G tukiaseman kustannukset. En ainakaan jaksa uskoa että runkoverkkoa tarvitsisi päivittää, koska sehän mahdollistaa jo nykyäänkin gigabitin yhteydet kotiin päin, jolloin se mahdollistaa ne myös ulospäin, symmetrinen tekniikka kun on kysessä. Ja Telian runko todella vetää, aina on kuidussa täydet nopeudet. En usko, että tässä on oikeasti mitään teknistä estettä. Jos on, niin vähintään olisi mukava kuulla että mikä ihme voi edes olla sellainen tekninen este joka tekee tämän mahdottomaksi suomessa, mutta ei muualla.
@tonde88@ kirjoitti:
@TeroRe@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:Mitä rakentamista muutoksen tekeminen oikein vaatii? Kysehän on kuitenkin ohjelmallisesta rajoituksesta, joten rakentaminen on hölynpölyä.
En tosiaan tykkää toistaa itseäni, lainasin tähän liittyvän kommentin muutama tunti sitten. Löytyy edelliseltä sivulta 🙂>
Mutta kun se ei vastaa kysymykseeni. Mitä rakentamista 1000/100->1000/1000 vaatii? Jos joissain kohteissa on 100/100-kytkin niin se ei vaikuta kohteisiin joissa on 1000/1000-kytkin. Rakennuksen sisäkaapelointi on omistajan vastuulla eikä vaikuta Telian tekemisiin mitenkään.
En ole saanut vielä vastausta kysymykseeni.
@tonde88@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:
@TeroRe@ kirjoitti:
@tonde88 kirjoitti:
Mitä rakentamista muutoksen tekeminen oikein vaatii? Kysehän on kuitenkin ohjelmallisesta rajoituksesta, joten rakentaminen on hölynpölyä.
En tosiaan tykkää toistaa itseäni, lainasin tähän liittyvän kommentin muutama tunti sitten. Löytyy edelliseltä sivulta 🙂>
Mutta kun se ei vastaa kysymykseeni. Mitä rakentamista 1000/100->1000/1000 vaatii? Jos joissain kohteissa on 100/100-kytkin niin se ei vaikuta kohteisiin joissa on 1000/1000-kytkin. Rakennuksen sisäkaapelointi on omistajan vastuulla eikä vaikuta Telian tekemisiin mitenkään.
En ole saanut vielä vastausta kysymykseeni.
Vastaus kysymykseesi yleisellä tasolla on ketjussa jo kerrottu, se ei toki vastaa juuri tuohon sinun kysymykseesi mutta se vastaa siihen, että nopeusluokan muutos on muutakin kuin vain hiiren klikkaus meiltä jossain käyttöliittymässä.
Asia ei tästä kuitenkaan muutu, meillä ei ole tähän asiaan juuri tällä hetkellä uutta kerrottavaa. Lupasin selvittää tuoreen tilanteen ja sen olen nyt tehnyt, se ei ole siis muuttunut viime kertaisesta. Jos tähän tulee muutos tulevaisuudessa niin palaamme ehdottomasti sitten asiaan, kun voimme palata.
Oletko koskaan työskennellyt isossa firmassa? Isossa firmassa, miksi myös Telia luen, homma vaan on jäykkää. Puhutaan paljon miten tärkeä asiakas on, mutta silti palvelu on ihan luokatonta. Mahdollistajat ja muut jotka haluaisivat asioiden etenevän väsyvät kun kaikki alkaa heidän kautta hoitamaan asioita. Johtajat ovat miettineet hienot tuotelinjat ja muuta, joihin asiakkaan pitää tyytyä. Asiakkaan ääni ei kuulu organisaation sisällä, kun näitä hienoja tuotelinjauksia tehdään. Asiakkaan asema näissä prosesseissa on olla se ikävä kitisevä ulkoinen sidosryhmä, jolta saa lypsettyä rahaa. Tämä koskee siis isoja firmoja.
@TeroRe@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:
@TeroRe@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:Mitä rakentamista muutoksen tekeminen oikein vaatii? Kysehän on kuitenkin ohjelmallisesta rajoituksesta, joten rakentaminen on hölynpölyä.
En tosiaan tykkää toistaa itseäni, lainasin tähän liittyvän kommentin muutama tunti sitten. Löytyy edelliseltä sivulta 🙂>
Mutta kun se ei vastaa kysymykseeni. Mitä rakentamista 1000/100->1000/1000 vaatii? Jos joissain kohteissa on 100/100-kytkin niin se ei vaikuta kohteisiin joissa on 1000/1000-kytkin. Rakennuksen sisäkaapelointi on omistajan vastuulla eikä vaikuta Telian tekemisiin mitenkään.
En ole saanut vielä vastausta kysymykseeni.
Vastaus kysymykseesi yleisellä tasolla on ketjussa jo kerrottu, se ei toki vastaa juuri tuohon sinun kysymykseesi mutta se vastaa siihen, että nopeusluokan muutos on muutakin kuin vain hiiren klikkaus meiltä jossain käyttöliittymässä.
Ei ole kerrottu. Sinun ja @Merja_J välittämä business ownerin vastaus on vain niin kelvoton ettei mene millään läpi. Toivottavasti hän on ymmärtänyt kysymyksen väärin. Tähän vastaukseen haluaisin tarkennuksen. En voi kuitenkaan pakottaa sinua kysymään tarkennusta kyseiseltä business ownerilta, joten antaa olla.
Ymmärrän tietenkin, että muutos vaatii enemmän kuin pelkän hiiren klikkauksen.
@AsiakasY@ kirjoitti:
Oletko koskaan työskennellyt isossa firmassa? Isossa firmassa, miksi myös Telia luen, homma vaan on jäykkää.
Vastahan tätä on puolitoista vuotta jahkattu ja asian eteneminen sinä aikana puhdas, pyöreä nolla. On se tehokasta! Samaan aikaan pienemmät firmat menneet nopeuksissa jo 2....10 gigaan ja symmetrisenä vieläpä...
@tonde88@ kirjoitti:
En voi kuitenkaan pakottaa sinua kysymään tarkennusta kyseiseltä business ownerilta, joten antaa olla.
Ei kai Telian ilmapiiri noin huonoa ole, ettei bitti kulje työntekijöiden välillä koska se ei uskalla? 🙂>
@tonde88@ kirjoitti:Ymmärrän tietenkin, että muutos vaatii enemmän kuin pelkän hiiren klikkauksen.
Tarvitaan ehkä myös näppäimistöä. Siitähän se homma nyt tietysti kiikastaakin.
@tonde88 kirjoitti:
Ei ole kerrottu. Sinun ja @Merja_J välittämä business ownerin vastaus on vain niin kelvoton ettei mene millään läpi. Toivottavasti hän on ymmärtänyt kysymyksen väärin. Tähän vastaukseen haluaisin tarkennuksen. En voi kuitenkaan pakottaa sinua kysymään tarkennusta kyseiseltä business ownerilta, joten antaa olla.
Ymmärrän tietenkin, että muutos vaatii enemmän kuin pelkän hiiren klikkauksen.
Pahoittelen, sanon nyt suoraan mutta tässä keskustelussa on huonoa se, että ihan sama mitä me täällä kerromme niin asiaa käännellään ja väännellään joka suuntaan, tartutaan pilkkuihin ja pisteisiin ja mihinkään, mitä kerromme ei uskota ja niin edelleen 🙂> Ymmärtäisin tämän jos yrittäisimme väittää mustaa valkoiseksi mutta kun näin ei ole niin. Ihan kaikkea emme toki voi kertoa ulospäin, pahoittelut siitä, mutta olemme pörssiyhtiö ja se tuo mukaan tiettyjä velvotteita ja toimintatapoja.
En ole tosiaan tekninen asiantuntija mutta mitä tulee kysymykseesi niin jos soveltuva kytkin on jo tietyssä kohteessa valmiina niin se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että kaikkialla näin ei ole + uudistus vaatii muutoksia tuotteistukseen sekä järjestelmiin ja niin edelleen. Tältä kantilta ajateltuna kysymyksesi ei ole kuitenkaan tämän asian suhteen oleellinen.
@TeroRe@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:
Ei ole kerrottu. Sinun ja @Merja_J välittämä business ownerin vastaus on vain niin kelvoton ettei mene millään läpi. Toivottavasti hän on ymmärtänyt kysymyksen väärin. Tähän vastaukseen haluaisin tarkennuksen. En voi kuitenkaan pakottaa sinua kysymään tarkennusta kyseiseltä business ownerilta, joten antaa olla.
Ymmärrän tietenkin, että muutos vaatii enemmän kuin pelkän hiiren klikkauksen.
Pahoittelen, sanon nyt suoraan mutta tässä keskustelussa on huonoa se, että ihan sama mitä me täällä kerromme niin asiaa käännellään ja väännellään joka suuntaan, tartutaan pilkkuihin ja pisteisiin ja mihinkään, mitä kerromme ei uskota ja niin edelleen 🙂>
Kyllä uskotaan tosiasioihin. Asiaa on perusteltu kuitenkin täysin väärillä perusteluilla. Koetan vielä vääntää rautalangasta. 1000/100->1000/1000 ei vaadi mitään rakentamista. Jos joissain kohteissa on 100/100-kytkin niin se ei vaikuta kohteisiin joissa on 1000/1000-kytkin, koska kuitenkin nyt tarjotaan 1000/100 kohteisin joissa se on mahdollista. Rakennuksen sisäkaapelointi on omistajan vastuulla eikä vaikuta Telian tekemisiin mitenkään. Olen siis yrittänyt haastaa mielestäni vääriä väitteitä.
@tonde88@ kirjoitti:
Kyllä uskotaan tosiasioihin. Asiaa on perusteltu kuitenkin täysin väärillä perusteluilla. Koetan vielä vääntää rautalangasta. 1000/100->1000/1000 ei vaadi mitään rakentamista. Jos joissain kohteissa on 100/100-kytkin niin se ei vaikuta kohteisiin joissa on 1000/1000-kytkin, koska kuitenkin nyt tarjotaan 1000/100 kohteisin joissa se on mahdollista. Rakennuksen sisäkaapelointi on omistajan vastuulla eikä vaikuta Telian tekemisiin mitenkään. Olen siis yrittänyt haastaa mielestäni vääriä väitteitä.
Mutta edelleen, yhtäällä tarvitaan kuitenkin uutta tekniikkaa ja siinä mielessä en niele väitettä vääristä perusteluista.
Ymmärrän, että haluaisit ja haluaisitte, että niihin kohteisiin tämä mahdollistettaisiin missä se olisi mahdollista. Tosiaan tekniikan lisäksi tarvitaan kuitenkin muutakin kehitystä.
@TeroRe@ kirjoitti:
@tonde88@ kirjoitti:
Kyllä uskotaan tosiasioihin. Asiaa on perusteltu kuitenkin täysin väärillä perusteluilla. Koetan vielä vääntää rautalangasta. 1000/100->1000/1000 ei vaadi mitään rakentamista. Jos joissain kohteissa on 100/100-kytkin niin se ei vaikuta kohteisiin joissa on 1000/1000-kytkin, koska kuitenkin nyt tarjotaan 1000/100 kohteisin joissa se on mahdollista. Rakennuksen sisäkaapelointi on omistajan vastuulla eikä vaikuta Telian tekemisiin mitenkään. Olen siis yrittänyt haastaa mielestäni vääriä väitteitä.
Mutta edelleen, yhtäällä tarvitaan kuitenkin uutta tekniikkaa ja siinä mielessä en niele väitettä vääristä perusteluista.
100/100-kohteisin tarvitaan uutta tekniikka se on totta. Mutta kun perustetta käytetään 1000/1000-kohteisiin niin peruste on väärä. Samalla perusteella voisitte tarjota tällä hetkellä max 100/100 kaikissa kohteissa.
Mitä tulee uuteen tekniikkaan niin ainakin täällä päivitettiin runko/alueverkkoa ihan just hiljattain. Mutta minkä takia? No, tietysti 5G:n tulemisen takia! Eli selkeästi on kyllä halukkuutta ja kyvykkyyttä päivittää nopeampaa verkkoa, mutta ei kuituasiakkaille. Tässä on nyt se perusvika. Väärät ihmiset puikoissa ja väärät asenteet. Kiinteän verkon annetaan näivettyä.
@tonde88@ kirjoitti:
100/100-kohteisin tarvitaan uutta tekniikka se on totta. Mutta kun perustetta käytetään 1000/1000-kohteisiin niin peruste on väärä. Samalla perusteella voisitte tarjota tällä hetkellä max 100/100 kaikissa kohteissa.
En ole emmekä ole määritelleet mielestäni missään kohtaa, että millaisista kohteista puhumme, olemme mielestäni puhuneet koko ajan yleisellä tasolla. Jos olen väärässä niin pahoittelut mutta nyt sanon viimeistään että olemme puhuneet asiasta ja muutoksesta yleisellä tasolla.
Tämä on juuri sitä pilkkuihin tarttumista mistä tuossa yllä kirjoitin 🙂>
@SINAD@ kirjoitti:
Eli selkeästi on kyllä halukkuutta ja kyvykkyyttä päivittää nopeampaa verkkoa, mutta ei kuituasiakkaille. Tässä on nyt se perusvika. Väärät ihmiset puikoissa ja väärät asenteet. Kiinteän verkon annetaan näivettyä.
Kursivoin kommentistasi sen mihin nyt viittaan. Tämä on vain sinun tulkintasi ja mielipiteesi asiasta, asia ei kuitenkaan näin ole.
Keskustelu kiertää edelleen kehää. Ymmärrän toki että ette tyydy mihinkään muuhun vastaukseen kuin siihen, että kerromme että päivästä xx.yy.zzzz alkaen kuitukohteiden uppikaista nousee. Toivoisin silti, ettei samaa asiaa vatvottaisi ja perättömiä väitteitä heitettäisi viikosta sekä kuukaudesta toiseen. Ne kun eivät vie asiaa ja keskustelua mihinkään suuntaan, ainakaan hyödylliseen sellaiseen.
@TeroRe@ kirjoitti:
Keskustelu kiertää edelleen kehää. Ymmärrän toki että ette tyydy mihinkään muuhun vastaukseen kuin siihen, että kerromme että päivästä xx.yy.zzzz alkaen kuitukohteiden uppikaista nousee. Toivoisin silti, ettei samaa asiaa vatvottaisi ja perättömiä väitteitä heitettäisi viikosta sekä kuukaudesta toiseen. Ne kun eivät vie asiaa ja keskustelua mihinkään suuntaan, ainakaan hyödylliseen sellaiseen.
Nyt itse väität perättömästi että vain yksi vastaus kelpaa, täällä on kommentoitu vastineenne epäkohtia joihin tulisi saada selvennykset. Olettehan tehneet jo selväksi että mitään ei tapahdu itse asialle, eli nyt vain ne perustelut kuntoon. Tuo toiveesi, että asiasta puhuminen lopetettaisi kertoo myös paljon, lyö ketju lukkoon vielä niin asian voi haudata.
Tämä teidän "taustalla tapahtuu jatkuvasti" mantranne on jo kuultu. Tuokaa nähtäville konkreettisia asioita. Siis muiltakin alueilta kuin 5G mastoista.
@TeroRe@ kirjoitti:
Ymmärtäisin tämän jos yrittäisimme väittää mustaa valkoiseksi mutta kun näin ei ole niin.
@TeroRe@ kirjoitti:
perättömiä väitteitä heitettäisi viikosta sekä kuukaudesta toiseen
Nimenomaisesti Telia tässä heittää kuukaudesta toiseen perättömiä väitteitä niitä kohteita koskien, joissa on jo 1000 Mbit/s kytkimet, aivan kuten @SINAD, @tonde88, @WestSidaz et al. ovat näihin jo puuttuneet.
Telian väitteiden perusteellahan 200/100 eikä 1000/100 Mbit/s liittymiä pitäisi olla Suomessa myynnissä lainkaan, koska jossakin päin Suomea on kuitenkin vielä 100 Mbit/s kytkimiä käytössä.
Siinä olet kyllä oikeassa, että keskustelu kiertää kehää. Mutta sitä se tulee tekemään niin kauan, kun Telia väittää mustia kytkimiään valkoisiksi.
@Poksuvau@ kirjoitti:
Nyt itse väität perättömästi että vain yksi vastaus kelpaa, täällä on kommentoitu vastineenne epäkohtia joihin tulisi saada selvennykset. Olettehan tehneet jo selväksi että mitään ei tapahdu itse asialle, eli nyt vain ne perustelut kuntoon.
Emme ole sanoneet, ettei koskaan tapahdu, olemme vain todenneet että muutosta ei ole tällä hetkellä tulossa. Se voi olla mahdollista tulevaisuudessa, emme ole linjanneet ettei koskaan. Perustelut on kerrottu, otan ne vielä kertaalleen tähän:
@Merja_J@ kirjoitti:
Se on ihan totta, että osaan kohteista meillä on tekninen kyvykkyys tehdä tällainen uudistus. Mutta, vain osaan kohteista. Ja vain tekninen kyvykkyys. Loppuihin kohteisiin tarvitaan uutta laitteistoa sekä mahdollisesti uutta sisäkaapelointia ja niin edelleen. Näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin. Pitkä selostus, pointti kuitenkin siinä että pelkkä tekninen kyvykkyys (ja vain osassa kohteita) ei suoraan mahdollista muutoksia.
@Poksuvau@ kirjoitti:
Tuo toiveesi, että asiasta puhuminen lopetettaisi kertoo myös paljon, lyö ketju lukkoon vielä niin asian voi haudata.
Ei ole meidän linjan mukaista, emme lukota keskusteluita tai poista viestejä. Mietin ainoastaan sitä, että keskustelun pyöriessä paikallaan emme itse osallistu siihen enää. Olemme noteeranneet kuitenkin toiveenne niin osallistuisimme ainoastaan silloin, jos tai kun meillä on uutta kerrottavaa.
@Poksuvau@ kirjoitti:
Tämä teidän "taustalla tapahtuu jatkuvasti" mantranne on jo kuultu. Tuokaa nähtäville konkreettisia asioita. Siis muiltakin alueilta kuin 5G mastoista.
Tiedän, että tämän ketjun tavan mukaisesti tämä vastaus ei riitä mutta olemme aiemmin kertoneet mitä olemme kiinteän verkon tuotealueella tehneet esimerkiksi. Uudemman kerran kuitenkin tämäkin:
@JoonasLam kirjoitti:
Kyseltiin myös asioista, joita on priorisoitu ja niistä 2020 laajakaistapuolella toteutuneisiin esimerkkeihin lukeutuu:
- Telian ja Capman infran muodosta yhteisyritys Valokuitunen, jonka avulla pyritään vauhdittamaan merkittävästi valokuidun rakentamista
- Smart Wifi, jolla Telian valokuituasiakkaat saavat wifin koko kotiin myös suuremmissa asunnoissa
- Lisäksi asiakasetuja on uudistettu, jotka liippaavat myös laajakaista-tuotetta. Esimerkkinä tästä on myös laajakaista-asiakkaille saatavilla oleva C More TV -etu.
Josta erityisesti liputtaisin tässä ketjussa tuota ensimmäistä, Valokuitusen tavoite nimenomaan on nopeuttaa valokuituyhteyksien rakentamista Suomessa.