Skip to main content

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂>
 

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

13196i5527884AC5F2B1C4.png

 

<<< Muokkaus 9.3.2022 >>>

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

Tästä päivästä eli 9.3.2022 alkaen valokuituliittymien up-kaistaan tulee kaksi uutta nopeusluokkaa: 200/200 sekä 1000/500. Uudistus astuu voimaan nykyasiakkaille automaattisesti, eli jos sinulla on nyt 200M tai 1000M kaista niin up-kaista nopeutuu sinulla automaattisesti. Teemme muutokset nykyasiakkaille porrastetusti ja lähetämme asiakkaille tietoa sähköpostitse sitä mukaa, kun ko. alueen tai kohteen muutokset etenevät. Tällä hetkellä tavoitteemme on, että ollaan tehty viimeisetkin muutokset toukokuun loppuun mennessä. Muutos ei vaikuta hinnoitteluun, eikä sinun tai taloyhtiön tarvitse tehdä mitään uudistuksen takia (tai no, päätelaitteen bootti korkeintaan).

 

Uusissa tilauksissa nopeampi uppi on käytössä heti, kun uusi kaista on käytössä. Tai, jos vaihdat vaikka 100M -> 200M kaistaan niin saat uuden nopeammin upin käyttöösi saman tien.

 

Uudistus tosiaan koskettaa vain kuluttaja-asiakkaiden valokuituliittymiä (myös Kotikuitu ja Avoin kuitu), ei kaapeli. 

 


@sevk_@  kirjoitti:

Tietyt asiakasryhmät eivät yksinkertaisesti pysty Teliaa vaihtamaan. Joten tässä ryhmässä varsinkin pitäisi uutta oppia tuottamaan jatkuvasti asiakkaille ja muistaa pitää se oma taso jatkuvasti korkeana. Enkä nyt tarkoita mitään cmoreja tai muuta sirkushuvia vaan ihan rautaista rautaosaamista softalla höystettynä. Ajatuksena, bitti virheettä asiakkaalle, oli arki tai pyhä.


No eihän kuituasiakas saa edes tuota cmorea ilmaiseksi, sekin on vain ja ainoastaan 5G asiakkaille! Markkina-aseman väärinkäyttöä?

 


@sevk_@  kirjoitti:

Kupariverkon osaaminen tahtoo olla menossa viemäriä kohti, toivottavasti ei vie kuitua siinä samalla mukanaan. 


Kyllä tämä ainakin tosi huolestuttavalta näyttää. Muutamassa vuodessa suomen parhaasta kuituoperaattorista vauhdilla kohti kaikista huonointa.



@SINAD@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tietyt asiakasryhmät eivät yksinkertaisesti pysty Teliaa vaihtamaan. Joten tässä ryhmässä varsinkin pitäisi uutta oppia tuottamaan jatkuvasti asiakkaille ja muistaa pitää se oma taso jatkuvasti korkeana. Enkä nyt tarkoita mitään cmoreja tai muuta sirkushuvia vaan ihan rautaista rautaosaamista softalla höystettynä. Ajatuksena, bitti virheettä asiakkaalle, oli arki tai pyhä.


No eihän kuituasiakas saa edes tuota cmorea ilmaiseksi, sekin on vain ja ainoastaan 5G asiakkaille! Markkina-aseman väärinkäyttöä?

 


@sevk_@  kirjoitti:

Kupariverkon osaaminen tahtoo olla menossa viemäriä kohti, toivottavasti ei vie kuitua siinä samalla mukanaan. 


Kyllä tämä ainakin tosi huolestuttavalta näyttää. Muutamassa vuodessa suomen parhaasta kuituoperaattorista vauhdilla kohti kaikista huonointa.


Sen siitä saa, kun rekryssä on päätöksissä kohinaa ja sen Youtube-palloilun perusteella palkataan väkeä. Näkyy vähän joka paikassa hiljalleen. Parhaasta kuituoperaattorista en Telian suhteen tiedä, vai missä kategoriassa palkintoja jaettiin? Kilpailun estämisessä ja suorituskyvyn jumittamisessa sekä parhaasta takamatkalle tietoteknisessä kehityksessä tarkoituksella jäämisessä?

 

Kun intoa ei ole Telialla kupariliittymiä taloyhtiöihin täällä maalla kuitua edes tarjota, niin saa kyllä sitä gurua olla joka lähtöön. Eikä se kupari ole huono sekään, vaatii vain erikoista osaamista, tekemistä ja tietoa sen elämästä. Kun joku vaatii enemmän tekemistä nostaa se ylläpitokuluja, ellei ole osaamista tehdä sitä vakaasti. Galvaanisen yhteyden tuntiessa, siinä on usein vähän kaikkea, varsinkin hituvirralla. Joten kannattaisi tarjota se kuitu puoli-ilmaiseksi, tehdä se erittäin hyvin ja kerätä fyffet pitkässä juoksussa kotiin säästämällä huoltokuluista. Kikkailemalla ja väärässä paikkaa säästämällä kärsii asiakas eikä se tekijöillekään ole helppoa. 

 



@sevk_@  kirjoitti:


Parhaasta kuituoperaattorista en Telian suhteen tiedä, vai missä kategoriassa palkintoja jaettiin? Kilpailun estämisessä ja suorituskyvyn jumittamisessa sekä parhaasta takamatkalle tietoteknisessä kehityksessä tarkoituksella jäämisessä?


Parhaus oli tosiaan ihan mun oma rating ja perusteena se, että vielä vuonna 2017 oli Telialla ihmiset, jotka halusivat tehdä asioista mahdollisia. Koskien kuituliittymäni toteutusta ylipäätään. Lähtökohtanan oli, että alueella ei ole (edelleenkään) yleistä kuitusaatavuutta josta myydä suoraan kuluttajille liittymiä. Tällöin raivattiin esteet pois sille, että omakotitalo voidaan tarvittaessa kytkeä myös suoraan alueverkkoon, jos vapaita kuituja sattuu olemaan ja ennen kaikkea asiakkaalla haluja maksaa koko touhu. Asentajilta kuulin että tämä oli tosiaan tällä alueella eka kohde ever, missä oli päädytty tällaiseen ratkaisuun. Yleisestihän muiden operaattoreiden kanssa tilanne oli, että kuitua ei saa edes rahalla - ei vaikka maksaisi miljoonan. Tässä mielessä pidin Teliaa parhaana.

 

Mutta nyt on talossa aivan väärät ihmiset töissä ja asiat halutaan tehdä mahdottomiksi. Edes yksinkertaista nopeudennostoa ei saada aikaan, jättäydytään tosiaan tekniikassa tahallaan jälkeen muista, vaikka jo asennettu tekniikka tukisi paljon suurempia nopeuksia! Ja mitä tulee asiakaspalveluun niin just nämä kaikki cmore yms. tarjoukset vain 5G asiakkaille. Törkeää!



@SINAD@  kirjoitti:

Mutta nyt on talossa aivan väärät ihmiset töissä ja asiat halutaan tehdä mahdottomiksi. Edes yksinkertaista nopeudennostoa ei saada aikaan, jättäydytään tosiaan tekniikassa tahallaan jälkeen muista, vaikka jo asennettu tekniikka tukisi paljon suurempia nopeuksia! Ja mitä tulee asiakaspalveluun niin just nämä kaikki cmore yms. tarjoukset vain 5G asiakkaille. Törkeää!

Hyvä huomio kyllä tuo, että asiat halutaan tehdä mahdottomiksi. 

 

Taloyhtiöön olen Telialta kysynyt useassa otteessa, että mitä tuon yhden viimeisimmän välin kuiduttaminen maksaa. Hupaisasti yhdessä puhelussa tätä ehdotettiin, jos ongelmista haluaa eroon. Meni vaikeaksi, kun kysyin mitä se lysti maksaisi.  

 

Lähtevän nopeuden noston rajauksen syy selviäisi, kun tekisi massoittain siitä ilmoituksia KKV:oon. Ongelma on, kun sitä operaattoria et vaihda todellakaan helposti, joten pitäisi se saada omalta operaattorilta. Tiedä sitten mikä on raja, että reagoidaan valvovan viraston taholla tilanteeseen. Yksi ei ainakaan riitä, riittääkö 100 tai 1000. Toki se nynnyily optio siellä edelleen ykkösenä, voi voi ja lämmitä leipää saadaksesi lämmintä leipää. Tässä maassa on ilmeisesti lukutaidoton ja/tai kirjoitustaidoton viestintäministerinä, lähestyin häntäkin tämän lähtevän nopeuden noston aiheen tiimoilta. Ehdotin, että 10G/10G joka mökiin, niin saataisiin ainakin 1G/1G viimeinkin tulemaan. Vastuullinen ministeriö on kanssa vähän mitä sattuu. 😁> Vastauksien taso ei päätä juuri ole päässyt huimaamaan, tulee puolen vuoden päästä tai ei ollenkaan ja sisältö lähentelee nollaa. 

 

Johtopäätös taitaa olla, siellä ja täällä väärät ihmiset ovat täysin väärissä paikoissa töissä. 



@sevk_@  kirjoitti:
Lähtevän nopeuden noston rajauksen syy selviäisi, kun tekisi massoittain siitä ilmoituksia KKV:oon. Ongelma on, kun sitä operaattoria et vaihda todellakaan helposti, joten pitäisi se saada omalta operaattorilta. Tiedä sitten mikä on raja, että reagoidaan valvovan viraston taholla tilanteeseen. Yksi ei ainakaan riitä, riittääkö 100 tai 1000.

Pystyykö sen tekemään jotenkin helposti, esim. jonkun linkin tai sähköpostin kautta? Ne vois laittaa tänne jakoon, niin aletaan tehtailla niitä ilmoituksia porukalla.



@SINAD@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:
Lähtevän nopeuden noston rajauksen syy selviäisi, kun tekisi massoittain siitä ilmoituksia KKV:oon. Ongelma on, kun sitä operaattoria et vaihda todellakaan helposti, joten pitäisi se saada omalta operaattorilta. Tiedä sitten mikä on raja, että reagoidaan valvovan viraston taholla tilanteeseen. Yksi ei ainakaan riitä, riittääkö 100 tai 1000.

Pystyykö sen tekemään jotenkin helposti, esim. jonkun linkin tai sähköpostin kautta? Ne vois laittaa tänne jakoon, niin aletaan tehtailla niitä ilmoituksia porukalla.


Virallinen kuluttajapuolen asiointilomake löytyy linkistä: 

https://asiointi.kkv.fi/fi

Muut kielivalinnat löytyvät oikeasta yläosasta. 

 

Oma aloitus on tunnuksella ID 1403186 / Osa-aihe: Telian verkossa nopeusluokkien keinotekoinen rajaaminen kaapeli/kuitu.

 

Jos tekee uuden ja laittaa sen ID-tunnuksen, niin voi tehdä sitten pelkästään tätä lähtevää nopeusluokan rajaamista koskevan tapauksen sinne. Uusiin ilmoituksiin voisi sitten sen ID-tunnuksen liittää sinne lomakkeen tekstiosuuteen. Pyytää myös välittämään kuluttaja-asiamiehelle sen ilmoituksen siinä vapaassa tekstissä. Ilmiantona ei kannata tehdä, koska se päätyy paikkaan /dev/null ilman kummempaa käsittelyä. 

 

 

 


Onkohan ollut Telialla mitään puheita vielä että lähetäänkö lähetyskaistan kilpailuun mukaan? Muilla vaikuttas olevan melko agressiivista toimintaa asian suhteen.. Telia edelleen ainut jolla ei mitään toimintaa asian suhteen..


Telia puuhaa valtiolle uuden salaisen verkon, eikä siinä ollut mitään lupauksia nopeudesta. Pyhät lupaukset oli kyllä luotettavuudesta. Joten epäilen ettei siellä ole intoa ylibuukattuja kupariverkkoja lähteä päivittelemään, niin ei ole sitten muutenkaan intoa tehdä mitään. Voi siellä nopeuksien noston myötä alkaa repeilemään maakunnissa laitetilat liitoksistaan. 😁> Ne natisee nyt jo, tuosta pätkimisestä ja vuorokauden ajan mukaan vaihtelevasta hidastelusta päätellen.

 

Kuittalin männä viikolla Telian feissarille, että missä mun 1G/1G liittymä oikein kuppaa. Oli kyllä sitä mieltä, että kyllä sitä pitäisi kovempaa päästä, optioita ei hältä myyntiläppäriltä kyllä löytynyt. 5G tyrkytykseksi se taas lähti, kun lähelle tolppaan oli laitteet kuulemma laitettu, sanoin vain ettei juuri se pylväs kuulu tähän. Köyhää, kovin köyhää.



@sevk_@  kirjoitti:

Kuittalin männä viikolla Telian feissarille, että missä mun 1G/1G liittymä oikein kuppaa. Oli kyllä sitä mieltä, että kyllä sitä pitäisi kovempaa päästä, optioita ei hältä myyntiläppäriltä kyllä löytynyt. 5G tyrkytykseksi se taas lähti, kun lähelle tolppaan oli laitteet kuulemma laitettu, sanoin vain ettei juuri se pylväs kuulu tähän. Köyhää, kovin köyhää.


Joo no se 5G:hän se tosiaan korjaakin tämän upload-kaistan vian... Tosin ilman sitä oltaisiin kuidussa jo varmaan 10/10 Gbit/s tasolla, koska Teliakin ottaisi terveesti osaa kilpailuun.


En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta kun tuossa aloituspostaukseen lisätyssä Telian virallisessa vastauksessa lukee näin

 

"Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun."

 

niin minä koen tarvitsevani nopeampaa lähetysnopeutta. Olen koko laajakaistaliittymähistorian ajan harmitellut surkeita lähetysnopeuksia. Toivottavasti tähän saadaan joskus korjaus.



@WestSidaz@  kirjoitti:


Onkohan ollut Telialla mitään puheita vielä...






Tiedoksi samalla myös @SINAD ja kaikki muutkin, jotka olette osallistuneet keskusteluun ja/tai taustalla lueskelleet. Kiitos vielä kerran, kun toitte toiveen esille ja olette käyneet aktiivista keskustelua aiheen ympärillä. Tuoretta väliaikatietoa:



 



Kuten todettua niin olemme matkan varrella asiaa muutamaan otteeseen tarkistaneet ja käyneet aiheesta sisäisesti keskustelua. Up-kaistan nopeuksien nosto valokuituliittymiin on meillä työpöydällä tarkastelussa toteutuksen osalta. Tässä vaiheessa en kuitenkaan ikävä kyllä pysty kertomaan esimerkiksi uudistuksen aikatauluista tarkemmin. Sen voin toki varoitella, että uudistus ei ole kuitenkaan ihan heti huomenna tulossa 🙂> Muutokseen ja toteutukseen menee jonkin verran aikaa, kuten aiemminkin olen kertonut.



@mpiki@  kirjoitti:


minä koen tarvitsevani nopeampaa lähetysnopeutta. Olen koko laajakaistaliittymähistorian ajan harmitellut surkeita lähetysnopeuksia. Toivottavasti tähän saadaan joskus korjaus.






Tarkennuksena, myös sinulla siis valokuitu käytössä?


Kuitu tulee kiinteistölle, mutta sen verran vanha talo että asuntoihin on kupariyhteydet jotka rajoittavat nopeutta. Mutta se ei liene rajoita UL-nopeutta kymmenesosaan DL-nopeudesta vaan rajoitus tehdään muista syistä?

 

Edit: muokkaan tähän kun ei jostain syystä toimi vastaaminen. Ainakaan automaattisesti vaan tulee aina irrallinen postaus.

 

Talon sisäinen kupari on VDSL ja nykyinen max nopeus 100/10M. Toki tuo 10M UL on paljon parempi kuin 1 tai 2M joskus aikanaan, mutta kyllä se nopeampi saisi olla, varsinkin jos kyseessä on keinotekoinen rajoitus.



@mpiki@  kirjoitti:

Kuitu tulee kiinteistölle, mutta sen verran vanha talo että asuntoihin on kupariyhteydet jotka rajoittavat nopeutta. Mutta se ei liene rajoita UL-nopeutta kymmenesosaan DL-nopeudesta vaan rajoitus tehdään muista syistä?


Riippuu kupariyhteyksistä, eli onko se kupari VDSL:aa, kaapelinettiä vai Ethernettiä. Millaiset nopeudet sulla nyt on?



@mpiki@  kirjoitti:

Kuitu tulee kiinteistölle, mutta sen verran vanha talo että asuntoihin on kupariyhteydet jotka rajoittavat nopeutta. Mutta se ei liene rajoita UL-nopeutta kymmenesosaan DL-nopeudesta vaan rajoitus tehdään muista syistä?


Kuparissa kulkee kyllä 1G/1G heittämällä, kun tekniikka ja modulaatiot ovat hanskassa. Kun jutut ovat hanskassa ja hanskat hukassa, niin sieltä mennään yleensä mistä aita on matalin. 



@TeroRe@  kirjoitti:

@WestSidaz@  kirjoitti:

Onkohan ollut Telialla mitään puheita vielä...


Tiedoksi samalla myös @SINAD ja kaikki muutkin, jotka olette osallistuneet keskusteluun ja/tai taustalla lueskelleet. Kiitos vielä kerran, kun toitte toiveen esille ja olette käyneet aktiivista keskustelua aiheen ympärillä. Tuoretta väliaikatietoa:

 

Kuten todettua niin olemme matkan varrella asiaa muutamaan otteeseen tarkistaneet ja käyneet aiheesta sisäisesti keskustelua. Up-kaistan nopeuksien nosto valokuituliittymiin on meillä työpöydällä tarkastelussa toteutuksen osalta. Tässä vaiheessa en kuitenkaan ikävä kyllä pysty kertomaan esimerkiksi uudistuksen aikatauluista tarkemmin. Sen voin toki varoitella, että uudistus ei ole kuitenkaan ihan heti huomenna tulossa 🙂> Muutokseen ja toteutukseen menee jonkin verran aikaa, kuten aiemminkin olen kertonut.


Eli aikataulusta ei ole tietoa vielä alkuunkaan, onko keskustelua käyty mielessä vielä? Kun näitä Telian juttuja seurailee, niin se on sirkuseväiden heittelyä kansalle silloin tällöin ja hiljennetään hetkeksi kysely. Ipv6 käy lähinnä esimerkkinä vielä pidemmältä ajalta. 

 

Kupru Telian verkossa on vanhat kupariverkot laajoilla alueilla, niin olisi kyllä mielenkiintoinen pyllistys tätä vastentahtoisesti asiakkaina olevaa joukkoa vasten. Kun youtube-kanavilta palkkaa väkeä hoitamaan töitä, niin sieltä jäänee muutamat lainalaisuudet kupariverkosta huomaamatta. 200 megaan nosto sen uploadin osalta pystytte toteuttamaan kuituun/kupariin vaikka iltapäivästä. 400 megaan sen nostaa ensi viikolla. 

 

400 megan osalta kupari tippuu nykyisellä Docsis 3.0 setillä matkasta, kuitu ei ole ongelma. Docsis3.1 kupariin ja päivitys modulaatioon, niin taipuu se kuparikin 1G/1G liittymään. 

 

Työryhmässä voi pohtia copper fibre yhteyksiä ja ottaa sen tavoitteeksi toteuttaa kuin kuituna tämän 5G hömpötyksen sijaan.  Kupari pystyy siihen 2 ms vasteeseen paremmin kuin 5G. 

 

 

 

 



@SINAD@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Kuittalin männä viikolla Telian feissarille, että missä mun 1G/1G liittymä oikein kuppaa. Oli kyllä sitä mieltä, että kyllä sitä pitäisi kovempaa päästä, optioita ei hältä myyntiläppäriltä kyllä löytynyt. 5G tyrkytykseksi se taas lähti, kun lähelle tolppaan oli laitteet kuulemma laitettu, sanoin vain ettei juuri se pylväs kuulu tähän. Köyhää, kovin köyhää.


Joo no se 5G:hän se tosiaan korjaakin tämän upload-kaistan vian... Tosin ilman sitä oltaisiin kuidussa jo varmaan 10/10 Gbit/s tasolla, koska Teliakin ottaisi terveesti osaa kilpailuun.


Sitä oltaisiin väylästä riippumatta 10G/10G yhteyksissä. Uploadin nosto 1G tasolle väylästä riippumatta on sellainen temppu, ettei muut operaattorit siihen hevin pysty. Kuparissa se on kiinni, kuka ensimmäisenä tuo Docsis3.1:n verkkoonsa ja uskaltaa ottaa siitä kaikki irti. 😁> Elisa näyttää ottavan Docsis3.0:sta kaikki jo irti. 

 

Jos last mile ei ole käyttäjän hallinnassa, niin se kuitu monessa paikkaa teletilassa ja se jää last 1-100 m mihin ei voi vaikuttaa ja hidastaa tekosyiden takia eniten siinä vaiheessa kun 10G linkki on kellarissa. Jolloin aidot asiakasratkaisut tuovat sen 10G/10G vaikka rautalangassa. Edellyttää taitoa ja tahtoa ratkaista mahdottomia asioita. Tämän takia suomalaiset eivät ehtineet ensin kuuhun.



@sevk_  kirjoitti:

Eli aikataulusta ei ole tietoa vielä alkuunkaan, onko keskustelua käyty mielessä vielä?






Päätös up-kaistan nostosta valokuituliittymiin on nyt olemassa mutta tosiaan aikatauluista en pysty kertomaan ulospäin.



 




@sevk_@  kirjoitti:
Kun näitä Telian juttuja seurailee, niin se on sirkuseväiden heittelyä kansalle silloin tällöin ja hiljennetään hetkeksi kysely. Ipv6 käy lähinnä esimerkkinä vielä pidemmältä ajalta. 


En puhu nyt tästä projektista vaan yleisesti, (teknisissä) kehityshankkeissa on aina useita muuttujia, jotka voivat vaikuttaa sen aikatauluihin. Siksi pitää miettiä tarkoin, että mitä viestimme missäkin kohtaa. Jos hankkeesta viestitään jo aikaisessa vaiheessa hyvinkin tarkkaan niin se voi tuoda vähintään mielipahaa siinä kohtaa, jos syystä tai toisesta hanke viivästyy. Tästä syystä usein voi olla niin, ettei asioista voi tai ei haluta kertoa etukäteen mitään, kuin aivan juuri ennen h-hetkeä.



 



Ymmärrän toki asiakasnäkökulman ja pitkän odotuksen ja turhautumisen. Ymmärrän myös avoimuuden ja sen tärkeyden nykypäivänä. Tässä välissä yritämme taiteilla ja hoitaa viestintää, siten kun se tapauskohtaisesti vain on mahdollista.



 



Mietin, että tulenko kertomaan tätäkään tietoa mitä tänään kerroin, juuri yllä mainitsemistani syistä johtuen. Halusin kuitenkin kertoa, koska olette asiasta keskustelleet aktiivisesti ja pitäneet asiaa pinnalla. Halusin tuoda väliaikatietoa keskusteluun, että ollaan kuitenkin menossa siihen suuntaan mitä olette toivoneet. Detaileja en pääse kertomaan tässä vaiheessa, ja varoitan tosiaan että voi viedä pitkäänkin ennen kuin pääsen ne kertomaan. Kerron kyllä heti kun voin 🙂>



@TeroRe@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Eli aikataulusta ei ole tietoa vielä alkuunkaan, onko keskustelua käyty mielessä vielä?


Päätös up-kaistan nostosta valokuituliittymiin on nyt olemassa mutta tosiaan aikatauluista en pysty kertomaan ulospäin.

 


@sevk_@  kirjoitti:
Kun näitä Telian juttuja seurailee, niin se on sirkuseväiden heittelyä kansalle silloin tällöin ja hiljennetään hetkeksi kysely. Ipv6 käy lähinnä esimerkkinä vielä pidemmältä ajalta. 

En puhu nyt tästä projektista vaan yleisesti, (teknisissä) kehityshankkeissa on aina useita muuttujia, jotka voivat vaikuttaa sen aikatauluihin. Siksi pitää miettiä tarkoin, että mitä viestimme missäkin kohtaa. Jos hankkeesta viestitään jo aikaisessa vaiheessa hyvinkin tarkkaan niin se voi tuoda vähintään mielipahaa siinä kohtaa, jos syystä tai toisesta hanke viivästyy. Tästä syystä usein voi olla niin, ettei asioista voi tai ei haluta kertoa etukäteen mitään, kuin aivan juuri ennen h-hetkeä.

 

Ymmärrän toki asiakasnäkökulman ja pitkän odotuksen ja turhautumisen. Ymmärrän myös avoimuuden ja sen tärkeyden nykypäivänä. Tässä välissä yritämme taiteilla ja hoitaa viestintää, siten kun se tapauskohtaisesti vain on mahdollista.

 

Mietin, että tulenko kertomaan tätäkään tietoa mitä tänään kerroin, juuri yllä mainitsemistani syistä johtuen. Halusin kuitenkin kertoa, koska olette asiasta keskustelleet aktiivisesti ja pitäneet asiaa pinnalla. Halusin tuoda väliaikatietoa keskusteluun, että ollaan kuitenkin menossa siihen suuntaan mitä olette toivoneet. Detaileja en pääse kertomaan tässä vaiheessa, ja varoitan tosiaan että voi viedä pitkäänkin ennen kuin pääsen ne kertomaan. Kerron kyllä heti kun voin 🙂>


Hyvä se on yrityksen edustusta näyttää välillä, niin näyttää paremmalta. 😁>

 

Itsellä ei ainakaan ole ongelmaa ollut, jos vaikka joku laitetoimittaja on roadmapin julkaisua ruuvannut itselleen paremmin sopivaan kohtaa myöhemmin. Pääasia, että se tilanne korjautuu ja vaikka vuoden tarkkuudella on ajatuksia. Tilanteen lähestyessä sopivaksi voi tarkkuutta tarkentaa jo H1/H2 tarkkuuteen. Maaliviivan maalin kuivumista odotellessa tarkkuuden voi heittää jo Q1-Q4 tarkkuudelle. Osaa myöhässä tuloa odottaa ja aikaistuminen on iloinen tapahtuma. Samalla se on ymmärrettävä kanta, ettei asia x ei ole tulossa tai se tulee 100 vuoden päästä. Osoittaa suunnitellun tekemisen olevan menossa mukana jollain tasolla

 

Näin eräiden todella tärkeiden juttujen sisäänajoa hetken aikaa alussa Q4/2020 -> Telian rajapinnassa ja jos se on samantyyppistä muualla, niin ymmärrän kyllä ongelmien syyn sekä sen miksi harva juttu menee maaliin edes sen viiden vuoden sihdillä. Miten kuvailisi, varmaan lähinnä, odotellaan onnenkantamoisia tuurilla, voi osua karmiin tai maaliin. Ei siitä mitään varmaa pääse silloin sanomaan. 

 

Tsemppiä sinne!



@sevk_  kirjoitti:

Itsellä ei ainakaan ole ongelmaa ollut, jos vaikka joku laitetoimittaja on roadmapin julkaisua ruuvannut itselleen paremmin sopivaan kohtaa myöhemmin. Pääasia, että se tilanne korjautuu ja vaikka vuoden tarkkuudella on ajatuksia. Tilanteen lähestyessä sopivaksi voi tarkkuutta tarkentaa jo H1/H2 tarkkuuteen. Maaliviivan maalin kuivumista odotellessa tarkkuuden voi heittää jo Q1-Q4 tarkkuudelle. Osaa myöhässä tuloa odottaa ja aikaistuminen on iloinen tapahtuma. Samalla se on ymmärrettävä kanta, ettei asia x ei ole tulossa tai se tulee 100 vuoden päästä. Osoittaa suunnitellun tekemisen olevan menossa mukana jollain tasolla





Jos minulta henkilökohtaisesti kysyttäisiin niin minäkin vastaisin jotain tuollaista, tuossa on mielestäni hyvä runko kehityshankkeista viestimiseen.


Nytten kun ne on edes päässyt sinne pöydälle asti mikä erittäin positiivista.. Voiskohan sitä pöytää sitten kerralla käyttää kunnon päivityksiin eikä esim pelkkään upin nostoon että saadaan ehkä se symmetrinen 1G/1G.. Ihan vaan jo senkin takia että tämä Telian päivitys sykli on P I T K Ä ja jos seuraavaan 10 vuoteen ei maistu asiaa ottaa takas pöydälle niin oispahan nyt tässä kerralla sitten laitettu kunnolla ja reilusti vaihtoehtoja ihmisille sekä nostettu Telia takasin parhaaksi palveluntarjoajaksi sieltä viimosesta sijasta missä se nyt on..

 

Jos näitä kerta käsitellään niin kerralla homma rokkaamaan eikä ainoastaan sinnepäin 🙂>



@TeroRe@  kirjoitti:

Päätös up-kaistan nostosta valokuituliittymiin on nyt olemassa mutta tosiaan aikatauluista en pysty kertomaan ulospäin.


Vihdoin! Jos tarviaa betatestausta vähän tavanomaista rankemmassa kotikäytössä, niin SINAD on käytettävissä! Tarvittaessa mulla onnistuisi jopa testiliittymän ajelu nykyisen liittymän rinnalla kiinteistökytkimen eri portissa ilman, että nykyiseen kajotaan vielä lainkaan. Mulla on hyllyssä varareititin jonka vo valjastaa tähän.

 


Täällä ois kanssa mielenkiintoa jos tarvetta 👍>😁> Näyttäs tulevan pari kuitua sisään ja toinen vaan käytössä.. 👍>😎>


Kuten jo aiemmin mainitsin:



 





 



 



Edit HannaSu: upotettu YouTube video kommenttiin.



 




Päätös up-kaistan nostosta valokuituliittymiin on nyt olemassa mutta tosiaan aikatauluista en pysty kertomaan ulospäin.

Vihdoin hyviä uutisia! nyt vain toivon ettei se oli mikää 5 vuoden päästä tapahtuva uudistus 🙂>

Nyt sit voidaankin hetkeksi lopettaa tämä Telialle nillitys ja lähdetään kaikki viettämään sitä juhannusta. Korkkaan TeroRe:n viestille kyllä useammankin sihijuoman. Kiitos.


Vastaa