@Sarzankippari kirjoitti:
Espoon Tiistilässä Kalastajankujalla ei pelitä valokuituyhteys? Onko tiedossa alueella ongelmista, vaikka vikatilakartta ei näytäkään mitään vikaa?
yst terv
Sarzankippari
Toivotan sinut lämpöisesti tervetulleeksi meidän Telia Yhteisöömme! Pääset täältä lukemaan ajankohtaisia asioita ja osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihimme.
Kyselit, onko Espoossa Tiistilässä Kalastajankujalla jotakin häiriötä nettiyhteyden kanssa, mutta ei ole ainakaan alustavasti katsottuna mitään siellä suunnalla. Oletko uudelleenkäynnistänyt tai oikeastaan resetoinut reitittimen?
Reititimen resetointi (tehdasasetuksille) kadottaa kaikki conffaukset, jonka jälkeen voi olla aika montakin juttua mikä ei enää toimi, jos sinne on tehty yhtään omia conffeja. Tuollaiset resetoinnit pitäisi olla aina se aivan viimeinen keino, eikä ensimmäinen. Tästä oli jo juttua toiseessa ketjussa ja tuo neuvo on yhtä typerä kuin neuvoisivat formatoimaan tietokoneen ja asentamaan kaiken uudestaan sen takia kun salasana ei mene oikein caps lockin takia. Tai vastaavasti neuvoisivat palauttamaan puhelimen tehdasasetuksiin ja menettämään kaikki omat tiedot sen takia kun pin koodi on unohtunut.
nyt alkoi yht äkkiä toimimaan ihan itekseen oltuaan tuniin verran hiljaa
Harvemmin vika on omissa laitteissa, kun on valokuidusta kyse. Esimerkiksi mulla ei ole ollut koskaan vika omissa laitteissa. Jos yhteys tulee Ethernetin kautta, niin oikea tapa selvittää onko ongelma reitittimessä olisi ohittaa koko reititin, eli kone suoraan datarasiaan, missä reititin normaalisti on. Jos yhteys toimii sitä kautta, on vika reitittimessä, jos ei toimi niin vika ei ole reitittimessä. Esimerkiksi kaikki edistyneemmät mm. EdgeOS pohjaiset reitittimet ovat sellaisia että jos resetoit ne tehdasasetuksille niin sen jälkeen ei ainakaan mikään toimi. Laite kun ei enää tiedä edes mitkä ovat WAN ja LAN-portit, ennen kuin kerrot sen sille.