Skip to main content
Moi! Muutin pari viikkoa sitten uudeen asuntoon ja kysyin isännöitsijältä sisäverkosta. Vastauksena oli, että sisäverkko on uusittu muutama vuosi sitten ja 100 megan yhteyden pitäisi saada koko taloon. Mutta kun menin Soneran kauppaan hankkimaan nettiyhteyttä, osoitteeseeni ei saanut kuin 24 megan netin valokuitua pitkin. Taloon tulee valokuitu, joten onko vika nyt Soneran päässä vai talon sisäverkossa? Asunnossa on myös RJ-45 liittimet, joten 24 megan liittymän mukana tuleva ADSL-modeemi vaikuttaa hieman turhalle.
Se riippuu mitä on taloyhtiön kellarin laitteesta. Se voi olla hyvinkin ADSL, eli sisäverkkoon vedetty Ethernet cat5, jossa RJ45 rasiat... Samaa kaapelia se on kuin puhelinkaapeli RJ11 liittimellä, paitsi että enemmän pareja ja pystyy nopeampiin yhteyksiin.

Kysy taloyhtiöstä onko siis laite uusittu ja pyydä heitä ilmoittamaan Soneralle siitä.

Taloyhtiön tulee päivittää laite uudemmalle tasolle ja ilmoittaa siitä Soneralle.
Tarkoitatko, että taloyhtiöllä on velvollisuus päivittää päätelaite?

Tänään Sonera aktivoi 24 megan liittymän ja iskin ADSL-modeemin seinään. Puhelinpistokkeen kautta ei tapahtunut mitään. Modeemin DLS ja Internet valot eivät syttyneet, joten kävin modeemin asetuksissa. Kaikki näytti olevan kunnossa, joten kokeilin sillata yhteyttä RJ-45 liittimien kautta. Tämäkään ei auttanut. Eikö se ole niin että jos taloyhtiössä on yleiskaapelointi (RJ45-rasiat), niin modeemia ei edes pitäisi tarvita?
Moi TheHenkka,

Yhteyden nopeus määräytyy näissä tilanteissa sen mukaan kuinka kaukana lähin keskus on. Eli vaikka taloyhtiön puolesta sisäverkko onkin tuliterä, niin keskuksen ollessa tarpeeksi kaukana talosta, ei välttämättä pystytä tarjoamaan yli 24M nopeuksia hyvällä toimintavarmuudella.

Mikäli yhteys ei nyt lähde toimimaan ADSL-modeemilla ja puhelinjohdolla (RJ-11) mistään rasiasta, niin kannattaa soitella vikapalveluumme 0206 90101 (mpm/pvm), niin kurkataan tarkemmin mistä tämä voisi johtua.

Vastaa