Skip to main content

Laitetaas nyt tänne taas, kun alkoi tuo laajakaista pätkimään.

Onko jollakulla Turun alueella ongelmia kiinteän laajakaistan kanssa? Oma kaista katkeilee useaan kertaa vuorokaudessa, epäsäännöllisen säännöllisesti. Nyt latausnopeus on n. 5 Mbps. Hieman alkaa harmittamaan. Ehti tuo kaista olla ok useamman kuukauden ajan. Viimeaikoina pätkinyt jo viikon verran.

--
Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa

 

 

Eipä tällä kaistalla Diablo 3 pelata. Harmin paikka..

 


 

Eipä tällä kaistalla Diablo 3 pelata. Harmin paikka..

 

Käytätkö verkkokaapelia vai langattomasti? Mikä yhteys sinulla tarkemmin on käytössäsi? Tarkoitan, että millä tekniikalla yhteys sinulle kotia tulee (esim. kaapeli/ethernet/kuitu jne)? 


Tässä tätä tarkennusta ja jatkoa.

Kerrostalon kaapelilaajakaista yhteys voi olla pari päivää ihan kunnossa ja tasot ok. Yhtäkkiä alkavat katkokset. Tänään päivitin kaistan nopeuden nopeampaan, XL+ 500 Mbps, kun oli niin hyvä tarjous. Ei ole ainakaan kaistan nopeudesta kiinni. Yhteyskatkokset jatkuvat edelleen.

Katkoksia tulee sarjoissa ja kestävät muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Downstream kanavat vaihtelevat 1-24 välillä; kanavien määrät vaihtuvat muutaman sekunnin välein. Upstream kanavat niin ikään 1-4 välillä. Näiden jälkeen tulee yksi pidempi jakso ja yhteys toimii taas jonkin aikaa. Päivittäin katkoksia on 20-40 kpl.

Liittimet tarkastettu, välikappale on se, jonka Telian valtuuttama asentaja asentanut muutama kuukausi sitten. Kaapelit ovat kunnossa ja kiinni. Yhteydet katkeavat sekä Ethernet, että Wifi-yhteydellä. Katkoksia sekä aamuisin, päiväsaikaan, iltaisin sekä öisin. Kellonajalla ei väliä.
Löytyi aivan uusi lokitietokin: "Unicast DSID PSN Startup Error". 
Telian tuesta tuli tekemääni vikailmoitukseen normaali viesti: Telian verkko on kunnossa. Telian tuelta ei siis apuja saa. Todettu monta kertaa aikaisemmin.
Asentaja käynyt muutama kuukausi sitten useasti ja todennut sisäverkon olevan kunnossa, modeemin olevan kunnossa (testattu Telian lainamodeemilla), kaapelointi kunnossa, taloyhtiön ”telekaappi” ja siellä oleva laite kunnossa, verkko toimii asunnosta, jne. Eli kaikki mahdolliset mitattu ja testattu. Viimeiseen vikailmoitukseen Telian vastasi: Telian verkko on kunnossa.

--

xxxxx, tyytymätön asiakas

 

----
Muokkaus Merja_J: nimi piilotettu

 


Tässä tätä tarkennusta ja jatkoa.

Kerrostalon kaapelilaajakaista yhteys voi olla pari päivää ihan kunnossa ja tasot ok. Yhtäkkiä alkavat katkokset. Tänään päivitin kaistan nopeuden nopeampaan, XL+ 500 Mbps, kun oli niin hyvä tarjous. Ei ole ainakaan kaistan nopeudesta kiinni. Yhteyskatkokset jatkuvat edelleen.

Katkoksia tulee sarjoissa ja kestävät muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Downstream kanavat vaihtelevat 1-24 välillä; kanavien määrät vaihtuvat muutaman sekunnin välein. Upstream kanavat niin ikään 1-4 välillä. Näiden jälkeen tulee yksi pidempi jakso ja yhteys toimii taas jonkin aikaa. Päivittäin katkoksia on 20-40 kpl.

Liittimet tarkastettu, välikappale on se, jonka Telian valtuuttama asentaja asentanut muutama kuukausi sitten. Kaapelit ovat kunnossa ja kiinni. Yhteydet katkeavat sekä Ethernet, että Wifi-yhteydellä. Katkoksia sekä aamuisin, päiväsaikaan, iltaisin sekä öisin. Kellonajalla ei väliä.
Löytyi aivan uusi lokitietokin: "Unicast DSID PSN Startup Error". 
Telian tuesta tuli tekemääni vikailmoitukseen normaali viesti: Telian verkko on kunnossa. Telian tuelta ei siis apuja saa. Todettu monta kertaa aikaisemmin.
Asentaja käynyt muutama kuukausi sitten useasti ja todennut sisäverkon olevan kunnossa, modeemin olevan kunnossa (testattu Telian lainamodeemilla), kaapelointi kunnossa, taloyhtiön ”telekaappi” ja siellä oleva laite kunnossa, verkko toimii asunnosta, jne. Eli kaikki mahdolliset mitattu ja testattu. Viimeiseen vikailmoitukseen Telian vastasi: Telian verkko on kunnossa.

--

xxxxx, tyytymätön asiakas

 

Oletko vaihtanut kaapelit mainitessasi, että ne ovat kunnossa? Mikä kaapelimodeemi sinulla on nyt käytössäsi? Tarkoitatko, että olet testannut Telian lainamodeemilla itse ja oirehtiiko se samalla tavalla? Vai asentajako tämän totesi? Normaalille tilanteelle tämä ei vaikuta. 


Ratkaistu.

Kuten kerroin päivitin kiinteän kaapelilaajakaistan nopeuden tuohon XL+, 200-500 Mbit. Ehdin huolestua, kun ei nopeudet nousseetkaan parin päivän aikana. Äsken chatissa asiakaspalvelija Arttu ammattimaisesti, turhia jahkailematta otti tilanteen haltuun ja selvitti homman. Häiriöpuoli ”valtuutti” nopeuden noston ja nopeudet ovat nyt niin kuin pitääkin: n. 380/70 Mbits. Mukava yllätys tuo asiakaspalvelija Artun ripeä toiminta. Kiitos hänelle ja häiriöpuolelle.

Seuraan nyt muutaman päivän. Jospa nuo aikaisemmin mainitsemani yhteyskatkoksetkin tällä häiriöpuolen ”valtuuttamisella” poistuvat ja alkaa yhteys toimimaan.

Käyn hakemassa taas tuon lainamodeemin Technicolor CGA2121 jos ongelmia vielä esiintyy. Viimeksi modeemi oli lainassa n. viikon verran.

 


Ratkaistu.

Kuten kerroin päivitin kiinteän kaapelilaajakaistan nopeuden tuohon XL+, 200-500 Mbit. Ehdin huolestua, kun ei nopeudet nousseetkaan parin päivän aikana. Äsken chatissa asiakaspalvelija Arttu ammattimaisesti, turhia jahkailematta otti tilanteen haltuun ja selvitti homman. Häiriöpuoli ”valtuutti” nopeuden noston ja nopeudet ovat nyt niin kuin pitääkin: n. 380/70 Mbits. Mukava yllätys tuo asiakaspalvelija Artun ripeä toiminta. Kiitos hänelle ja häiriöpuolelle.

Seuraan nyt muutaman päivän. Jospa nuo aikaisemmin mainitsemani yhteyskatkoksetkin tällä häiriöpuolen ”valtuuttamisella” poistuvat ja alkaa yhteys toimimaan.

Käyn hakemassa taas tuon lainamodeemin Technicolor CGA2121 jos ongelmia vielä esiintyy. Viimeksi modeemi oli lainassa n. viikon verran.

 

Hienoa, että homma on nyt paremmassa jamassa. Toivottavasti ratkesi noilla toimenpiteillä.


Moi taas.

Kerrostalon kiinteä laajakaista
Technicolor CGA2121

Samaiset yhteysongelmat alkoivat taas. Ehti tuo yhteys toimimaan muutaman päivän kun alkoi taas patkimään.
Jokin aika sitten piti taas tehdä taloyhtiölle ilmoitus tästä ongelmasta ja asentaja kävi. Edelleen sisäverkko kunnossa ja yhteysnopeudet ok. Yhteys alkoi toimimaan.
Viikko sitten yhteysongelmia ja olin uudelleen yhteydessä asentajaan, joka kävi ja teki "jotain" taloyhtiön telekaapissa ja tarkisti nopeudet. Sisäverkko edelleen kunnossa. Yhteys alkoi toimimaan.
Tänään sama vika kuin viikko sitten: yhteys katkeilee sattumanvaraisesti muutaman minuutin välein ja kestää muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin kerralla. Taas asentajalle tekstari. Odottelen miten hän tällä kertaa tilanteen ratkaisee.

Rauhallisesti olen tätä vikaa Telialle ilmoitellut ja kärsivällisesti odottanut, että vika korjattaisiin pysyvästi. Asentaja tiesi kertoa, että tällä alueella on myös muillakin kotitalouksilla yhteysongelmia. Samalla selvisi, ettei Telia halua korjata havaittua alueellista vikaa.

Et kyllä tässä nyt alkaa *******

Tarvitsee varmaankin alkaa laskuttamaan Teliaa ajankäytöstä kun joutuu usein noita vikailmoituksia tekemään ja asentajan kanssa kommunikoimaan.


Olin myös päivänä eräänä puhelimitse yhteydessä Telian valtakunnalliseen asiakaspalveluun ja kysyin erään paikallisen Telian liikkeen puhelinnumeroa - olisin varmistanut lainamodeemin saatavuuden.

No, enhän sitä puhelin numeroa saanut vaan asiakaspalvelija sanoi välittävänsä viestin myymälään ja ottaisivat minuun yhteyttä. Mitään ei ole kuulunut, joten meni tuokin metsään.

Miten tuo asiakkaiden palvelu on Telialla järjestetty? Kuulostaa ja näyttää siltä ettei yksinkertaisinkaan tehtävä onnistu, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.


 

Samaiset yhteysongelmat alkoivat taas. Ehti tuo yhteys toimimaan muutaman päivän kun alkoi taas patkimään.
Jokin aika sitten piti taas tehdä taloyhtiölle ilmoitus tästä ongelmasta ja asentaja kävi. Edelleen sisäverkko kunnossa ja yhteysnopeudet ok. Yhteys alkoi toimimaan.
Viikko sitten yhteysongelmia ja olin uudelleen yhteydessä asentajaan, joka kävi ja teki "jotain" taloyhtiön telekaapissa ja tarkisti nopeudet. Sisäverkko edelleen kunnossa. Yhteys alkoi toimimaan.
Tänään sama vika kuin viikko sitten: yhteys katkeilee sattumanvaraisesti muutaman minuutin välein ja kestää muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin kerralla. Taas asentajalle tekstari. Odottelen miten hän tällä kertaa tilanteen ratkaisee.

Rauhallisesti olen tätä vikaa Telialle ilmoitellut ja kärsivällisesti odottanut, että vika korjattaisiin pysyvästi. Asentaja tiesi kertoa, että tällä alueella on myös muillakin kotitalouksilla yhteysongelmia. Samalla selvisi, ettei Telia halua korjata havaittua alueellista vikaa.

Harmillista, että ongelma on palannut, Kun kaapelinettiongelmaasi on tutkittu Telialla, niin saitko tekstiviestillä sellaista ohjetta, jolla voit antaa lisätietoja vikaan liittyen? Takaisin lähetetty viesti alkaa sanalla Häiriö ja sisältää sitten tapauskohtaisen tunnisteen, joka on 7 merkkiä. Viantutkijalle voi laittaa viestiä, jos ongelma palaa eikä taloyhtiöstä löydy syytä ongelmalle. 


Harmillista, että ongelma on palannut, Kun kaapelinettiongelmaasi on tutkittu Telialla, niin saitko tekstiviestillä sellaista ohjetta, jolla voit antaa lisätietoja vikaan liittyen? Takaisin lähetetty viesti alkaa sanalla Häiriö ja sisältää sitten tapauskohtaisen tunnisteen, joka on 7 merkkiä. Viantutkijalle voi laittaa viestiä, jos ongelma palaa eikä taloyhtiöstä löydy syytä ongelmalle. 

Tätä kaapelinetti ongelmaa on tutkittu jo sen verran pitkään, että nuo Telian tuelta saamani viestit ovat yhtä tyhjän kanssa. Tyypillinen viesti Telialta on “Vikailmoituksesi on käsitelty...vikaa Telian verkosta ei löytynyt...blaa blaa blaa.” @AnneAn tarkoitat varmaan hyvää, mutta ei tässä mitkään tyhjänpäiväiset tekstiviestit tilannetta korjaa.

Asentaja on useaan kertaan todennut, että taloyhtiön ja asunnon sisäverkko on kunnossa. Ongelmia on sen sijaan löytynyt Telian verkosta ja laitteista. Tiedossa on alueellinen laitevika Telian omassa verkossa, jota Telia ei syystä tai toisesta halua korjata.

Taas äsken alkoi netti katkeilemaan: muutaman sekunnin / minuutin välein ja kestää muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Useita katkoksia tunnissa / vuorokaudessa.

Asentaja on joutunut selvittelemään myös muita yhteyskatkoksia, joita on ilmennyt tällä alueella. Kyseessä ei siis ole rakennus- tai asuntokohtainen vika.

 

-----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

 


Harmillista, että ongelma on palannut, Kun kaapelinettiongelmaasi on tutkittu Telialla, niin saitko tekstiviestillä sellaista ohjetta, jolla voit antaa lisätietoja vikaan liittyen? Takaisin lähetetty viesti alkaa sanalla Häiriö ja sisältää sitten tapauskohtaisen tunnisteen, joka on 7 merkkiä. Viantutkijalle voi laittaa viestiä, jos ongelma palaa eikä taloyhtiöstä löydy syytä ongelmalle. 

Tätä kaapelinetti ongelmaa on tutkittu jo sen verran pitkään, että nuo Telian tuelta saamani viestit ovat yhtä tyhjän kanssa. Tyypillinen viesti Telialta on “Vikailmoituksesi on käsitelty...vikaa Telian verkosta ei löytynyt...blaa blaa blaa.” @AnneAn tarkoitat varmaan hyvää, mutta ei tässä mitkään tyhjänpäiväiset tekstiviestit tilannetta korjaa.

Pitkittyneet yhteysongelmat on varmasti turhauttavia, mutta ei kannata lyödä vielä hanskoja naulaan. Koska ongelma voi olla kohinavikaa (eli alueella jokin taloyhtiön verkko vuotaa häiriötä verkkoon hetkellisesti), ei sen paikallistaminen ole yksinkertaista. Täytyy saada kohinan aikana asentaja mittarin kanssa oikeaan kohtaan verkkoa, jotta kohinan aiheuttaja saadaan selvitettyä. Siihen avuksi on juuri nämä tekstarilla annettavat lisätiedot, mitä @AnneAn  pyysi sinua tekemään.

Kertoisitko myös sen vikailmoituksesi tunnisteen, mikä tekstarissa lukee. Alkaa numerolla 50-.
 

Asentaja on useaan kertaan todennut, että taloyhtiön ja asunnon sisäverkko on kunnossa. Ongelmia on sen sijaan löytynyt Telian verkosta ja laitteista. Tiedossa on alueellinen laitevika Telian omassa verkossa, jota Telia ei syystä tai toisesta halua korjata.

Taas äsken alkoi netti katkeilemaan: muutaman sekunnin / minuutin välein ja kestää muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Useita katkoksia tunnissa / vuorokaudessa.

Asentaja on joutunut selvittelemään myös muita yhteyskatkoksia, joita on ilmennyt tällä alueella. Kyseessä ei siis ole rakennus- tai asuntokohtainen vika.

Tarkistin kaapeliverkon asiantuntijoilta ja meillä ei ole kaapeliverkossa alueellista häiriötä havaittu Turun alueella, eli en tiedä mistä asentaja on tietonsa saanut. Toki yksittäisiä häiriöitä Turun alueella on ollut, mutta ne on korjattu jo. Ilmoitamme havaituista häiriöistä sivuillamme, “Kaapeliverkon häiriöt viikko x” (Tiedote sulkeutuu joka viikko ja uusi avataan maanantaisin)

Kaapeliverkon asiantuntijamme arvioi kuvailemastasi katkeilusta, että kyseessä hyvinkin voi olla kohinaa lähialueen verkossa, jota voidaan tutkia vain vikailmoituksen avulla ja niillä lisätiedoilla, milloin katkos tapahtuu.


@HenriLie  Mainitsemasi kohinavika voi hyvinkin olla katkeilun syynä.

No tulihan se sieltä taas. @HenriLie  kirjoitit:” … (eli alueella jokin taloyhtiön verkko vuotaa häiriötä verkkoon hetkellisesti).” Olette taitavia siellä Telialla jatkuvasti syyttämään asiakasta ja asiakkaan / taloyhtiön verkkoa ja siinä esiintyviä väittämiänne vikoja. Tapauksessani sisäverkko on useaan kertaan tarkistettu ja todettu toimiviksi. Asentaja on sen sijaan käynneillään kyennyt paikallistamaan Telian runkoverkossa ilmenneitä verkko-ongelmia.

Tarkennetaan tuota ”alueellista vikaa” sen verran, että Telialla on jonkin aikaa ollut tiedossa vika, joka on paikallistettu erääseen Turun katuosoitteeseen ja sinne asennettuun Telian verkkolaitteistoon. On sen verran lähellä tuo viallinen laite, että sen voisi olettaa aiheuttavan näitä yhteyskatkoksia. Tuon viallisen laitteen / verkko-osuuden haitallista vaikutusta ei kuitenkaan ole kyetty varmentamaan, koska Telia ei sitä halua korjata.


Tällä hetkellä yhteys toimii taas moitteettomasti. Nuo Downstream kanavamäärät vaihtelevat – välillä on yksi, välillä niitä on kahdeksan, toisinaan 16 ja usein 24 kpl. Upstream kanavia on 1–4 välillä.

Liittymäni on Yhteys Kotiin XL+ 200–500 Mbit/s.

Laitoin eilen illalla taas uuden häiriöilmoituksen ja laitan sen numeron tähän, kunhan ovat sen ensin käsitelleet. Edellinen on tammikuulta 11.1.2024: 5021216.


@HenriLie  Mainitsemasi kohinavika voi hyvinkin olla katkeilun syynä.

No tulihan se sieltä taas. @HenriLie  kirjoitit:” … (eli alueella jokin taloyhtiön verkko vuotaa häiriötä verkkoon hetkellisesti).” Olette taitavia siellä Telialla jatkuvasti syyttämään asiakasta ja asiakkaan / taloyhtiön verkkoa ja siinä esiintyviä väittämiänne vikoja. Tapauksessani sisäverkko on useaan kertaan tarkistettu ja todettu toimiviksi. Asentaja on sen sijaan käynneillään kyennyt paikallistamaan Telian runkoverkossa ilmenneitä verkko-ongelmia.

Tarkennetaan tuota ”alueellista vikaa” sen verran, että Telialla on jonkin aikaa ollut tiedossa vika, joka on paikallistettu erääseen Turun katuosoitteeseen ja sinne asennettuun Telian verkkolaitteistoon. On sen verran lähellä tuo viallinen laite, että sen voisi olettaa aiheuttavan näitä yhteyskatkoksia. Tuon viallisen laitteen / verkko-osuuden haitallista vaikutusta ei kuitenkaan ole kyetty varmentamaan, koska Telia ei sitä halua korjata.

Sanoin, että kohinavika voi olla yksi syy ja nimenomaan jokin taloyhtiö, ei välttämättä sinun asuntosi, voi aiheuttaa häiriötä. 

Emme tahdo syyttää ketään vaan tarjota ratkaisuvaihtoehtoja, jos häiriö ei ole meidän verkosta johtuvaa. Asentajan kommenteista en ota kantaa enempää, mitään todistetta hänen väitteilleen ei ole kyetty löytämää verkonhallinnan puolella.

Vikailmoituksen avulla häiriöt tutkitaan ja korjataan mahdollisimman pian. Kaapeliverkon kohinaviat vain ikävästi voi joskus olla vaikea paikantaa ja korjata.


@HenriLie tässä pyytämäsi vikailmoituksen numero: 5023614.


Tällä hetkellä yhteys toimii taas moitteettomasti. Nuo Downstream kanavamäärät vaihtelevat – välillä on yksi, välillä niitä on kahdeksan, toisinaan 16 ja usein 24 kpl. Upstream kanavia on 1–4 välillä.

Liittymäni on Yhteys Kotiin XL+ 200–500 Mbit/s.

Laitoin eilen illalla taas uuden häiriöilmoituksen ja laitan sen numeron tähän, kunhan ovat sen ensin käsitelleet. Edellinen on tammikuulta 11.1.2024: 5021216.

Kyllä kaikki kanavat pitäisivät pysyä aina päällä. Se, että ne tippuvat ja nousevat viittaa nimenomaan kohinaan. Jokin häiritsee ja peittää ne, ja modeemi ei sitten niitä kuule. Tarpeeksi kun tulee kohahdusta, niin sitten koko modeemi putoaa linjalta.

Mobiiliverkoissa on useasti ollut pahaa kohinaa 2600 MHz taajuuksilla siellä sun täällä eri operaattoreilla, Suomessa ja ulkomailla. Syyllisiä ovat olleet tietyntyyppiset langattomat peruutuskamerat. Ne käyttävät melko lähellä olevaa taajuutta, mutta ovat sen verran huonolaatuisia, että peittävät/häiritsevät matkapuhelinverkkoa. Riittää, että kuormuri lähtee aamulla ajoon ja pakittaa, niin kaikki alueen puhelimet tippuvat 2600 MHz LTE-verkosta.


Kiitos @Purnipsi analyysistasi.

@AnneAn @HenriLie Tuli äsken tekstiviesti Telialta:

“Hei, liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan … Ongelmaa on down kanavilla … Enersence selvittää.”

Nyt sitten odotellaan ja ihmetellään mitä selviää.

Olen ollut aikaisemmin yhteydessä tuonne Enersenceen ja kovin salailevia olivat. Eivät halunneet antaa mitään tarkempaa tietoa aikaisemmasta asentajan käynnistä tai suoritetuista toimenpiteistä täällä taloyhtiössä. Kovin on salaista toimintaa Telialla.

 

 


Kiitos @Purnipsi analyysistasi.

@AnneAn @HenriLie Tuli äsken tekstiviesti Telialta:

“Hei, liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan … Ongelmaa on down kanavilla … Enersence selvittää.”

Nyt sitten odotellaan ja ihmetellään mitä selviää.

Olen ollut aikaisemmin yhteydessä tuonne Enersenceen ja kovin salailevia olivat. Eivät halunneet antaa mitään tarkempaa tietoa aikaisemmasta asentajan käynnistä tai suoritetuista toimenpiteistä täällä taloyhtiössä. Kovin on salaista toimintaa Telialla.

Hieno juttu, että häiriön rajaus ja korjaus on aloitettu taas uusien tietojen kanssa. Toivottavasti tällä kertaa häirön aiheuttaja paikannetaan ja häiriö saadaan korjattua lopullisesti.

Mitä olemme mielestäsi salanneet sinulta häiriön selvitykseen liittyen?

Asentajan käynnit muissa osoitteissa ja siellä tehdyistä toimenpiteistä ei ole lähtökohtaisesti julkista tietoa. Tietysti omaan asuntoon tehdyt käynnit voisi kuvitella olevan sellaisia, että asukas tunnistettuna ne voidaan kertoa. Myös isännöitsijältä voi kysellä jos haluaa oman taloyhtiön muiden asuntojen verkon kunnosta kysellä, asentajan tehtävä niitä tietoja ei ole jakaa.


Kiitos @Purnipsi analyysistasi.

@AnneAn @HenriLie Tuli äsken tekstiviesti Telialta:

“Hei, liittymäänne koskeva vika liittyy alueelliseen vikaan … Ongelmaa on down kanavilla … Enersence selvittää.”

Nyt sitten odotellaan ja ihmetellään mitä selviää.

Olen ollut aikaisemmin yhteydessä tuonne Enersenceen ja kovin salailevia olivat. Eivät halunneet antaa mitään tarkempaa tietoa aikaisemmasta asentajan käynnistä tai suoritetuista toimenpiteistä täällä taloyhtiössä. Kovin on salaista toimintaa Telialla.

Hieno juttu, että häiriön rajaus ja korjaus on aloitettu taas uusien tietojen kanssa. Toivottavasti tällä kertaa häirön aiheuttaja paikannetaan ja häiriö saadaan korjattua lopullisesti.

Mitä olemme mielestäsi salanneet sinulta häiriön selvitykseen liittyen?

Asentajan käynnit muissa osoitteissa ja siellä tehdyistä toimenpiteistä ei ole lähtökohtaisesti julkista tietoa. Tietysti omaan asuntoon tehdyt käynnit voisi kuvitella olevan sellaisia, että asukas tunnistettuna ne voidaan kertoa. Myös isännöitsijältä voi kysellä jos haluaa oman taloyhtiön muiden asuntojen verkon kunnosta kysellä, asentajan tehtävä niitä tietoja ei ole jakaa.

 

@HenriLie Mistä sait käsityksen, että olisin kysellyt muissa osoitteissa tehdyistä toimenpiteistä? Tässä keskustelussa olen nimenomaan keskustellut omasta yhteysongelmastani ja aikaisemmista asentajan käynneistä. Taloyhtiössä suoritetuista toimenpiteistä viittasin taloyhtiön yhteiseen telekaappiin. Asentaja mainitsi omatahtoisesti noista muissa kotitalouksissa havaitut yhteysongelmat.


Tämänpäiväinen Telian tekstiviesti oli harvinaisen selittävä ja toi esille kaivattuja yksityiskohtia, kuten vian syy ja toimenpiteet. Tällaisia viestejä kun saisi enemmän niin asiakkaana pysyisi paremmin selvillä missä mennään ja mitä tapahtuu.


Salailuunne liittyen tuo tekstiviestinne asiakkaalle: “Vikailmoituksesi on käsitelty...vikaa Telian verkosta ei löytynyt.” on itsessään jo niin ympäripyöreä. Miten tuosta viestistä selviää toimenpiteenne yhteyden korjaamiseksi ja mikä vian aiheutti? Sen sijaan, että avoimesti kerrotte asiakkaalle yksityiskohdat, salailette mahdollisia vikojen syitä ja miten korjasitte ongelman. Tässä hetken aina miettii, että miksi yhteys alkoikin taas toimimaan ilman selkeää syytä.
Mieti. Viet ajoneuvosi huoltoon koska siitä kuuluu ”kolinaa”. Lupaavat selvittää asian. Kun menet hakemaan autosi huollosta, sanoo huoltomies sinulle ainoastaan: Huolto on valmis. Etkö autosi omistajana haluaisi tietää mistä ”kolina” johtui ja miten se korjattiin?


 

@HenriLie Mistä sait käsityksen, että olisin kysellyt muissa osoitteissa tehdyistä toimenpiteistä? Tässä keskustelussa olen nimenomaan keskustellut omasta yhteysongelmastani ja aikaisemmista asentajan käynneistä. Taloyhtiössä suoritetuista toimenpiteistä viittasin taloyhtiön yhteiseen telekaappiin. Asentaja mainitsi omatahtoisesti noista muissa kotitalouksissa havaitut yhteysongelmat.

En ole @HenriLie, mutta arvelisin käsityksen muodostuneen siitä kun aiemmassa viestissäsi kirjoitit “suoritetuista toimenpiteistä täällä taloyhtiössä”. Osoite tässä kohtaa on ollut ehkä väärä termi ja asunto olisi ollut taloyhtiön kohdalla tarkempi. Mitä salailuun tulee niin alihankkijalla ei ole näkymää yksittäisen liittymän tai kiinteistön vikahistoriaan ellemme itse sitä alihankkijalle tarjoa. Vikahistorialla harvoin on merkitystä yksittäisten vikatilanteiden korjauksen suorituksen suhteen. 

 


Tämänpäiväinen Telian tekstiviesti oli harvinaisen selittävä ja toi esille kaivattuja yksityiskohtia, kuten vian syy ja toimenpiteet. Tällaisia viestejä kun saisi enemmän niin asiakkaana pysyisi paremmin selvillä missä mennään ja mitä tapahtuu.

Mukava kuulla, että sait asiantuintijalta tarkempaa kuvausta häiriötilanteen aiheuttajasta ja seuraavista askelista. Näin viankorjauksen prosessin kuuluisikin toimia, että asiantuntija voi asiakkaan pyytäessä tarkentaa ja tarjota lisätietoa viankorjauksen etenemisestä. 

 


Salailuunne liittyen tuo tekstiviestinne asiakkaalle: “Vikailmoituksesi on käsitelty...vikaa Telian verkosta ei löytynyt.” on itsessään jo niin ympäripyöreä. Miten tuosta viestistä selviää toimenpiteenne yhteyden korjaamiseksi ja mikä vian aiheutti? Sen sijaan, että avoimesti kerrotte asiakkaalle yksityiskohdat, salailette mahdollisia vikojen syitä ja miten korjasitte ongelman. Tässä hetken aina miettii, että miksi yhteys alkoikin taas toimimaan ilman selkeää syytä.
Mieti. Viet ajoneuvosi huoltoon koska siitä kuuluu ”kolinaa”. Lupaavat selvittää asian. Kun menet hakemaan autosi huollosta, sanoo huoltomies sinulle ainoastaan: Huolto on valmis. Etkö autosi omistajana haluaisi tietää mistä ”kolina” johtui ja miten se korjattiin?

Sen voin vannoa ettei kyseinen viesti liitty vikojen salailuun tai peittelyyn. Muistaakseni olemme tästä aiheesta keskustelleet aiemminkin ettei operaattorilla tai palveluntarjoalla ole minkäänlaista taloudellista intressiä piilotella tai vähätellä vikatilanteita, sillä niiden sivuuttamiset eivät tuota voittoa. Päinvastoin pitkään jatkuvat tai toistuvat häiriöt palvelussa maksavat vähenevän liikevaihdon myötä.

Viestin epätarkka sisältö selittyy, sillä että kyseessä on ns. automaattikuittaus joka lähetetään asiakkaalle, jos asiantuntija ei vianselvityksen yhteydessä havaitse liittymästä sellaista mikä viittaisi operaattorin osuuden vikaan. Kaapeliverkon kohinan aiheuttaman häiriön vuoksi tämä viesti voi asiakkaalle lähteä vaikka liittymässä oikeasti olisi vikaa. Kun kohina ei ole päällä ei asiantuntija tai asentaja voi todeta vian olemassa oloa, jolloin liittymä toimii normaalisti. 

Henkilökohtaisesti toivoisin viankorjauksen prosessiin virtaviivaisuutta ja läpinäkyvyyttä. Esimerkiksi viankorjauksen seuranta ja liittymän vikahistoria asiantuntijoiden kommentteineen olisi mainio lisä Minun Teliaan. Ymmärrän mitä tarkoitat ajoneuvon huolto vertauksella. Haluan kuitenkin huomauttaa, että ajoneuvo on lähtökohtaisesti aina asiakkaan omaisuutta toisin kuin palveluntarjoajan verkko ja siten myös tiedonsaanti oikeus on vahvempi ajoneuvon tapauksessa. 


 En tiedä onko maailmalla olemassa (operaattorin verkoissa kyllä on sellaisia mittalaitteita, jotka haistelevat tilaa), mutta jos operaattorin asentaja voisi jättää tai ihan asiakas itse kiinnittää postitse/myymälästä tulleen sensorin kaapeliverkkoon, niin sillähän saisi pyydystettyä häiriölliset hetket ja mitta-arvot. Ei taida olla millään operaattorilla tällaista toimintatapaa? Eikö se säästäisi kaikkien hermoja?


 En tiedä onko maailmalla olemassa (operaattorin verkoissa kyllä on sellaisia mittalaitteita, jotka haistelevat tilaa), mutta jos operaattorin asentaja voisi jättää tai ihan asiakas itse kiinnittää postitse/myymälästä tulleen sensorin kaapeliverkkoon, niin sillähän saisi pyydystettyä häiriölliset hetket ja mitta-arvot. Ei taida olla millään operaattorilla tällaista toimintatapaa? Eikö se säästäisi kaikkien hermoja?

En ole kyllä itse kuullut, että kukaan operaattori tällaista käyttäisi, eikä ole meilläkään käytössä. Ideana toki hyvä, toteutuksesta en osaa tarkemmin veikata, mikä olisi hintalappu ja lopullinen hyöty vrt. nykyiseen toimintamalliin, olisiko se kannattavaa toimintaa ja paranisiko korjausajat sillä. 

Meillä kuitenkin häiriöilmoituksen avulla voidaan laittaa verkonlaitteita seuraamaan verkon kohinoita, eli en tiedä toisiko erilliset mittarit asunnoissa nopeutta siihen itse korjaukseen. Asentajan täytyy kuitenkin käydä suodattimia säätämässä tai sulkemassa paluusuuntia tarvittaessa, kun häiriön aiheuttaja on selvitetty.


Vastaa