"Uudistamme laajakaistalaskutustamme selkeämmäksi 23.2.2015 alkaen saamiemme asiakaspalautteiden johdosta.
Kyllä kalenterikuukausi on kaikkein selkein laskutuskausi, eipä tuo ainakaan parannukselta kuulosta.
@DigiHate Yhteislasku tulee jatkossakin kätevästi "yhtenä könttinä" :smileyhappy: eli ei lähdetä eriyttämään laskuja kuitenkaan.
Jatkossa laskun tulkinta tulee olemaan helpompaa, koska nykyiseen systeemiin verrattuna lasku tulee enemmän ajantasaisena, eikä niin jälkikäteen kuin aiemmin.
Lisää uudistuksesta voi lukea täältä :smileyhappy:
Vastauksesi ja siinä oleva linkki sisältää samat sepustukset kuin mitä tiivistettynä ekaan ihmettelyyni jo laitoin - niissä ei siis ole mitään lisäinfoa!
Könttilaskun osalta vastaus kuitenkin on selkeä ja ok.
Näin asiakkaana en ymmärrä selkeämpää laskutusjaksoa kuin kalenterikuukausi - ja lasku sit siinä seuraavan kuun alkupäivinä. Mikä ihme siis Soneran mielestä on selkeämpää säätää laskutusjaksoksi vaikkapa kuluvan kuun 12 ja seuraavan kuun 11 päivän välinen aika????????????
Ainoa järkevä selitys (asiakkaan kannalta) em. tyyliseen jaksotukseen voisi olla tilipäivän ajoittuminen tiettyyn päivään keskellä kuukautta, jolloin olisi kätevää, että laskutusjakso olisi vaikka mainitun esimerkin mukainen - ja laskutus sitten vaikka viikko siitä eteen päin oletetun tilipäivän aikaan. Tämä siis edellyttäisi, että asiakas saisi itse määrätä sen sen laskutuspäivän.
@DigiHate Kävitkös lukaisemassa sieltä linkin takaa löytyvän asiakaskirjeen? Siinä oli tuota luvattua lisäinfoa :smileywink:
On todella inhottavaa, jos yksittäisiä laskuja tulee keskellä kuuta!
Nyt kaikki puhelin-, tv- jne laskut tulevat kolmelta eri firmalta selkeästi kuun lopussa,
jolloin laskut on kerralla helppo muistaa maksaa!
Kesken kuukautta olevat eräpäivät ovat kiusantekoa!
Ei tuollaista "uudistusta"!
Kiitos!
@mitenmodeemiauki Käy lukaisemassa tiedote uudistuksesta :smileyhappy: Siellä on maininta, että eräpäivät tulevat jatkossakin olemaan samoihin aikoihin kuukaudesta.
Luulenpa että @mitenmodeemiauki käyttäjää kismittää tässä pikemminkin se että jos lasku tulee vaikka 15 päivä, laskulla on 2 viikkoa maksuaikaa, tulee eräpäivä olemaan juuri sillä hilkulla että sen pystyy jättämään kuun loppuun, kun taas ennen lasku tuli lähempänä kuun loppua niin sen pystyi venyttämään kuun viimiseen päivään.
Kopioitu @MiaSL käyttäjän linkkaamasta .pdf tiedostosta:
"Laskusi eräpäivä tulee jatkossakin olemaan samoihin aikoihin kuukaudesta", eli ei kai se sitten aiheuta haittaa eräpäivälle luulisin.
PS: En ole satavarma nyt olenko oikeilla raiteilla tämän asian kanssa, korjatkaa jos olen väärässä.
Eräpäivät tulevat pysymään suurinpiirtein entisillä paikoillaan, eli nou hätä :smileyhappy:
Missähän olisi näkyvillä kaikki Soneran liittymien hinnastot. Mulla loppui määräaikainen sopimus tuplanetti plus, oli 34,89€/kk. Nyt tuli lasku pelkästä liikkuvasta netistä 18,04€ 1kk ajalta. Mikähän tuo 100M laajakaistan hinta mahtaa nyt sitten olla? Mistään kun en löydä hintoja tälle sopimukselleni.
100Mbps laajakaistan hinnan voit tarkistaa saatavuushausta http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/nettiyhteydet/kodin+laajakaista/tilaa+kodin+netti
@pugi87 kirjoitti:
Missähän olisi näkyvillä kaikki Soneran liittymien hinnastot. Mulla loppui määräaikainen sopimus tuplanetti plus, oli 34,89€/kk. Nyt tuli lasku pelkästä liikkuvasta netistä 18,04€ 1kk ajalta. Mikähän tuo 100M laajakaistan hinta mahtaa nyt sitten olla? Mistään kun en löydä hintoja tälle sopimukselleni.
Laskusta pitäisi myös näkyä, että mikä on liittymän normaalihinta. Tuohon pakettiin kannattaisi ehdottomasti sopia jatkotarjous, niin saisit edullisemmin jatkettua. Listahinnat on aina korkeammat, kuin voimassaolevat tarjoushinnat. Jatkotarjouksen saisit sovittua helposti meidän myyntipalvelun kautta (0800 133 133).
Onko 100 megan ja 8 megan yhteyksien hinta sama? Minulla saatavuushaku kertoo maksimiksi 8 Mbit ja 100 Mbit vauhdilla bitti kyllä kulkee.
Omilla sivuillakin kerrotaan että käytössä 100 Mbit ja tilattavissa maksiminopeus 8 Mbit.
Hinnastosysteemi on kyllä tylsä räpellys. Jos vaikka uteliaisuuttani haluaisin katsoa mikä on hinta naapurikylässä niin pitää ensin löytää sinne jokin osoite....
Onkos mahdollisesti Soneran saatavuushaussa vanhaa tietoa? Sinulle varmaan myöhemmin rakennettu kuitu niin siksi näin.
Hinta varmaan on aika samanlaisessa luokassa... 8Mbps ADSL ja 100Mbps kuidun kanssa... Ylläpitomaksut on aika korkeita ADSL:n kanssa...
Hinnastoja on erilaisia ja hyvin pitkälti hinta riippuu käytössä olevasta tekniikasta. Joissain taloyhtiöissä voi olla myös kiinteistösopimuksella edullisempaa hinnastoa tarjolla. Hinnastot voi siis vaihdella taloyhtiökohtaisesti, joten siksi sinne hakusysteemin pitää syöttää osoite kokonaisuudessaan. Toki yleiset kaistatarjoukset löytyy meidän tarjoussivulta.
Meillä on taloyhtiölaajakaista, jossa 2 M kuuluu yhtiövastikkeeseen ja saatavuushaun mukaan 10 M:n lisähinta on 9,90 €/kk. Miksi lasku kuitenkin on aina 10,06 €/kk ? Alvin nousemisesta 24 %:iin on melkoisesti aikaa.
Tuo hinta kuulostaa @PasiS kyllä juuri siltä, että kyse on nimenomaan alv-korotuksen myötä tulleesta pienestä hinnanmuutoksesta.
Korotushan tuli voimaan 1.1.2013, jos sen jälkeen liittymälle ei ole mitään päivityksiä tehty, on voimassa silloin tuo korotuksen myötä voimaantullut hinta palvelullesi. :)
Jos tuo mun lasku on siis oikein, ehkä ne saatavuushaun hinnat voisi jo reilun 2 v:n jälkeen päivittää. :smileyfrustrated:
Minäkään en nyt OIKEIN käsitä.
Olen joka kuukausi maksanut laskuni ajallani, ja yhtäkkiä tulee ikäänkuin paljon suurempi lasku maksettavaksi - jonka jälkeen "summa palautuu ennalleen".
Eli toisin sanoen, joka kuukausi maksan samaa summaa, kunnes Sonera tekee "uudistuksen", jolloin jouduinkin maksamaan 11,56 euroa isomman summan, kuin normaalisti. Ja sitten summa "palautuu ennalleen"?
Ollaan kuitenkin sovittu aikoinaan, että maksan joka kuukausi sen saman summan, niin miten hemmetissä joudun maksamaan ylimääräistä?
Eikö Sonera tässä vaan ovelasti tienaa itselleen ylimääräistä rahaa? Epäilemättä johtoportaassa hyvinkin suosittu "uudistus".
Kätevää tämä ei kyllä asiakkaalle ole. Minulla on siis se 19,90 euron 100 / 10 Mbit/s-laajakaistayhteys, kiinteä kuukausimaksu, jne.
Miten HITOSSA tuo ylimääräinen 11,56 euroa on selitettävissä? Siis se, että se on joltain 'eri ajalta', ei tarkoita, että maksamani jatkuvan hinnan pitäisi muuttua - tai että olisin antanut tällaiselle muutokselle suostumukseni.
Miksi nämä nettifirmat räpläävät tällä tavalla itselleen ylimääräistä rahaa? Miksei toimivia asioita voi jättää sikseen, sellaisiksi, kuin ne ovat? Edellisestäkin puljusta erosin juuri siksi, että ruvettiin sähläämään tällä tavalla lompakkoni kanssa kysymättä minulta mitään.
Onko olemassa rehellistä nettifirmaa, joka ei tee "uudistuksia", joissa vain kiskotaan asiakkaan lompakosta itselleen ylimääräistä rahaa? Netintarjoajaa, joka pitäisi lupauksensa, ja jossa tosiaan OLISI se kiinteä kuukausihinta?
Voittehan te säädellä päivämääriänne miten haluatte, mutta millä hitolla perustelette sen, että nostatte hintaa yhdelle laskulle noin yhtäkkiä?
Jos maksaminen olisi jotenkin "päiväkohtaista", ja asia tasapainottuisi jotenkin joskus, ettei sitten tulevaisuudessa vaikka tarvitse maksaa koko 19,90:aa, vaan 11,56 euroa vähemmän, niin se voisi vielä mennä läpi.
Mutta tämähän on silkkaa ylimääräistä rahastusta! Mikä estää Soneraa tekemästä jotain vastaavaa 'uudistusta' taas puolen vuoden päästä, ja hups, taas kilahtaa 12 euroa ylimääräistä jokaisen asiakkaan lompakosta suoraan Soneran kassaan!
Jos sovin ja lupaan, että maksan 19,90 joka kuukausi, enkä penniäkään enempää, niin ei se tarkoita silloin, että olen antanut suostumukseni 19,90 + 11,56 euron maksamiselle JOINAKIN kuukausina.
Kummallisesti nämä uudistukset eivät ikinä koidu Soneralle tappioksi, tai asiakkaalle taloudellisesti hyödyksi, tyyliin "Siirsimme päivämäärää, joten emme voineet laskuttaa siltä ajalta, joten saatte 5 eurolla nyt kaksi kuukautta ilmaiseksi", vaan jostain kumman oikusta nämä "meidän oli pakko laskuttaa 1,5 kk kerralla, joten joudut maksamaan pelkän teknisen päivämääräkikkailun takia yhtäkkiä 11,56 euroa ylimääräistä".
Olisikohan se taas nettifirman vaihtamisen paikka. Asiat olivatkin sujuneet liian hyvin tähän asti, olisi se pitänyt arvata, että Sonerakin, kuten Brutus ..
Olen kysyjän kanssa aivan samaa mieltä.Yritin chatin kanssa selvittää Soneran logiikaa, he perustelevat pitemmällä laskutusjaksolla.Kuitenkin kiinteä laajakaistamaksu menee kuukausittain sama summa, jonka olen sopinut aiemmin.Minulla tämä ylimääräinen maksu on vieläkin enemmän.Kiitos Sonera!
Moikka @salakarhu ja tervetuloa Klaaniin! :)
Laajakaistan laskutusmuutos tehtiin sen vuoksi, että aiemmin laajakaistalaskut tulivat jopa parin kuukauden viiveellä. Esimerkiksi laajakaistalasku ajalta 1.12-31.12 saatettiin laskuttaa vasta helmikuussa. Tällöin mahdolliset liittymään tehdyt päivityksetkin näkyivät laskulla vasta tuolla parin kuukauden viiveellä.
Nyt muutoksen jälkeen ensimmäinen lasku on pidemmältä ajalta, jolloin laskutus on luonnollisesti suurempi kuin normaali kuukausimaksu. Eli ylimääräistä ei laskuteta kuitenkaan. Tämän laskun jälkeen lasku sisältää normaalin kuukauden verran veloitusta, ja luonnollisesti normaalin kuukausimaksun.
Muutoksen jälkeen lasku lähtee laskutuskauden vaihtuessa huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Lisätietoa täällä. :)
Jos kyseessä olisi kulutukseen perustuva maksu, kuten sähkölasku, jokainen ymmärtäisi, että laskutuksen muutosvaiheessa pidempi laskutuskausi aiheuttaisi isomman sähkölaskun. Lasku olisi kuitenkin jo kulutetusta sähköstä.
Kiinteähintaisen laajakaistan tapauksessa pidemmän laskutuskauden aiheuttaman yhden isomman laskun ymmärtäminen on hankalampaa, mutta liittymän muutos- tai lopetustilanteessa laskutus katkeaa vastaavan ajan aikaisemmin ja saa tavallaan rahansa takaisin. Eli Sonera ei saa lanttiakaan ylimääräistä, mutta saa rahansa aiempaa nopeammin. Ajattelenko oikein ?
Sähkölasku on ihan hyvä vertaus! Laajakaistaa laskutetaan jo menneeltä ajalta, eli jo kulutetulta ajalta. Tähän asti lasku on saattanut tulla parinkin kuukauden viiveellä, eli vaikkapa marraskuun kuukausimaksua on laskutettu tammikuussa päivätyllä laskulla.
Tämä on aiheuttanut hämmennystä esimerkiksi silloin, kun jokin muutos on tehty marraskuussa, ja mahdollinen hinnan muutos on näkynyt sitten laskussa vasta tässä tammikuussa päivätyssä laskussa.
Jatkossa laskut eivät tulee enää niin viiveellä. Siirtymäkaudella voi käydä niin, että yksi lasku on kuukautta pidemmältä ajalta. Kuukausimaksu ei ole sen suurempi, kuin ennenkään, mutta jotta saadaan laskutuskausi kirittyä lähemmäksi nykyhetkeä, laskussa on kuukautta pidempi ajanjakso. Siirtymäkauden jälkeen palataan taas normaaliin yhden kuukauden laskutusjaksoon.
Tässä ei siis ole tarkoitus rahastaa ketään, vaan saada laskutus lähemmäksi meneillään olevaa ajanjaksoa.
Mitäköhän nyt on tapahtunut, kun kaksi kuukautta sitten Soneran laskuni ( laajakaista+kanavapaketit ) oli 114 euroa, viime kuussa 121 euroa ja nyt 200 euroa? Vedätetäänkö tyhmää asiakasta?
Moikka @harda1 ja tervetuloa Klaaniin, mukava kun löysit tänne. :)
Olisiko kyse tästä laajakaistan laskutusuudistuksesta?
Suosittelen tarkistamaan laskusta, mitä ajanjaksoa se koskee. Tässä uudistuksen myötä tulee yksi lasku pidemmältä ajanjaksolta, jolloin maksutkin ovat korkeammat kuin tavallisesti. Uudistuksen jälkeen luonnollisesti lasku tulee kuukauden ajalta.
Lisätietoa muutoksesta löydät täältä. :)
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.