Skip to main content

Hei!

Kotonamme on Soneran 100/5 laajakaista, ongelma on jatkuva pätkiminen (tilanne äitynyt niinkin pahaksi, että nykyään 5minuuttia ilman yhteyden katkeamista on saavutus.)

Pätkimistä on ollut havaittavissa jo yli vuoden ajan ja olen kohdentanut sen tapahtuvan juurikin silloin kuin kuormitus modeemille on enemmän kuin vain se iltalehden tai suomi24:sen selaaminen selaimella.

Eli nettipelit, lataaminen, netflix jne...

 

Useita samankaltaisia viestiketjuja luettuani päätin kokeilla reitittimen (Asus rt-n56u) hankintaa modeemin ja koneen väliin, tämä ei auttanut asiaa.

Modeemi (Cisco epc 3825) on asetettu siltaavaan tilaan, ei auta asiaa.

Modeemin resetointi, uudelleen käynnistys, johdot irti puoleksi minuutiksi ja takaisin kiinni jne.

Ei auta asiaa.

 

Nyt kysynkin, selvää vastausta saamatta edellisiä ketjuja lukeneena, mikä tässä oikein mättää ja miksi tämä on niin yleistä?

 

Typerää maksaa yhteydestä jolla ei voi tehdä mitään muuta kuin selata uutisia, kun nuo nopeudet nyt on luotu jo muuhunkin käyttöön.

Kertoisitko sijaintisi. Jossakin paikoissa kaapeliyhteydet ovat vähän tyypillisesti katkeilevia...



 



Vikailmoitus kannattaa tehdä tosta jos pätkii paljon eikä ole omissa laitteissa vikaa. Ei kukaan käytä pätkivää yhteyttä.


Oletko tehnyt vikailmoituksen ?



 



Jaa,  ehtikin jo vastaamaan.


Sijainti: Imatra

 

http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/Ota-yhteytta

 

Asioi Omilla Sivuilla, sieltä löytyy vikailmoituksen tekeminen. Ja "Kysy meiltä" -chatti jossa nettiselaimella kirjoittaen keskustellaan asiakaspalvelijan kanssa.  Jos netti pätkii parin minuutin välein, joutuu ehkä netin kautta ilmoittamisen sijaan soittamaan vikapalveluun (tai myyntiin). Kun laitteet ovat päällä, Soneran konttorilta käsin pystyvät tekemään yhteydelle testejä.


Tuo vikailmoitus tehtiin eilen, kaikki kuulemma toimii niin kuin pitääkin. Vaan ei toimi.
Kysytään nyt vielä, että voiko tämän kombon kääntää nyt toisin päin, eli saanko reitittimen siltaavaksi ja modeemin reitittäväksi.
Pakko miettiä/kokeilla kaikkea, kun ei asialle muuten tunnu mitään tapahtuvan.
Seuraava vaihtoehto mitä keksin taitaakin olla kokeilla jonkun muun tarjoamaa yhteyttä kuin Soneran?

Pätkiikö yhteys kun pistät koneesi suoraan Ciscoon kiinni?



 



Kertomasi perusteella se ei ole auttanut. 


Siis juuri sen takia ostin reitittimen kokeillekseni vaikuttaako pätkimiseen. Tarjoaako Sonera muita modeemeja/malleja kuin tuon epc 3825?
Usein yhteyden katkeamisen yhteydessä työkalupalkin yhteyskuvakkeeseen ei tule sitä keltaista kolmiota, mutta mitä ikinä olitkaan tekemässä koneella katkaisee yhteyden esim. Skype puhelu katkeaa.

Nettipelaamisessa tämän huomaa erityisen hyvin, kun yhteys katkeilee valehtelematta vähintään minuutin välein.
Jopa netflix selaimellakin on ajoittain liian raskasta toistaa ja puskuroidaan vähän väliä uudelleen kun yhteys katkeaa.

Voisin vielä tarkastaa nuo modeemin upstream ja downstrean arvot jos joku osaisi kertoa alueen jonka sisällä arvojen pitäisi olla?



 Ymmärrän pätkimisen tuoman ongelman ja se on pahempi kuin tuo nopeudenkin lasku. Kaapelimodeemitekniikka ei ole kovinkaan tuttu minulle ja siitä varmaan joku muu osaa paremmin neuvoa. 



@Jannola kirjoitti:
Tuo vikailmoitus tehtiin eilen, kaikki kuulemma toimii niin kuin pitääkin. Vaan ei toimi.


 



Kattoiko ne kaverit siellä teknisessä aspassa, että onko se modeemi tosiaan näkynyt verkkoon päin koko ajan ilman katkoksia? Diagnostiikka pitäisi olla operaattorilla kyllä saatavilla.



 



Jos nimittäin modeemi on koko ajan linjalla ja pingi kulkee operaattorin ja modeemin välillä mutta sinulla pätkii yhteys niin vika on sitten modeemin sisäverkon puolella, joka yleensä tarkoittaa rikkinäistä laitetta.



 



Jännä juttu muuten. Jotenkin näitä palstoja lukiessa on tullut sellainen olo, että aina kun jollain on kaapelikaistassa vikaa niin laite on tuo sama Cisco...


Johtuisko siitä, että kaikki 3 suurta operaattoria ovat jakaneet tuota modeemia ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi tuhansia kappaleita ? Vikapalvelu tietää, missä Sonera kaupoissa on kaapelimodeemin testausmahdollisuus ja lainalaitteita. Kyllä se ehjänä on ihan toimiva modeemi. Itsellä on toinen kappale menossa, vanha tosin kuoli kokonaan eikä alkanut pätkiä.


Vikapalvelusta ilmoitettiin kyllä, että pätkimistä on havaittavissa. Ohjeena modeemin palomuurin poistaminen käytöstä ja jos ei auta niin uutta soittoa.
Tuossa mallissa pätkimiseen voi auttaa tuon modeemin palomuurin poistaminen käytöstä:

1. Avaa internetselain.
2. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.0.1, Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään. Paina yläreunasta Security.
3. Valitse SPI Firewall Protection ja vaihda low->off. (Poista täppä kohdasta "Block IP Flood Detection") ja paina Save settings.

Eiköhän se vikapalvelu neuvonut juurikin tuon.


 

Tänään on ollut aikamoinen pätkintäpäivä. Imatralla itsekin ja kaapelin kautta 100/5.

 

Tosin tätä päivää ennen ollut jo vajaan kuukauden pätkimättä. Tai on tuolla saattanut satunnaisia pätkimisiä olla, mutta ei niin vakavia tai käyttöä haittaavia, että olisin vikailmoitusta tehnyt.

 

Vikailmoituksenkin tein, kun ei tuo ole oikein käyttökelpoinen.

 

Huomasin tuossa tänään kun tuonne modeemin (EPC3825 siltaavana) statussivulle menin, että sitten viime käynnin (pari viikkoa sitten) downstream kanavia oli käytössä aikaisemman 5 sijaan kaikki 8. Ja näistä kahdeksasta kanavasta näyttää se ongelmallisin olevan tuo kanava 8, jonka level pyörii 0.0-0.2 dBmV lukemissa. Eli ilmeisesti on otettu uusia taajuusalueita käyttöön ainakin tuonne downstreamin puolelle ja näiden muutaman vuoden kokemusten perusteella tuo kaapeliverkko ei parhaimmassa kunnossa ole, ja siellä taitaa vähän olla tietyillä taajuusaluilla enemmän vaimennusta.

 

Aiemmin itsellä nuo pätkimiset ovat johtuneet upstreamin ongelmista. Eli modeemilta loppuu puhti työntää tarpeeksi voimakkaasti tavaraa kaapeliin, jotta se menisi perille.

 

Viimeeksi vajaa kuukausi sitten kun vikailmoituksen tein, niin tuli soitto Soneralta aika nopeasti ja kysyttiin tuosta modeemin palomuurista. Tosin tuo omakin modeemi on siltaavassa tilassa, niin eihän siellä ole muuri käytössä


Juu kahdeksan on, neljässä lukemat seuraavat:
-4.5
-4.4
-5.3
-5.5

Ja pätkiminen ei ole hellittänyt, alkaa voimat tän kanssa taisteluun tyrehtyä. Vielä yksi soitto vikapalveluun ja jos asioille ei tapahdu mitään/neuvotaan ottamaan palomuuria pois ja käynnistelemään modeemia niin kokeillaanpa vaikka elisaa seuraavaksi.

@Jannola kirjoitti:
Juu kahdeksan on, neljässä lukemat seuraavat:
-4.5
-4.4
-5.3
-5.5

Ja pätkiminen ei ole hellittänyt, alkaa voimat tän kanssa taisteluun tyrehtyä. Vielä yksi soitto vikapalveluun ja jos asioille ei tapahdu mitään/neuvotaan ottamaan palomuuria pois ja käynnistelemään modeemia niin kokeillaanpa vaikka elisaa seuraavaksi.

Aiemmin 5 kanavan kanssa nuo levelit pyöri n. 5dBmV lukemissa mutta nytkin tuo 8. kanava on lukemissa -0.1 dBmV ja muut siinä 0.4-2.6 välillä. Tosin yhteys ei ole ainakaan mitään suurempia pätkäisyjä sitten tuon vikailmoituksen jätön jälkeen tehnyt. Irssi ei nimittäin ole katkaissut ollenkaan yhteyttä. ping tulos eilisestä lähtien ei yhtään error pakettia ja packet loss 0%. Käynnistetty eilen suurinpiirtein samoihin aikoihin kun tuon vikailmoituksen jätin. Tuo on kyllä omituista että vikailmoituksen kun jättää ja tulee ilmoitus että vikailmoitus on otettu vastaan, niin tuo pätkintä loppuu. Ja vastaavasti aika monesti se on sitten sen pari päivää toiminut ok, kunnes tulee kuittaus että vikailmoitus käsitelty.


Vastaa