Televisio LG OLED48C3 (2 kuukautta sitten hankittu) lopetti kokonaan wi-fin näkemisen.
Aluksi ei nähnyt lainkaan reitittimiä, omaani eikä naapurien, sitten yhtäkkiä ruudula oleva “kytkin” suostui siirtymään oikealle ja homma pelitti hetken. Sen jälkeen verkko oli taas muutaman kerran kateissa, mutta löytyi, kun otti virrat kokonaan pois eli piuhan seinästä. Nyt ei enää suostu siihenkään.
Vika ei siis ilmiselvästi ople reitittimessä, koska TV ei enää löydä mitään reitittimiä vaikka läppäri ja känny näkevät ja “kytkin” pysyttelee sinnikkäästi off-asennossa.
Näyttää kuin TV:n virtapiireissä tai softassa olisi vika.
Yleisiä netistä löytyviä ohjeita voi kokeilla ennen yhteydenottoa LG:n tuotetukeen.
Kun otat virtajohdon irti, niin irroita myös kaikki mahdollisesti kytketyt HDMI-laitteet ja pidä virtapainiketta pohjassa 30 sekuntia. Odota jonkin aikaa ennen virtojen kytkemistä takaisin.
Resetoi verkkoasetukset. Myös seuraavanlainen ohje löytyy: Vaihda asetuksista (automaattinen) sijainti johonkin toiseen. Televisio käynnistyy uudelleen, jolloin vaihda sijainti, aikavyöhyke ym. takaisin oikeaksi. Seuraavan uudelleen käynnistyksen jälkeen WiFi on/off -valinta saattaa toimia.
Ota pikakäynnistys (quick start) pois käytöstä.
Jos mahdollista niin kytke ethernet-kaapelilla verkkoon ja tarkista ohjelmistopäivitykset (firmware).
Jos television asetusten resetoinnista ja mistään em. toimenpiteistä ei ole apua, niin vika saattaa olla WiFi-moduulissa.
LG-televisioiden WiFi-moduuli ei ole muutenkaan kovin hyvä hintaansa nähden, mutta toimii pääsääntöisesti. Oma 55UK6100PLB televisio tekee muutaman kerran kuussa ettei löydä yhteyttä mutta verkko palautuu takaisin jonkin ajan päästä vaikka muutoin kaikki päivitykset ajan tasalla.
Televisio LG OLED48C3 (2 kuukautta sitten hankittu) lopetti kokonaan wi-fin näkemisen.
Aluksi ei nähnyt lainkaan reitittimiä, omaani eikä naapurien, sitten yhtäkkiä ruudula oleva “kytkin” suostui siirtymään oikealle ja homma pelitti hetken. Sen jälkeen verkko oli taas muutaman kerran kateissa, mutta löytyi, kun otti virrat kokonaan pois eli piuhan seinästä. Nyt ei enää suostu siihenkään.
Vika ei siis ilmiselvästi ople reitittimessä, koska TV ei enää löydä mitään reitittimiä vaikka läppäri ja känny näkevät ja “kytkin” pysyttelee sinnikkäästi off-asennossa.
Näyttää kuin TV:n virtapiireissä tai softassa olisi vika.
Auttoiko @pniemin_e nuo @Yaria :n vinkit ongelmaan, vai minkälainen tilanne siellä tällä hetkellä on?
Minulla on myös LG ja joka ilta minulla tulee useamman kerran tv:n näytön oikeaan yläkulmaan mustalla pohjalla teksti, Ei WiFi yhteyttä. Se ei haittaa muuten, mutta jos olen juuri silloin kelaamassa mainoksia yli, niin yhteys katkeaa hetkeksi. Ohjelma ei siis katkea muuten. Olen jo niin tottunut siihen, että ei ole tullut mainittua asiasta, ennenkuin nyt.
Ongelma voi olla ihan missä vaan. Itse en saa pysymään työläppäriä mökin 4G reitittimen verkossa. Muut laitteet toimivat kyllä. En tiedä mikä on vikana, tosin reititin alkaa olemaan iäkäs. Ehkä reitittimen virtalähde alkaa olemaan heikossa hapessa. Nämä on henkimaailman juttuja ja ongelmana voi olla ikääntyneet laitteet. Ehkä TV kannattaa kytkeä piuhalla, jos noita älyominaisuuksia haluaa käyttää.
LG-televisioiden WiFi-moduuli ei ole muutenkaan kovin hyvä hintaansa nähden, mutta toimii pääsääntöisesti. Oma 55UK6100PLB televisio tekee muutaman kerran kuussa ettei löydä yhteyttä mutta verkko palautuu takaisin jonkin ajan päästä vaikka muutoin kaikki päivitykset ajan tasalla.
Minulla on myös LG ja joka ilta minulla tulee useamman kerran tv:n näytön oikeaan yläkulmaan mustalla pohjalla teksti, Ei WiFi yhteyttä. Se ei haittaa muuten, mutta jos olen juuri silloin kelaamassa mainoksia yli, niin yhteys katkeaa hetkeksi. Ohjelma ei siis katkea muuten. Olen jo niin tottunut siihen, että ei ole tullut mainittua asiasta, ennenkuin nyt.
Välttämättä itse WiFi-moduulissa ei ole mitään vikaa, mutta siihen johtava kaapeli on ilmeisesti tehtaalla asennettu niin, että se on liian jyrkkään kulmaan taitettu.
Monen eri lähteen mukaan usealle on ollut ratkaisu pätkivään yhteyteen avata TV:n takapaneeli ja suoristaa ko. kaapeli. Tätä nyt ei vain voi suositella ihan jokaisen, tai itse asiassa kenenkään itse tehtäväksi, vaan ammattilainen ja LG:n huolto olisi se oikea paikka. Älkää siis tehkö tätä ohjeista huolimatta!
Outoa, jos tällainen LG “tyyppivika” on ollut tiedossa jo ainakin 2020 lähtien ja monien kommenttien mukaan edelleen ajankohtainen. Olettaen, että kaikkiin kommentteihin asiaan liittyen on luottaminen. Omakohtaista kokemusta ei ole…
LG löytää välillä verkon, joskus ei. Jos ei, niin virtapiuhan irrotus toviksi auttaa usein, ei aina.
Voi olla että ongelma väheni, ei loppunut kokonaan, kun siiron reitittimen aivan tv:n viereen.
En kokeillut quickstartin pois ottamista enkä TV:n resetointia.
Sen sijaan tulin tsekanneeksi tietokoneella reititintä ja vaihdoin sen salasanankin samalla. Tämän jälkeen TV ensimmäistä kertaa alkuperäisen käyttöönoton jälkeen näki muutkin talon verkot ja meni kiltisti verkkoon uudella salasanalla.
Kokeilu jatkuu.
Näyttää siltä, että tv “sitoutuu” valittuun reitittimeen (ja ei edes etsi/näytä muita) mutta välillä ei suostu luomaan siihen yhteyttä ja wifi-kytkin pysyy sinnikkäästi offilla. Sitoutumisesta voisi päästä irti TV:n resetillä (tai jälleen reitittimen), mutta eikö siinä menisi muutkin asetukset? Ei niitä viitsi kovin usein tehdä. Homman pitäisi pelittää muutenkin.
Quickstartin pois ottaminen seuraavan kerran kokeiluun.