Liittymän päivityksen perumisessa entisen sopimuksen hinta nousi

  • 28 September 2023
  • 8 kommenttia
  • 240 katselukertaa

Kunniamerkki

Minulla on 100M kaapeli Telialta (24kk määräaikainen 11/24 asti). Päivitin tuon 500M nopeuteen, mutta pari päivää testattuani huomasin, että eipä tuo nopeus ole sen parempi kuin vain ehkä satunnaisesti.

14 vrk palautusoikeuden mukaisesti otin yhteyttä, että en haluakaan tätä 500M liittymää vaan haluan palata vanhaan sopimukseeni. Asiakaspalvelija Daniel sanoi ensin että onnistuu, mutta maksaa 15 euroa. Sanoin, että ei pitäisi maksaa mitään, koska palautusoikeus. Teki sitten työtä käskettyä, tai ainakin väitti niin, koska laittoi uuden 100M sopimuksen, ensinnäkin 9/25 asti ja vieläpä +5€/kk kalliimpaan kuukausihintaan kuin tuo alkuperäinen määräaikainen.

Asia kai nyt lienee hoidossa jollain “spesiaalitiimillä” koska aspan työkalut lienevät aika simppelit, mutta ärsyttää kun aina pitää joka paikassa tarkistaa itse, että sopimukset ovat niin kuin pitää. Jos vielä pitää ottaa yhteyttä tämän asian tiimoilta, niin se en olekaan enää minä, vaan laitetaan viestintävirastolle tai kuluttajariitalautakuntaan etenemään.

--
Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

 


Aihe on suljettu kommenteilta.

8 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Hyvää iltaa @kekekekeke  ja lämpimästi tervetuloa Yhteisöön! 🙋🏻


Kiitos että tulit kertomaan kokemuksesi, joka ei tosin liioin hyvältä kuulosta. Olitko tuosta 500M liittymän nopeudesta koskaan meihin yhteydessä, ja lähdettiinkö asiaa mahdollisesti selvittelemään tarkemmin? Tai kokeilitko esimerkiksi, olisiko modeemin resetointi auttanut asiaan?

Tuosta 15 euron maksusta vielä; kerrottiinko sinulle asiakaspalvelussa, mistä kyseinen summa oikein muodostuu?

Se, että olet saanut alkuperäiseen liittymääsi palatessa kalliimman hinnan, johtuu mitä todennäköisimmin aivan teknisistä syistä, eli vanhaa hintaa ei ole enää ollutkaan saatavilla. Toki liittymälle voisi tällöin tehdä erillisen kuukausittain toistuvan hyvityksen. Tätä kautta ei liittymäasioita voida kuitenkaan tämän tarkemmin katsoa tietoturvasyistä. Pahoitteluni, että olet joutunut käyttämään aikaa kaiken setvimiseen.

On hienoa, että asia on viimein hoidossa, jotta saat liittymäsi alkuperäiseen hintaan. 👍🏻 Toivottavasti tämä kokemus ei jättänyt myöskään vallan isoa kolhua luottamukseesi meitä kohtaan, näin jatkoa ajatellen.

Kunniamerkki

Tuli resetoitua modeemi useaan otteeseen sekä tarkistin että johdot oli kunnolla kiinni. Minulla ei ollutkaan kuin antennijohto seinästä suoraan modeemiin kiinni, sekä uudehkolla Ethernet-piuhalla modeemista tietokoneeseen, millä sitten tein näitä mittailuja. Kertaalleen pääsi johonkin 400+ Mbps nopeuteen ( speedtest.net , fast.com ) mutta pääsääntöisesti mittailutulos oli jopa alle 100 Mbps sisään vaikka 300 Mbps pitäisi kai olla minimi ainakin XL+ mainosten mukaan.

Myös luvattu upstream (70-500 Mbps) jäi kauas todellisuudesta sen seilatessa väliä 40-70 Mbps.

Tietokoneeni olen itse kasannut ja käyttänyt siihen tuhansia euroja joten mistään nuhapumpusta ei todellakaan ole kyse.

15 euron maksu lienee varmaan joku “toimistomaksu” kun vaihdetaan liittymätyypistä toiseen, mutta tässähän nyt ei kyse ollut siitä vaan rollbackista vanhaan liittymään, koska uusi ei toiminut niin kuin olisi pitänyt. Aspa ei sen kummemmin selvittänyt mistä tämä maksu tulisi, mutta tein selväksi että kyseessä on 14vrk palautusoikeus ja että liittymä pitää laittaa siihen kuntoon, miten se alkuperäisessä määräaikaisessa sopimuksessa on, alkuperäisin ehdoin. Se, että onko tai eikö teknisesti mahdollista niin ei tosiaan mun ongelma jos on noin hienosti koodattu systeemit.

Toinen asiakaspalvelija tarjosi myös uutta sopparia mutta kieltäydyin siitä koska olisi tullut uusi 24kk märääaikainen, enkä todellakaan halua tässä vaiheessa sitoutua tähän firmaan sen enempää kuin on pakko.

Lisäksi kun tänne Yhteisöön tekee tunnuksen, niin ensi kerralla kirjautuminen ei toimi, vaan pitää tehdä uusi tunnus. Mikä lie kesähessu tämänkin sivuston kasaan laittanut

Kunniamerkki

Nähtävästi tuo alkuperäinen tunnus poistettu syystä tai toisesta, koska siellä nimimerkin jälkeen lukee “0 kommenttia” Ilmankos ei kirjautuminen onnistunut :)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Tuli resetoitua modeemi useaan otteeseen sekä tarkistin että johdot oli kunnolla kiinni. Minulla ei ollutkaan kuin antennijohto seinästä suoraan modeemiin kiinni, sekä uudehkolla Ethernet-piuhalla modeemista tietokoneeseen, millä sitten tein näitä mittailuja. Kertaalleen pääsi johonkin 400+ Mbps nopeuteen ( speedtest.net , fast.com ) mutta pääsääntöisesti mittailutulos oli jopa alle 100 Mbps sisään vaikka 300 Mbps pitäisi kai olla minimi ainakin XL+ mainosten mukaan.

Myös luvattu upstream (70-500 Mbps) jäi kauas todellisuudesta sen seilatessa väliä 40-70 Mbps.

Tietokoneeni olen itse kasannut ja käyttänyt siihen tuhansia euroja joten mistään nuhapumpusta ei todellakaan ole kyse.

15 euron maksu lienee varmaan joku “toimistomaksu” kun vaihdetaan liittymätyypistä toiseen, mutta tässähän nyt ei kyse ollut siitä vaan rollbackista vanhaan liittymään, koska uusi ei toiminut niin kuin olisi pitänyt. Aspa ei sen kummemmin selvittänyt mistä tämä maksu tulisi, mutta tein selväksi että kyseessä on 14vrk palautusoikeus ja että liittymä pitää laittaa siihen kuntoon, miten se alkuperäisessä määräaikaisessa sopimuksessa on, alkuperäisin ehdoin. Se, että onko tai eikö teknisesti mahdollista niin ei tosiaan mun ongelma jos on noin hienosti koodattu systeemit.

Toinen asiakaspalvelija tarjosi myös uutta sopparia mutta kieltäydyin siitä koska olisi tullut uusi 24kk märääaikainen, enkä todellakaan halua tässä vaiheessa sitoutua tähän firmaan sen enempää kuin on pakko.

Lisäksi kun tänne Yhteisöön tekee tunnuksen, niin ensi kerralla kirjautuminen ei toimi, vaan pitää tehdä uusi tunnus. Mikä lie kesähessu tämänkin sivuston kasaan laittanut

Kuulostaa siltä että sinulla on vahva tekninen osaaminen, ja olet tehnytkin vianetsintää oma-aloitteisesti. Tuosta yhteysasiasta olisi kuitenkin kannattanut tehdä meille vielä häiriöilmoitus, jotta olisimme voineet lähteä kartoittamaan syytä heikkoon nopeuteen, mutta tässä kohtaa se ei tietenkään ole enää ajankohtaista.

Olet kyllä oikeassa siinä että nuo mahdolliset tekniset mutkat eivät ole sinun ongelmasi - tavoitteena kun on nimenomaan se, että asiat tulisi hoidettua kuntoon sutjakasti. Asioiden hoitamisen vaivattomuus on tänäpäivänä valttia muutenkin asiassa kuin asiassa, joten ymmärrän hyvin, että liittymätyypin vaihtaminen aiheutti harmaita hiuksia.

Tästä tunnusasiasta täytyy nyt tiedustella tietävämmiltä tahoilta. En osaa sanoa miten alkuperäinen tunnuksesi olisi voinut tässä välissä poistua. 🤔 Palaillaanpa siis vielä asiaan kun tiedämme enemmän! 😊

Kunniamerkki

Tuosta yhteysasiasta olisi kuitenkin kannattanut tehdä meille vielä häiriöilmoitus, jotta olisimme voineet lähteä kartoittamaan syytä heikkoon nopeuteen, mutta tässä kohtaa se ei tietenkään ole enää ajankohtaista.

 


Alunperin näin olin tekemässäkin, mutta olisi pitänyt hyväksyä se, että jos asentaja olisi käynyt turhalla käynnillä niin olisi pitänyt laittaa satku kouraan. Kuitenkin Telian toimittama modeemi ja antennijohto niin kyllä pitäisi asentajan käydä jakamossa ainakin ilman tällaisia toimintasatasia.. Ja voihan nää asentajat väittää mitä huvittaa. Yleensähän ne on “asiakkaan laitteet” pääsääntöisesti vaikka vika on aina jossain muualla kuitenkin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ei tuo varmaan telian vikaa ole joku on nyt sulla varmaan vialla olisiko modeemiin tullut joku vika tai joku asetus pielessä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Lisäksi kun tänne Yhteisöön tekee tunnuksen, niin ensi kerralla kirjautuminen ei toimi, vaan pitää tehdä uusi tunnus. Mikä lie kesähessu tämänkin sivuston kasaan laittanut

Oletan, että se alunperin luomasi nimimerkki on tässäkin ketjussa näkyvä nimimerkki @kekekekeke, koska se näkyy tämän ketjun aloittajana.

Yleisesti ottaen, tilien luonnit ja kirjautumiset toimivat tällä hetkellä normaalisti. Yleistä ongelmaa, tai tämäntyyppistä ongelmaa ei ole ainakaan vielä ilmennyt.

Jos haluat, että tutkimme mitä tässä on tapahtunut niin pyydän, että laitatko privaa --> @Yhteisötiimi niin tutkitaan asiaa. Kerro siellä seikkaperäisesti mitä tarkalleen ottaen missäkin vaiheessa tapahtui.

 

Nähtävästi tuo alkuperäinen tunnus poistettu syystä tai toisesta, koska siellä nimimerkin jälkeen lukee “0 kommenttia” Ilmankos ei kirjautuminen onnistunut :)

Emme poistele tunnuksia ihan tuosta vain, ainoa syy poistaa (tai bannata) on erilaiset spammikäyttäjät. Se 0 kommenttia tarkoittaa juuri mitä siinä lukee, että ko. käyttäjä ei ole kirjoittanut vielä yhtään kommenttia. Keskustelunavaus on teknisesti ottaen eri asia kuin kommentti (kommentti olemassa olevaan keskusteluun).

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tuosta yhteysasiasta olisi kuitenkin kannattanut tehdä meille vielä häiriöilmoitus, jotta olisimme voineet lähteä kartoittamaan syytä heikkoon nopeuteen, mutta tässä kohtaa se ei tietenkään ole enää ajankohtaista.

 

Alunperin näin olin tekemässäkin, mutta olisi pitänyt hyväksyä se, että jos asentaja olisi käynyt turhalla käynnillä niin olisi pitänyt laittaa satku kouraan. Kuitenkin Telian toimittama modeemi ja antennijohto niin kyllä pitäisi asentajan käydä jakamossa ainakin ilman tällaisia toimintasatasia.. Ja voihan nää asentajat väittää mitä huvittaa. Yleensähän ne on “asiakkaan laitteet” pääsääntöisesti vaikka vika on aina jossain muualla kuitenkin.

Asiakaspalveussa ja sen jälkeen tarvittaessa häiriöilmoituksen puolella teemme ensin vianrajaukset asiakkaan yhteydenoton pohjalta. Asia etenee siis aluksi ilman asentajan lähettämistä paikan päälle. Jos siihen päädytään, niin asiakkaalta aina varmistetaan ja pyydetään hyväksyntä kirjallisesti mahdollisesta asentajakäynnin veloituksesta.