Skip to main content

Telian häiriön aikana netti toimi syöttämällä DNS-nimeksi 8.8.8.8. Nyt kun Telian vika on korjattu, pitäisi laittaa Telian alkuperäinen DNS-numero verkkoasetuksiin. Mikä on Telian DNS?

Telian nimipalvelimet ovat 192.89.123.230, 193.210.19.190, 192.89.123.29, 194.197.68.7, 194.197.68.8, 192.89.123.231, 193.210.19.19, 193.210.18.18 ja 192.89.123.26.



@kaulahuivifin@  kirjoitti:

Telian häiriön aikana netti toimi syöttämällä DNS-nimeksi 8.8.8.8. Nyt kun Telian vika on korjattu, pitäisi laittaa Telian alkuperäinen DNS-numero verkkoasetuksiin. Mikä on Telian DNS?


Eikä välttämättä huono idea laittaa vaikka secondary DNS-palvelimeksi joku muu kuin Telian, esim. Googlen 8.8.8.8, 8.8.4.4 tai CloudFlaren 1.1.1.1 tai 1.0.0.1


Itse en ole koskaan käyttänyt operaattoreiden nimipalvelimia. Ne ovat sensuroituja, eli et pääse kaikille verkkosivuille lainkaan. Ja ne verkkosivut joille ei pääse ovat jonkun viranomaisen mielivaltaisesti valitsemia eli niiden ei tarvitse olla millään tavalla vahingollisia yms.


Joten jos et hyväksy tällaista mielivaltaista holhousta ja rajoittamista niin suosittelen käyttämään nimipalvelimena mieluiten sellaista kuin 1.1.1.1. Jotkut käyttää myös Googlea, mutta Google taas on tunnettu tiedonkeruusta joten en suosittele käyttämään sitäkään. Nimipalvelin on kätevintä määritellä suoraan reitittimen asetuksiin, jolloin se tulee automaattisesti käyttöön kaikille omassa verkossa oleville koneille.

 

P.S. Häiriön aikana edes 8.8.8.8 ei vastannut pingiin, joten erikoista jos jotkut ovat saaneet siitä jotain apua. 1.1.1.1 vastaili paremmin, mutta kun samaan aikaan kaikki yhteyet ulkomaille olivat poikki niin vähän rajoittunutta oli käyttö. Valokuidulla yhteydet palasivat jo joskus klo 15 jälkeen eli häiriö kesti vajaat kolme tuntia. Sinäkin aikana itse yhteys pelasi osittain eli suomen sisäisiin sekä Telian omien liittymien välillä bitti kulki koko ajan, DHCP uudisti osoitetta oikein jne.

 

Mulla on ollut Telian kiinteä netti jostain Telen ajoilta asti ja tämä oli ensimmäinen kerta kun oli tällainen näin laaja häiriö. Joten erittäin toimintavarmoja nää kyllä on. Onneksi nyt tapahtunut katkos ei aiheuttanut IP-osoitteiden vaihtumista.



@SINAD@  kirjoitti:

P.S. Häiriön aikana edes 8.8.8.8 ei vastannut pingiin, joten erikoista jos jotkut ovat saaneet siitä jotain apua.

Tämä liittynee siihen, että Telian nimipalvelinten korjaaminen kesti huomattavasti kauemmin, noin kello 19 saakka, kuin ulkomaanyhteyksien palauttaminen.

 

Toisin sanoen, kello 15 – 19 välisenä aikana 8.8.8.8 käytöstä oli apua.



@irritus@  kirjoitti:

@SINAD@  kirjoitti:

P.S. Häiriön aikana edes 8.8.8.8 ei vastannut pingiin, joten erikoista jos jotkut ovat saaneet siitä jotain apua.

Tämä liittynee siihen, että Telian nimipalvelinten korjaaminen kesti huomattavasti kauemmin, noin kello 19 saakka, kuin ulkomaanyhteyksien palauttaminen. Toisin sanoen, kello 15 – 19 välisenä aikana 8.8.8.8 käytöstä oli apua.


Juu, sain saman käsityksen kun lueskelin kokemuksia. Ja tosiaan varmaan valtaosa asiakkaista ei ymmärrä noita conffata joten antavat mennä niillä mitä DHCP tarjoaa ja sittenhän se on soppa valmis jos ei DNS pelitä.


Cloudflaresta on syytä pysytellä erossa, jos ei halua lisää mystisiä ongelmia. 


Vastaa