Näin "helppoa" Telialta on saada valokuituliittymä, kun kaapeli on jo vedetty telekaappiin. Keskusteluita on luonnollisesti lyhennetty ja sanamuodot pitkälti minun.
tl;dr Ystävällisiä asiakaspalvelijoita, mutta aspan prosessit sieltä ja syvältä. Monta puhelua, paljon aikaa ja samojen asioiden toistoa, eikä vieläkään tietoa liittymän kytkennästä.
21.8. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin, osoite X. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Mitä maksaa, millainen liittymä mahdollista saada?
Aspa #1: Näyttää että teille on saatavilla vaan kuparia.
Minä: Itse on talo rakennutettu ja kaapelit vedetty rajalta. Kyllä se kuitua on.
Aspa #1: Tehdään rakentamismaksukysely. Kestää noin viikon. Palaan asiaan kun vastaus on tullut.
30.8. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Soittelin aiemmin mutta teiltä ei tullut vastausta.
Aspa #2: Näyttäisi että kyselyn on tehty. Et ole saanut sähköpostia? Ei ole mennyt johonkin toiseen kansioon?
Minä: Ei sähköpostia missään kansiossa.
Aspa #2: Vastaus on mennyt Aspa #1:n sähköpostiin. En pääse sitä näkemään. Laitan hänelle viestiä että on yhteydessä.
Minä: Eikö teillä kirjaudu vastaukset järjestelmään josta kaikki ne näkisi?
Aspa #2: Näin tämä vaan menee.
6.9. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Olen soitellut aiemminkin mutta asia ei tunnu edistyvän.
Aspa #3: Näyttää että teille on saatavilla vaan kuparia.
Minä: Itse on talo rakennutettu ja kaapelit vedetty rajalta. Kyllä se kuitua on.
Aspa #1: Tehdään rakentamismaksukysely. Kestää noin viikon. Hoidan nyt tämän asian ja palaan kun vastaus on tullut.
20.9. aspa soitti
Aspa #3: Osoite ei riitä kyselyyn. Onko tarkempaa tontin numeroa tms?
Minä: Katson illalla papereista.
Aspa #3: Soitan huomenna.
21.9. aspa soitti
Aspa #3: Löytyikö tiedot?
Minä: Joo. Kortteli Y, tontti Z.
Aspa #3: Teen rakentamismaksukyselyn. Palaan kun vastaus on tullut.
3.10. aspa soitti
Aspa #3: Vastaus tuli. Hinta Xeur ja liittymiä tarjolla eri nopeuksilla ja hinnoilla. Pitää tehdä sopimus.
Minä: Kiitos, jään miettimään asiaa. Näkyyhän teillä nämä kaikki keskustellut asiat siellä järjestelmässä nyt, ettei tarvitse enää sitten selvitellä uudestaan?
Aspa #3: Joo kyllä näkyy.
23.10. minä soitin
Minä: Meille on vedettu valokuitu sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön. Olen soitellut aiemmin, voitaisiin nyt tehdä se liittymissopimus.
Aspa #4: Pitää tehdä ensin liittymissopimus. Tulee postissa, allekirjoita ja postita takaisin.
Minä: Onnistuisiko laittaa sähköpostina, niin allekirjoitan ja skannaan ja mailaan takaisin. Menisi nopeammin ja olisi muutenkin nykyaikaa.
Aspa #4: Onnistuu. Rupean tekemään sopimusta ja lähetän.
23.10. aspa soitti
Aspa #4: Aspa #4 tässä taas. Teillä on ilmeisesti sellainen kaapelikerä siellä jossain? Minkähänlainen matka ja pitäisi sitten kaivaa se siitä eteenpäin.
Minä: Kuitu on jo vedetty sisälle telekaappiin. Pitäisi vaan kytkeä käyttöön.
23.10. aspa soitti
Aspa #4: Aspa #4 tässä taas. Onko tarvetta kaapeli-tv:lle?
Minä: Ei.
25.10. minä soitin
Minä: Teiltä piti tulla liittymissopimus sähköpostissa?
Aspa #5: Täällähän on tehdy vaikka kuinka monta rakentamiskyselyä. Hetki niin katson mitä on keskusteltu.
Minä: Joo onhan tätä selvitelty monessa puhelussa. Jos teillä ei olisi monopolia tuohon kuituun niin kyllä miettisin toista operaattoria.
Aspa #5: Pahoittelen. Tuskin muilla operattoreilla on sen paremmin. Sopimusosastolta on vastattu että "ei onnistu skannattu sopimus". En tiedä mitä tarkoittaa. Mutta sopimus on lähetetty postitse. Selvitän mikä ongelma on skannauksen kanssa ja laitan sähköpostia.
25.10. aspa laittoi sähköpostia
Aspa #5: Tosiaan kyse oli teknisestä ongelmasta meidän päässä. Eli voit lähettää sopimuksen meille päin myös skannattuna versiona osoitteeseen: joku-kryptinen-osoite@telia.fi (toim. huom. osoite ei ollu juuri tuo).
28.10. minä laitoin sähköpostia
Minä: Allekirjoitettu sopimus liitteenä.
Sopimuksen lähettämisen jälkeen ei ole tullut mitään tietoa sen vastaanottamisesta tai asian etenemisestä. Ilmeisesti ei auta kuin soittaa asiakaspalveluun. Taas kerran.