Skip to main content

Mikähän on ongelma kun TV-viihde, etenkin HD kanavat ovat ruvenneet pätkimään toistuvasti digiboksin päivityksen jälkeen? Modeemin ja digiboksin resetoinnin jälkeen digiboksi voi taas pelittää ok muutaman tunnin ja nettikin tunteja tai sitten vain minuutteja.

 

Modeemi päivitettiin noin viikkoa aikaisemmin kuin digiboksi ja netti toimikin pätkimättä noin viikon melkein maksiminopeudella koko ajan lähellä 20 Mbit/s!Näyttikin siltä, että modeemin päivitys ratkaisi kaikki aikaisemmat pätkimisongelmat.

 

...kunnes digiboksiin ilmestyi uusi ohjelmisto. Nyt on hyvä jos nettiyhteys pysyy yli 3 megan. Digiboksi toimii jouheemmin, mutta ei siitä ole paljon iloa kun netti menee nyt poikki toistuvasti. En tiedä onko yhteyttä digiboksin päivityksellä ja modeemin pätkimisellä, mutta epäilyttävästi ongelmat ajoittuvat jälkimmäisen päivityksen jälkeen...

 

Jatkoin sopimusta 24 kk:lla, mutta nyt tuntuu, että tuli tehtyä virhetikki. Aikaisemmat 24kk eivät olleet ongelmattomia, mutta modeemia ja digiboksia ei sentään tarvinnut boottailla päivittäin. Modeemin päivityksen jälkeen näyttikin siltä, että pätkimiset ovat kokonaan ohi, mutta nyt on mennyt ihan pelleilyksi!

Ei kyllä pitäisi vaikuttaa digiboksin päivitys netin toimivuuteen tuolla tavalla.

Laitteen resetointi siis korjaa edelleen ongelman joksikin aikaa, mutta ongelma palaa aina takaisin?

 

Voisit laittaa meille vikarin ongelmasta, niin päästään katsomaan mitä liittymässä oikein tapahtuu.


Oletan että aloittajalla on Intenon modeemi. Luulen vahvasti että vian aiheuttaja on edelleen Inteno modeemin viallinen firmware mihin Soneralta pitäisi tulla päivitys jossain vaiheessa, sullahan vaihdettiin modeemi? Voi olla että juuri siinä modeemissa oli vanhempi firmware mikä sitten päivittyi uudempaa firmwareen mikä taas sotki sun yhteydet.


Modeemi on Thomson, joka päivitettiin vähän aikaa sitten, mikä piti fiksata satunnaiset pätkimiset. Tuntuu tosin nyt menneen täysin solmuun. Saisko vanhan softan takasin? 😉 Naapurilla on sama modeemi, mutta vanhalla softalla, mutta hänellä yhteydet ovat normiluokkaa lähellä 20Mbit/s.

 

Tänään piti sammuttaa digiboksi, että pystyi edes hoitamaan pankkiasiat. Digiboksi päällä yhteys laski alle 3Mbit/s ja viiveetkin kuin 3G:llä, mutta sammutettuna nousi yli 6Mbit/s, joten pystyi hiukan selaileen nettiä. HD-kanavat ovat täysin jumissa tällä hetkellä.

 

Kun muutin tänne pari vuotta sitten oli hiukan samaa ongelmaa uuden liittymän kanssa avauksen yhteydessä ja Soneran asentaja teki mittauksia ja kävi säätämässä jotain jossain kauempaa keskuksessa kai. Tiedä sitten mitä teki, mutta yhteysnopeudet pompsahtivat kerrasta lähemmäksi 20Mbit/s...

 

 


Tässä on yksi ohje firmwaren downgradeen:

 

http://community.plus.net/library/hardware/how-to-upgradedowngrade-the-firmware-on-the-thomson-585v7/

 

Uskon että sama ohje käy myös toisiin Thompson modeemeihin, sivu Englanninkielinen.

 

Thompson firmware:

 

http://forums.modem-help.co.uk/viewtopic.php?t=11559


Meidän kautta tulevassa Thomsonissahan on custom firmis. Eli nuo firmikset mitä Thomsonin sivuilta löytyy, aiheuttaa aika varmasti ongelmia varsinkin viihteen kanssa. Suosittelen tosiaan vikarin pukkaamista omien sivujen kautta, jotta päästään katsomaan laitteen ja yhteyden toimintaa.

 

 


Pitää käydä läpi muutama juttu ja jos ei homma rupea pelittämään tarttee kai sitten tehdä vikailmoitus.

 

Tiedä vaikka jos tuossa talolle tulevassa piuhassa on jotain häikkää. Muutama vuosi sitten korjaantui toisella asuinpaikalla netti kun puhelinasentajat uusivat ulkopiuhan. Oli jokin liitos hapettunut...

 

Kiitokset ehdotuksista.

 

 


Tyypillisesti, kun piti ruveta väsäämään vikailmoitusta niin yhteys on normalisoitunut  ja on nyt yli 19Mbit/s, eikä ole pätkinyt. Aikaisemmin netti pätki jopa monta kertaa tunnissa.

 

Kannattaako vikailmoitusta tehdä ja pyytää esim. tuon ulkopiuhan tarkistusta, vaikka tällä hetkellä ei ole mitään vikaa? Ei tule oikein muuta mieleen kuin, että tuossa ulkopiuhassa/liitoksissa on jotain, jotka jollain tietyllä säällä rupeaa oikuttelemaan.


@KarppaI Melkeinpä se vikari kannattaa laittaa tulemaan, jos ongelma uusiutuu. Tutkiminen on helpompaa siinä vaiheessa :smileyhappy:


Tein vikailmoituksen ja pari päivää myöhemmin asentaja kurvasi pihaan ja kiipesi yläilmoihin. Muutamaa minuuttia myöhemmin kurvasi pois, korjattuaan sökön liitoksen ulkopiuhassa. Nopea homma!

 

Vikailmoitusta tehdessä meinasi kyllä mennä herne nenään vastausautomaattinne kanssa. Voisitteko ystävällisesti heivata sen huitsin Nevadaan? Palo turhaa aikaa ja raha odottelussa ja sen jälkeen toistaessa juttuja. Pari ärräpäätä tosin ohjasi sujuvasti tomaatin ohi ihan oikealle ihmiselle ja homma sujui sen jälkeen hyvin.

 

Homma siis lopulta selvisi. ;)


Mikä on kun Soneraviihteeseen ei pääse kirjautumaan normaalin internetin kautta?

 

Tällainen herja tulee kun koittaa kirjautua www.soneraviihde.fi -sivustolle:

 

Palvelimeen ei saada yhteyttä.. Virhekoodi:113

 

 

 


Onko Silverlight asennettu ja käytössä?


Vastaa