Skip to main content

Hei. Olen potentiaalisesti muuttamassa uuteen osoitteeseen, tässä tapauksessa XXXX. Ongelma on se, että kun katson millaisia nettiyhteyksiä sinne saa tulee vain teksti “osoitetta ei löydy”. Asunnot tästä kyseisestä talosta ovat väliltä 43-64 eli esim. XXXX C 55 olisi aivan pätevä ja aito osoite, mutta sitä ei teidän mukaanne ole olemassa. Oudointahan tässä on se, että Telialla on kaikkien kyseistä osoitetta koskevien asuntoilmoitusten mukaan taloyhtiölaajakaista XXXX 1-5-taloyhtiön kanssa. Tämä on ilmeisesti vieläpä valokuitu, joten joko systeeminne on rikki tai kaikki asuntoilmoitukset huijaavat eikä ole mitään taloyhtiökaistaa. Mitä ihmettä? Eikö teiltä sitten saakaan ostettua yhtään mitään? Ja ei, haku ei muutu vaikka hakisi muodossa “XXXX 1-5C joku asunnon numero”

 

Muokkaus SonjaMelina: poistettu osoitetiedot

Huomenta @Ministeri ! Hienoa, että olet löytänyt tänne Yhteisöön.

Luethan vielä Yhteisön käyttöehdot. Täällä ei saa jakaa omia tai kolmansien osapuolien osoitetietoja, joten piilotin ne viestistäsi.

Mitä tulee nettiyhteyden saatavuushakuun, niin totta tosiaan - jostain syystä kertomaasi osoitetta ei löytynyt. Muita osoitteita hakiessa saatavuustieto näkyi kyllä heti, eli jokin haussa ei nyt toimi oikein. 🤔

Laitan viestiä eteenpäin, joten toivottavasti asia saadaan pian korjattua! Suosittelen kuitenkin tässä tapauksessa, että tarkistaisit saatavuuden suoraan asiakaspalvelumme kautta.


Saatiinkin asiaan jo vastaus, ja hakutoiminto näyttää toimivan aivan normaalisti.

Sellainen tieto kuitenkin tuli, että osoitekenttään tulee syöttää osoite muodossa Esimerkkitie 1 C as 1.

Eli tällä pienellä kirjoitusasun muutoksella saat tiedot näkyviin! 😊


Saatiinkin asiaan jo vastaus, ja hakutoiminto näyttää toimivan aivan normaalisti.

Sellainen tieto kuitenkin tuli, että osoitekenttään tulee syöttää osoite muodossa Esimerkkitie 1 C as 1.

Eli tällä pienellä kirjoitusasun muutoksella saat tiedot näkyviin! 😊

Kiitos vinkistä, tällä tulikin tiedot näkyviin, mutta nyt on uusi ongelma. Syöttäessäni nämä ihan tarkat osoitetiedot tulee tietoa, että taloyhtiöön olisi saatavilla vain Telia Dot-yhteys, 4G/5G. Ongelma kuitenkin on se, että taloyhtiössä on teidän taholta ihan taloyhtiölaajakaista joka on toteutettu kuitutekniikalla. En halua linkata tänne tietoja kohteesta/kohteista jossa tämä asia lukee aivan suoraan, mutta teidän pitäisi nähdä tämä asia omista tiedoistanne tässä kyseisessä osoitteessa. Mistä tässä nyt on kyse, onko sitä taloyhtiökuitua vai ei? Asia on sinänsä merkityksellinen, koska netinkäyttöni on sitä luokkaa etten muuta mihinkään minne ei saa edes 100mb DSL:ää, mobiilinettiin en lähde.

 


Kiitos vinkistä, tällä tulikin tiedot näkyviin, mutta nyt on uusi ongelma. Syöttäessäni nämä ihan tarkat osoitetiedot tulee tietoa, että taloyhtiöön olisi saatavilla vain Telia Dot-yhteys, 4G/5G. Ongelma kuitenkin on se, että taloyhtiössä on teidän taholta ihan taloyhtiölaajakaista joka on toteutettu kuitutekniikalla. En halua linkata tänne tietoja kohteesta/kohteista jossa tämä asia lukee aivan suoraan, mutta teidän pitäisi nähdä tämä asia omista tiedoistanne tässä kyseisessä osoitteessa. Mistä tässä nyt on kyse, onko sitä taloyhtiökuitua vai ei? Asia on sinänsä merkityksellinen, koska netinkäyttöni on sitä luokkaa etten muuta mihinkään minne ei saa edes 100mb DSL:ää, mobiilinettiin en lähde.

 

Onpas erikoista! Tietojeni mukaan taloyhtiöönne on saatavilla Telian taloyhtiölaajakaista.


Kiitos vinkistä, tällä tulikin tiedot näkyviin, mutta nyt on uusi ongelma. Syöttäessäni nämä ihan tarkat osoitetiedot tulee tietoa, että taloyhtiöön olisi saatavilla vain Telia Dot-yhteys, 4G/5G. Ongelma kuitenkin on se, että taloyhtiössä on teidän taholta ihan taloyhtiölaajakaista joka on toteutettu kuitutekniikalla. En halua linkata tänne tietoja kohteesta/kohteista jossa tämä asia lukee aivan suoraan, mutta teidän pitäisi nähdä tämä asia omista tiedoistanne tässä kyseisessä osoitteessa. Mistä tässä nyt on kyse, onko sitä taloyhtiökuitua vai ei? Asia on sinänsä merkityksellinen, koska netinkäyttöni on sitä luokkaa etten muuta mihinkään minne ei saa edes 100mb DSL:ää, mobiilinettiin en lähde.

 

Onpas erikoista! Tietojeni mukaan taloyhtiöönne on saatavilla Telian taloyhtiölaajakaista.

No miten sellainen sitten tänne ostetaan, jos ei tätä näy saatavilla?


No miten sellainen sitten tänne ostetaan, jos ei tätä näy saatavilla?

Erikoista, että hakutoiminto tarjoaa vain Dot-yhteyttä. Testasin hakua juuri muutamalla eri osoitteella, ja kyllä tuo taloyhtölaajakaistaa tarjoilee. Varmuuden asiaan saat kuitenkin asiakaspalvelustamme.


No miten sellainen sitten tänne ostetaan, jos ei tätä näy saatavilla?

 

 

Olisin yhteydessä Telian myyntipalveluun asiasta.


Itse olen tapellut tismalleen samanlaisen typeryyden kanssa eikä edes 1 C as xy toiminut vaan piti olla 1 C as. xy saatavuushaussa. Onneksi otin netin liikkeestä ja päivitellyt nopeuksia aspan kautta niin ei ole muuta tarvetta haulle kuin katsella mitä nopeuksia mihin hintaan on tarjolla.

Mitäs jos poistaisitte tuollaiset pelkästään asiakkaan kiusana olevat hassuudet hausta ja antaisitte etsiä ihan vaan 1 C xy joka toimii osoitteena Postillekin ongelmitta? Eiköhän se ole aika itsestäänselvyys että numero kirjaimen jälkeen on asunnon eikä vaikka kengän numero. 


 

Mitäs jos poistaisitte tuollaiset pelkästään asiakkaan kiusana olevat hassuudet hausta ja antaisitte etsiä ihan vaan 1 C xy joka toimii osoitteena Postillekin ongelmitta? Eiköhän se ole aika itsestäänselvyys että numero kirjaimen jälkeen on asunnon eikä vaikka kengän numero. 


Taustalla tässä taitaa olla se, että järjestelmiin osoite kirjataan tietyllä tavalla ja osoitehaku ymmärtää osoitteen vasta sitten kun se on kirjoitettu juuri samassa muodossa kuin se on taustajärjestelmässäkin. Sitä en osaa sanoa millainen prosessi se olisi saada nämä “systeemit” kommunikoimaan paremmin toistensa kanssa. Ymmärrän kyllä että tuo on ärsyttävääkin kun joutuu kokeilemaan kaikki mahdolliset osoitevariaatiot. Itse törmäsin tähän myös kilpailijan sivuilla kun etsin sieltä tiettyä osoitetta ja saatavuutta. Ilmeisesti systeemi on sama myös muillakin operaattoreilla. 🤔


Mitä se Telian asiakkaita auttaa , jos kilpailijan osoitehaku toimii huonosti?

No mitä itse asiaan tulee , niin tämä on osattu jo vuosikymmeniä erilaisissa hakujärjestelmissä hoitaa. Se ratkaisu on koodata tukko erilaisia kirjoitustapoja koodiin ja jos asiakas kirjoittaa edes yhteen versioon sopivan tekstin , haku hyväksyy sen tai ehdottaa vaihtoehtoista kirjoitustapaa , jos mikään ei täsmää. Tosin mikään ei estä laittamasta siihen hakuruudun viereen mallia.

Asiansa osaavalta koodarilta tuo onnistuu 10 minuutissa. Pitäisiköhän Teliankin palkata joku ammattilainen?


Väestörekisteristähän nuo osoitteet näkee siinä “virallisessa” muodossa ja sieltä itsekin jouduin lunttaamaan omista tiedoista että sain viimein tuloksia. Sama on tosiaan joka operaattorilla ettei ole Telian ongelma ja tämä ettei raput ole merkattu kirjaimilla vaan koko talo taitaa koskea pääasiassa opiskelijakämppiä. Lähinnä olisi kehitysideaa laittaa se haku vaan tutkimaan että löytyykö jotain sinnepäin ja vaikkapa ehdottaa että tarkoititko “Katu 1 A 42” haulla osoitetta “Katu 1A as. 42?” eikä vaan herjata ettei osoitetta löydy. Ei siinä kauheasti voisi metsäänkään mennä kun tuskin on samalla kadulla erikseen talo 1 jossa on A-rappu ja talo 1A jossa on vaan asuntoja. Tai sitten vaan ihan näyttää saatavuus koko kerrostalolle kerrallaan varsinkin kun tulee Telian kuitu niin en usko että voi edes olla kauheasti eroa eri kämpissä saatavuudella.


Mitä se Telian asiakkaita auttaa , jos kilpailijan osoitehaku toimii huonosti?

 

Ei yhtään mitenkään. Kerroin vain että tällaisen olen huomannut. Mietiskelin vain että onkohan järjestelmän/ohjelman toimittaja kenties sama kun ne tuntuvat toimivan samalla tavalla. Mene ja tiedä.
 

Väestörekisteristähän nuo osoitteet näkee siinä “virallisessa” muodossa ja sieltä itsekin jouduin lunttaamaan omista tiedoista että sain viimein tuloksia. Sama on tosiaan joka operaattorilla ettei ole Telian ongelma ja tämä ettei raput ole merkattu kirjaimilla vaan koko talo taitaa koskea pääasiassa opiskelijakämppiä. Lähinnä olisi kehitysideaa laittaa se haku vaan tutkimaan että löytyykö jotain sinnepäin ja vaikkapa ehdottaa että tarkoititko “Katu 1 A 42” haulla osoitetta “Katu 1A as. 42?” eikä vaan herjata ettei osoitetta löydy. Ei siinä kauheasti voisi metsäänkään mennä kun tuskin on samalla kadulla erikseen talo 1 jossa on A-rappu ja talo 1A jossa on vaan asuntoja. Tai sitten vaan ihan näyttää saatavuus koko kerrostalolle kerrallaan varsinkin kun tulee Telian kuitu niin en usko että voi edes olla kauheasti eroa eri kämpissä saatavuudella.

Laittelin tuosta osoitehausta nyt kyselyä vielä eteenpäin niin katsotaan saadaanko siihen jotain tarkempaa infoa miksi se ylipäätään toimii tuolla tavalla, ja että onko siihen suunniteltu muutoksia. Tai onko sitä edes mahdollista kehittää paremmaksi vai vaaditaanko siihen kokonaan jokin uusi alusta tms. Palaillaan kunhan saadaan lisäinfoa, eli todennäköisesti elokuun puolella. 


Muutamalla pienemmällä operaattorilla vastaava haku on toteutettu niin, että katuosoitteen jälkeen alkaa ehdottaa mahdollisia rapun ja asunnon numeroita siinä oikeassa kirjoitusmuodossaan eli näkee heti listalta suoraan sen oikean muodon. Mielestäni tämä olisi kaikkien kannalta selkein ratkaisu, eikö? Nuo tiedot kuitenkin siellä teidänkin taustajärjestelmässä jossakin on tallessa, kun niiden perusteella oikeinkirjoitus hyväksytään.

Toki köyhän miehen ratkaisu voisi olla, että väärin kirjoitettaessa tulisi vaikka “Osoitetta Kotikuja 2C 3 ei löydy, tarkoititko Kotikuja 2C as. 3?” tms lähin vastaavuus, johon pääsisi linkistä klikkaamalla.


Minusta suurin ongelma tuossa koko haussa on, että se ehdottaa lähes osoitteeseen kuin osoitteeseen ainostaan Telia Dot-liittymää. Myös osoitteisiin, joissa on Telian taloyhtiölaajakaista.

 

Itse olen tapellut tismalleen samanlaisen typeryyden kanssa eikä edes 1 C as xy toiminut vaan piti olla 1 C as. xy saatavuushaussa.

Tämä on jännä juttu. Testasin tuota hakua, niin kaikilla itse testaamillani osoitteilla ei ollut mitään merkitystä, laittaako siihen asunto-lyhenteen “as” perään pistettä vai ei.

 

Tosin mikään ei estä laittamasta siihen hakuruudun viereen mallia.

On siellä neuvottu kirjoitusasu katuosoite-kentässä: “Esim. Isokatu 2 AS. 8”. Testasin tuota tosiaan, ja kaikilla osoitteilla joilla tein testihakuja, hyväksytään syöte asunto-lyhenteen kaikillä “järkevillä” tavoilla kirjoitettuna. “AS.”, “AS”, “As.”, “As”, “as.” ja “as”. Suurilla ja pienillä kirjaimilla ja pisteellä, sekä ilman pistettä.
Todennäköisesti kaikki kirjaimet muutetaan ensin pieniksi kirjaimiksi (toLowerCase(), replace(), regular expression tms.) ja samalla poistetaan piste käyttäjäsyötteestä ja järjestelmän datasta, kun niitä vertaillaan keskenään, onko osoite validi.

Miten tuo sitten toimii… Ensin kun postinumerokentän sisältö muuttuu esimerkkisyötteellä 00510 lähtee HTTP GET pyyntö "https://www.telia.fi/.rest/availability/streetmap/00510", ja ko. postinumeron perusteella REST API palauttaa vain siihen liittyvät kadunnimet ja talojen numerot selaimelle JSON-datana ({"response": {"Vääksynkuja": j"1", "2", "3", "5"]}, jne...). Näin saadaan kadun nimen ja numeron syötteeseen automaattitäydennys, eli katuosoite-kenttä osaa ehdottaa pudotusvalikossa valmiiksi katuosoitteita numeroineen.
Lopuksi tehdään validointi kaikelle, eli myös sille asunnon numerolle, vieden myös jo saadut postinumero, kadunnimi ja numero URLin mukana "https://www.telia.fi/.rest/availability/validateApartment?postalCode=00510&streetName=Kotikatu&streetNumber=10&apartmentNumber=as.10".
Parametrien arvot ovat esimerkkejä, ei todellinen osoite.
 

Muutamalla pienemmällä operaattorilla vastaava haku on toteutettu niin, että katuosoitteen jälkeen alkaa ehdottaa mahdollisia rapun ja asunnon numeroita siinä oikeassa kirjoitusmuodossaan eli näkee heti listalta suoraan sen oikean muodon. Mielestäni tämä olisi kaikkien kannalta selkein ratkaisu, eikö? Nuo tiedot kuitenkin siellä teidänkin taustajärjestelmässä jossakin on tallessa, kun niiden perusteella oikeinkirjoitus hyväksytään.

Jostain syystä asunnon numeroa (“apartmentNumber”) hakiessa toiminta Telian haussa ei olekaan enää sama kuin edellisissä vaiheissa, eli selaimelle voitaisiin edelleen palauttaa katuosoitteen ja numeron perusteella kaikki ko. talon rappukäytävät ja asunnon numerot JSON-datana, olettaen että ne ovat samassa muodossa tallennettuina kuin kaikki edeltäväkin data tähän asti... Näin saataisiin tuo em. automaattinen täydennys -toiminto toteutettua myös tässä vaiheessa.


@Ministeri, @elo420, @jessenic, @kustaa1967, @Yaria ja @Purnipsi ja kaikki muutkin. Saimme tänne Yhteisöön lisäinfoa liittyen aiheeseen. Tämä osoite- / saatavuushaun jouhevointi on ollut meillä taannoin työstössä. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että odotettavissa ei ole muutoksia suuntaan tai toiseen. Toiveet ovat siitäkin huolimatta kuultu ja tämäkin keskusteluketju on välitetty kaikkine esimerkkeineen eteenpäin suoraan toiminnosta vastaaville.