Skip to main content

Useamman kuukauden jo pätkinyt lähes päivittäin, ja toisinaan taukoa ollut viikko pari, ja netti pätkäisee aina klo 20:00-21:00, tällä viikolla tarkalleen aina 20:20 +- 5min. Mikä mahtaa olla syynä? 


kirjoitti:


Useamman kuukauden jo pätkinyt lähes päivittäin, ja toisinaan taukoa ollut viikko pari, ja netti pätkäisee aina klo 20:00-21:00, tällä viikolla tarkalleen aina 20:20 +- 5min. Mikä mahtaa olla syynä? 






Mitä modeemin linjan tilaa osoittaville valoille tapahtuu tuolloin? Sammuvat vai? Mikä modeemi? Onko kokeiltu resetointia? Nousukaapeli ehjä modeemille? Mikäli modeeemin valoille ei tapahdu mitään vian ilmaantuessa, tapahtuuko omassa verkossasi jotain tuolloin kun ongelmat alkaa esim. liittyykö jokin laite silloin verkkoosi?


Telian runkoverkossa kyykkää kytkin tuohon aikaan ilmeisesti. Modeemit kannattaa vaihtaa johonkin muuhun kuin Telialta tuleviin. Tietokoneelle kiinteä ip-osoite DHCP:ltä, kerran vuorokaudessa tipahtaminen saattaa olla ip-osoitteen lainan päättymisestä johtuva. Se 1440 minuutin laina-aika on yleisimmästä päästä. Tämä koskee siis oman liittymän nattaavaa reititintä. Aika ankea käyttöjärjestelmä, jos tuollaisesta kyykkää. 

 

Sitten tarina ei kerro, onko pätkivä yhteys WLANin perässä. WLANia pätkii sellainen asetus, kuin automaattinen kanavan viritys, hyvin herkästi ruuhkaisessa paikassa. Naapuri pistää puoli ysin uutisia varten älytelkkarinsa tulille ja sen WLAN häiritsee sopivaa kanavaa. Silloin sen Pertti Naapurin automaattihaulla varustettu WLAN/modeemi/reititin tuumii, että vaihdetaan kanavaa. Kanavan haku keskeyttää tietoliikenteen, uusi kanava valittu ja tietoliikenne jatkuu.

 

Muutenkin langatonta yhteyttä kannattaa laadun puitteissa valvoa hyvin tarkalla kammalla. Ei ole ollenkaan huono juttu katsella silloin tällöin oman ympäristönsä ruuhkaisimmat kanavat ja viritellä tukiasema väljemmille kanaville. 


Käytkö esim. laittamassa kahvinkeitittimen päälle niihin aikoihin, kun on niin sama aika. Risat sähkölaitteet saa pätkäisemään kanssa. Itsellä on jotain pientä häikkää kylppärin loistevalaisimessa, sen päälle laitto saa satunnaisesti nettitelevision kuvan vetämään häiriöille hetkellisesti.

 


Internetin merkkivalo sammuu, en käytä WLANia ollenkaan, letkulla kaikki yhteydet. Modeemi on Thomson tg789vn. Mitään muita sähkölaitteita ei ole ränkätty pätkäisyn aikaan. Syynä taitaa sitten olla tuo 1440 minuutin (24h) välein tapahtuva IP:n uusiminen?


@eksundo kirjoitti:


Internetin merkkivalo sammuu, en käytä WLANia ollenkaan, letkulla kaikki yhteydet. Modeemi on Thomson tg789vn. Mitään muita sähkölaitteita ei ole ränkätty pätkäisyn aikaan. Syynä taitaa sitten olla tuo 1440 minuutin (24h) välein tapahtuva IP:n uusiminen?






Noh, täällä on Telian vdsl eikä vastaavia ongelmia ole. Kyllähän palvelun täytyy toimia, kuten siltä voidaan kohtuudella odottaa. Suosittelen siis tekemään vikailmoituksen Telialle aiheesta, jos teet sen omilla sivuilla niin voisit laittaa siihen heille linkin tähän keskusteluun ja katsoa otetaanko ip leasing asiaan kantaa Telian puolelta.



kirjoitti:

Internetin merkkivalo sammuu, en käytä WLANia ollenkaan, letkulla kaikki yhteydet. Modeemi on Thomson tg789vn. Mitään muita sähkölaitteita ei ole ränkätty pätkäisyn aikaan. Syynä taitaa sitten olla tuo 1440 minuutin (24h) välein tapahtuva IP:n uusiminen?


Olisikin 1440 minuuttia, mutta kun se on nykyään vain 20 minuuttia!

 

Ja pidäpäs tuota kauemmin laitteitasi pois linjoilta niin jopa vaihtuu IP:t. Sääli heitä, jotka ovat vielä kuparin päässä ja haluaisivat kesällä suojata laitteitaan ottamalla modeemin pois linjoilta ukkosen ajaksi. Enää ei voi ottaa, ellei ole valmis siihen että IP muuttuu ja sen jälkeen Facebookista lähtien erilaiset nettipalvelut herjaavat kyseisestä asiasta. Itsellä nyt onneksi kuitu ja viimeisen päälle rakennetut ylijännitesuojat + UPS, eli mitään laitteita ei tarvitse enää ukkosella sammuttaa.

 

Eli tuo leasetime ei ole ongelmasi syynä, vaikka aiemmin se olisi näin voinut olla. Osa laitteista toimii kyllä väärin leasea uudistettaessa, mutta tällöin tulee katkoksia 10 tai 20 minuutin välein nykyisillä Telian DHCP-asetuksilla.

 

Jos koko yhteys tipahtaa tuolloin pois päältä niin kannattaisi varmaan kokeilla jollain toisella modeemilla.


Vastaa