Mikä voi olla vikana kun aloittaa pelaamaan niin kiinteän netin pingit on n.30-40 välillä ja jonkun aikaa pelannu niin heittää serveriltä pihalle liian suurien (ping yli 300) Netti pätkii muutenkin ja monesti tarvii päivän aikana käynnistää modeemi uudestaan kun netti ei pelaa muutenkaan ja ongelma ei vain wifinä. Siis kun netti pätkäisee niin buutattava modeemi niin taas pelaa ainakin hetken. Modeemina teiltä aikoinaan saatu TW-EA510.
Itellä on ihan samaa ongelmaa ja ongelma ei kyllä ole Telewellissä, epäilen Soneraa. Ois kiva kuulla joku sana Soneraltakin tähän.. tuntuu että nää pingin heittelyt on vaan lisääntynyt. Tässä tän päivän pingit ku heitti serveriltä pihalle kesken pelailun.
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=933ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=12ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=399ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=890ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=997ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1064ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1076ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1062ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1210ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1337ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1178ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1060ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=2381ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=2059ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=1073ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=3220ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=410ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=446ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=406ms TTL=248
Mainittakoon että normisti pingit on siis 9-12ms luokkaa..
Laajakaistan vikatilanteet voi johtua monesta erilaisesta asiasta, joten olisi hyvä aloittaa selvitys niistä omista laitteista. Huomaan kyllä, että olette edistyneitä käyttäjiä ja varmasti jonkin verran tehnytkin selvitystyötä jo ennakkoon. Voisitte kuitenkin vielä tarkistaa näiden ohjeiden mukaan, että esimerkiksi verkkoprotokollat ja muut valinnat on modeemissa optimaalisesti valittu http://goo.gl/QKiWno
Mikäli omien selvitysten perusteella vaikuttaa siltä, että modeemissa ja käytettävissä laitteissa ei ole ongelmaa, niin voisitte jättää omien sivujen kautta vikailmoituksen. Soneran vikapalvelu pääsee silloin tutkimaan linjaa ja voivat tarvittaessa lähettää asentajan tutkimaan tilannetta paikanpäälle.
Ymmärrän ohjeistuksen tarkistamaan ensin omat laitteet, ja usko pois sen olen tehnyt. Mikään ongelmassa ei kuitenkaan viittaa käyttäjän vikaan. Epäilen myös vahvasti vikailmoituksen hyötyä asiaan, koska liittymä toimii pääsääntöisesti ihan hyvin.
Ongelman kesto on noin 20 minuuttia viimeisimällä kerralla. Tarkempi aika on 28.12.2014 klo noin 00.00-00.21. Mainittakoon että tämä ei ollut ainut kerta, hidastelua on tapahnut useampia kertoja viimeisemmän parin kuukauden aikana. Yleisin aika on yöllä. Pingit nousevat pilviin, download ja upload kaista säilyy useimmiten ennallaan.
Johtuuko hidastelu Sonerasta? Jokin automoitu huoltotyö tms? Toivoisin vain jonkun vastauksen, jos sellainen on antaa.. jos vika ei ole Soneran päässä ei jää muuta vaihtoehtoa kuin saastunut modeemi tai Viihde boxi. Modeemi on yhdistetty sillattuna reittimeen joka on firewallin takana.
Pingaus osoitteeseen www.sonera.fi 28.12.2014:
Speedtest:
EDIT: Niin mainittakoon että normaali pingi on 12ms.
Tässä mun sama testi:
Raportoidaas nyt huvikseen kun tuli etsiskeltyä kohtalotovereita, että aika identtinen ongelma on itsellä kuin Hulkilla. 24Mbit/s ADSL ja viimeisen pari viikkoa on tullut satunnaisesti tuollaista hidastumista mutta yhteys ei katkea, eli ping juuri tuollaista reilu sekunnin luokkaa, välillä tosin on katkennutkin kokonaan. Diagnosointia vaikeuttaa hiukan että ongelmat ovat olleet muutaman minuutin luokkaa, mutta tulevan purskeissa, eli ongelmallisen tunnin aikana tuo minuutin ongelmajakso saattaa toistua useasti.
Kun nyt ongelmien alettua ensimmäistä kertaa varmaan vuoteen katsoin tuon speedtestin, niin aivan kuin olisi linjan nopeus toimiessaan jopa parantunut. En nyt tähän hätään muista millä nopeudella aikaisemmin modeemi kätteli linjan, mutta voiko tuossa esim olla sellaista että modeemi aukaisee yhteyden liian optimistisesti? Voineeko tuota linjan maksiminopeutta modeemin puolelta rajoittaa (joku D-Linkin pelkkä ADSL modeemi purkki) ja käyttäisi pari päivää ja katsoisi että toistuuko vika?
Varmaan aika epäkiitollinen vika selvitellä myös teidän soneran puolelta.
@JONE51 kirjoitti:Raportoidaas nyt huvikseen kun tuli etsiskeltyä kohtalotovereita, että aika identtinen ongelma on itsellä kuin Hulkilla. 24Mbit/s ADSL ja viimeisen pari viikkoa on tullut satunnaisesti tuollaista hidastumista mutta yhteys ei katkea, eli ping juuri tuollaista reilu sekunnin luokkaa, välillä tosin on katkennutkin kokonaan. Diagnosointia vaikeuttaa hiukan että ongelmat ovat olleet muutaman minuutin luokkaa, mutta tulevan purskeissa, eli ongelmallisen tunnin aikana tuo minuutin ongelmajakso saattaa toistua useasti.
Kun nyt ongelmien alettua ensimmäistä kertaa varmaan vuoteen katsoin tuon speedtestin, niin aivan kuin olisi linjan nopeus toimiessaan jopa parantunut. En nyt tähän hätään muista millä nopeudella aikaisemmin modeemi kätteli linjan, mutta voiko tuossa esim olla sellaista että modeemi aukaisee yhteyden liian optimistisesti? Voineeko tuota linjan maksiminopeutta modeemin puolelta rajoittaa (joku D-Linkin pelkkä ADSL modeemi purkki) ja käyttäisi pari päivää ja katsoisi että toistuuko vika?
Varmaan aika epäkiitollinen vika selvitellä myös teidän soneran puolelta.
Ehkä voi jos kertoisit tarkemmin modeemisi mallin... Ei pelkkä D-link oikein kerro mitään...
@olkitu kirjoitti:
Ehkä voi jos kertoisit tarkemmin modeemisi mallin... Ei pelkkä D-link oikein kerro mitään...
No ehkä oli vähän turha viesti siinä mielessä, mutta kun en nyt tästä töistä käsin ulkoa muistanut, niin lähinnä kyselin että onko tuollainen yleensäkään mahdollista tai mitenkään järkevää. Pieni googlailu ja muistin perukoiden kaivelu modeemin ulkonäöstä johti siihen että olen aika varma että linkin mukainen malli kyseessä:
http://www.dlink.com/fi/fi/support/product/dsl-320t-adsl2plus-etehrnet-modem
Lähinnä laiskuus ja modeemi+reititin paketin sijainti on estänyt mua ottamasta lusikkaa käteen. Kun pitäisi siis piuha (ilman reitittimen NAT:ia) saada tohon modeemiin kiinni että pääsee "kirjautumaan purkkiin" eikä mulla ole langalla yhtäkään konetta tuossa paketissa kiinni.
Nyt on viikko testattu toista modeemia, jonka lainasin kaverilta ja edelleen pingit heittelee monesti pelatessa. Heittelee huitsin *piip* pelistä. Välillä pelaa ja välillä ei. Yhteydet ei ole yhtä useasti katkeillu.
Tänään 8.1.2015 klo 22.35 sama pingin nousu jälleen..
@metspo kirjoitti:
Telialla on ainakin ulkomailla datacenttereissä ongelmaa (WoWi nörtti) :D
Niinhän tuota netissä joka pelin palstalla lukee. Itte törmäsin ongelmaan WoT:in osalta. Viime viikolla kaikki ok, tällä viikolla älytöntä packet loss:ia. Ja nimenomaan siinä kohti kun PingPlotterilla päästään .telia -verkkoelementteihin asti. Pingit sinällään ois ok ja netti toimii koko ajan, ei siinä, mutta nuo packet loss:it aiheuttaa monen sekunnin lageja ihan satunnaisesti.
Olisikin erittäin mukava jos tollaisista datacenter-ongelmista tiedotettaisiin ettei kaikkien tarvi manata Soneraa ja Teliaa syvimpään suohon kun PingPlotterilla alkaa ongelmaa selvittämään. Sillähän siis nopeasti toteaa että kotona kaikki toimii (mikään ei ole muuttunut) ja kotoa ulospäinkin lähtee ihan kohtuudella (ekat packet lossit xxx.dhcp.inet.fi) mutta telia.net -loppuisista tuleekin sitten yli 10% packet losseja.
En tiedä mitä tuon kans tekis. On joo pidetty virrattomana ADSL:ää ja muuta (perushommat, onnistuu ammattilaiselta), mutta pitäis saada väki tutkimaan noita omia verkkojaan syvemmältä. Vikailmoituksen kun tekee niin uhkaillaan satasen maksulla jos sieltä tulee joku Seppo käyttämään sähköjä pois ADSL-modeemista (kun itte ei oo muka osannu).
niin on netti pätkiny jo kolmatta päivää. mie en oo mikkään nörtti näissä asioissa, mutta osaan kuitenki käyttää modeemin kiinni, josta ei ole ollut mitään apua. asiantuntija on käynyt minun kannettavan läpi, eikä siinäkään ole mitään vikaa. eli soneralla päätkii ja pahasti tällä kertaa. kannattais varmaan tehdä asialle jotain. meillä ei ole muutenkaan mikään nopea nettiyhteys, niin olis kuiten kiva, et se toimis edes joskus kunnolla.
Ilmeisesti yhteydet ulkomaille on ne missä esiintyy packet lossia, tai ainakin itsellä pingaus ulkomaisiin servereihin aiheuttaa packet lossia. Kun taas esim. sonera.fi:n pingaus on ihan ok. Olisi kiva saada jotain tietoa tästä aiheesta, kun ei ainakaan soneran häiriötiedoissa ole mitään mainintaa.
Joo eihän tää hyvältä näytä. 4% paketeista katoaa jo inet.fi:ssä ja kaikki telia.net:llä jumittaa 10% paikkeilla. On nähty 20%:aakin joissakin ajoissa. Tässä 20 minsaa tätä hauskaa. Haittaa jo nettisurffaustakin kun välistä ei sivu vaan lataudu (esim. tämän ketjun avaaminen), reload ja saattaa tulla heti.
Target Name: www.google.com
IP: 64.233.162.103
Date/Time: 21.2.2015 17:10:56 to 21.2.2015 17:34:19
Hop Sent Err PL% Min Max Avg Host Name / nip]
1 1384 3 0,2 0 210 0 dsldevice.lan s192.168.1.1]
2 1384 55 4,0 6 170 9 dsl-olubrasgw1-54fb40-1.dhcp.inet.fi 484.251.64.1]
3 1384 120 8,7 18 130 19 hls-b2-link.telia.net b62.115.143.50]
4 1384 175 12,6 24 330 28 s-bb3-link.telia.net b213.155.134.108]
5 1384 172 12,4 26 66 27 s-b5-link.telia.net b62.115.137.159]
6 1384 168 12,1 45 309 68 google-ic-306509-s-b5.c.telia.net -62.115.45.14]
7 1384 190 13,7 25 270 30 7216.239.43.122]
8 1384 1384 100,0 0 0 0 s-]
9 891 107 12,0 34 88 36 872.14.239.233]
10 891 106 11,9 34 72 35 7216.239.46.132]
11 1384 1384 100,0 0 0 0 s-]
12 1384 208 15,0 34 250 36 564.233.162.103]
@Sellatar kirjoitti:niin on netti pätkiny jo kolmatta päivää. mie en oo mikkään nörtti näissä asioissa, mutta osaan kuitenki käyttää modeemin kiinni, josta ei ole ollut mitään apua. asiantuntija on käynyt minun kannettavan läpi, eikä siinäkään ole mitään vikaa. eli soneralla päätkii ja pahasti tällä kertaa. kannattais varmaan tehdä asialle jotain. meillä ei ole muutenkaan mikään nopea nettiyhteys, niin olis kuiten kiva, et se toimis edes joskus kunnolla.
Hyvä että modeemi on buutattu ja tietokone käyty läpi. Vielä olisi hyvä mahdollisuuksien mukaan testata toisella modeemilla ja puhelinjohdolla. Ja jos käytät yhteyttä langattomasti, kokeile testata johdolla. Jos pätkiminen jatkuu, jätä vikailmoitus Omilta Sivuilta http://bit.ly/1AlMNEy niin päästään tutkimaan vikaa tarkemmin.
@kupteri kirjoitti:
En tiedä mitä tuon kans tekis. On joo pidetty virrattomana ADSL:ää ja muuta (perushommat, onnistuu ammattilaiselta), mutta pitäis saada väki tutkimaan noita omia verkkojaan syvemmältä. Vikailmoituksen kun tekee niin uhkaillaan satasen maksulla jos sieltä tulee joku Seppo käyttämään sähköjä pois ADSL-modeemista (kun itte ei oo muka osannu).
Satasen lasku tulee vain siinä tapauksessa, että vika rajataan sisäverkkoon, eli käytännössä modeemiin tai puhelinjohtoon. Jos testaa toisella modeemilla ja puhelinjohdolla ja ongelma jatkuu samanlaisena, voi olla melko varma, ettei mitään veloituksia tule.
@Pekka_Koo kirjoitti:
@kupteri kirjoitti:En tiedä mitä tuon kans tekis. On joo pidetty virrattomana ADSL:ää ja muuta (perushommat, onnistuu ammattilaiselta), mutta pitäis saada väki tutkimaan noita omia verkkojaan syvemmältä. Vikailmoituksen kun tekee niin uhkaillaan satasen maksulla jos sieltä tulee joku Seppo käyttämään sähköjä pois ADSL-modeemista (kun itte ei oo muka osannu).
Satasen lasku tulee vain siinä tapauksessa, että vika rajataan sisäverkkoon, eli käytännössä modeemiin tai puhelinjohtoon. Jos testaa toisella modeemilla ja puhelinjohdolla ja ongelma jatkuu samanlaisena, voi olla melko varma, ettei mitään veloituksia tule.
Niin, nythän tää on taas toiminu moitteetta. Ne on tommoisia päivän tai pari jumeja mitä tulee, ja silloin se packet loss tapahtuu ulkona mun verkosta eli jo matkalla Soneran kamppeita (inet-osoitteet) ja suurimmassa määrin sitten ihan siellä TeliaSoneran runkoverkossa/konesaleissa (telia-osoitteet).
Katotaanpa taas myöhemmin miten toimii.
Se mitä tässä haluttaisiin olisi tiedote että jotain on jumillaan. Perusnettisurffaaja ei edes huomaa, mutta tehokäyttäjät ja verkkopelaajat huomaa kyllä. Nimenomaan se packet loss on se ongelma, ei edes pingit karkaa käsistä, mutta kun paketit katoaa matkalle ja niitä uudelleenlähetellään, niin kyllähän se väistämättä johtaa viiveisiin ja jumeihin.
Kohta toista kuukautta ongelma jatkunut, nyt jopa lisääntynyt tuo jatkuva katkeilu ulkomaan suuntaan.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.