Netti pätkii Kanta-Hämeessä

  • 24 February 2022
  • 4 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Vuoden 2021 loppupuolella kanta-hämeen alueella alkoi sekä laajakaistan että mobiilinetin jatkuva katkeilu, pätkimine jne. 5G verkon tulo pahensi asiaa selvästi. Onko muilla samoja ongelmia? Päivittäin täytyy resetoida/irrottaa seinästä reititin jotta saa netin taas toimintaan. 


 


Päätetty testata miten muiden operaattorien kohdalla käy, kun tuntuu jotenkin olevan Telian ongelma. Totuushan on että pääsääntöisesti aina tulee ilmoutus kun tekee häiriöilmoituksen ettei mitään vikaa ole. Ja kyllä vika on kun netti ei toimi.


 


Eli miten muilla Telian netti toimii? 


 


 


Edit AaTanja: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi ja löydettävämmäksi.


4 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

Itsellä ei ole pätkimistä ainakaan Kanta-Hämeessä ollut Lounean valokuituyhteyden kanssa eli huoneistoon saakka tuleva valokuitu. Ei ole pahemmin tarvinnut useamman kk aikana päätelaitteesta irroittaa sähköjä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@UnetonSeatlessa  kirjoitti:

Vuoden 2021 loppupuolella kanta-hämeen alueella alkoi sekä laajakaistan että mobiilinetin jatkuva katkeilu, pätkimine jne. 5G verkon tulo pahensi asiaa selvästi. Onko muilla samoja ongelmia? Päivittäin täytyy resetoida/irrottaa seinästä reititin jotta saa netin taas toimintaan. 


 


Päätetty testata miten muiden operaattorien kohdalla käy, kun tuntuu jotenkin olevan Telian ongelma. Totuushan on että pääsääntöisesti aina tulee ilmoutus kun tekee häiriöilmoituksen ettei mitään vikaa ole. Ja kyllä vika on kun netti ei toimi.


 


Eli miten muilla Telian netti toimii? 




Moikka @UnetonSeatlessa ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Kertoisitko hieman tarkemmin käytettävistä laitteista ja ongelmasta, jotta sen mahdollisia syitä voitaisiin käydä läpi. Esim. minkä merkkinen reititin sinulla on ja jaatko yhteyttä omille laitteille langattomasti vai verkkokaapelilla? Netin toimimattomuus voi johtua hyvinkin monesta eri syystä.

Jos asiaa on tutkittu jo meidän puolelta, eikä verkosta ole havaittu häiriöitä niin oman laiteympäristön ongelman rajaus on tärkeää. Rajaukseen voi löytyä apua täältä Yhteisöstä, jos jollain on esim. käytössä sama reititin. Kävittekö häiriöilmoituksen aikana läpi miten reititin on yhteydessä verkkoon ja oliko kyse vain siis mobiiliverkosta vai mahd. myös kiinteästä verkosta, eli pistokkeen kautta tulevasta netistä?

Kyllä sisäverkon tarkastaja tarkasti asiat. Riippuen kuka häiriö ilmoituksen otti vastaan, hän joko näki samat tiedot kuin asentaja. Loppupeleissä sillä ei ole merkitystä. Vikaa löytyi ja toinen taho teiltä ilmoitti ettei ole vikaa ja sitten taas oli vikaa, joten kuten mainitsin jo, riippui kuka häiriöilmoituksen otti vastaan. Ja kyse oli laajakaista (kaapeli) liittymästä, kuten kirjoitin avatessani tämän keskustelun. 2 vuoden aikana monet asiat tarkastettiin ja käytiin läpi. Syyskuusta 2021 lähtien tein vikailmoituksia, mitään korjausta ei kuitenkaan tapahtunut. 5G verkon asennuksen jälkeen tilanne paheni entisestään. 

 

En ole tällä alueella ainoa, jolla juuri sama laajakaista (kaapeli) liittymä ei toimi miten sen kuuluisi toimia. Toki ymmärrän että käyttäjän syyksi aina laitetaan. Omalla kohdallani asentaja (telian oma asentaja) totesi  tuon kuvaamasi "laiteympäristön ongelman" olevan poissuljettu, syy ei ole siinä. Minulla on teiltä ostettu reititin, mitään muuta reititintä te ette hyksyneet, vaikkakin tähän sain asiakas palvelusta vastauksen, että saan ostaan minkä vaan kaapelimodeemin ja sen mac rekisteröidään, tekninen tuki kuitenkin ilmoitti ettei se pidä paikkansa, vaan minulla on juuri se modeemi mikä on hyväksytty ja ainoa jota voi käyttää.

Avasin keskustelun, jotta ihmiset joilla mahdollisesti on saman kaltaisia kokemuksia saisivat tukea oman ongelmansa kanssa. En usko että tässä on enää kyse yksittäisen ihmisen liittymän toimivuudesta, vaan jotain häikkää telian kaapelissa.

 

Tuntuu muuten uskomattomalta sattumalta, että samalla alueella 400-1000 Mbs yhteys antaa 100 Mbs... Pahimmillaan itsellä ollut 14 Mbs, puhumattakaan pätkimisestä yms. ongelmista, joita oli lukuisia vuorokauden aikana. Itse modeemin seinästä irroituksia 1-8 kertaan / päivä.  Toivottavasti jonkin päivänä ongelmaan saadaan selitys ja ratkaisu. Nyt vain odottelen Launean vetävän kutunsa tänne, niin saavat minusta asiakkaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@UnetonSeatlessa  kirjoitti:

Vikaa löytyi ja toinen taho teiltä ilmoitti ettei ole vikaa ja sitten taas oli vikaa, joten kuten mainitsin jo, riippui kuka häiriöilmoituksen otti vastaan. Ja kyse oli laajakaista (kaapeli) liittymästä, kuten kirjoitin avatessani tämän keskustelun. 2 vuoden aikana monet asiat tarkastettiin ja käytiin läpi. Syyskuusta 2021 lähtien tein vikailmoituksia, mitään korjausta ei kuitenkaan tapahtunut. 5G verkon asennuksen jälkeen tilanne paheni entisestään. 


 



 Vikaa joko on tai sitä ei ole, molemmat eivät voi yhtäaikaa olla totta. Toki vika kaapeliverkon liittymissä voivat olla ajoittaisia esimerkiksi kohinasta johtuen. 


Mobiiliverkkojen toiminnalla tai niiden kehityksellä ei ole merkitystä kiinteiden yhteyksien toimintaan.


 



@UnetonSeatlessa  kirjoitti:

En ole tällä alueella ainoa, jolla juuri sama laajakaista (kaapeli) liittymä ei toimi miten sen kuuluisi toimia. Toki ymmärrän että käyttäjän syyksi aina laitetaan. Omalla kohdallani asentaja (telian oma asentaja) totesi  tuon kuvaamasi "laiteympäristön ongelman" olevan poissuljettu, syy ei ole siinä.




Yleensä kaapeliverkossa esiintyvät ongelmat näkyvät useassa liittymässä. Vain yksittäisen liittymän toimintaan vaikuttavat häiriöt johtuvat yleensä muusta asiasta kuin operaattorin verkon osuudesta. Hyvä, että asentaja on rajannut vikaa aiemmalla käynnillään pois asunnon sisäisistä kytkennöistä tai laitteistanne.


 



@UnetonSeatlessa  kirjoitti:

Minulla on teiltä ostettu reititin, mitään muuta reititintä te ette hyksyneet, vaikkakin tähän sain asiakas palvelusta vastauksen, että saan ostaan minkä vaan kaapelimodeemin ja sen mac rekisteröidään, tekninen tuki kuitenkin ilmoitti ettei se pidä paikkansa, vaan minulla on juuri se modeemi mikä on hyväksytty ja ainoa jota voi käyttää.




Tämä ei pidä paikkaansa. Liittymän modeemina voi käyttää muutakin laitetta kuin operaattorin tarjoamaa/myymää laitetta. Edellytyksenä on, että laitteelta löytyy Eurodocsis 3.0 tuki. FritzBoxin laitteilla on kuitenkin ollut pitkään vaikeuksia toimia normaalisti kaapeliverkossamme.


 



@UnetonSeatlessa  kirjoitti:

Avasin keskustelun, jotta ihmiset joilla mahdollisesti on saman kaltaisia kokemuksia saisivat tukea oman ongelmansa kanssa. En usko että tässä on enää kyse yksittäisen ihmisen liittymän toimivuudesta, vaan jotain häikkää telian kaapelissa.




Hyvä, että keskustelua asiasta avaat! Suosittelen sinua myös jättämään meille häiriöilmoituksen liittymän hidastelusta/pätkimisestä, jotta verkon osuus saadaan tutkittua ja tarvittaessa korjattua. 


 



@UnetonSeatlessa  kirjoitti:

Tuntuu muuten uskomattomalta sattumalta, että samalla alueella 400-1000 Mbs yhteys antaa 100 Mbs... Pahimmillaan itsellä ollut 14 Mbs, puhumattakaan pätkimisestä yms. ongelmista, joita oli lukuisia vuorokauden aikana. Itse modeemin seinästä irroituksia 1-8 kertaan / päivä.  




Nuo ovat erittäin heikkoja nopeuksia yhteydelle. Olithan nopeuksia testannut www.speedtest.net- sivuston kautta, kun koneesi on verkkokaapelilla kytketty modeemiin? Yhteys voi langattomasti toimia heikommalla nopeudella varsinkin taloyhtiöissä 2,4GHz taajuudella toimivassa verkossa. 


 

Vastaa