Kysymys

Netti poikki kolmatta päivää

  • 10 January 2024
  • 22 kommenttia
  • 524 katselukertaa

Kunniamerkki +3

Hei yhteisö, vaihdoin kesällä liittymäni kaapelilaajakaistaan ja satunnaiset ongelmat alkoivat heti. Heinäkuusta joulukuuhun yhteys katkesi n. 1-2 kertaa kuukaudessa ja yhteys palasi resetoinnin jälkeen n. 15 minuutissa. Viimeisen kuukauden aikana katkot ovat yleistyneet ja pitkittyneet, kunnes sunnuntain ja maanantain välisenä yönä yhteys taas katkesi ja on edelleen poikki. Tällä hetkellä on testimodeemi käytössä ja sekään ei ole saanut yhteyttä vuorokauden aikana. On kokeiltu eri kaapeleilla, eri tv/data haaroittimella ja eri pistokkeessa, mutta mikään ei näytä auttavan. Verkonhallinnan mukaan mitään ei ole heillä vialla ja samassa taloyhtiössä on muilla normaalit yhteydet. Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä?


22 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei yhteisö, vaihdoin kesällä liittymäni kaapelilaajakaistaan ja satunnaiset ongelmat alkoivat heti. Heinäkuusta joulukuuhun yhteys katkesi n. 1-2 kertaa kuukaudessa ja yhteys palasi resetoinnin jälkeen n. 15 minuutissa. Viimeisen kuukauden aikana katkot ovat yleistyneet ja pitkittyneet, kunnes sunnuntain ja maanantain välisenä yönä yhteys taas katkesi ja on edelleen poikki. Tällä hetkellä on testimodeemi käytössä ja sekään ei ole saanut yhteyttä vuorokauden aikana. On kokeiltu eri kaapeleilla, eri tv/data haaroittimella ja eri pistokkeessa, mutta mikään ei näytä auttavan. Verkonhallinnan mukaan mitään ei ole heillä vialla ja samassa taloyhtiössä on muilla normaalit yhteydet. Mitähän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä?

Hei @niepa83 onko tuo testimodeemi meidän liikkeestä haettu vai jokin muu oma modeemi? Pohdin vain sitä, että onko kyseinen lainamodeemi varmasti valtuutettu verkkoon?

Mikäli muut saman taloyhtiön kaapelilaajakaistat toimivat normaalisti ei ongelman tulisi johtua operaattorin verkon osuudesta, sillä naapureiden yhteydet kulkevat saman vahvistin ketjun läpi. Vastaavissa tilanteissa juurisyy on yleensä löytynyt modeemista/antennikaapelista, antennirasiasta tai asunnon/kiinteistön sisäverkosta. Koska sama ongelma vaikuttaa jatkuvan myös toisella antennikaapelilla toisesta pistokkeesta ja toisella modeemilla jää silloin jäljellä asunnon/kiinteistön sisäverkko. 

Seuraavaksi varmistaisin, että testimodeemilla on varmasti valtuutus voimassa asiakaspalvelumme kautta. Mikäli manuaalisen valtuutuksen jälkeen ongelma jatkuu isännöitsijän hankkiman asentajan kautta saadaan sisäverkon vaimennukset mitattua. 

Kunniamerkki +3

Testimodeemi on haettu liikkeestä tiistaina, myyjä soitti tukeen ja ilmoitti uuden mac osoitteen. Varmistin vielä keskiviikkoaamuna chatin kautta osoitteen ja silloin se vielä valtuutettiin uudestaan, mutta yhteys ei vaan toimi. Signaalin mittaus on tarkoitus teettää, mutta se vaan käy kalliiksi minulle jos vika ei ole pistokkeessa. Oletan chatin valtuuttaneen oikean osoitteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Testimodeemi on haettu liikkeestä tiistaina, myyjä soitti tukeen ja ilmoitti uuden mac osoitteen. Varmistin vielä keskiviikkoaamuna chatin kautta osoitteen ja silloin se vielä valtuutettiin uudestaan, mutta yhteys ei vaan toimi. Signaalin mittaus on tarkoitus teettää, mutta se vaan käy kalliiksi minulle jos vika ei ole pistokkeessa. Oletan chatin valtuuttaneen oikean osoitteen.

Ei pitäisi modeemin valtuutukseen jäädä ongelma. Eikä sitä kautta myöskään omaan modeemiin, kun yhteys ei toimi toisellakaan modeemilla. 

Nyt olisi järkevä seuraavana varmistaa tuon asunnon pistokkeen ja talovahvistimen välisen linjan toiminta. Ensisijaisesti suosittelen taloyhtiön kautta tilamaan testauksen jos muiden asuntojen kaapelilaajakaistat toimivat normaalisti. Tietenkin viisasta olisi myös meille jättää vikailmoitus, jotta kaapeliverkon asiantuntija voi tarkistaa miltä yhteys on toimiessaan näyttänyt ja millaisilla arvoilla naapureiden kaapelimodeemit ovat verkossa. 

Kunniamerkki +3

Isännöitsijä on jättänyt testaajalle yhteydenottopyynnön, joten odottelen heiltä soittoa. Avoimia vikailmoituksia on jo kaksi tällä hetkellä, tarviiko niitä vielä lisää ennen teidän asiantuntijaa tutkimaan asiaa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Isännöitsijä on jättänyt testaajalle yhteydenottopyynnön, joten odottelen heiltä soittoa. Avoimia vikailmoituksia on jo kaksi tällä hetkellä, tarviiko niitä vielä lisää ennen teidän asiantuntijaa tutkimaan asiaa?

Kaksi vikailmoitusta on enemmän kuin tarpeeksi. Oletko viestillä jo saanut vikailmoitus tiketin 5xxxxxx muotoista tikettinumeroa viestillä? 

Kunniamerkki +3

Olen, häiriö 5020915 on avoinna.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Olen, häiriö 5020915 on avoinna.

Hienoa! Kyllä varmasti näillä toimilla saadaan selkeys miksi yhteys ei toimi asunnossasi ja selvityksen jälkeen saadaan korjausn kohdistettua oikeaan paikkaan. Olisi mukava kuulla mitä asentaja löytää sisäverkosta kun hän pääsee paikalle, 

Kunniamerkki +3

Nyt on asentaja käynyt mittaamassa signaalin ja pistokkeelle tuleva signaali on toimivuuden rajamailla. Jakomossa on häneen mukaan yksi vahvistin mikä ei olisi riittävä tähän taloon sen vaimentuessa matkalla asuintoihin. Omituisinta lienee se että nettiyhteys palasi n. 20 minuuttia ennen heidän käyntiä, yhteys oli siis poikki kahdeksan päivää. Palautin viime lauantaina lainamodeemin ja ilmoitin chatin kautta oman modeemin mac osoitteen ja yhteys heräsi nyt kolme päivää myöhemmin. Vika siis lienee heikossa signaalissa joka tulee asuntoon. Yhteys tosiaan toimii tällä hetkellä, mutta kuinka kauan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Nyt on asentaja käynyt mittaamassa signaalin ja pistokkeelle tuleva signaali on toimivuuden rajamailla. Jakomossa on häneen mukaan yksi vahvistin mikä ei olisi riittävä tähän taloon sen vaimentuessa matkalla asuintoihin. Omituisinta lienee se että nettiyhteys palasi n. 20 minuuttia ennen heidän käyntiä, yhteys oli siis poikki kahdeksan päivää. Palautin viime lauantaina lainamodeemin ja ilmoitin chatin kautta oman modeemin mac osoitteen ja yhteys heräsi nyt kolme päivää myöhemmin. Vika siis lienee heikossa signaalissa joka tulee asuntoon. Yhteys tosiaan toimii tällä hetkellä, mutta kuinka kauan?

Sanoiko asentaja käydessään, että johtuuko ongelma nyt talon sisäverkosta vai tuosta vahvistimesta? Jos ongelma on vahvistimessa niin asentajan tulisi säätää vahvistinta tai tarvittaessa vaihtaa koko laite. Jos ongelma johtuu sisäverkon toteutuksesta (asuntojen antenniverkko ketjutettu, ei tähtiverkko) ei vahvistinta välttämättä voi säätämällä tai vaihtamalla saada sellaiseen kuntoon, että jokaiselle rasialle tulisi hyvä signaali. 

Jos mitään korjauksia ei ole nyt tehty sisäverkkoon tai vahvistimelle niin on vain ajan kysymys milloin yhteys vikaantuu uudelleen. 

Kunniamerkki +3

Missä on lopullinen vika jäi minulle epäselväksi, mutta pistokkeelle saakka ei tule tarpeeksi vahva signaali, jollain säädöllä hän sai pari desibeliä lisää vahvuutta. Jos yhteys katkeilee jatkossa, niin olen häneen suoraan yhteydessä jos voivat vielä tehdä jotain. Teiltäkö ei tämän enempää voi tehdä tulevien mahdollisten ongelmien parantamiseksi, se on taloyhtiön/kautta asentajan tehtävä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Missä on lopullinen vika jäi minulle epäselväksi, mutta pistokkeelle saakka ei tule tarpeeksi vahva signaali, jollain säädöllä hän sai pari desibeliä lisää vahvuutta. Jos yhteys katkeilee jatkossa, niin olen häneen suoraan yhteydessä jos voivat vielä tehdä jotain. Teiltäkö ei tämän enempää voi tehdä tulevien mahdollisten ongelmien parantamiseksi, se on taloyhtiön/kautta asentajan tehtävä?

Sinun tulisi piakkoin saada vikailmoituksen käsittelijältä tekstiviestillä ohje miten toimia, jos ongelma jatkuu asentajakäynnin jälkeen. Operaattorin vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset, jos vaimentuma johtuu talon sisäverkosta tai tavasta miten sisäverkko on toteutettu. 

Ehkä tässä olisi nyt viisasta odottaa tuota kaapeliverkon asiantuntijan viestiä ja niiden ohjeiden pohjalta miettiä jatkotoimenpiteitä jos/kun vika alkaa uudelleen. 

Kunniamerkki +3

Taas mennään. Yhteys toimi tiistaina noin vuorokauden, mutta nyt se taas katkeaa yön aikana ja tänään yhteys ei ole enää palannut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Taas mennään. Yhteys toimi tiistaina noin vuorokauden, mutta nyt se taas katkeaa yön aikana ja tänään yhteys ei ole enää palannut.

No siinä ei pitkään kestänyt. Olitko saanut viestillä ohjeita miten toimia ongelman jatkuessa?

Kunniamerkki +3

Kehoittivat käynnistämään laitteet uudelleen, tämän tasoista apua sieltä saa. En oikein täysin ymmärrä miksi maksavan asiakkaan vastuulle jätetään soitella asentajille ja selvitellä vikaa. Kohta lienee aika irtisanoa tämä ja etsiä toimiva palvelu muualta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kehoittivat käynnistämään laitteet uudelleen, tämän tasoista apua sieltä saa. En oikein täysin ymmärrä miksi maksavan asiakkaan vastuulle jätetään soitella asentajille ja selvitellä vikaa. Kohta lienee aika irtisanoa tämä ja etsiä toimiva palvelu muualta.

Uudelleenkäynnistys pyydetään aina tekemään, kun asiakaspalveluun on yhteydessä palvelun häiriöstä. Se nyt ei tässä tilanteessa auta, mutta monissa muissa tilanteissa uudellenkäynnistyksestä ei ainakaan haittaa ole. 

Meidän kiinteiden laajakaistojen viankorjauksen prosessiin ei kuulu se, että asiakas soittelee asentajalle. Asiakkaalle tulisi alihankkijan käynnin jälkeen saapua vikailmoituksen sulkemisen yhteydessä sms-viesti, johon asiakas voi viestillä vastata mikäli ongelma uusiutuu parin viikon sisään asentajan käynnistä. Oletko saanut tälläistä viestiä tai mitään viestiä asentajakäynnin jälkeen?

Haluatko, että käyn katsomassa ilmoittamasi häiriöilmoituksen numeron avulla vikatiketin käsittelyä ja asentajan kommentteja tilanteesta?  

Kunniamerkki +3

Vuokraisännän hommaama asentaja tulee parin viikon päästä tekemään taloyhtiöön korjauksia/muutoksia, joten toivottavasti vika korjaantuu silloin. Tämä on ollut todella turhauttavat pari viikkoa, mutta ehkä yhteys saadaan kohta taas toimimaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Vuokraisännän hommaama asentaja tulee parin viikon päästä tekemään taloyhtiöön korjauksia/muutoksia, joten toivottavasti vika korjaantuu silloin. Tämä on ollut todella turhauttavat pari viikkoa, mutta ehkä yhteys saadaan kohta taas toimimaan.

Hienoa kuulla! Operaattorin osuus kun on tarkistettu toimivaksi niin vastuu siirtyy kiinteistön omistajalle.

Olemme siis lopulliseen korjaukseen saakka hieman puun ja kuoren välissä. Sinä et pysty käyttämään yhteyttä normaalisti, emmekä me pysty tarjoamaan yhteyttä täysin toimivana taloyhtiön sisäverkon vuoksi. Suosittelen, että kirjaisit meille Minun Telian kautta reklamaation kunhan yhteys saadaan toimimaan. Näin voimme hyvittää sinulle tämän ajan kun yhteys ei ole toiminut sopimusehtojen mukaisesti. Laita reklamaatioon mukaan tämän Yhteisö -ketjun linkki. 

Oletko kokeillut jakaa mobiilidataa puhelimesta muille laitteillesi? Itse olen sillä tavalla saanut kohtuullisesti toimivan yhteyden laitteille, kun kiinteässä verkkoyhteydessä on ollut katkoksia.

Kunniamerkki +3

Kyllä onneksi puhelimen netin saan jaettua televisiolle SmartThings apilla ja pc:lle usb johdolla.

Kunniamerkki +3

Nyt ovat asentajat tehneet taikojaan pari päivää taloyhtiössä ja tässä voi olla jo varovaisen optimistinen. Yhteys on toiminut toistaiseksi reilun vuorokauden, toivottavasti tähän ei tarvitse enää palata. Kiitos ja anteeksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Nyt ovat asentajat tehneet taikojaan pari päivää taloyhtiössä ja tässä voi olla jo varovaisen optimistinen. Yhteys on toiminut toistaiseksi reilun vuorokauden, toivottavasti tähän ei tarvitse enää palata. Kiitos ja anteeksi.

Älä suotta pahoittele. Hyvää keskustelua kaapelilaajakaistan toimivuuden ympärillä.

Onneksi taloyhtiö suostui aloittamaan sisäverkon korjauksen ja ilmeisesti siellä on oikeita muutoksia tehty. Joissain taloyhtiöissä sisäverkon ongelmia ei oteta tosissaan tai viankorjauksen aloittaminen viivästyy merkittävästi. Joissain taloyhtiöissä korjausta viivästytetään kustannusten vuoksi tulevan putkiremontin yhteyteen jne. 

Saitko muuten tietoosi mitä asentajat sisäverkolle tekivät? 

Kunniamerkki +3

En nähnyt asentajia, mutta jos oikeasti haluatte tietää mitä tekivät niin voin antaa yrityksen nimen ja osoitteeni yksityisviestillä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

En nähnyt asentajia, mutta jos oikeasti haluatte tietää mitä tekivät niin voin antaa yrityksen nimen ja osoitteeni yksityisviestillä.

Lähinnä kyselin, jos olisit saanut jonkinlaista yhteenvetoa tehdyistä korjauksista, jotta olisimme saaneet tietoomme mikä vika nämä oireet liittymälle aiheuttivat. Toistaiseksi tarvetta yhteystiedoille ei ole. Jäädään seuraamaan miten yhteys toimii ja ilmoittele meille uuden häiriöilmoituksen muodossa mikäli ongelmat uusiutuvat. 

Vastaa