Skip to main content
Hommasin puoli vuotta sitten 50m nettiyhteyden, ja alkuun toimi moitteettomasti, 4-5mbs lataus. Nykyään ei pääse latausnopeus yli 500kbs, eilenkin pätki niin pahasti etten tänne päässyt asiasta kyselemään.

@huqqis kirjoitti:
Hommasin puoli vuotta sitten 50m nettiyhteyden, ja alkuun toimi moitteettomasti, 4-5mbs lataus. Nykyään ei pääse latausnopeus yli 500kbs, eilenkin pätki niin pahasti etten tänne päässyt asiasta kyselemään.


Hei ja tervetuloa Klaaniin!



 



Pitäisikö alueellasi olla millainen kuuluvuus kuuluvuuskartan mukaan? Oikeastaan "Erinomainen" kuuluvuus on ilman lisäantenneja saavutettavissa. Tsekkaa:https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Peittoaluekartta?id=1398



Ja onko alueellasi aktiivisia häiriöitä? https://www.sonera.fi/yrityksille/asiakastuki/vikatilanteet/hairiokartta



 



Voisit kertoa aluksi, mikä on käyttämäsi mobiililaajakaistareititin. Merkki ja malli riittää. Voisit myös kertoa, mitä se ilmoittaa signaalin arvoksi. Ne löytääkseen pitää mennä laitteen hallintaan, jossa hieman mallista riippuen tiedot löytyy joko vianmäärityksen tai laitteen tietojen alta. Kun kerrot mallin, niin voidaan neuvoa arvojen etsintään. Arvoista voi päätellä, onko signaali vain heikko vai aiheuttaako hitauden radioverkon luonteeseen kuuluvat häiriöt.



 



Onhan laite varmasti 4G-verkossa, ettei olisi 3G:hen tippunut? Kuitenkin kun tuo tiputus on ollut nopeuksissa noin nopea ja radikaali, niin kannattaa tehdä häiriöilmoitus vaikka puhelimitse tai omien sivujen kautta sähköisesti. Näin Soneran puolelta voidaan tutkia tukiasemien toimintaa. Täällä Klaanissa ei valitettavasti voida tunnistautumista vaativia asioita tutkiskella.




  • Tuli vielä mieleen, että olethan testannut yhteyttä reitittimen ja päätelaitteesi välillä sekä johdon kanssa ja langattomasti, jos mahdollista. Joskus langaton lähiverkko  2,4GHz taajuudella (WIFI) voi olla tukossa, esimerkiksi kerrostalossa, kun kaikilla omat verkot. Silloin voi auttaa vaihtaminen vapaampaan Wifi-kanavaan tai vaihtaa kokonaan 5GHz taajuudella toimiviin laitteisiin. Sillä taajuudella ennemmän tilaa, eikä ruuhkaa yleensä ole.




 



Itse olen vain Soneran asiakas, joten en pysty sen tarkemmin ongelmaa diagnosoimaan, kuin täällä kerrot. 🙂 Tosissaan vikapalvelu on se taho, joka osaa asiaa selvittää.


Merkki on zte mallia en muista, saman näköinen kuin mf910 mutta tuskin oli niin kallis kun tuolta soneran sivuilta nopeasti katsoin. Pitää tutkailla kotona tarkemmin, omakotitalossa asun ja tietokoneeni on ainut laite yhdistetty modeemiin, eli ei pitäisi kauheasti ruuhkaa olla.
Maximum Line rate
24.21 Mbps 69.93 Mbps
Line Rate
12.8 Mbps 63.12 Mbps
 
Output Power
12.5 dBm -20.9 dBm
Line Attenuation
N/A, 6.0, 7.6,N/A,N/A dB 5.6, 9.0, 12.5 dB
Noise Margin
12 dB 8.2 dB
 
Latausnopeus
31,72 Mbps
Lähetysnopeus
13,24 Mbps
Vasteaika 46 ms
Palvelin Helsinki
 
Nopeuden pitäisi olla 100/10.Wlanit sammutettu yms.nopeus senkun hidastu kun vaihtoi telewellin->Technicolor MediaAccess TG799vac.
 
/edit
Pari kertaa kun ajeli ton uuden nopeustestin niin luvut on tollaiset.Uppi tuntuu nousevan. :)
Latausnopeus
53,87 Mbps
Lähetysnopeus
14,13 Mbps
Vasteaika 46 ms
Palvelin Helsinki

Vastaa