Skip to main content

Sain 6.12.2018 ilmoituksen Telialta, että "alueellinen ongelma" ja vikaa korjataan. Seuraava viesti sitten 13.12, jossa kerrottiin että vika päättynyt. Ennen tätä joulukuuta oli liittymäni toiminut ihan ok. Joulukuun jälkeen internetissä käynti vaihtelevaa. joka reissulla "palvelinta ei löydy"..hetken päästä se löytyy. Telkusta areenan, mtv3sen sun muiden katsominen tökkää aina hetkittäin.

Tällasten kanssa tässä nyt joku kuukausi menty vaihtekevalla menestyksellä. Pohdittu jos vaihtais modeemin, jos sitä, jos tätä. Koitetaan nyt tätä kautta, jos sitten kuitenkin vikaa löytyisi täältä "pääkallopaikalta".

Laitetaan tähän jotain materiaa, eli modeemi Zyxel P-660HW-D1. Liittymänä kuparikaapelilla 8meganen ADSL. Ollut täällä reilut 20v. muistaakseni.

 

Tilanne siis se, että mielelläni saisin sen aiemman sujuvasti toimivan laajakaistan takaisin, tahi sitten (edelleen mainoksen uhrina), jopa satamegasen(Hui`) netin.

Vielä haluaisin kysyä sellaista, että kun teillä nyt tämä synttäritarjous xboxista, niin saisiko sen tähän omaani, jos otan L-hybridin, vai jäänkö ilman tätä?

 


@paavalipohja@  kirjoitti:

Pohdittu jos vaihtais modeemin, jos sitä, jos tätä. Koitetaan nyt tätä kautta, jos sitten kuitenkin vikaa löytyisi täältä "pääkallopaikalta".

.

Vielä haluaisin kysyä sellaista, että kun teillä nyt tämä synttäritarjous xboxista, niin saisiko sen tähän omaani, jos otan L-hybridin, vai jäänkö ilman tätä?

 


Näillä tiedoilla lähtisin testamaan siinä toista modeemia, tämän lisäksi vaihtaisin myös kaikki johdot uusiin. Tällöin saadaan nekin tarkastettua. Sillä tavalla pystyy rajamaan sitä pätkimistä. Mikäli se ei toisella modeemilla pätki niin tiedetään heti, että pätkiminen jää tuohon vanhaan modeemiin. Mikäli se pätkiminen jatkuu sillä toisellakin modeemilla niin silloin meille voi jättää häiriöilmoituksen.

 

Tähän voi vaikuttaa myös se miten käytät sitä nettiä. Oletko langattomassa verkossa vai langallisessa. Siinä langattomassa verkossa itsessään voi olla monia asioita, jotka voivat ilmetä pätkimisenä.

 

Nostitkin tuon Hybridin esille. Sitä suosittelen tässä tilanteessa. Sillä saat nopeudet nousemaan tuosta 8 Mbit/s suuremmiksi. Tuo Xbox tarjous koskee kaikki muita paketteja paitsi niitä jotka käyttävät taloyhtiönettiä, avoin kuitu -liittymiä tai VDSL 100 M -tekniikkaa. Tästä voi kysäistä vielä tarkemmin asiakaspalvelun kautta.


Tällä hetkellä kotona ei ole toista modeemia, eikä sellaisen hankinta testimielessä ole kovinkaan järkevää. Kuten tossa yritin todeta, niin homma pelitti tuonne joulukuulle asti ja toiminut aika kivasti jo vuosia. 

Meillä on kohtuullisen iso huusholli ja netissä on niin telkkarit, kuin tietskatkin. Oma pcni on langan varassa, vaimolla sitten langaton. Kun tämä pätkiminen tapahtuu, niin se koskee kaikkia kodin laitteita, joten piuhaongelma se tuskin on. Modeemikin on toiminut melko pitkään tuossa ihan kohtuullisesti, joten en ihan suoralta kädeltä usko senkään aiheuttavan ongelmaa. Toki varma en tietysti voi olla ja siksi tässä pohdiskelenkin eri vaihtoehtoja, joista yksi siis tuo hybridihimmeli. Sen myötä sitten saisi ainakin uuden modeemin ja tulisi se testattua. 

Tuohon vielä tuo xbox-tarjous, niin kallistuu helposti sen puoleen. Mietin vaan sitä, kun ehtona on ymmärtääkseni _uusi laajakaista_, niin kenties oma mahdollinen päivitykseni ei sitä ehtoa täyttäisi. 

 


Sama neuvo kuin DSL asiakkaille aina: Onko seinärasia sellainen vanha iso pyöreä 3-napainen? Jos on, niin kokeiles liikutella pistoketta, esim. pyörittävin liikkein ilman että vedät sitä ulos rasiasta. Sehän ei tietysti pyöri kuin millin pari, mutta pätkäiseekö netti siihen? Ei olisi nimittäin ensimmäinen eikä viimenen paikka missä se 3-napainen pistoke pätkii. Se on alun perin suunniteltu pelkästään äänipuheluille. Hätäkorjauksena CRC:tä tms. kontaktisprayta sinne ja parempana korjauksena olisi vaihtaa rasia RJ11/RJ45-rasiaksi.

 

Mobiililaajakaistan suhteen kannattaa testata 4G-yhteensopivalla puhelimella ensin, että paljonko sieltä tulee. Tuo 100 Mbit on nimittäin useimmissa paikoissa kaukainen haave. Testi kannattaa tehdä useampana vuorokaudenaikana, esimerkiksi illalla muutamaan otteeseen, nämä kun ovat jaettuja yhteyksiä niin käyttäjien määrä vaikuttaa dramaattisesti.


Uutta modeemia ei tarvitse ostaa vaan sellaisen voi lainata meidän kaupalta jos sellainen lähettyviltä löytyy. Telia kauppojen osoitteet löydät täältä.

 

@SINADantoikin vinkkiä että millä pystyy mahdollista pistokkeen viallisuutta rajamaan. 

Jos kotoa löytyy useampi puhelinpistoke niin kannattaa yhteyttä kokeilla myös niistä. 


Vastaa